beantwoord

Geen internet bij vol bereik (4G) in de trein

• 23 januari 2019
  • 5 reacties
  • 506 keer bekeken

Het volgende doet zich regelmatig voor wanneer ik in de trein onderweg ben. Ik gebruik dan mijn telefoon als hotspot voor mijn laptop en plotseling valt het internet weg. Het is écht weg, want zelfs een simpele "ping" naar een website werkt niet meer (m.a.w. de DNS server kan niet gevonden worden). Een poosje later (meestal binnen 5 min) werkt het weer. Gedurende die tijd is het bereik op de telefoon vol en is er 4G.

Toeval of niet, het gebeurd vaak buiten de stad, bv. tussen Weert en Eindhoven en tussen Den Bosch en Utrecht. Waar precies kan ik niet zeggen maar wil dit eventueel wel gaan opschrijven.

Voor de duidelijkheid: er is ook geen internetverbinding op de mobiel. Het probleem speelt sinds de laatste week of misschien iets langer, in de jaren daarvoor nooit last gehad (al minstens 3 jaar klant bij Telfort).

*Admin: titel aangevuld in verband met vindbaarheid.
icon

Beste antwoord door Koffiemok 23 januari 2019, 21:23

Als je onderweg bent met auto, bus, trein dan hop je van mast naar mast. Dan kan het voorkomen dat je op een mast terecht komt waar het al druk op is. Dat geeft dan vaak tijdelijk verminderde dekking of bijvoorbeeld geen internet. Aangezien de trein vrij snel rijd is dit van korte duur. Gezien de dekkingsgraad van KPN zal je daar ook weinig van merken.

Als het netwerk altijd goed is geweest en sinds een paar weken minder dan krijg ik het vermoeden dat de dekkingsgraad op die locatie veranderd is. Misschien is er een mast kapot, weggehaald of in onderhoud. Of dit van toepassing is kan je zelf testen.
  • Hou in de gaten op welke locatie het is. Zie je een woonplaats voorbij komen. Noteer die dan en controleer de dekking via de KPN dekkingskaart. Je kan ook checken of er een storing is als je een postcode/huisnr weet.
  • Je zou aan eventuele bij medereizigers die ook gebruik maken van het KPN netwerk of zij ook problemen ervaren met het internet. Hun ook -> Dan netwerk. Ok, klinkt raar maar kan een goede check zijn 😉.
Bekijk reactie

5 reacties

Reputatie 8
Badge +15
Als je onderweg bent met auto, bus, trein dan hop je van mast naar mast. Dan kan het voorkomen dat je op een mast terecht komt waar het al druk op is. Dat geeft dan vaak tijdelijk verminderde dekking of bijvoorbeeld geen internet. Aangezien de trein vrij snel rijd is dit van korte duur. Gezien de dekkingsgraad van KPN zal je daar ook weinig van merken.

Als het netwerk altijd goed is geweest en sinds een paar weken minder dan krijg ik het vermoeden dat de dekkingsgraad op die locatie veranderd is. Misschien is er een mast kapot, weggehaald of in onderhoud. Of dit van toepassing is kan je zelf testen.
  • Hou in de gaten op welke locatie het is. Zie je een woonplaats voorbij komen. Noteer die dan en controleer de dekking via de KPN dekkingskaart. Je kan ook checken of er een storing is als je een postcode/huisnr weet.
  • Je zou aan eventuele bij medereizigers die ook gebruik maken van het KPN netwerk of zij ook problemen ervaren met het internet. Hun ook -> Dan netwerk. Ok, klinkt raar maar kan een goede check zijn 😉.
Reputatie 6
Badge +9
Dag @Lvankampenhout. Van harte welkom hier op het Forum. Eigenlijk heeft @Koffiemok al heel mooi uitgelegd hoe het komt dat je in de trein op bepaalde locaties verminderde dekking kunt ervaren. In dit topic van KPN worden ook die factoren genoemd.

De zendmasten waarmee je verbinding maakt staan gericht op de gebieden met de meeste inwoners en in de regel dus niet op het gebied waar de treinen doorheen rijden. Daarbij hop je ook nog eens, zoals Koffiemok beschrijft, van zendmast naar zendmast, terwijl je in een behoorlijk goed geïsoleerd object zit waar het mobiele signaal ook nog eens doorheen moet.

Als de dekkingsgraad voorheen wel goed was, dan is het goed om even naar de tips van Koffiemok te kijken. 🙂

Een optimale verbinding garanderen over een traject in een trein kan ik dus niet. Daarvoor spelen er simpelweg te veel factoren mee.
Reputatie 6
Badge +9
Hallo @Lvankampenhout. Ik heb geen reactie meer van je gekregen. Mag ik ervan uitgaan dat de situatie duidelijk is? Als je nog ergens vragen over hebt, dan lees ik dat graag.
Beste Natasja en Koffiemok,

bedankt voor jullie reacties!

Ter verduidelijking, het probleem is vrij abrupt ontstaan, de afgelopen jaren dit probleem nooit gehad. Het vreemde is nogmaals dat er 4G in beeld staat en ook het bereik goed is (maximaal). Vroeger had ik ook weleens uitval van het internet maar dan was dat ook zichtbaar aan de "E" of "3G" in beeld met beperkt bereik.

Ik ga eens aan medereizigers vragen of zij dit probleem ook hebben wanneer ik het heb. Wat doe ik wanneer blijkt dat ik de enige ben? Zou een nieuwe SIM-kaart kunnen helpen?

Groet Leo
Reputatie 6
Badge +9
Hallo Leo. Bedankt voor je reactie! Het is goed mogelijk dat het lijkt alsof je volledig bereik hebt, terwijl je geen verbinding hebt. Dit heeft wederom te maken met het feit dat de gebieden die door de zendmasten worden 'bediend' elkaar overlappen. Jouw toestel zoekt continu naar verbinding en hopt in rap tempo van mast naar mast.

Ik ben, omdat je het probleem sinds kort ervaart, ook benieuwd naar de ervaringen van medereizigers. 🙂

Reageer