beantwoord

E-mail versturen via het mobiele netwerk

• 17 augustus 2015
  • 218 reacties
  • 22888 keer bekeken

Toon het eerste bericht

218 reacties

Reputatie 1
balen zo! Vanmiddag is mijn modem kapot gegaan waarbij donderdag een nieuwe komt. Nu ben ik dus aangewezen op mobiel internet, maar daarmee kan ik geen mail versturen. Daar ben ik dan mooi klaar mee.
Ik heb er erg veel moeite mee om het niet meer toestaan van uitgaande mail te zien als een betere beveiliging.
Zo zou een autofabrikant er voor kunnen zorgen dat je auto niet meer start, dat beperkt de kans op fatale aanrijdingen enorm.
Dit is in mijn ogen geen vorm van beveiliging maar gewoon uitschakeling van een standaard internet dienst.

Ik heb dus een Telfort adsl abonnement (en email adres) en een Telfort mobiel abonnement.
Dat is iets wat Telfort momenteel ook flink aan het promoten is, het zogenaamde Combi-Voordeel.

Een direct gevolg van het Combi-Voordeel is dus dat je niet meer kunt mailen vanaf je mobiele toestel.
Persoonlijk heb ik een totaal andere interpretatie van "voordeel" ....
Reputatie 1
Badge
Reclame maken voor zichzelf ..... daar weet men bij Telfort wel raad mee. Maar broodnodige diensten draaiende houden ..... ho maar!
Gedurende al 2 maanden kunnen wij geen e-mails meer via het mobiele internet versturen.
TELFORT, WORD EENS WAKKER EN DOE ER EINDELIJK EENS IETS AAN.
Reputatie 1
Ik heb een account gemaakt bij smtp2go en nu kan ik dus wel mails vanuit mijn telfortaccount via mobiel internet versturen. Het is belachelijk dat het op deze manier moet, maar beter dan niets in mijn geval.
Mijn abbo net weer verlengt met twee jaar, balen. Wat moet je nou met een databundel als je niet eens data
kunt verzenden.
Je wordt steeds met een kluitje in het riet gestuurd.
En goedkoop zijn ze ook al niet eens meer zeker gezien de slechte service (welke service)
die ze leveren.
GEWOON KAPPEN MET TELFORT. FORT ER MEE !!!!!!!!!!
Reputatie 1
Het is belachelijk telfort .. dit had al lang opgelost moeten zijn
kan al 2 maanden niet mailen
Reputatie 1
Is er eigenlijk een reden waarom Telfort niet thuis geeft? Ik zou ook erg graag weer mobiel willen mailen.
Reputatie 1
Schiet mij maar Lek,
Het lijkt met authenticatie bij mijn huidige provider inderdaad te lukken..... (met dan aan Knert voor de tip)
Een paar mailtjes via Telfort en via Wifi gestuurd en ze komen aan.

Dit is eigenlijk het gedrag wat je algemeen op je mobiel wilt hebben.

Tot voor kort kon ik bij mijn provider (en bij de meeste providers) alleen mail versturen zonder authenticatie. Dus zonder inloggen met inlognaam en wachtwoord. Daar stond tegenover dat de die providers niet toestonden dat hun SMTP servers via andere netwerken dan hun eigen benaderd worden. Daarom waren we verplicht in dit geval de SMTP servers van Telfort/KPN te gebruiken.

Ik heb even verder gezocht en ben tot de conclusie gekomen dat al mijn providers voor zowel privé als zakelijke mail sinds kort??? authenticatie gebruiken en daarbij tegelijk ook toestaan dat de SMTP server via externe netwerken benaderd mogen worden.
Dus wat vroeger niet mocht kan/moet nu wel....... :?

Als die #@%$#^%@ providers dat nu even melden...
Maar goed voor mij is de conclusie dat mail versturen via het Telfort netwerk nu kan zonder de Telfort/KPN smtp server.

Dus voor een ieder: Controleer of je mail provider de SMTP server de deur openzet voor verkeer buiten het netwerk. Meestal gaat dit samen met authenticatie. Zoek naar de server settings bij je provider en voer die gegevens in bij de uitgaande SMTP server settings van je mobiele mail app. Ik hoefde in ieder geval geen compleet nieuw mail account aan te maken in mijn smartphone mail app. (K9 mail)

Ondersteund je mail provider deze methode (nog) niet dan heb je helaas pech en ben je overgeleverd aan de bereidheid van Telfort/KPN om de smtp server voor je open te zetten..:@

Het is al weer even stil in deze thread. Maar bij welke providers zijn de smtp servers nu middels authenticicatie benaderbaar?
Ik heb Online, en daar werkt het niet.
Reputatie 1
Ik kan weer emails versturen!
Nadat ik 2 dagen een foutmelding kreeg bij het openen van de mail (inloggen op mijn telfort mail mislukt )....er kwam ook niks meer binnen....heb ik bij uitgaande mail mijn wachtwoord opnieuw ingegeven en de naam veranderd van smtp.telfortmail.nl. naar smtp.telfort.nl. Poort 25 is ongewijzigd.
Ik had deze altijd op het laatste adres staan en altijd zo gewerkt maar nu kan ik in iedergeval uitgaande mails versturen.
Mss kan ik hier mensen mee helpen!
Reputatie 1
@karin69.... lukt je dit nu via wifi? of ook gewoon op 3G??
Kan het zelf niet testen nu, want zit in het buitenland.
Reputatie 1
Helaas alleen via eigen wifi. ....Dit kon ik al maanden niet meer. ....helaas nog niet via 3G
Reputatie 1
Jammer, via wifi lukte bij mij al. Had ook gehoopt dat het voor 3G/4G zou zijn :-(
@karin69 natuurlijk wel fijn dat het nu wel via je eigen wifi kan natuurlijk 😉
Reputatie 4
Badge +1
Dag allemaal,

Mijn excuses dat jullie al een hele tijd niets van mij gehoord hebben. Dit was omdat ik simpelweg geen nieuws voor jullie had. Ik ben wel continue bezig geweest om meer duidelijkheid te krijgen. Jullie willen weten waar je aan toe bent en dit kan ik mij heel goed voorstellen.

Tot afgelopen augustus maakte wij gebruik van een open relay. Dit betekent dat iedereen hier gebruik van kon maken. Helaas werd er ook misbruik van gemaakt. Een waarschijnlijk gevolg hiervan zou kunnen zijn dat onze server op een blacklist terecht komt. Mails kunnen dan door andere bedrijven geweigerd worden. Dit is een situatie die we moeten voorkomen. Daarom zijn we nu druk bezig met onze leverancier van het mailplatform om autenticated smtp te implementeren.

De verwachting is dat dit in het begin van volgend jaar volledig afgerond zal zijn. Een exacte datum wordt nog samen met de leverancier vastgesteld. Zodra deze bekend is, zal ik de datum hier uiteraard met jullie delen. Ik hou jullie dus op de hoogte.
Badge +1
Zal dit voor telfort ook gelden ?

op ‎23-07-2015 20:54 12-10-2015 23:177982
Opties
Eindelijk heeft KPN dan haar mail server voorzien van "authenticated SMTP".
Hiermee wordt het dus gelukkig mogelijk om ook gewoon mails te versturen als je niet op een netwerk van KPN bent aangesloten, zoals bijvoorbeeld tijdens vakantie of domweg omdat je jouw mobiele telefoon bij een andere provider hebt ondergebracht.

Instellingen uitgaande mail server:
SMTP-Server: mail.kpnmail.nl
Beveiligingstype: Android: STARTTLS of TLS (eventueel met "alle certificaten accepteren"), iOS: SSL (1) en Windows: TLS (2)
Poort: 587
Gebruikersnaam: Volledige e-mail adres dat ook bij de inkomende mail server is ingesteld. (Jouw KPN mailadres of alias.)
Wachtwoord: Hetzelfde wachtwoord dat ook bij de inkomende mail server is ingesteld.

Vergeet niet jouw mail instellingen aan te passen voordat je op vakantie gaat.

(1) iOS bepaalt bij de keuze SSL automatisch of SSL dan wel TLS gebruikt moet worden.
(2) De standaard mail cliënt van Windows bepaalt net als iOS automatisch of SSL dan wel TLS gebruikt moet worden. Kies voor TLS bij andere mail cliënt zoals Live Mail. (Note: De standaard mail cliënt van Windows 10 lijkt helaas nog een bug te bevatten die dit verhindert.)
@all,

Op dit moment is er nog geen nieuws. Voorlopig kun je het proberen via webmail. Zodra meer bekend is, meld ik dat hier. Zoals eerder aangegeven begrijpen mijn collega's en ik dat het ontzettend vervelend is en bied ik mijn oprechte excuses aan voor het ervaren ongemak.

Daphne,

Ik kan bepaalde mailgroepen niet mailen via webmail, gezien zij alleen mails van mijn alias toelaten. Webmail gebruikt niet het alias, maar het basis mail adres. Wat is hiervoor jullie oplossing? Bovendien is de webmail portal een crime om mee te werken. Loopt telkens vast op de zoekfunctie.

Ik vind dit een uiterst vervelende situatie en een uiterst kwalijke zaak dat ik zakelijk ineens mijn emailadres niet meer mobiel kan gebruiken. Het is ondertussen al een probleem van 2,5 maanden oud.
Reputatie 1
Dag allemaal,

Tot afgelopen augustus maakte wij gebruik van een open relay. Dit betekent dat iedereen hier gebruik van kon maken. Helaas werd er ook misbruik van gemaakt. Een waarschijnlijk gevolg hiervan zou kunnen zijn dat onze server op een blacklist terecht komt. Mails kunnen dan door andere bedrijven geweigerd worden. Dit is een situatie die we moeten voorkomen. Daarom zijn we nu druk bezig met onze leverancier van het mailplatform om autenticated smtp te implementeren.

De verwachting is dat dit in het begin van volgend jaar volledig afgerond zal zijn. Een exacte datum wordt nog samen met de leverancier vastgesteld. Zodra deze bekend is, zal ik de datum hier uiteraard met jullie delen. Ik hou jullie dus op de hoogte.

Was het dan niet gewoon logischer om eerst ervoor te zorgen dat autenticated smtp geimplementeerd is en pas daarna de open relay functionaliteit uit te schakelen ?
Scheelt een heleboel ontevreden klanten.
Reputatie 1

Gaat dit betekenen dat er tot begin volgend jaar niet op een normale manier gemaild kan worden via mobiel!?

EN.......

Wat gaat Telfort als compensatie hiervoor doen?!!!! (korting op het mobiele abonnement? Extra combi voordeel?????) Graag meer duidelijkheid hierover Christy (en heel lullig gevraagd, in de vorm van een duidelijk antwoord en niet dat dat nog uitgezocht moet worden)
Reputatie 1
Badge
Pffff, er zijn dus gedurende de afgelopen 2,5 maanden constant inspanningen verricht om de oorzaak van het probleem boven water te krijgen. Dat zegt wel iets over de manier hoe er binnen Telfort gecommuniceerd wordt.
Er wordt verwacht dat de implementatie "in het begin van volgend jaar" volledig afgerond zal zijn ..... dat is een behoorlijk rekbaar begrip. Het houdt in ieder geval in dat wij gedurende minimaal ruim 2 maanden het probleem blijven houden.
En één of andere vorm van compensatie hadden wij allang van Telfort moeten krijgen.
Reputatie 1
Dag allemaal,

Mijn excuses dat jullie al een hele tijd niets van mij gehoord hebben. Dit was omdat ik simpelweg geen nieuws voor jullie had. Ik ben wel continue bezig geweest om meer duidelijkheid te krijgen. Jullie willen weten waar je aan toe bent en dit kan ik mij heel goed voorstellen.

Christy,
grappig, je hebt in de loop van de tijd de klanten geprobeerd aan te geven wat de oorzaak van de 'problemen' waren. Er werd hard gezocht, men was er nog niet uit, zo gauw als het probleem bekend was zou je met nieuws komen. O ja, en toen was het ineens een beveiligings maatregel....
Inmiddels hebben wij als klanten allang kunnen constateren dat er geen 'probleem' was, maar een kunstmatig gecreëerd issue.

Al die tijd heb je ons voor de gek gehouden.
En ook nu weer geef je onjuiste informatie.
Je geeft aan dat er sprake was van 'open relay, waar misbruik van gemaakt werd. Daarom zou de Telfort server op een blacklist terecht kunnen komen.
Dit is klinkklare onzin.

Er was geen sprake van 'open relay'. Dat speelde bij de verschillende providers een jaar of 10 geleden, maar vervolgens werd overal besloten om de smtp servers van de providers alleen toegankelijk te hebben voor de eigen (betalende) klanten, en alleen binnen het eigen netwerk.
Dus er was geen sprake van open relay. Er kon geen misbruik van gemaakt worden, doordat de server niet van buiten en anoniem misbruikt kon worden voor het verzenden van spam.

En dan nu de oplossing, het implementeren van authenticicated smtp.
Dat moet dus kennelijk nog minimaal 3 maanden gaan duren, omdat 'de leverancier van het mailplatform' dit moet gaan inregelen.
Haha, we worden weer voor de gek gehouden...
Dit is standaard technologie, implementatie: een paar muisklikken in de smtp server software.
En jullie zijn je eigen leverancier, wat dat betreft.

Waarom houdt Telfort zijn klanten voor de gek?
Waarom dat ongemak en die ongevraagde hinder?
Bijzonder ergerlijk.
Ik ben nu inderdaad mijzelf aan het oriënteren op een andere mobile provider.
En wat blijkt: voor hetzelfde geld of minder kan ik ook elders terecht. En dan krijg ik ook nog een gratis email-account erbij (Telfort heeft juist vandaag mijn Telfort email-account opgeheven...)

Ik benijd je niet, wat een baan heb je....
Badge
Even wat extra info voor degene die een @telfortglasvezel,nl mailadres gebruiken: Ik ben zowel Telfort glasvezel als Telfort mobiel klant, onderstaande instellingen werkten voor mij om via Telfort 3G verbinding mail te versturen:

SMTP-server: smtp.telfortglasvezel.nl
Beveilingstype: TLS / STARTTLS
Verificatie vereist: Ja
Gebruikersnaam: gebruikersnaam@telfortglasvezel.nl
Wachtwoord: Je wachtwoord

Op de vaste Telfort glasverbinding (thuisnetwerk) werkt zowel bovenstaande als de volgende instellingen:

SMTP-server: smtp.telfortglasvezel.nl
Beveilingstype: Geen
Poort: 25
Verificatie vereist: Nee

Indien je een @telfort.nl mailadres in gebruikt is het mogelijk om wel een alternatieve smtp-server in te stellen zoals bijvoorbeeld Gmail, Hotmail, iCloud, etc. Het enige nadeel is dat de ontvanger dit mailadres ziet als afzender en niet je @telfort.nl mailadres. De reden hiervan is dat de eerder genoemde mail providers alleen werken met verificatie. Dit houdt in dat je je op hun smtp-server aanmeld met de gegevens van jouw account (gebruikersnaam en wachtwoord) om zo te verifiëren of je wel via hun servers mail mag versturen. Dit is een werkwijze die Telfort uiteindelijk ook wil toepassen maar dit blijkbaar niet op korte termijn voor elkaar krijgt.

Voor de geïnteresseerden hieronder de alternatieve smtp-servers die ook werken via Telfort 3G:

Hotmail (mailadressen eindigend op @hotmail.com / @hotmail.nl /@msn.com / @live.com / @live.nl / @outlook.com

SMTP-server: smtp.live.com
Gebruikersnaam: gebruikersnaam@hotmail.com / @hotmail.com / @hotmail.nl /@msn.com / @live.com / @live.nl / @outlook.com

Gmail:

SMTP-server: smtp.gmail.com
Gebruikersnaam: gebruikersnaam@gmail.com

iCloud:

SMTP-server: smtp.mail.me.com
Gebruikersnaam: gebruikersnaam (alleen wat voor @me.com staat)
Reputatie 1
Paul,

dank voor de uitleg en aangeven van de mogelijkheden met de free providers bij gebruik van 3G (gmail blijkt overigens dit niet te accepteren).
Kennelijk ben je een Telfort medewerker, je bent goed geïnformeerd.
Het is en blijft vreemd dat Telfort vraagt van de mobile gebruikers om gebruik te maken van smtp servers van derden, met als consequentie dat het returnadres dan toch de free provider is.
Waarom kan Telfort niet op korte termijn authenticatie op een eigen smtp server realiseren?
Als UID en wachtwoord kunnen de inloggegevens voor telfort Mobiel worden gebruikt.
Reputatie 1
Gewoo de my mail app installeren.
Kan je (n vraag me niet waarom het kan) nog via 3G (4G).
En hopen dat het snel volgend jaar is en dat ze snel een oplossing hebben.
Reputatie 1
Gewoo de my mail app installeren.
Kan je (n vraag me niet waarom het kan) nog via 3G (4G).
En hopen dat het snel volgend jaar is en dat ze snel een oplossing hebben.

Nee, want dat betekent dat je dan gedwongen wordt Hotmail, of Gmail, of Yahoo te gaan gebruiken, en dat wil ik niet (allemaal Amerikaanse providers). Met een gewone Nederlandse provider werkt dat niet, omdat die geen toegang tot de smtp server vanaf een ander netwerk dan het eigen toestaan.
Reputatie 1
Bij mij werkt deze gewoon dat ik via Telfort mail.
Je moet andere provider kiezen.
Je mail-adres en wachtwoord invoeren.
Dan gaat hij koppelen en je kan mailen.
Reputatie 1
Bij mij werkt deze gewoon dat ik via Telfort mail.
Je moet andere provider kiezen.
Je mail-adres en wachtwoord invoeren.
Dan gaat hij koppelen en je kan mailen.

Dat is inderdaad het punt.
Telfort heeft eenzijdig besloten de toegang tot de eigen smtp server te blokkeren.
Dus moet je op zoek naar een andere provider die dan via authenticatie toegang geeft.
Niet alle providers doen dat, tot voor kort was dat ook niet gebruikelijk.

Ik kan met elk willekeurig email programma naar een server met authenticatie, daar heb ik geen MyMail voor nodig.

Reageer