beantwoord

Bundelverbruik mobiele abonnement klopt niet

• 13 juni 2019
  • 14 reacties
  • 439 keer bekeken

Graag uitleg over bundelverbruik en meenemen naar volgende periode.
Ik heb, inclusief de verdubbelaar, 18.000 Mb (3000×2×3 maanden).
Mijn verbruik in mei/juni was volgens de factuur 3398 Mb, waarvan 3348 in het buitenland.
Meenemen naar volgende periode 10.554.
Dat laatste begrijp ik niet, het moet toch 12.000 Mb zijn?
Het verbruik valt immers geheel onder de 6000 Mb die ik per maand met de verdubbelaar heb.
Graag uitleg (in een persoonlijk bericht kan ik desgewenst het mobiele nummer geven; het eindigt op 457.
Met dank.

Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid.
icon

Beste antwoord door Natasja - Telfort 26 juni 2019, 17:06

Hallo @Ron46. Ik heb net nog even goed naar je abonnement en verbruik gekeken samen met een collega van onze Backoffice. Het zit eigenlijk als volgt: op 12 januari heb jij je abonnement verlengd. De aanvraagdatum bepaalt aan welke abonnementssoort je gekoppeld zit. Je hebt nu een 2018 abonnement. Voorheen had je een 2015 abonnement. Bij je 2015 abonnement had je klantvoordeel, namelijk 1000 MB. Met de 2018 abonnementen is klantvoordeel verdwenen. Echter, jij ontvangt nog wel klantvoordeel. Er geldt dan dat je eerst je klantvoordeel verbruikt, waardoor het meenemen van de MB's niet soepel verloopt. Eigenlijk kan ik dit alleen voor je oplossen door je klantvoordeel te laten vervallen, maar ik kan me voorstellen dat dat niet wenselijk is. Ik hoop in ieder geval dat het zo iets duidelijker is geworden.
Bekijk reactie

14 reacties

Dit is altijd lastig uitleggen. Stond de verbruiks meter aan het begin van mei/juni daadwerkelijk op 18.000 of daar onder? Je kan feitelijk alleen 12.000 meenemen als je in factuur periode april/mei al minder dan 6.000 Mb hebt verbruikt. Dat zou je dus op die factuur terug kunnen vinden. Het lijkt erop dat je ergens een keer meer dan 6.000 hebt verbruikt dat kan zelfs al in maart/ april zijn geweest.
Je maakt het oudste eerst op, dus als er nog meer als 12000 stond zou er idd 12000 mee moeten gaan, ging bij mij toen ook mis, ik maakte eerst het nieuwe op en dan kwam je ook op rare meeneem bundels.
Hier de getallen vanaf januari 2019, telkens de 15de van de maand.
Het abo is per 11 januari ingegaan ( verlenging).met bundels, 3 GB, onbeperkt bellen en sms.

Jan 12.000, verbruikt 202, mee 8000, dan 8000 (ipv 6000) erbij geeft voor
Feb 16.000, verbruikt 153, mee 12.000, dan 4000 (ipv 6000) erbij geeft voor
Mrt 16.000, verbruikt 243, mee 12.000, dan 8000 (ipv 6000) erbij geeft voor
Apr 20.000, verbruikt 174, mee 12.000 , dan 6000 (eindelijk correct)) erbij geeft voor
Mei 18.000, verbruikt 137, mee 12.000, dan 6000 erbij geeft voor
Jun 18.000, verbruikt 3398, mee 10.554
Nwe periode vanaf 15 juni 16.554 Mb, dus netjes weer 6000 erbij.

Nu enig rekenwerk.
In juni gaat er vanaf:
8000 die er bij kwamen in maart min het verbruik van mrt, april en mei: 243+174+137=554.
Dan gaat er dus 8000-554 is 7446 van af.
Rest voor juni 18.000 min 7446 is 10.554. Daarna 6000 erbij.
Ik kan het nu dus wel narekenen, echter zonder het precies te begrijpen.
Waarom er twee keer 8000 ipv 6000 is bijgeteld weet ik niet; het zullen wel correcties zijn omdat er af en toe 4000 ipv 6000 Mb is bijgeteld.
Nooit echt goed naar gekeken. Hoop dat het nu vanaf april, mei en juni (nu er 6000 wordt bijgeteld) begrijpelijker wordt. Bedankt voor de reacties. Onderwerp kan voorlopig wel als gesloten beschouwd worden. Zal de komende maanden er telkens even goed naar kijken.
Het lijkt inderdaad niet helemaal lekker te lopen, wat Doornekamp beschrijft lijkt hier van toepassing.
Houd het even in de gaten, waarom die eerste maanden zo vreemd zijn zal moderator mischien kunnen verhelderen.
Reputatie 7
Badge +9
Dag @Ron46. Van harte welkom hier. Begrijpelijk dat je graag wilt weten hoe het precies zit met je MB's. Als ik je goed begrijp lijkt het erop dat je onvoldoende MB's meeneemt naar de volgende factuurperiode. Ik durf je zo niet te zeggen of dit inderdaad het geval is en waar dat door komt, maar ik vermoed inderdaad dat @Doornekamp33 gelijk heeft. Omdat ik dit graag wil laten uitzoeken, heb ik een melding gemaakt bij een achterliggende afdeling. Zodra ik een terugkoppeling heb, laat ik het aan je weten.
Dank je wel Natasja. Ben benieuwd naar de reactie.
Reputatie 7
Badge +9
Geen probleem, @Ron46. Ik houd je op de hoogte!
Beste Natasja, kan het zijn dat er over dit probleem vandaag gebeld is door de KPN klantensevice (088 660 7927)?
Dat heb ik nu even liever niet ivm vakantie en dan denken we altijd aan urgentie..
Graag afhandelen via het telfort forum of sms, email of whatsapp.
Reputatie 7
Badge +9
Hallo @Ron46. Het klopt dat je gistermiddag bent gebeld door een collega. In verband met haar eigen vakantie heeft ze je per e-mail uitleg gegeven over je bundelverbruik. Klopt dat? Je bundelverbruik klopt in ieder geval. Je abonnement is namelijk als volgt opgebouwd:
  • 2000 MB reguliere bundel
  • 1000 MB klantvoordeel
  • CombiVoordeel (dubbele data)
In totaal krijg je dus elke maand 6000 MB bij aanvang van een nieuwe factuurperiode. Eerst verbruik je de 1000 MB klantvoordeel. Daarna verbruik je MB's uit de databundel uit je abonnement (reguliere bundel). Daarbij wordt de oudste bundel het eerst aangesproken. Na 2 maanden komt die bundel te vervallen.
Reputatie 7
Badge +9
Dag @Ron46. Ik zie dat je niet meer hebt gereageerd. Ik hoop van harte dat het verhaal zo duidelijk is. Als je toch nog ergens vragen over hebt, laat het me dan gerust weten. Voor nu in ieder geval nog een heel fijne vakantie toegewenst! 😄
Wat ik nog niet begrijp is waarom er soms 8000 en soms 4000 Mb is bijgeteld. Vanaf april geloof ik wel consequent 6000. 8000 erbij betekent na 3 maanden ook 8000 eraf. Dat is niet fijn en l
ijkt me niet juist. Even kijken hoe het nu verder gaat, na thuiskomst.
Reputatie 7
Badge +9
Hallo @Ron46. Ik heb net nog even goed naar je abonnement en verbruik gekeken samen met een collega van onze Backoffice. Het zit eigenlijk als volgt: op 12 januari heb jij je abonnement verlengd. De aanvraagdatum bepaalt aan welke abonnementssoort je gekoppeld zit. Je hebt nu een 2018 abonnement. Voorheen had je een 2015 abonnement. Bij je 2015 abonnement had je klantvoordeel, namelijk 1000 MB. Met de 2018 abonnementen is klantvoordeel verdwenen. Echter, jij ontvangt nog wel klantvoordeel. Er geldt dan dat je eerst je klantvoordeel verbruikt, waardoor het meenemen van de MB's niet soepel verloopt. Eigenlijk kan ik dit alleen voor je oplossen door je klantvoordeel te laten vervallen, maar ik kan me voorstellen dat dat niet wenselijk is. Ik hoop in ieder geval dat het zo iets duidelijker is geworden.
Beste Natasja, bedankt voor de info. Nee, het laten vervallen van het klantvoordeel is inderdaad niet wenselijk. Jammer dat ik daar nu pas achter kom, anders had ik misschien nooit verlengd (voor die paar eurocenten waren het geloof ik). Ik had van alles voldoende. Maar dat geldt nog steeds en ik heb mijn klantenvoordeel behouden.
Ik zie wel hoe de volgende maand of maanden verlopen om het echt te begrijpen. Uiteindelijk heb ik Mbs genoeg.
En daar gaat het om. Bedankt voor je moeite.
Reputatie 7
Badge +9
Heel logisch, @Ron46. Ik zou er dan zelf ook voor kiezen om die 1000 MB klantvoordeel te behouden. Om MB's zit je inderdaad niet verlegen, als ik zo naar je bundelverbruik kijk. Maar het is natuurlijk wel fijn om te weten hoe de vork in de steel zit. Bedankt voor je begrip! ☺

Reageer