beantwoord

Carnet werkt niet via Hotspot

• 11 juli 2016
  • 12 reacties
  • 9717 keer bekeken

Hoi,

In mijn auto kan ik gebruik maken van Volkswagen Carnet. Dat is een online dienst die op het multimedia-systeem live traffic information kan tonen. Deze dienst kan gebruik maken van een hotspot, o.a. die van de iPhone.

Nu ben ik eens gaan grafen in het verkeer tussen de auto en mijn telefoon. Het blijkt dat de auto het IP-adres achter 'er-mib2std-ca0d-mbbservices.audi-connect.de' probeert op te vragen, maar dit lukt niet. Via een vast netwerk werkt dit wel, en blijkt dat dit '143.164.168.7' hoort te zijn.

Nu heb ik heb geprobeerd op mijn laptop via de terminal het adres op te vragen, met behulp van 'host' en 'dig'. Hierbij forceer ik de DNS-server waar ik gebruik van wil maken. Hieronder mijn bevindingen:

* Vast netwerk (Ziggo): OK
* Vast netwerk met Google DNS (8.8.8.8/8.8.4.4): OK
* Vast netwerk met Telfort DNS (195.241.77.55/195.241.77.58): niet OK

* Mobiel internet met Google DNS (8.8.8.8/8.8.4.4): niet OK
* Mobiel internet met Telfort DNS (195.241.77.55/195.241.77.58): niet OK

Nu weet ik niet zeker of ik de juiste Telfort DNS server heb en of ik deze kan benaderen vanaf het Ziggo-netwerkt. Los daarvan is het wel vreemd dat de Google DNS-servers ook niet werken. Ik heb het ook geprobeerd met een andere iPhone, maar helaas hetzelfde resultaat. Ook deze persoon had een Telfort-abonnement.

Blokkeert of filtert Telfort DNS-servers? Kan ik dit probleem oplossen? Voor de experts: ik heb een zogeheten PCAP-file tot mijn beschikking.
icon

Beste antwoord door BasilFX 7 september 2016, 08:29

Da's geen antwoord op m'n vraag, maar goed... :P

VPN een oplossing?

Sorry, verkeerd gelezen. Helaas is ook dat geen oplossing: Telfort blokkeert ook DNS-servers van anderen (zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/48240639 voor meer technische details).

Mijn huidige workaround is het gebruik van een Raspberry Pi, die als gateway tussen mijn iPhone en auto DNS-queries omschrijft naar Telfort DNS. Dat werkt.
Bekijk reactie

12 reacties

Iemand?
Reputatie 8
Badge +10
Wat is het doel van deze exersitie..?
Werkt Carnet niet goed in de auto?
Wat is het doel van deze exersitie..?
Werkt Carnet niet goed in de auto?

Carnet moet gebruik maken van een internetverbinding. Daarvoor zet ik via mijn mobiele telefoon een hotspot op. Via een hotspot (via Telfort) werkt het niet. Laat ik mijn auto met mijn thuisnetwerk verbinden (via Ziggo), dan werkt het wel. Maar ik heb niets aan Carnet als deze slechts werkt via mijn thuisnetwerk, want dan kan ik niet rondrijden.

Ik ben dus op zoek naar het antwoord waarom het via Ziggo wel werkt, maar via Telfort niet. Op basis van eigen onderzoek lijkt het er op dat er verkeer gefilterd wordt, maar dat weet ik dus niet zeker.
Ik heb precies hetzelfde probleem in mijn nieuwe Golf. Via Ziggo, als de auto voor de deur staat, heb ik verbinding, maar tetheren via een iPhone 4s of SE op Telfort lukt niet. Er is wel een verbinding met internet, maar de VW server is niet bereikbaar.
Hoi Drs M,

Ik heb via de technische dienst van Telfort vernomen dat Telfort gekozen heeft voor het filteren/blokkeren van DNS anders dan die van Telfort. Ze kunnen/willen/gaan dit niet oplossen.

Switchen van provider is voor mij de enige optie :-(

Groet,
Bas
Hoi BasilFX,

Toch begrijp ik niet helemaal waar het probleem nu in zit, en waarom het IP adres bij er-mib2std-ca0d-mbbservices.audi-connect.de niet op te lossen zou zijn.
Ik heb een testje gedaan met de iPhone op alleen 4G, en met een appje (iNet) deze URL gepingd. De Telfort DNS server kan dit correct resolven, en het juiste IP adres verschijnt. En ook als ik het hotspot aanzet op de iPhone en dezelfde test doe vanaf een iPad die aan dit hotspot hangt, gaat dit goed. In dit geval kun je de iPad vergelijken met de wifi client in de auto.
Ik heb trouwens net je draadje op Tweakers over dit onderwerp gevonden (https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1708287). Ik begrijp nu dat het probleem met name zit in de door VW hardcoded DNS servers. Lijkt een vrij hopeloze zaak dus.
Is bekend welke telecomproviders geen DNS filteren?
Reputatie 8
Badge +17
En als je op de "getetherde" (is dat nederlands tegenwoordig?) iPad nu eens andere DNS servers configureerd, werkt het dan wel?
Ik heb trouwens net je draadje op Tweakers over dit onderwerp gevonden (https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1708287). Ik begrijp nu dat het probleem met name zit in de door VW hardcoded DNS servers. Lijkt een vrij hopeloze zaak dus.
Is bekend welke telecomproviders geen DNS filteren?

Ik vind het ook wel schandalig van VW: wel de auto's verkopen (met bugs), vervolgens geen ondersteuning kunnen bieden.

Volgens de technische dienst zou KPN wel DNS-server doorlaten.

En als je op de "getetherde" (is dat nederlands tegenwoordig?) iPad nu eens andere DNS servers configureerd, werkt het dan wel?

Dat gaat het niet oplossen (al kan ik het ook niet instellen voor een mobiele dataverbinding): juist de DNS-server die ik van Telfort krijg werkt, maar die hardcoded in de auto zit werkt niet. Zelfs al stel ik een alternatieve DNS-server in, de auto blijft die hardcoded DNS-server gebruiken.
Reputatie 8
Badge +17

VPN een oplossing?

VPN een oplossing?

Sorry, verkeerd gelezen. Helaas is ook dat geen oplossing: Telfort blokkeert ook DNS-servers van anderen (zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/48240639 voor meer technische details).

Mijn huidige workaround is het gebruik van een Raspberry Pi, die als gateway tussen mijn iPhone en auto DNS-queries omschrijft naar Telfort DNS. Dat werkt.

VPN een oplossing?

VPN heb ik ook aan gedacht en geprobeerd. VPN heb ik draaien op een Synolgy NAS en werkt op zich goed. Maar in dit geval heeft het geen effect, vreemd genoeg. Het lijkt erop dat de DNS requests van de auto nog steeds buiten de tunnel om worden geleid. Dat kan te maken hebben hoe Apple in IOS VPN implementeert.

Reageer