beantwoord

Door roaming batterij probleem

• 28 augustus 2012
  • 27 reacties
  • 9719 keer bekeken

Hallo,
Ik heb sinds maandag een abbonement van telfort.
Omdat telfort het kpn netwerk gebruikt moet mijn roaming aanstaan.
Nu heb ik het probleem dat mijn batterij aan het einde van de dag in plaats van rond de 70 procent gewoon helemaal leeg is.
Is het mogelijk om telfort te kunnen gebruiken zonder roaming of is er een andere oplossing?
Als er geen andere oplossing is, kan ik dan het abonnement stopzetten?
Ik ben namelijk erg ontevreden over het batterijgebruik en het hoort ook niet zo te zijn.
Erwin
icon

Beste antwoord door ronald75 28 augustus 2012, 21:35

Je hebt geen extra kosten als je internet bij je abbo hebt (bel + sms + web?).

Of je gaat over je data limiet ... 😛
Bekijk reactie

27 reacties

Hoezo moet roaming aan staan? Bij mij staat deze uit en werkt het prima.
Hallo,
Ik heb nu natiaonale gegevensroaming aangezet en de r die bovenin stond is weer normaal 3g of h geworden. (android 4.0)
Ik zal eens kijken of de batterij het nu weer normaal uithoudt.
Komen er nu geen extra kosten bij door deze opties?
Als ik gewoon in het binnenland blijf is er toch niks aan de hand lijkt me.
Erwin
Je hebt geen extra kosten als je internet bij je abbo hebt (bel + sms + web?).

Of je gaat over je data limiet ... 😛
Hallo, ik heb de telefoon nu werkend zonder roaming icoon (nu met nationale gegevensroaming, anders werkt het nog niet) maar het batterijprobleem is er nog. Ik heb vandaag op 3/4 van de dag de lader er aan moeten hangen terwijl ik mijn telefoon bijna niet heb gebruikt. Normaal had ik aan het eind van de dag nog de helft tot 3 kwart batterij over.
Ik vind dit wel een serieus probleem en ik wil dan ook graag een oplossing. Als er geen oplossingen zijn, is het dan mogelijk om het abonnement nog te annuleren?
Erwin
Reputatie 8
Badge +17
Ik vermoed dat er een héél ander probleem is, want (extra) batterij gebruik door de (nationale) roaming-instelling geeft alleen een connectie met een roaming netwerk ipv het eigen provider netwerk.

dat is bijv. hetzelfde als je verschillende WiFi netwerken gebruikt bv. thuis of bij vrienden/(schoon)ouders/school/... daar heb je ook géén extra batterij gebruik van!

Het kan zijn dat je telefoon nu, omdat de dekking van het KPN netwerk anders is als de provider waar je vandaan komt dat de telefoon nu vaker een netwerk verbinding moet maken omdat de GSM/UMTS masten ergens anders staan waarrdoor het bereik dus nèt anders is... maar ik denk dat dat marginaal is omdat de dekking van de meeste providers overal redelijk gelijk is, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk ;)

Kijk eens bij settings->accu (of instellingen->batterij) eens wélke apps er actief zijn en de batterij het meest belasten, misschien kan je dan wat vinden, kijk eens naar
  • Android-systeem
  • Wi-Fi
  • Mobiel stand-by
  • Scherm

als er apps tussenstaan die veel batterij gebruik laten zien, zou je kunnen overwegen om andere apps te gebruiken of de instellingen eens na te kijken.

succes!
Hallo,
Het probleem is echt ontstaan sinds het overstappen naar Telfort.
Ik heb in de instellingen de accu nagekeken en dit zijn de 3 hoogste verbruikers:
Android besturingssyteem 31%
Mobiel stand-by 24%
Telefoon inactief 10%
Als ik 3g uitschakel gaat mijn batterij weer gewoon goed mee, maar voor het overstappen had ik ook altijd internet aan en had ik dit probleem niet.
Ik denk dus nog steeds dat het ligt aan het zoeken naar netwerken en niet de dekking, want ik ben op verschillende plekken geweest en het accuverbruik blijft gewoon het zelfde.
Ik denk dat er niks anders op zit dan het abonnement annuleren als dat nog mogelijk is (opzegtermijn?)
Tenzij Telfort een andere oplossing heeft voor mij.
Erwin
Schopje omhoog
Badge
@000Erwin000,

Vervelend dat u problemen ervaart met de batterij van uw telefoon. Ik adviseer u om langs te gaan bij een servicepoint van Samsung , wellicht dat zij nog wat voor u kunnen betekenen. Annuleren van het abonnement is niet mogelijk.

Laïla
Hallo,
Het probleem zit niet in de telefoon maar in de verbinding met telfort.
Ik moet ook nog steeds de optie nationale gegevensroaming aan hebben staan anders heb ik geen verbinding, en dat is wat voor extra batterijgebruik zorgt bij mij.
Betekent het nu dat ik 2 jaar vast zit aan een abonnement waarvan ik het internet niet kan gebruiken? Als ik internet aan heb staan is mijn batterij gewoon véél te snel leeg dus moet ik het wel uit laten.
Ik heb dit nooit van tevoren kunnen weten en zit dus nu met een abo waar ik extra betaal voor internet en het niet kan gebruiken.
Zit er ook geen opzegtermijn op het abonnement?
Anders hoop ik toch echt dat jullie een andere oplossing voor me hebben.
Ik ben nu erg ontevreden met het abonnement en heb spijt dat ik hem genomen heb.
Erwin
Badge
@000Erwin000,

Ik begrijp dat u ontevreden bent, maar alle diensten die wij moeten leveren werken gewoon. Dat uw batterij snel leeg gaat is erg vervelend, maar geen reden om uw abonnement te beëindigen voor het einde van de contractperiode. Ik wil u vragen om mijn advies te volgen, dus langs gaan bij een servicepoint van Samsung. Bent u daarna nog steeds niet tevreden, dan kunt u via het contactformulier of via een brief een klacht indienen hierover.

Laïla
Beste Erwin,
Je bent niet gek, ik heb precies hetzelfde met een SE xperia x10, eerst dacht ik dat mijn accu gewoon aan zijn einde was, maar ook met een nieuwe accu hetzelfde probleem. Op wifi thuis nergens last van, maar zodra ik de deur uitga (wifi zet ik dan uit) begint hij batterij te slurpen. Ik haal het einde van mijn werkdag niet eens en dan zit ik echt geen gekke dingen te doen, ik ben ten slotte aan het werk.
Omdat mijn telefoon ook een beetje traag begint te worden wil ik graag een nieuwe kopen, misschien heeft telfort tips welke telefoon hier het beste tegen bestand is, want dit is echt niet leuk. Elke 24 uur opladen is wel normaal, maar dat hij de 8 uur niet vol kan maken is belachelijk.
Beste zou natuurlijk zijn als roamen niet meer nodig was.
Reputatie 8
Badge +17
Hallo,
Het probleem is echt ontstaan sinds het overstappen naar Telfort.
Ik heb in de instellingen de accu nagekeken en dit zijn de 3 hoogste verbruikers:
Android besturingssyteem 31%
Mobiel stand-by 24%
Telefoon inactief 10%
Als ik 3g uitschakel gaat mijn batterij weer gewoon goed mee, maar voor het overstappen had ik ook altijd internet aan en had ik dit probleem niet.
Ik denk dus nog steeds dat het ligt aan het zoeken naar netwerken en niet de dekking, want ik ben op verschillende plekken geweest en het accuverbruik blijft gewoon het zelfde.
Ik denk dat er niks anders op zit dan het abonnement annuleren als dat nog mogelijk is (opzegtermijn?)
Tenzij Telfort een andere oplossing heeft voor mij.
Erwin

Als dat je 3 hoogste verbruikers zijn, is er écht iets niet goed met je telefoon!

Bij normaal gebruik is "Scherm" één van de grootverbruikers, omdat dat nu eenmaal een grootverbruiker is.
In het weekend doe ik makkelijk 2 dagen met een batterijlading, tijdens werkweek ruim een dag (GalaxyS1)

vragen:
Heb je een custom ROM geinstalleerd?
Heb je toevallig een CWM Kernel geinstalleerd? (zo ja: doe eens een "Clean Cache", een "Clean Dalvik Cache", en "Clean Battery stats", en, als het in je CWM zit, "clean init.d" en "clean NStools")
Als je een "clean Battery stats" doet wacht dan 2-3 laad cycles voordat je weer een correcte weergave hebt van je batterij gebruik.
Als het mogelijk is, doe eens een "factory reset" van je telefoon en kijk hoe het vebruik dan is...

Áls dit een probleem van het Telfort netwerk (met nationale Roaming op KPN netwerk) zou zijn, zouden er véél meer (Android) gebruikers dit probleem moeten hebben, en dat is nu niet het geval.

Ik ben het met Laïla eens dat dit zeker geen reden is om onder je abbo uit te komen...
want zolang "Android besturingsysteem" bovenaan je lijst staat, is het géén probleem van het netwerk!

kortom, er zijn diverse oorzaken aan te wijzen die een onverwacht batterijgebruik geven, die eerst beter onderzocht kunnen worden!
Beste Erwin,
Je bent niet gek, ik heb precies hetzelfde met een SE xperia x10, eerst dacht ik dat mijn accu gewoon aan zijn einde was, maar ook met een nieuwe accu hetzelfde probleem. Op wifi thuis nergens last van, maar zodra ik de deur uitga (wifi zet ik dan uit) begint hij batterij te slurpen. Ik haal het einde van mijn werkdag niet eens en dan zit ik echt geen gekke dingen te doen, ik ben ten slotte aan het werk.
Omdat mijn telefoon ook een beetje traag begint te worden wil ik graag een nieuwe kopen, misschien heeft telfort tips welke telefoon hier het beste tegen bestand is, want dit is echt niet leuk. Elke 24 uur opladen is wel normaal, maar dat hij de 8 uur niet vol kan maken is belachelijk.
Beste zou natuurlijk zijn als roamen niet meer nodig was.

Kijk, ben ik toch niet de enige met dit irritante probleem. Zoals Telfort probeert te zeggen ligt het aan mijn telefoon maar het is echt direct sinds de overstap naar Telfort gebeurd en het roamen vreet gewoon stroom. De enige telefoons die er waarschijnlijk bestand tegen zijn zijn de dumbphones, want ik denk dat alle smartphones roaming gebruiken om een internetverbinding op te zetten met Telfort.

Als dat je 3 hoogste verbruikers zijn, is er écht iets niet goed met je telefoon!

Bij normaal gebruik is "Scherm" één van de grootverbruikers, omdat dat nu eenmaal een grootverbruiker is.
In het weekend doe ik makkelijk 2 dagen met een batterijlading, tijdens werkweek ruim een dag (GalaxyS1)

vragen:
Heb je een custom ROM geinstalleerd?
Heb je toevallig een CWM Kernel geinstalleerd? (zo ja: doe eens een "Clean Cache", een "Clean Dalvik Cache", en "Clean Battery stats", en, als het in je CWM zit, "clean init.d" en "clean NStools")
Als je een "clean Battery stats" doet wacht dan 2-3 laad cycles voordat je weer een correcte weergave hebt van je batterij gebruik.
Als het mogelijk is, doe eens een "factory reset" van je telefoon en kijk hoe het vebruik dan is...

Áls dit een probleem van het Telfort netwerk (met nationale Roaming op KPN netwerk) zou zijn, zouden er véél meer (Android) gebruikers dit probleem moeten hebben, en dat is nu niet het geval.

Ik ben het met Laïla eens dat dit zeker geen reden is om onder je abbo uit te komen...
want zolang "Android besturingsysteem" bovenaan je lijst staat, is het géén probleem van het netwerk!

kortom, er zijn diverse oorzaken aan te wijzen die een onverwacht batterijgebruik geven, die eerst beter onderzocht kunnen worden!

Volgens mij is het zo dat het netwerkverbruik ook gewoon onder Android besturingssysteem komt te staan bij de accu stats. Wanneer ik internet niet aan heb is inderdaad scherm de grootste verbruiker. Als ik gewoon mijn internet uit heb kan ik ook zo rond de 2 dagen mee en met T-Mobile met internet waar ik vandaan kom kon ik makkelijk de hele dag mee met nog 50%-75%.

Ik heb inderdaad een custom rom geinstalleerd, ik draai cm9 laatste nightly. Mijn telefoon is ook de galaxy s. Welke rom draai je op jouw galaxy s?
De caches zijn allemaal al gedaan, alleen de battery stats nog niet, die ga ik ook even proberen.

Ik heb wel al de gegevensroaming uitgezet en daarna nationale gegevensroaming aangevinkt, maar het enige wat dat heeft geholpen is dat de status niet meer als r wordt weergeven maar weer gewoon als g, 3g of h.
Ik heb ook al geprobeerd om de APN opnieuw in te stellen maar dit heeft ook niks geholpen.

Erwin
Reputatie 8
Badge +17
Ik heb ParanoidAndroid erop staan, deze: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1828877
dit is een JellyBean ROM, werkt prima met de meegeleverde Kernel, maar ook met de Semaphore 2.1.0 (niet de laatste want de partition layout is gewijzigd!)

Ik had van de week hetzelfde probleem als jij, maar na het cleanen van de diverse caches en de battery stats was alles opgelost.

Gebruik je toevallig een task-killer app? kill it-dump it! ICS en JB hebben een betere task/memory manager dan in GB of FroYo.

en probeer eens Better Battery Stats

Gegevens roaming is niet een continue proces, als er een verbinding is met het KPN netwerk, waar Telfort over roamt, "weet" de telefoon dat het KPN netwerk het actieve netwerk is, het is niet zo dat de telefoon iedere keer aangeeft "ik heb een Telfort SIM"

als je de mogelijkheid hebt, doe eens een factory reset, of installeer de ROM eens opnieuw (of doe je dat iedere dag vanwege de nightly CM9?)

nogmaals: het batterijverbruik van "Android OS" is ROM/telefoon gerelateerd...
Ik heb nu de battery stats ook gewist en ben nu mijn batterij aan het leeg laten lopen zodat ik daarna weer kan testen. Ik gebruik geen task killers en dat soort apps omdat ik weet dat dat in ICS al goed geregeld is.

Ik zal morgen eens kijken en als de battery stats wissen niet heeft geholpen probeer ik een schone installatie. Normaal installeer ik gewoon de updates van cyanogenmod dus dat zijn geen schone installaties.

Is er ook niet een patch ofzo die het batterijverbruik verbetert of ervoor zorgt dat roaming niet meer nodig is? Ik denk het zelf van niet eigenlijk want het roaming gebeuren zal wel moeten omdat telfort een virtuele provider is.

Ik laat nog even weten als ik de batterij weer heb getest na het resetten en anders na de schone installatie.

Erwin
Vandaag even getest na alles gewiped te hebben, na 1 uur en een kwartier 8% gezakt.
Zou het kunnen liggen aan de combinatie van de simkaart met de rom die ik heb?
Lijkt me sterk maar je weet het nooit.
Zal in ieder geval even een factory reset doen binnenkort en dan zie ik wel.
Zal er wel op neerkomen dat dit probleem haast niet op te lossen is:S
Huh, is het vorige bericht door de gebruiker of door Telfort verwijdert?
Het vorige bericht ging namelijk over de kosten per maand en ik zit nu met eenzelfde probleem.
Ik heb het abonnement afgesloten waarbij ik 300 belminuten, 100 smsjes en 500 mb heb voor €15 per maand zolang het abonnement loopt.
Nu kijk ik op de rekening en is er €25.80 afgeschreven.
Dit is hoe het er uit ziet:

Abonnementskosten periode: 27.08.2012 − 18.10.2012 € €41,67
Overige verrekeningen inclusief promoties twv: € €−45,32 € €−20,11
Subtotaal € €21,56
BTW (19% over € €14,42) € €2,74
BTW (21% over € €7,14) € €1,50
Totaalbedrag € €25,80

Kan iemand mij vertellen waarom ik meer betaal dan er wordt geadverteerd en wat de abonnementskosten en de overige verrekeningen precies inhouden?
Ik ben nu toch ondertussen wel een klein beetje klaar met Telfort en hun rare acties.
Ik heb voor ik heb besteld nog gekeken of er niet een adder onder het gras zat, maar de dingen die ik kon vinden die extra kosten mee zouden brengen zijn de dingen buiten de bundel, terwijl in het overzicht gewoon al mijn gemaakte belminuten, smsjes en mb's binnen de bundel zijn.

Erwin
Reputatie 8
Badge +17
Heb je dat bericht dan wel in dit topic geplaatst? Ik zie geen andere posts van jou betreffende kosten...
Misschien heb je de post niet verzonden?

...
Ik heb het abonnement afgesloten waarbij ik 300 belminuten, 100 smsjes en 500 mb heb voor €15 per maand zolang het abonnement loopt.
Nu kijk ik op de rekening en is er €25.80 afgeschreven.
Dit is hoe het er uit ziet:

Abonnementskosten periode: 27.08.2012 − 18.10.2012 € €41,67
Overige verrekeningen inclusief promoties twv: € €−45,32 € €−20,11
Subtotaal € €21,56
BTW (19% over € €14,42) € €2,74
BTW (21% over € €7,14) € €1,50
Totaalbedrag € €25,80
...

Het gaat wel over de periode 27.08.2012 - 18.10.2012...

Als het €15/maand (30 dagen) is, kom ik voor die periode (52 dagen) uit op:
€15/30*52=€26

dus zoveel verschil zie ik niet...
Het bericht waar ik het over had was van een andere gebruiker en die heeft mij al laten weten dat Telfort de post verwijderd had. Mevrouw was ontevreden en zei dat op een niet overdreven boze manier maar kreeg 6 strafpunten.

Klopt het dus wel dat ik hierna wel gewoon ~ €15 per maand ga betalen?
En nog even over mijn vorige vraag: zou het batterij probleem samen kunnen liggen met mijn rom, dus dat dat op een of andere manier niet goed samenwerkt?

Erwin
Reputatie 8
Badge +17
Het bericht waar ik het over had was van een andere gebruiker en die heeft mij al laten weten dat Telfort de post verwijderd had. Mevrouw was ontevreden en zei dat op een niet overdreven boze manier maar kreeg 6 strafpunten.

En nog even over mijn vorige vraag: zou het batterij probleem samen kunnen liggen met mijn rom, dus dat dat op een of andere manier niet goed samenwerkt?

Erwin

Dat betaal je nu toch ook al? Alleen door die langere periode LIJKT het meer...

Probeer eens de (Jelly Bean) ParanoidAndroid ROM (hier) samen met de Semaphore Kernel 2.2.0 (hier), geweldige combi en (ik) geen last van overdreven battery drain...
véél instel mogelijkheden (dpi en px per app of voor de complete telefoon) en een geweldige performance...
wél even een (titanium) backup maken, door andere partition layout wordt je telefoon gewist tijdens installatie...

en daar vind je ook een forummember die "Kees-Jan" heet... toeval? dacht het niet... 😛
Badge
@000Erwin000,

De andere gebruiker (beumer) was het forum aan het spammen. Op dit forum gelden huisregels, die meerdere malen zijn overtreden.

Als u gewoon binnen uw bundels blijft, dan wordt het maandelijkse tarief ook niet hoger. De eerste factuur valt bijna altijd hoger uit, zie ook https://www.telfort.nl/KBS/consument/services/Klantenservice/Factuur-en-verbruik/Vragen-over-uw-factuur/Eerste-factuur.

Laïla

Erwin

Dat betaal je nu toch ook al? Alleen door die langere periode LIJKT het meer...

Probeer eens de (Jelly Bean) ParanoidAndroid ROM (hier) samen met de Semaphore Kernel 2.2.0 (hier), geweldige combi en (ik) geen last van overdreven battery drain...
véél instel mogelijkheden (dpi en px per app of voor de complete telefoon) en een geweldige performance...
wél even een (titanium) backup maken, door andere partition layout wordt je telefoon gewist tijdens installatie...

en daar vind je ook een forummember die "Kees-Jan" heet... toeval? dacht het niet... :p

Ik heb de Paranoid Android ROM i.c.m. de Semaphore Kernel geprobeerd.
Batterijgebruik is nog hetzelfde en bepaalde functies werkten niet meer zoals trilfunctie en de notificatieled (hier had ik ook al last van met CM10 waar deze rom volgens mij op is gebaseerd).
Ik ben nu weer terug op CM9 omdat die naast de batterijproblemen verder geen problemen geeft. Wel ben ik er achter gekomen dat de telfoon zichzelf zomaar reboot en ook dat gebeurt alleen als ik internet aan heb staan voor zover ik heb kunnen vinden.
Zijn er misschien nog andere dingen die ik kan proberen?
Erwin
Reputatie 8
Badge +17
Ik heb de Paranoid Android ROM i.c.m. de Semaphore Kernel geprobeerd.
Batterijgebruik is nog hetzelfde en bepaalde functies werkten niet meer zoals trilfunctie en de notificatieled (hier had ik ook al last van met CM10 waar deze rom volgens mij op is gebaseerd).
Ik ben nu weer terug op CM9 omdat die naast de batterijproblemen verder geen problemen geeft. Wel ben ik er achter gekomen dat de telfoon zichzelf zomaar reboot en ook dat gebeurt alleen als ik internet aan heb staan voor zover ik heb kunnen vinden.
Zijn er misschien nog andere dingen die ik kan proberen?
Erwin

Trilfunctie zit gewoon in ParanoidAndroid ROM (zoals die in álle ROMs zit!). Voor NotificatieLED (Back Light Notification oftewel BLN) heb je "BLN Control" voor nodig (https://play.google.com/store/apps/details?id=neldar.bln.control.free ) 
Dat je telefoon "gewoon" reboot tijdens gebruik is uiteraard ook niet normaal.

Heb je "BetterBatteryStats" al geprobeerd om het batterijgebruik te achterhalen?
Hallo,
Ik heb BetterBatteryStats erop staan maar kan je vertellen welke grafiek ik moet hebben voor alle gebruiken?
Ik snap namelijk niet helemaal onder welk kopje ik moet kijken en wat al die ratio's zijn enzo.
Erwin
Hallo,
Ik heb ondertussen eens goed getest met een schonei nstallatie maar dat mocht niks helpen.
Heb ook meerdere modems geprobeerd en ook dat wil niet helpen.
Kan het probleem in de simkaart zitten ofzoiets?
Mijn telefoon doet ook nog steeds random rebooten als ik 3g aan heb en zonder 3g gebeurt dit niet.
Hierdoor heb ik me al 2 keer verslapen omdat ik was vergeten internet uit te zetten en de telefoon tijdens laden niet reboot maar in het laadscherm komt te staan waardoor de wekker niet afgaat.
Erwin

Reageer