beantwoord

Bundel opeens op, in mijn slaap 325 MB verbruikt?

• 29 augustus 2013
  • 4 reacties
  • 2633 keer bekeken

Hoe is het mogelijk dat mijn internetbundel opeens op is? Volgens 'mijn telfort' heb ik (in mijn slaap, thuis op wifi) om 00.01 uur 325 mb verbruikt... En dan mag ik nu zeker een 0900 nummer bellen om te horen dat het een foutje is van Telfort?!
Zal nog eens m'n abbo verlengen... Levert zo lekker weinig problemen op namelijk!
icon

Beste antwoord door Koffiemok 2 oktober 2014, 13:05

Over de wet op privacy loopt het een en ander al in Nederland.
In Nederland is het momenteel zo geregeld dat de providers alleen de data sessies mogen registreren. De kosten worden berekend op internetverbruik (datasessies) en niet op gebruik van een app of het bezoeken van een website.
Servicenunmers en sms diensten worden wel gespecificeerd want per dienst zitten specifieke kosten aangekoppeld.

Een paar tips:
- Zet mobiele data uit bij gebruik van wifi.
Het is thuis niet nodig om 2 internetverbindingen aan te hebben staan. Mocht de wifi weg vallen en het is bezig met updaten dan gaat het vrolijk verder via de mobiele dataverbinding.

- Zet wifi op altijd aan.
Doe je dit niet en het toestel gaat in de slaapstand dan wordt de wifi uitgeschakeld. De mobiele dataverbinding blijft echter actief.

- Autoplay / voorvertoning in apps zoals Facebook, Instagram zet je uit of alleen op wifi.
Ook in Whatsapp kun je de voorvertoning uitzetten of op alleen wifi.

- Apps downloaden / updaten ook alleen via de wifi.
Een app downloaden of updaten kan aardig in de MB's gaan lopen.

- synchroniseren etc.
Ook dit kun je aanpassen naar alleen op wifi. Het ophalen van e-mail kan je ook instellen.

En zo zijn er nog meer tips die je kunnen helpen om er voor te zorgen dat je onbedoeld MB's kwijt raak. Internet gebeurd vaak ook op de achtergrond zonder dat je zelf actief bezig bent met het toestel.
Bekijk reactie

4 reacties

Badge +2
Hoe is het mogelijk dat mijn internetbundel opeens op is? Volgens 'mijn telfort' heb ik (in mijn slaap, thuis op wifi) om 00.01 uur 325 mb verbruikt... En dan mag ik nu zeker een 0900 nummer bellen om te horen dat het een foutje is van Telfort?!
Zal nog eens m'n abbo verlengen... Levert zo lekker weinig problemen op namelijk!

Je vergist je; je hebt niet om 00.01 325 MB gebruikt: elke nacht wordt het verbruik van je dag bijgewerkt. Klaarblijkelijk heb je dus gedurende de dag die hoeveelheid MBs gebruikt. Datavreters zijn onder andere; streaken van muziek, video's, YouTube, internetradio, Skype, Viber, automatische updates van je toestel, etc. Bij Android toestellen kan je vaak (afhankelijk van je model) zien welke app de data heeft gebruikt.

Doe er in de toekomst je voordeel mee!
Reputatie 3
Badge +1
Welkom op het forum Blondie!

Het is duidelijk dat hierover verwarring is ontstaan. Ik sluit mij aan bij Matthijs1986. Het verbruik wordt inderdaad 's nachts bijgewerkt. Ik adviseer je om een app te downloaden die jouw verbruik registreert. Bijvoorbeeld 'Datamanager'.

Op deze manier krijg je meer inzicht in waar jou MB's aan worden verbruikt.

Denise

Ik heb precies het zelfde probleem, ook ik was ineens (ben ik nu achter gekomen, LET WEL 's-middags om 16.23 (dus niet om 00.01 uu) een data verbruik van 332 mb's met een databundel van 50 mb's waar ik al jaren mee toekom, nu sinds enkele maanden de melding steeds krijg dat mijn bundel op is. Ben op mijn Telfort gedoken, wat schets mijn verbazing. Mijn verbruik ligt gemiddeld onder de 1 mb. Ben dan ook een dame van middelbare leeftijd 🙂. Die alles wat is benoemd zoals: streaken van muziek, video's, YouTube, internetradio, Skype, Viber, automatische updates van je toestel, mij totaal vreemd is.
Mijn 2 dochters hebben beiden bij een andere provider, precies hetzelfde probleem.
Wij hebben dus de automatisch update uitgeschakeld, en nog worden wij steeds verrast.
Telefonisch overleg met een van uw medewerkers zojuist, maakte mij ook niet blij, buiten de gegevens welke ik op mijn telfort kon vinden, kon zij mij niet vertellen waaraan deze zijn opgegaan? Dit i.v.m. de privacy van de cliënt vreemd hoezo transparant
Reputatie 8
Badge +15
Over de wet op privacy loopt het een en ander al in Nederland.
In Nederland is het momenteel zo geregeld dat de providers alleen de data sessies mogen registreren. De kosten worden berekend op internetverbruik (datasessies) en niet op gebruik van een app of het bezoeken van een website.
Servicenunmers en sms diensten worden wel gespecificeerd want per dienst zitten specifieke kosten aangekoppeld.

Een paar tips:
- Zet mobiele data uit bij gebruik van wifi.
Het is thuis niet nodig om 2 internetverbindingen aan te hebben staan. Mocht de wifi weg vallen en het is bezig met updaten dan gaat het vrolijk verder via de mobiele dataverbinding.

- Zet wifi op altijd aan.
Doe je dit niet en het toestel gaat in de slaapstand dan wordt de wifi uitgeschakeld. De mobiele dataverbinding blijft echter actief.

- Autoplay / voorvertoning in apps zoals Facebook, Instagram zet je uit of alleen op wifi.
Ook in Whatsapp kun je de voorvertoning uitzetten of op alleen wifi.

- Apps downloaden / updaten ook alleen via de wifi.
Een app downloaden of updaten kan aardig in de MB's gaan lopen.

- synchroniseren etc.
Ook dit kun je aanpassen naar alleen op wifi. Het ophalen van e-mail kan je ook instellen.

En zo zijn er nog meer tips die je kunnen helpen om er voor te zorgen dat je onbedoeld MB's kwijt raak. Internet gebeurd vaak ook op de achtergrond zonder dat je zelf actief bezig bent met het toestel.

Reageer