beantwoord

Dataverbruik: Android zegt 820MB, Telfort zegt 1GB

  • 3 augustus 2017
  • 6 reacties
  • 143 keer bekeken

Telfort heeft mijn internet afgesloten omdat ik volgens hen 1000MB heb verbruikt (hoewel de website nog aangeeft dat ik 9MB over heb, maar mogelijk is dit oude informatie).
Mijn Android OS zegt dat deze slechts 820MB heeft gemeten.

Dus dat is een verschil van ~20%. Ik vind het lastig te begrijpen hoe er zo'n groot verschil kan zijn. Het meten van verbruik in Android is natuurlijk 100% betrouwbaar. Ik weet dat er mogelijk een afronding plaats kan vinden (om administratieve redenen), maar dit zou per dag in de orde van kB's moeten zijn.

Kan iemand dit voor mij verklaren?

Ik zit zelf te denken aan UDP-pakketjes die verstuurd worden maar niet aankomen, en daardoor er een verschil bestaat tussen de metingen.
icon

Beste antwoord door jetibest 4 augustus 2017, 12:20

@jetibest Telfort rond zover ik weet niet af. kb = KB.

kilobit is niet kilobyte.
1 kB = 1000 bytes
1 kb = 125 bytes
1 KiB = 1024 bytes

Alle data wordt tenminste afgerond op kB (mogelijk KiB) gezien rekenen met bytes onzinnig is, net zoals geld wordt afgerond op eurocenten (of soms gehele euros door bijv. belastingdienst). Maar dit wordt gedaan per sessie (of per dag bij sommige providers), en is daarom praktisch niet significant.

Het verschil tussen meting van OS en provider zou normaalgesproken maximaal enkele procenten mogen zijn door mijn eerder genoemde reden. En dat is dus waarschijnlijk ook gewoon het geval.

Ik weet inmiddels al waarom het verschil zo groot is. Ik was in de war met datum waarop ik SIM-kaart heb gewisseld, dus mijn fout, nvm.
Bekijk reactie

6 reacties

Jou android meting is alleen 100% gelijk met Telfort indien deze exact op hetzelfde tijdstip beginnen en eindigen met meten. Tussen wat op de website staat en het werkelijk verbruik zit inderdaad vaak vertraging.
Reputatie 8
Badge +15
Telefoons en providers berekenen niet op dezelfde manier het internetverbruik. Daardoor ontstaat er dus een verschil.
Bij welke provider je ook kijk, toestel geeft altijd minder aan.

@jetibest Telfort rond zover ik weet niet af. kb = KB.
@jetibest en @Koffiemok
Om die reden gebruik ik als regel bij eigen meting een limiet van 80/85%. Maakt niet uit gegevensgebruik of een externe app.
@jetibest Telfort rond zover ik weet niet af. kb = KB.

kilobit is niet kilobyte.
1 kB = 1000 bytes
1 kb = 125 bytes
1 KiB = 1024 bytes

Alle data wordt tenminste afgerond op kB (mogelijk KiB) gezien rekenen met bytes onzinnig is, net zoals geld wordt afgerond op eurocenten (of soms gehele euros door bijv. belastingdienst). Maar dit wordt gedaan per sessie (of per dag bij sommige providers), en is daarom praktisch niet significant.

Het verschil tussen meting van OS en provider zou normaalgesproken maximaal enkele procenten mogen zijn door mijn eerder genoemde reden. En dat is dus waarschijnlijk ook gewoon het geval.

Ik weet inmiddels al waarom het verschil zo groot is. Ik was in de war met datum waarop ik SIM-kaart heb gewisseld, dus mijn fout, nvm.
Reputatie 8
Badge +15
met kb=kB bedoelde ik ook kB kB. Sorry, nieuwe telefoon en die stomme auto correct ook steeds...

In de tarievenlijst staat het volgende:
MB's worden naar boven afgerond op hele KB's.
Reputatie 6
Badge +12
Hoi Jetibest, welkom op het forum! Ik zie dat er al een antwoord gemarkeerd is en dat er al heel wat over is gezegd. Is het zo duidelijk?

Friesian, Koffiemok en Galdor68, hartelijk dank!

Reageer