730 MB mobiel internet verbruikt in 15 minuten...

• 23 september 2015
  • 11 reacties
  • 525 keer bekeken

Gisteren ontving ik binnen een kwartier drie sms-alerts:
- 50% datategoed opgemaakt
- 80% datategoed opgemaakt
- volledig datategoed opgemaakt

Aangezien dat binnen de eerste vier dagen van de factuurperiode was, heb ik gebeld met de klantenservice. Op dat moment stond in MijnTelfort nog een tegoed van ruim 730 MB. De medewerker van de klantenservice wist mij te vertellen dat ik tussen 18.15 en 18.30 uur ruim 730 MB had verbruikt. Dat verscheen gedurende het gesprek ook in MijnTelfort.

Op het moment van dat enorme dataverbruik (mijns inziens onmogelijk in 15 minuten tijd) bevond ik mij in Nederland, voerde ik een telefoongesprek en heb ik alleen in de 9292OV-app gekeken hoe laat mijn bus zou vertrekken. De medewerker van de klantenservice kon me niet verder helpen en kon alleen adviseren de telefoon te resetten en een app te downloaden die het dataverbruik registreert. Hij bood me wel ter compensatie kosteloos 500 MB aan (dank, fijne service!).

Mijn vraag is nu: mijn internetverbruik is niet veranderd in de afgelopen periode, de apps die ik gebruik evenmin. Hoe kan ik in 15 minuten zo absurd veel data hebben verbruikt en hoe dat dan te voorkomen? Kan de fout niet bij Telfort liggen?

Dank voor uw reactie!

11 reacties

Reputatie 8
Badge +19
Wellicht een update van het besturingssysteem van je phone..?
iOS9 is pas gereleased voor iPhone... :8
Wellicht een update van het besturingssysteem van je phone..?
iOS9 is pas gereleased voor iPhone... :8

Ik heb een IPhone 4S waar die update niet eens op kan. Bovendien heb ik die zo ingesteld dat updates alleen via WiFi gedownload kunnen worden...
Reputatie 8
Badge +19

Ik heb een IPhone 4S waar die update niet eens op kan. Bovendien heb ik die zo ingesteld dat updates alleen via WiFi gedownload kunnen worden...

Oke, het was maar een idee... ;)
Je moet ergens beginnen, nietwaar..?

Oke, het was maar een idee... ;)
Je moet ergens beginnen, nietwaar..?

Ja zeker! Dank voor het meedenken, andere suggesties zijn meer dan welkom! 🙂
Ik vind dit hoogst eigenaardig. Via 3g 730 mb binnen harken in 'n kwartier tijd is nagenoeg onmogelijk.
Gevalletje van foutje bedankt volgens mij.
Voorlopig zou ik wel even zo'n app downloaden die je verbruik registreert.
Badge +2
Onavo count of My data manager. Verbruik kan overigens prima, heb het zelf bijv een keer gehad met Skype gesprek met video verbinding.
Onavo count of My data manager. Verbruik kan overigens prima, heb het zelf bijv een keer gehad met Skype gesprek met video verbinding.

Heb nu Onavo gedownload.

Dank voor het meedenken
Verbruik kan mijns inziens alleen niet prima... Op het moment van dat enorme dataverbruik bevond ik mij in Nederland, voerde ik een telefoongesprek (niet via Skype o.i.d., maar gewoon via de telefoon) en heb ik alleen in de 9292OV-app gekeken hoe laat mijn bus zou vertrekken.

Wellicht andere ideeën? 🙂

Wellicht andere ideeën? :)

Ja, zeer goed opletten en zeker zorgen dat je telefoon als er wifi voorhanden is ook werkelijk overschakelt.
Ik blijf t maar listig vinden als dit soort dingen gebeuren zonder logische verklaring. Kan Telfort niet zien waar die download dan vandaan kwam? ip adres of zoiets. Zal wel weer niet mogen ivm privacy of zo.
Badge +2
Klopt nisan, vanwege privacy mogen providers dat niet inzien en bijhouden. Zelf apps opzet toestel zetten is dus de enige manier.
Klopt nisan, vanwege privacy mogen providers dat niet inzien en bijhouden. Zelf apps opzet toestel zetten is dus de enige manier.

Ja, maar wat is dan doorslaggevend? Stel dat je zo'n app hebt meelopen en die registreert niks, maar de teller van de isp wel.
Telfort heeft kennelijk in dit geval wel gezien dat er iets niet klopt vermoed ik. Vandaar die 500 mb compensatie. Doorgaans zijn de isp's niet zo flexibel. Verbruik is verbruik.
Nu weet ik wel dat meestal het verbruik valt toe te schrijven aan 'n omstandigheid bij de klant zelf. Ook al wist deze het niet. Maar toch, blijft lastig als je zoiets overkomt.
Badge +2

Ja, maar wat is dan doorslaggevend? Stel dat je zo'n app hebt meelopen en die registreert niks, maar de teller van de isp wel.
Telfort heeft kennelijk in dit geval wel gezien dat er iets niet klopt vermoed ik. Vandaar die 500 mb compensatie. Doorgaans zijn de isp's niet zo flexibel. Verbruik is verbruik.
Nu weet ik wel dat meestal het verbruik valt toe te schrijven aan 'n omstandigheid bij de klant zelf. Ook al wist deze het niet. Maar toch, blijft lastig als je zoiets overkomt.

Zo'n app zegt idd weinig. De ISP kan wel een dubbelcheck of er daadwerkelijk echt verbruik is geweest. Vaak zijn ISP's coulant meer om klanten tevreden te houden dan omdat er iets fout is. Vaak zit het meer in onbekendheid/niet begrijpen/onkunde van de klant. Dan kan je gaan discussieren met een klant, of uit coulance iets doen...

Reageer