beantwoord

E-mail versturen via het mobiele netwerk

  • 17 augustus 2015
  • 218 reacties
  • 22789 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +1
Sinds vrijdag 7 augustus is de beveiliging van de uitgaande mailservers van KPN en Telfort verbeterd. Gevolg is dat de Telfort mailserver tijdelijk niet meer toegankelijk is vanaf het mobiele netwerk. Er zijn verschillende scenario's waar je mee te maken kunt hebben.

Je gebruikt een e-mailadres van Telfort op jouw telefoon
Deze mailadressen eindigen op @telfort.nl of @telfortglasvezel.nl. Als de telefoon is ingesteld volgens de instructies, kun je alleen mail versturen als je met Telfort WiFi verbonden bent. Mail lezen is wel mogelijk via het mobiele netwerk.

Als je onderweg een mail wilt versturen kan dat tijdelijk alleen via Webmail. Surf hiervoor naar www.telfort.nl, klik links bovenaan op menu en vervolgens op Webmail.

Je gebruikt een ander e-mailadres op jouw telefoon
Hier vind je instructies over hoe de telefoon ingesteld moet worden. Daarbij wordt de mailserver van de e-mailprovider via een beveiligde verbinding ingesteld voor uitgaande mail. Het is belangrijk dat je alle stappen doorloopt, inclusief die voor het instellen van de beveiligde verbinding.

Extra tip
Voor veel aanbieders van e-mail zijn handige apps beschikbaar in de App Store en Google Play, bijvoorbeeld voor Gmail en Outlook (Hotmail.com, Live.nl, etc.). Via deze apps is het instellen van e-mail veel eenvoudiger. Als je na het doorlopen van de instructies nog geen mail kunt lezen en/of versturen, kijk dan op de website van de aanbieder van jouw mailadres (Gmail, Hotmail, etc.) voor extra instructies.

Mijn excuses voor deze lastige situatie. We werken hard aan een oplossing voor deze problemen.

Update 19-10-2015 16:02 uur:
Tot afgelopen augustus maakte wij gebruik van een open relay. Dit betekent dat iedereen hier gebruik van kon maken. Helaas werd er ook misbruik van gemaakt. Een waarschijnlijk gevolg hiervan zou kunnen zijn dat onze server op een blacklist terecht komt. Mails kunnen dan door andere bedrijven geweigerd worden. Dit is een situatie die we moeten voorkomen. Daarom zijn we nu druk bezig met onze leverancier van het mailplatform om autenticated smtp te implementeren.

De verwachting is dat dit in het begin van volgend jaar volledig afgerond zal zijn. Een exacte datum wordt nog samen met de leverancier vastgesteld. Zodra deze bekend is, zal ik de datum hier uiteraard met jullie delen. Ik hou jullie dus op de hoogte.
icon

Beste antwoord door Stephen 5 april 2016, 17:38

@All

Vanaf vandaag kan er weer gemaild worden via mobiel internet. Onze technici hebben hard gewerkt aan een oplossing voor dit probleem.

Er gelden nu ook extra veiligheidseisen voor het versturen van e-mails. Deze eisen zijn van toepassing wanneer je wilt e-mailen buiten de vaste Telfort internetaansluiting thuis, bijvoorbeeld via mobiel internet. Hieronder staan de veiligheidseisen benoemd.
  • Bij e-mailinstellingen dient SSL aangevinkt te zijn.
  • Bij e-mailinstellingen dient authenticatie aangevinkt zijn.
De e-mailinstellingen kun je handmatig wijzigen via Toestelhulp.
  • Wijzigen wachtwoord
Heb je je wachtwoord recent niet aangepast dan adviseren wij jou om dit te wijzigen via Mijn Telfort.

Het wachtwoord moet aan de volgende eisen voldoen:
– Tussen de 8 en 16 karakters
– In het wachtwoord staat minimaal een cijfer, een gewone letter en een hoofdletter
– De gebruikersnaam mag niet in het wachtwoord terugkomen
– Alleen de volgende leestekens zijn toegestaan: punt (.), koppelstreepje (-) en underscore (_).

Mocht het probleem zich nog steeds voordoen laat hier dan een reactie achter. Excuses voor het ongemak.
Bekijk reactie

218 reacties

Sinds vrijdag 7 augustus is de beveiliging van de uitgaande mailservers van KPN en Telfort verbeterd. Gevolg is dat de Telfort mailserver tijdelijk niet meer toegankelijk is vanaf het mobiele netwerk. Er zijn verschillende scenario's waar je mee te maken kunt hebben.

Je gebruikt een e-mailadres van Telfort op jouw telefoon
Deze mailadressen eindigen op @telfort.nl of @telfortglasvezel.nl. Als de telefoon is ingesteld volgens de instructies, kun je alleen mail versturen als je met Telfort WiFi verbonden bent. Mail lezen is wel mogelijk via het mobiele netwerk.

Als je onderweg een mail wilt versturen kan dat tijdelijk alleen via Webmail. Surf hiervoor naar www.telfort.nl, klik links bovenaan op menu en vervolgens op Webmail.

Je gebruikt een ander e-mailadres op jouw telefoon
Hier vind je instructies over hoe de telefoon ingesteld moet worden. Daarbij wordt de mailserver van de e-mailprovider via een beveiligde verbinding ingesteld voor uitgaande mail. Het is belangrijk dat je alle stappen doorloopt, inclusief die voor het instellen van de beveiligde verbinding.

Extra tip
Voor veel aanbieders van e-mail zijn handige apps beschikbaar in de App Store en Google Play, bijvoorbeeld voor Gmail en Outlook (Hotmail.com, Live.nl, etc.). Via deze apps is het instellen van e-mail veel eenvoudiger. Als je na het doorlopen van de instructies nog geen mail kunt lezen en/of versturen, kijk dan op de website van de aanbieder van jouw mailadres (Gmail, Hotmail, etc.) voor extra instructies.

Mijn excuses voor deze lastige situatie. We werken hard aan een oplossing voor deze problemen.


Ik ben geen techneut zal ik alvast zeggen maar hoe zijn de instellingen als je bv via een hosting partij werkt zoals Mijn Domein? En wanneer denk je dat dit probleem opgelost is aangezien het dus al 10 dagen niet meer werkt...

Marc
Hallo,

Ik heb het volgens het stappenplan gedaan maar bij pop3.telfort.nl werkt bij mijn telefoon niet.( Verificatie mislukt)
Type ik pop.byte.nl werkt inkomende mail wel.

Bij uitgaande mail werkt nog steeds niet.

Ligt dit nu aan mij????? of aan Telfort???????
Pop.byte.nl werkt wel! voor inkomende mail.
Ik gebruik een e-mailadres van KPN, heb de stappen vanuit de toestelhulp exact gevolgd, maar kan helaas nog geen mail versturen via 3G
Ik heb nu honderd keer het stappenplan door genomen en het werkt niet!!!!!!
Wat een service van Telfort
Ook hier geen mail kunnen verzenden via 3G. Contact gehad met telfort en daar snapte ze niet eens waar ik het over had.
Uiteindelijk vertelde zij dat er een beveiligingsupdate is geweest en dat wrs. dat het probleem was maar dat ze niet wisten wanneer en of het opgelost zou worden. Ik moest maar een app downloaden van mijn mailprovider zodat ik mijn mail via deze app kon versturen. Waardeloos.
Badge
Wat een buitengewoon slechte service van Telfort/kpn.
Niet wetend van dit probleem had ik een vraag gesteld aan de helpdesk en daar werd ik afgescheept.
Klanten moeten dus nu al twee weken aanmodderen.
Reputatie 4
Badge +1
Het is natuurlijk erg lastig als je niet optimaal gebruik kunt maken van e-mail. Ik snap dit heel erg goed. Het spijt mij oprecht dat ook mijn tips niet voor iedereen helpen. Ik heb dit nogmaals uitgezet binnen de organisatie om te kijken of ik een andere (tijdelijke) oplossing kan bieden. Zodra er meer bekend is, horen jullie dit direct van mij.
Badge
Telfort (en KPN) hadden iedere Telfort mobiele klant eigenlijk een mailtje of SMS-je moeten sturen toen dit zich ging voordoen. Ik krijg wel de melding dat mijn nieuw beltegoed is ingegaan. Al dus dikke weken is het versturen onmogelijk. Een aantal mensen waaronder deze persoon hebben alle instellingen wel 10 maal nagelopen! om trouwens via 3G mail te versturen was het SMTP@ telfortmail.nl en niet @telfort.nl dat werkt alleen via Wi-Fi. Zet dus ook niemand op het verkeerde been.
Badge
Duurt wel erg lang...
Dit is echt heel storend. Na twee weken moet een probleem opgelost zijn of er moet op zijn minst actief met gebruikers worden gecommuniceerd (een mailte of SMS bericht is wel het minste). Het is te begrijpen dat Telfort andermans SMTP servers blokkeert (dat doen de meeste providers) maar dan moet hun eigen smtp server werken. Het lijkt erop dat bepaalde servers van bekende providers ge-whitelist zijn, maar die van mijn werkgever (een bekend ziekenhuis/onderzoeksinstituut) staat er niet bij.

Kunnen we een lijst krijgen van smtp servers die niet worden geblokkeerd? Is het mogelijk om daar suggesties voor toevoegingen te geven?
Badge
Het is natuurlijk erg lastig als je niet optimaal gebruik kunt maken van e-mail. Ik snap dit heel erg goed. Het spijt mij oprecht dat ook mijn tips niet voor iedereen helpen. Ik heb dit nogmaals uitgezet binnen de organisatie om te kijken of ik een andere (tijdelijke) oplossing kan bieden. Zodra er meer bekend is, horen jullie dit direct van mij.

Zoals jullie bekend Telfort, kunnen heel veel klanten, zoals mijn vrouw en ikzelf, nog steeds geen mail versturen via het mobiele netwerk. Dat is al zo sinds 7/8 en het is nu 23/8 en het is nog steeds zo!

Telfort komt wel telkens met de instellingen hoe je deze moet toepassen, maar Telfort weet zelf wel dat het probleem bij Telfort zelf ligt. Als dit nou gewoon wordt toegegeven en keihard wordt onderzocht waar de storing zit en de klanten wie het betreft een vergoeding in het vooruitzicht stelt, dan proberen de klanten hiervoor geduld op te brengen, want aan smoesjes hebben zij niets.
Dus kom op, jullie hebben toch wel wat specialisten rondlopen!

Overigens zie ik deze storing niet bij Telfort Storingen staan, alleen mobiel Internet staat er.
Houd ons op de hoogte!!
Badge
Wellicht moeten we gewoon de incasso storneren voordat we serieus genomen worden.
Ik ga binnenkort denk ik maar eens op zoek naar een andere provider.
Badge
Wellicht moeten we gewoon de incasso storneren voordat we serieus genomen worden.
Ik ga binnenkort denk ik maar eens op zoek naar een andere provider.


Dat gaat mij te ver, over het algemeen ben ik tevreden over Telfort maar je kunt niet altijd verwachten dat alles 100% gaat.
Natuurlijk zijn er dingen die ze kunnen verbeteren, zoals communiceren.
Zelf heb ik Glasvezel Internet en tv en mobiel al jaren, nu ff dat gezeik met email maar daar komen we ook wel overheen. Je kunt gelukkig met Gmail etc je uitgaande mail beheren.

Als je kijkt naar andere providers zoals Ziggo, dan ben je echt in de aap gelogeerd, het stikt ook nog eens van de storingen en de administratie is ook hopeloos (bron schoonmoeder).

Je moet in dit geval maar denken, hier laat je wat en daar heb je wat!
Badge
Ik heb wel 2 maal een paar uur geprobeerd om mijn instellingen goed te krijgen, van de helpdesk kreeg ik vervolgens een mailtje dat ik bij KPN de instellingen moest opvragen. Dat het fout gaat is al slecht, maar dat je aan het lijntje wordt gehouden en vervolgens onnodig veel tijd verspeelt, daar wordt ik niet vrolijk van. Laat Telfort dan communiceren dat ze zaken veranderen en een probleem hebben.
Reputatie 8
Badge +2
@all,

Mijn excuus voor het uitblijven van een inhoudelijke reactie. Het is nog niet precies bekend wat de concrete oorzaak is voor het probleem. We weten inmiddels dat de geboden workaround voor sommigen niet goed werkt. Ik heb zodoende binnen de organisatie om een update gevraagd. Ik kom erop terug zodra er meer bekend is.

Michael
Badge +1
Het is toch te gek voor woorden dat het versturen van mail nog steeds niet mogelijk is. Misschien is terug vallen op de vorige procedure een optie. Of zijn jullie daar nog steeds niet zelf opgekomen ?
Badge
Is inderdaa. Is er al een terugkoppeling?
Badge
Kom op Telfort, laat iets horen...
Nog steeds geen uitgaande mail en nog geen oplossing vanuit Telfort!!!
Reputatie 1
Ik zou eigenlijk ook wel weer mail via 4G willen versturen! Wanneer kan dit weer, want eerlijk gezegd slaat dit nergens op. Ik ben zelfs naar de Telfort winkel geweest, nadat ik eerst bij de KPN winkel niet verder kwam (mobiel abonnement bij KPN), en daar werd mij doodleuk verteld dat ik maar een Gmail moet aanmaken en dat het aan mijn iPhone 5S ligt. Dat is toch geen antwoord! Sorry, maar dat kan echt niet!
Oh ja, en op mijn vraag online hierover bij de klantenservice zou ik geloof ik binnen 10 dagen bericht krijgen. Niet dus...
Reputatie 1
Ik heb zaterdag antwoord gekregen op mijn vraag waarom ik niet kan mailen.
Een record van de klantenservice denk ik, want ik had op 7 augustus de vraag gesteld (22 dagen later antwoord)

Maar komen ze weer met zo'n makkelijk antwoord dat ik de instellingen via de site moet volgen.
In mijn vraag duidelijk gezet dat ik dat al meerdere malen heb geprobeerd.

Ik moet zeggen dat de service van telfort echt niet meer is, wat het ooit was.
Snap ik het nou goed? Ik begrijp nu dat als ik bijvoorbeeld ook een xs4all account heb, waarvan ik de emails ontvang op mijn telfort abbo mobiel, dat ik om deze mails te kunnen beantwoorden smtp.xs4all.nl moet instellen i.p.v. smtp.telfort.nl?
Ook ik heb het probleem opeens niet meer te kunnen verzenden. Inkomend via kpn mailprovider werkt prima.

Uitgaand via de smtp server van telfort is niet meer mogelijk.

Uren zelf geprobeerd. Naar de winkel die me naar de helpdesk van telfort verwijst. De helpdesk vantelfort verwijst me naar kpn!!!!!! Het is niet te geloven hoe incapabel al deze mensen zijn.
Of: hoe slecht telfort ze informeert en opleidt.

Graag antwoord op de vraag hoe kan ik weer mobiel mail verzenden?
Badge +2
@all,

Op dit moment is er nog geen nieuws. Voorlopig kun je het proberen via webmail. Zodra meer bekend is, meld ik dat hier. Zoals eerder aangegeven begrijpen mijn collega's en ik dat het ontzettend vervelend is en bied ik mijn oprechte excuses aan voor het ervaren ongemak.

Reageer