beantwoord

E-mail versturen via het mobiele netwerk

• 17 augustus 2015
  • 218 reacties
  • 22911 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +1
Sinds vrijdag 7 augustus is de beveiliging van de uitgaande mailservers van KPN en Telfort verbeterd. Gevolg is dat de Telfort mailserver tijdelijk niet meer toegankelijk is vanaf het mobiele netwerk. Er zijn verschillende scenario's waar je mee te maken kunt hebben.

Je gebruikt een e-mailadres van Telfort op jouw telefoon
Deze mailadressen eindigen op @telfort.nl of @telfortglasvezel.nl. Als de telefoon is ingesteld volgens de instructies, kun je alleen mail versturen als je met Telfort WiFi verbonden bent. Mail lezen is wel mogelijk via het mobiele netwerk.

Als je onderweg een mail wilt versturen kan dat tijdelijk alleen via Webmail. Surf hiervoor naar www.telfort.nl, klik links bovenaan op menu en vervolgens op Webmail.

Je gebruikt een ander e-mailadres op jouw telefoon
Hier vind je instructies over hoe de telefoon ingesteld moet worden. Daarbij wordt de mailserver van de e-mailprovider via een beveiligde verbinding ingesteld voor uitgaande mail. Het is belangrijk dat je alle stappen doorloopt, inclusief die voor het instellen van de beveiligde verbinding.

Extra tip
Voor veel aanbieders van e-mail zijn handige apps beschikbaar in de App Store en Google Play, bijvoorbeeld voor Gmail en Outlook (Hotmail.com, Live.nl, etc.). Via deze apps is het instellen van e-mail veel eenvoudiger. Als je na het doorlopen van de instructies nog geen mail kunt lezen en/of versturen, kijk dan op de website van de aanbieder van jouw mailadres (Gmail, Hotmail, etc.) voor extra instructies.

Mijn excuses voor deze lastige situatie. We werken hard aan een oplossing voor deze problemen.

Update 19-10-2015 16:02 uur:
Tot afgelopen augustus maakte wij gebruik van een open relay. Dit betekent dat iedereen hier gebruik van kon maken. Helaas werd er ook misbruik van gemaakt. Een waarschijnlijk gevolg hiervan zou kunnen zijn dat onze server op een blacklist terecht komt. Mails kunnen dan door andere bedrijven geweigerd worden. Dit is een situatie die we moeten voorkomen. Daarom zijn we nu druk bezig met onze leverancier van het mailplatform om autenticated smtp te implementeren.

De verwachting is dat dit in het begin van volgend jaar volledig afgerond zal zijn. Een exacte datum wordt nog samen met de leverancier vastgesteld. Zodra deze bekend is, zal ik de datum hier uiteraard met jullie delen. Ik hou jullie dus op de hoogte.
icon

Beste antwoord door Stephen 5 april 2016, 17:38

@All

Vanaf vandaag kan er weer gemaild worden via mobiel internet. Onze technici hebben hard gewerkt aan een oplossing voor dit probleem.

Er gelden nu ook extra veiligheidseisen voor het versturen van e-mails. Deze eisen zijn van toepassing wanneer je wilt e-mailen buiten de vaste Telfort internetaansluiting thuis, bijvoorbeeld via mobiel internet. Hieronder staan de veiligheidseisen benoemd.
  • Bij e-mailinstellingen dient SSL aangevinkt te zijn.
  • Bij e-mailinstellingen dient authenticatie aangevinkt zijn.
De e-mailinstellingen kun je handmatig wijzigen via Toestelhulp.
  • Wijzigen wachtwoord
Heb je je wachtwoord recent niet aangepast dan adviseren wij jou om dit te wijzigen via Mijn Telfort.

Het wachtwoord moet aan de volgende eisen voldoen:
– Tussen de 8 en 16 karakters
– In het wachtwoord staat minimaal een cijfer, een gewone letter en een hoofdletter
– De gebruikersnaam mag niet in het wachtwoord terugkomen
– Alleen de volgende leestekens zijn toegestaan: punt (.), koppelstreepje (-) en underscore (_).

Mocht het probleem zich nog steeds voordoen laat hier dan een reactie achter. Excuses voor het ongemak.
Bekijk reactie

218 reacties

Badge
Telfort (en KPN) hadden iedere Telfort mobiele klant eigenlijk een mailtje of SMS-je moeten sturen toen dit zich ging voordoen. Ik krijg wel de melding dat mijn nieuw beltegoed is ingegaan. Al dus dikke weken is het versturen onmogelijk. Een aantal mensen waaronder deze persoon hebben alle instellingen wel 10 maal nagelopen! om trouwens via 3G mail te versturen was het SMTP@ telfortmail.nl en niet @telfort.nl dat werkt alleen via Wi-Fi. Zet dus ook niemand op het verkeerde been.
Reputatie 1
Eindelijk het is gelukt na een week,

Kom net van de KPN winkel af en die hebben me geholpen.

Het volgende moet je doen in je uitgaande instellingen.

1.aanmelden vereist moet aangevinkt staan.
2.gebruikersnaam is je volledige emailadres.
3. Bij SMTP vul je in mail.kpnmail.nl
4 beveiligingstype kies je voor TLS.
5 . Serverspoort is 587.

Ik kan nu buitenshuis mailen via 4g

Ik hoop dat het jullie ook lukt.

Gr erik
Reputatie 1
Badge
Vanmorgen weer eens de helpdesk gebeld en na veel aandringen heeft hij het bij de technische afdeling navraag gedaan en daar het antwoord: Telfort heeft een groot probleem, De uitgaande mailserver is uit de lucht.
Dus wat we ook doen, het probleem ligt bij Telfort. En daar betalen we niet voor. Ik hoop dat Telfort nu eens over de brug komt om een betalingsregeling voor dit grote ongemak voor te stellen.
Wie gaat mee met dit voorstel?
Reputatie 1
Ik heb zelf een abbo van KPN mobiel en een HTC one 4g,

Misschien even om te laten weten .
Reputatie 1

Een 2e uitgaande server is volgens mij geen probleem, ik heb 2 e-mail accounts en dus ook meerdere uitgaande servers.
Als Erwin 77 de serverpoort in 587 verandert, en bij de uitgaande server ook de gebruikersnaam en wachtwoord invult zou het moeten werken.
daarbij er van uitgaande dat zijn wachtwoord voldoet aan de door Telfort opgegeven norm.

Ik zeg ook niet dat een 2e uitgaande server an sich een probleem is, maar als die 2e server gebruikt word om mail te versturen én die server geeft geen login mee, dan is het wel een probleem 🙂

En poort 587 hoeft niet maar mag wel. Poort 25 werkt ook gewoon (getest via kpn 4g en kpn glasvezel wifi).

Dank je voor je reactie! Ik dacht bijna dat het me ging lukken. Ik heb het precies zo gedaan als staat omschreven in je uitleg, op mijn nieuwe iPhone 6. Alleen geeft hij aan dat mijn wachtwoord niet klopt. Nu is dit mijn wachtwoord wat ik al jaren voor Telfortmail gebruik. Jij gaf aan "er van uitgaande dat zijn wachtwoord voldoet aan de door Telfort opgegeven norm". Wat is precies die norm? Misschien dat het daar bij mij nu nog aan ligt.
Verneem het graag!

Staat in dit topic:
– In het wachtwoord staat minimaal een cijfer, een gewone letter en een hoofdletter
– Alleen de volgende leestekens zijn toegestaan: punt (.), koppelstreepje (-) en underscore (_).

Yesssss, hij doet het weer!!! Dacht dat mijn ww aan de eisen voldeed, maar heb hem voor de zekerheid toch maar aangepast. Ik kan nu weer mailen met 4G!! Superbedankt voor je hulp!
Reputatie 1
Beste Mensen,

Zoals al eerder aangegeven: dit probleem is GEEN storing. Het is bewust geprogrammeerd gedrag.
Het is zinloos om te gaan wachten op een "oplossing" die er niet komt.

Ik heb onlangs nog contact met Telfort hierover gehad en aangegeven dat het Telfort zou sieren als ze aangeven wat ze gedaan hebben en wat de klanten eraan kunnen doen om weer te kunnen mailen.
Tot op heden heb ik nog niets gezien en laten ze de klanten maar zwemmen.
Reputatie 1
Ik vond het ook een "bijzonder" antwoord 😉 Toch had ik liever een ander antwoord gehad, maar ik blijf hoop houden dat het een keer opgelost gaat worden. Bij voorkeur dit jaar nog 😃
Reputatie 1
Badge
Wij zijn wederom een week verder en de dienst, waarvan wij standaard gebruik zouden moeten kunnen maken, is door Telfort nog steeds niet in ere hersteld. Ondanks dat brengt Telfort nog steeds het volledige bedrag voor het abonnement bij de klanten in rekening. Deze situatie, die al veel te lang duurt, levert een hoop ergernis op en het is ook nog eens diefstal.
Reputatie 1
Badge
Heb je het al geprobeerd

1.aanmelden vereist moet aangevinkt staan.
2.gebruikersnaam is je volledige emailadres.
3. Bij SMTP vul je in mail.kpnmail.nl
4 beveiligingstype kies je voor TLS.
5 . Serverspoort is 587.

De verwarring is door telfort zelf verwekt op hun eigen site hoe je het moet installeren op je mobiel, na kpn te zijn geweest blijkt het toch anders te zijn dan hoe het werkelijk moet.

Bij mij werkt het nu prima.

Ik heb dus een Telfort e-mail adres en een mobiel abonnement van Telfort.
De door jou beschreven instellingen had ik inderdaad al correct in mijn mobiele telefoon ingevoerd maar ook met die instellingen krijg ik dus GEEN verbinding met de server (de welbekende foutmelding) m.a.w. bij mij werkt het niet. En het zal dus ook niet werken bij andere "Telfort e-mail / Telfort mobiel" gebruikers.

Ik heb die melding ook, maar in de praktijk kan ik nu prima mail verzenden. Dus voor mij is het een nuisance melding.

Ik heb zonet nog maar eens de beschreven instellingen in mijn mobiele telefoon ingevoerd en deze keer heb ik wonder boven wonder geen foutmelding gekregen (en dus wel verbinding met de ingestelde server).
En ja hoor, e-mail verzenden via 4G of via WiFi (thuis geprobeerd) lukt in beide gevallen prima!!!!!
Bij deze alsnog bedankt voor het delen van informatie m.b.t. de instellingen en ik zou zeggen "zeg het voort" want Telfort doet dat niet.
Reputatie 1
Badge
Beste Pjotr48,

smtp@telfortmail.nl is de naam van de server voor uitgaande mail via het mobiele netwerk (3G/4G).
Dit heeft prima gewerkt maar sedert een flink aantal maanden werkt dit dus niet meer, het versturen van mail vanaf je Telfort e-mail adres via het mobiele netwerk (3G/4G) is helaas tot nadere informatie (?????????????) van Telfort niet mogelijk.
Het invoeren van deze naam is op dit moment geen oplossing voor jouw (en ons) probleem!
Reputatie 1
Dag allemaal,

Mijn excuses dat jullie al een hele tijd niets van mij gehoord hebben. Dit was omdat ik simpelweg geen nieuws voor jullie had. Ik ben wel continue bezig geweest om meer duidelijkheid te krijgen. Jullie willen weten waar je aan toe bent en dit kan ik mij heel goed voorstellen.

Tot afgelopen augustus maakte wij gebruik van een open relay. Dit betekent dat iedereen hier gebruik van kon maken. Helaas werd er ook misbruik van gemaakt. Een waarschijnlijk gevolg hiervan zou kunnen zijn dat onze server op een blacklist terecht komt. Mails kunnen dan door andere bedrijven geweigerd worden. Dit is een situatie die we moeten voorkomen. Daarom zijn we nu druk bezig met onze leverancier van het mailplatform om autenticated smtp te implementeren.

De verwachting is dat dit in het begin van volgend jaar volledig afgerond zal zijn. Een exacte datum wordt nog samen met de leverancier vastgesteld. Zodra deze bekend is, zal ik de datum hier uiteraard met jullie delen. Ik hou jullie dus op de hoogte.

Christy,
grappig, je hebt in de loop van de tijd de klanten geprobeerd aan te geven wat de oorzaak van de 'problemen' waren. Er werd hard gezocht, men was er nog niet uit, zo gauw als het probleem bekend was zou je met nieuws komen. O ja, en toen was het ineens een beveiligings maatregel....
Inmiddels hebben wij als klanten allang kunnen constateren dat er geen 'probleem' was, maar een kunstmatig gecreëerd issue.

Al die tijd heb je ons voor de gek gehouden.
En ook nu weer geef je onjuiste informatie.
Je geeft aan dat er sprake was van 'open relay, waar misbruik van gemaakt werd. Daarom zou de Telfort server op een blacklist terecht kunnen komen.
Dit is klinkklare onzin.

Er was geen sprake van 'open relay'. Dat speelde bij de verschillende providers een jaar of 10 geleden, maar vervolgens werd overal besloten om de smtp servers van de providers alleen toegankelijk te hebben voor de eigen (betalende) klanten, en alleen binnen het eigen netwerk.
Dus er was geen sprake van open relay. Er kon geen misbruik van gemaakt worden, doordat de server niet van buiten en anoniem misbruikt kon worden voor het verzenden van spam.

En dan nu de oplossing, het implementeren van authenticicated smtp.
Dat moet dus kennelijk nog minimaal 3 maanden gaan duren, omdat 'de leverancier van het mailplatform' dit moet gaan inregelen.
Haha, we worden weer voor de gek gehouden...
Dit is standaard technologie, implementatie: een paar muisklikken in de smtp server software.
En jullie zijn je eigen leverancier, wat dat betreft.

Waarom houdt Telfort zijn klanten voor de gek?
Waarom dat ongemak en die ongevraagde hinder?
Bijzonder ergerlijk.
Ik ben nu inderdaad mijzelf aan het oriënteren op een andere mobile provider.
En wat blijkt: voor hetzelfde geld of minder kan ik ook elders terecht. En dan krijg ik ook nog een gratis email-account erbij (Telfort heeft juist vandaag mijn Telfort email-account opgeheven...)

Ik benijd je niet, wat een baan heb je....
Reputatie 1
Badge
Oh oh, foutjes van mijn kant.
Lees in mijn twee bovenstaande berichten i.p.v. het @ teken een "punt" dus smtp.telfortmail.nl en smtp.telfort.nl
Mijn excuses voor de ontstane verwarring.
Reputatie 1
Als die 'deur' gevonden kan worden ben ik daar helemaal voor! Wat me alleen verbaast is het verschil in antwoorden van Telfort en dat we nu al de 9e maand ingaan van het 'écht oplossen van het probleem'. Maar ik heb geduld en blijf positief. Het was trouwens echt een 'aardige gast' van Telfort

klopt het is schandalig 9 maanden niet mobiel kunnen mailen...en nog werkt het niet !!!!!!!!!!!!
Reputatie 1
Ik sluit me bij jou aan gejewe. ...Deze onzin duurt al veel te lang!
Badge +1
Ik sluit me bij jou aan gejewe. ...Deze onzin duurt al veel te lang!

Klopt, deze soap is te gek voor woorden !:@:@:@:@:@:@
Reputatie 1
Goedenavond,

Helaas moet ik ook mededelen dat ik met mijn kpn abbo mobiel niet buitenhuis kan mailen met mijn telfort abbo.

Ben sinds eind december 2015 over gestapt van ziggo naar glasvezel van telfort, ik moet zeggen dat ik tevreden met het alles in 1 pakket, maar ik baal als een stekker van dat het me niet lukt om de juiste instellingen te vinden om buitenhuis te mailen.

Heb nu mail contact met telfort en ze hebben me een linkt gestuurd hoe het eigenlijk moet.
Dit heb ik geprobeerd maar helaas.

de mail moest ik terug sturen als het niet lukte dan word ik vervolgens terug gebeld en dan helpen ze mij er door heen.
(dit heb ik met kpn en met telfort al geprobeerd 2 dagen geleden telefonische)

als het ons lukt dan horen jullie snel van me.

Zie onder de mail die ik gestuurd kreeg van telfort.

mvg

e.r1972

Hartelijk dank voor uw bericht.

Vervelend om te vernemen dat u problemen ondervindt met uw uitgaande email. Wij willen u vragen om de instellingen van dit e-mail account te controleren in uw e-mail programma.

Wanneer u het apparaat waarop deze e-mail wordt gelezen ook buitenshuis wilt gaan gebruiken, dan dienen de instellingen aangepast te worden zoals hieronder beschreven. Omdat u dan niet verbonden zult zijn met een Telfort Glasvezel netwerk, dient er een beveiligde verbinding (SSL/TLS) ingeschakeld te worden.

Uitgaande e-mail (SMTP met SSL)
Uitgaande emailserver = smtp.telfort.nl
Uitgaande serverpoort = 587
SSL = aan
TLS = aan
Beveiligd wachtwoord verificatie = uit !
Gebruikersnaam: dezelfde als voor inkomende e-mail
Wachtwoord: dezelfde als voor inkomende e-mail
Ter ondersteuning heb ik met u besproken om een link aan dit bericht toe te voegen voor ondersteuning bij het instellen. Ook staan er eventuele tijdelijke oplossingen op die u kunt gebruiken.

https://www.seniorweb.nl/artikel/buitenshuis-mail-versturen

Wanneer deze instellingen geen verbetering met zich meebrengen, dan vernemen wij dat graag van u.
Reputatie 1
Badge

Een 2e uitgaande server is volgens mij geen probleem, ik heb 2 e-mail accounts en dus ook meerdere uitgaande servers.
Als Erwin 77 de serverpoort in 587 verandert, en bij de uitgaande server ook de gebruikersnaam en wachtwoord invult zou het moeten werken.
daarbij er van uitgaande dat zijn wachtwoord voldoet aan de door Telfort opgegeven norm.

Ik zeg ook niet dat een 2e uitgaande server an sich een probleem is, maar als die 2e server gebruikt word om mail te versturen én die server geeft geen login mee, dan is het wel een probleem 🙂

En poort 587 hoeft niet maar mag wel. Poort 25 werkt ook gewoon (getest via kpn 4g en kpn glasvezel wifi).

Dank je voor je reactie! Ik dacht bijna dat het me ging lukken. Ik heb het precies zo gedaan als staat omschreven in je uitleg, op mijn nieuwe iPhone 6. Alleen geeft hij aan dat mijn wachtwoord niet klopt. Nu is dit mijn wachtwoord wat ik al jaren voor Telfortmail gebruik. Jij gaf aan "er van uitgaande dat zijn wachtwoord voldoet aan de door Telfort opgegeven norm". Wat is precies die norm? Misschien dat het daar bij mij nu nog aan ligt.
Verneem het graag!

Staat in dit topic:
Reputatie 1
Als die 'deur' gevonden kan worden ben ik daar helemaal voor! Wat me alleen verbaast is het verschil in antwoorden van Telfort en dat we nu al de 9e maand ingaan van het 'écht oplossen van het probleem'. Maar ik heb geduld en blijf positief. Het was trouwens echt een 'aardige gast' van Telfort
Reputatie 4
Badge +1
Dag allemaal,

Mijn excuses dat jullie al een hele tijd niets van mij gehoord hebben. Dit was omdat ik simpelweg geen nieuws voor jullie had. Ik ben wel continue bezig geweest om meer duidelijkheid te krijgen. Jullie willen weten waar je aan toe bent en dit kan ik mij heel goed voorstellen.

Badge +1
Zal dit voor telfort ook gelden ?

op ‎23-07-2015 20:54 12-10-2015 23:177982
Opties
Eindelijk heeft KPN dan haar mail server voorzien van "authenticated SMTP".
Hiermee wordt het dus gelukkig mogelijk om ook gewoon mails te versturen als je niet op een netwerk van KPN bent aangesloten, zoals bijvoorbeeld tijdens vakantie of domweg omdat je jouw mobiele telefoon bij een andere provider hebt ondergebracht.

Instellingen uitgaande mail server:
SMTP-Server: mail.kpnmail.nl
Beveiligingstype: Android: STARTTLS of TLS (eventueel met "alle certificaten accepteren"), iOS: SSL (1) en Windows: TLS (2)
Poort: 587
Gebruikersnaam: Volledige e-mail adres dat ook bij de inkomende mail server is ingesteld. (Jouw KPN mailadres of alias.)
Wachtwoord: Hetzelfde wachtwoord dat ook bij de inkomende mail server is ingesteld.

Vergeet niet jouw mail instellingen aan te passen voordat je op vakantie gaat.

(1) iOS bepaalt bij de keuze SSL automatisch of SSL dan wel TLS gebruikt moet worden.
(2) De standaard mail cliënt van Windows bepaalt net als iOS automatisch of SSL dan wel TLS gebruikt moet worden. Kies voor TLS bij andere mail cliënt zoals Live Mail. (Note: De standaard mail cliënt van Windows 10 lijkt helaas nog een bug te bevatten die dit verhindert.)
Reputatie 1
Ik heb een iPhone 5S met iOS 9.2.1 Weet iemand hoe het daarop moet?
Iemand?
Nog steeds geen uitgaande mail en nog geen oplossing vanuit Telfort!!!
Badge
In december loopt mijn abonnement af. Ik ga naar een andere provider.
Hoe kan het zomaar zijn dat bij zon groot bedrijf het nog steeds niet lukt om via mobiel internet e-mails te kunnen verzenden.

dit is zo lastig en onhandig.

wanneer werkt het eindelijk weer?
Reputatie 1
@All

Vanaf vandaag kan er weer gemaild worden via mobiel internet. Onze technici hebben hard gewerkt aan een oplossing voor dit probleem.

Er gelden nu ook extra veiligheidseisen voor het versturen van e-mails. Deze eisen zijn van toepassing wanneer je wilt e-mailen buiten de vaste Telfort internetaansluiting thuis, bijvoorbeeld via mobiel internet. Hieronder staan de veiligheidseisen benoemd.
  • Bij e-mailinstellingen dient SSL aangevinkt te zijn.
  • Bij e-mailinstellingen dient authenticatie aangevinkt zijn.
  • Heb je je wachtwoord recent niet aangepast dan adviseren wij jou om dit te wijzigen via Mijn Telfort. Het wachtwoord moet aan de volgende eisen voldoen:

Mocht het probleem zich nog steeds voordoen laat hier dan een reactie achter. Excuses voor het ongemak.

Hoi Stefan,

Is het misschien mogelijk stapsgewijs aan te geven hoe de instellingen voor uitgaande mail moeten zijn op een iPhone?
Ik zie nl nergens authenticatie staan en welke serverpoort moet je gebruiken als je SSL aanzet? Ik zie wel identiteitscontrole staan. Bedoel je misschien dat daar het wachtwoord moet komen te staan? Verneem het graag van je,

Grt,
Erwin

Reageer