beantwoord

APN voor Android 4.0.4

• 11 februari 2014
  • 12 reacties
  • 2711 keer bekeken

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, dus bij deze aangenaam kennis te maken.

Ik heb een nieuw (goedkoop) toestel met Android 4.0.4. De APN-instellingen worden niet herkend, zodat ik geen mobiel internet verbinding krijg.
Op Google krijg je nogal wat uiteenlopende beschrijvingen over hoe APN moet worden geconfigureerd en geen van alle had bij mij resultaat. Ook de site van Telfort, bij (ander) toestel handmatig instellen, biedt geen soelaas.

Is er iemand, bij voorkeur iemand die er echt verstand van heeft, zoals een moderator, die mij aan de juiste instellings gegevens kan helpen.
Bij voorbaat zeer vriendelijk bedankt.

Groet van,

Bbb
icon

Beste antwoord door Koffiemok 11 februari 2014, 21:42

Met de link die je in je bericht plaats zie ik enkele dingen die niet goed zijn. Hieronder de juiste instellingen:

Kies Roaming en vink deze aan
    Bij Naam, voer Telfort Spot in.
    Bij APN, voer internet in.
    Bij Proxy, voer niets in.
    Bij Poort, voer niets in.
    Bij Gebruikersnaam, voer niets in.
    Bij Wachtwoord, voer niets in.
    Bij MCC, voer 204 in.
    Bij MNC, voer 12 in.
    Bij Verificatietype, kies PAP.
    Bij Type toegangspunt, voer default in. (let op: in kleine letters)
    Kies de menu-toets.
    Kies Opslaan.
    Kies Telfort Spot en vink deze aan.

Controleer de gegevens met je wat ingevoerd hebt. Zitten er verschillen in dan kun je het beste eerste de aangemaakte toegangspunten verwijderen en opnieuw instellen. Alleen de toegangspunten verwijderen met betrekking tot Telfort.
Bekijk reactie

12 reacties

Reputatie 8
Badge +15
Hoi Bbb en welkom :)
Misschien dat ik je verder op weg kan helpen..
- welk toestel heb je?
- heb je een internetbundel?
- welke instellingen heb je erin gezet?
- krijg je foutmelding? Zo ja, welke?
Hallo Koffiemok,

Alvast dank voor je aandacht.

Kort woord vooraf.
Ik woon in Duitsland, pal aan de Nederlandse grens. Ik heb dus 2 SIM-kaarten. Ik heb een telefoon gekocht waarin 2 kaarten kunnen worden geplaatst. Op de Duitse heb gewoon 3G, maar op de Nederlandse dus niet.
De telefoon is van Chinese makelij en dus zeer betaalbaar. Het gekke ding draait op Android 4.0.4.

Toestel:                   Phicomm i370w   
Internetbundel:      500 Mb p/maand
Instellingen APN:  overgenomen van een elders in dit forum geplaatst bericht. Link = https://forum.telfort.nl/mobiel-internet-256/oplossing-mobiel-internet-3g-android-4-0-a-27234/
Foutmelding:          Geen. Krijg eenvoudig geen G of H te zien bij driehoekig signaal op taakbalk. Als ik WiFi uitzet, is er dus geen verbinding.
                                  Verder zie ik in Instellingen >> Over de Telefoon >> Status >> Mobiel Netwerk: onbekend

Kan je daar wat mee?
Zoals gezegd zijn er veel varianten te vinden van "de enig juiste" instellingen.

Gegroet,
Bbb
Reputatie 8
Badge +15
Met de link die je in je bericht plaats zie ik enkele dingen die niet goed zijn. Hieronder de juiste instellingen:

Kies Roaming en vink deze aan
    Bij Naam, voer Telfort Spot in.
    Bij APN, voer internet in.
    Bij Proxy, voer niets in.
    Bij Poort, voer niets in.
    Bij Gebruikersnaam, voer niets in.
    Bij Wachtwoord, voer niets in.
    Bij MCC, voer 204 in.
    Bij MNC, voer 12 in.
    Bij Verificatietype, kies PAP.
    Bij Type toegangspunt, voer default in. (let op: in kleine letters)
    Kies de menu-toets.
    Kies Opslaan.
    Kies Telfort Spot en vink deze aan.

Controleer de gegevens met je wat ingevoerd hebt. Zitten er verschillen in dan kun je het beste eerste de aangemaakte toegangspunten verwijderen en opnieuw instellen. Alleen de toegangspunten verwijderen met betrekking tot Telfort.
Beste Koffiemok,

Precies gedaan wat jij hebt opgegeven. Eerst bestaande APN verwijderd, daarna de nieuwe APN aangemaakt. Nadat alles was ingesteld, heb ik opnieuw opgestart. Het resultaat is dat er nu bij de signaalblokjes een kleine R (van roaming?) staat. WiFi heb ik nu uitgeschakeld om te kunnen zien of er een 3G verbinding is.
Moet ik Roaming gewoon aangevinkt houden? Zo ja, bestaat dan niet het gevaar dat er hoge kosten in rekening worden gebracht?

Maar jammer en helaas, de tekens G of H verschijnen niet. als ik de browser open, wordt het bekende venster geopend dat er geen verbinding is.
Het kan niet de telefoon zelf zijn, omdat op de andere (Duitse) kaart ik wel 3G te zien krijg.

Als je nog andere opties hebt, hoor ik die uiteraard zeer graag.

Groet,
Bbb
Ik vergat zojuist nog wat te vragen.
Onderaan de lijst van de APN instellingen staat het kopje Drager. Daar kunnen de opties LTE of eHRPD of blanco laten worden aangevinkt. Moet daar nog iets worden gekozen?

Verder in Instellingen >> Over de Telefoon >> Status >> Type mobiel netwerk:      EDGE:2
en ook     Instellingen >> Over de Telefoon >> Status >> Status mobiel Netwerk:  onbekend

Misschien kun je daar iets mee?

Groet,
Bbb
Reputatie 8
Badge +15
Bij sommige toestellen dien je optie roaming aan te zetten om gebruik te maken van mobiel internet. Dit betekent idd dat je extra kosten kan krijgen als je in de grensstreek zit.
Als je je toestel op handmatig netwerk selecteren zet en kiest voor NL KPN dan zou je torstel alleen dit netwerk gebruiken en zo voorkom je die extra kosten.

Dat je de R ziet klopt, toestel zal dan geen 3G, H of GPRS laten zien. Als het goed staan er 2 pijltjes bij. 1 Omhoog en 1 omlaag en dat is je internetverbinding.

De LTE is de andere benaming voor het 4G netwerk en is alleen van toepassing als je toestel 4G ondersteund en als je op een 4G netwerk zit.

Wat Edge2 precies inhoud weet ik niet en ik herken dit type netwerk niet. KPN maakt alleen gebruik van EDGE zover ik weet.
Hoi Koffiemok,

Dus zo laten als het is.
Ik ga vandaag de hort op in zowel Duitsland als Nederland, dus een mooie kans om te kijken wat het wel en niet doet.
Ik laat je later vandaag weten wat de bevindingen zijn.

Nogmaals bedankt voor je hulp.

Groet,
Bbb
Reputatie 8
Badge +15
Geen dank, graag gedaan!
Hou er wel rekening mee als je het netwerk op automatisch laat staan en de roaming aan dat je dan wel kan internetten in Duitsland met de Telfort simkaart. Je zal dan wel extra kosten hebben.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen. 🙂
Hallo Koffiemok,

Hier de simpele bevindingen.
Met roaming aan heb ik in beide landen geen mobiel internet op de Nederlandse kaart. Je moet weten dat waar ik woon in Duitsland, het Nederlandse signaal van KPN/Telfort vaak sterker is dan het Duitse. Bij mijn vorige telefoon (Samsung Galaxy Si9000), die gewoon alleen de Nederlandse kaart van KPN had, hoefde ik nooit roaming aan te vinken. Het deed het gewoon.

Dit zeggende, denk ik dat ik ga proberen de Telfortkaart even terug te stoppen in bovengenoemde Samsung, om uit te vogelen wat de APN instellingen daarin zijn. Ik zal die instellingen overnemen in de nieuwe telefoon, dus moet volgens Bartjens het gaan werken.

Ik hou je op de hoogte.

Groet,
Bbb
Wederom hallo Koffiemok,

Haleluja....., het simpelweg overnemen van de APN instellingen heeft geresulteerd in mobiele internetverbinding. De snelheid houdt niet over, maar dat zal met de locatie te maken hebben en scheelt natuurlijk van dag tot dag.
Hieronder de instellingen die het dus op mijn toestel (Android 4.0.4) doen:

Naam: Telfort Internet
APN:                                     Internet
Proxy:
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Server:
MMSC:  http://mms
MMS-Proxy:                          193.113.200.195
MMS-Poort:                          8080
MCC:                                     204
MNC:                                     12
Verificatie Type:                    PAP
Type APN:                             default,mms,supl

Et voilá, het wonder is geschied.....

Wellicht heeft deze briefwisseling ook nut voor andere gebruikers die dit euvel ervaren, dus het mes snijdt mogelijk aan twee kanten.
Hartstikke bedankt voor je ondersteuning en belangstelling.

Gegroet,
Bbb
Reputatie 3
Badge +1
@Bbb,

Wat fijn om te lezen dat het met de hulp van Koffiemok is opgelost! 🙂 Bedankt dat je jouw bevindingen deelt zodat andere gebruikers hier wellicht ook iets aan hebben.
Het topic wordt hierbij gesloten.

Denise
Reputatie 6
Badge +7
Ik denk dat je met de Telfort sim op 2g draaid want er zijn maar weinig telefoons wie op beide 3g aankunnen.

Reageer