beantwoord

Zone 4 in Zweden ipv Zone 1

• 13 november 2013
  • 11 reacties
  • 3037 keer bekeken

Reputatie 1
Goedemiddag ,

Ik zal mijn verhaal positief beginnen.
Donderdag 7-11-2013 vertrok ik met het vliegtuig naar Zweden voor een verblijf van 5 dagen.
Eenmaal in Zweden aangekomen kreeg ik keurig een sms van Telfort dat ik vanaf dat moment 0,55 cent per mb moest gaan betalen voor het gebruik van mobiel internet in Zweden. Helemaal goed zover.
Na twee dagen kreeg ik weer een sms dat ik 10 euro mobiel internet verbruikt had en een sms moest sturen met "doorgaan", anders zou mijn internet afgesloten worden. Ook prima dacht ik , op deze manier behoud je het overzicht. En mijn internetverbruik is toch wel altijd vrijwel hetzelfde , dus het zal ergens eindigen bij 20-30 euro.
Afgelopen dinsdag, ik was inmiddels sinds maandag al weer thuis , kreeg ik een sms dat mijn rekening opgelopen was tot Euro 461,57 ( halverwege de maand , terwijl ik al jaren zo rond de 20 euro zit) en dat ik binnen 24 uur moest terugbellen , omdat anders mijn telefoon afgesloten zou worden.
Ik heb dus gelijk gebeld met de klantenservice en kreeg wel een zeer onvriendelijke mevrouw aan de lijn die mij slechts kon mededelen dat het mijn eigen schuld was. Dan had ik maar een losse buitenlandbundel moeten aanschaffen. Hier moest ik het mee doen en als ik het er niet mee eens was , moest ik maar een email sturen.....
Ik heb een uur later een email verstuurd met daarin mijn omschreven klacht.
Hedenmiddag, werd ik vervolgens gewoon afgesloten, zonder enige waarschuwing of wat dan ook.
Gaat Telfort zo om met klanten die al meer dan 10 jaar vaste klant zijn en nog nooit een rekening te laat betaald hebben??
Vervolgens heb ik weer gebeld en kreeg te horen dat de betreffende persoon die ik dinsdags gesproken heb , haar werk niet goed heeft gedaan, en waarschijnlijk, volgens deze beste man, een maandagochtendhumeur gehad heeft. Geen excuses , helemaal niks. Ik moest maar afwachten totdat er binnen 10 dagen op mijn mail gereageerd zou worden.
Vanmiddag heb ik dus mijn mobiel internetverbruik bekeken en zag ik tot mijn verbazing dat de hoge kosten allemaal gemaakt zijn in zone 4 ( ongeveer 5 euro per mb , in plaats van 0,55 cent  zoals was bevestigd in de sms).
Ik ben niet van mijn plek af geweest in Zweden en mijn inzien uitsluitend in zone 1 geweest.
Wel vind ik het erg vreemd dat ik wel een berichtje krijg dat ik vanaf mijn verblijf in het buitenland 0,55 cent moet gaan betalen per mb , maar ik geen berichtje krijg dat dat opeens 5 euro geworden is.
Buiten het feit om dat ik zone 1 niet verlaten ben , vind ik het vreemd dat er opeens voor zone 4 zulke bedragen berekend worden. Terwijl ik volgens de site van Telfort uitsluitend in zone 1 geweest ben.

Ik wacht de reactie op mijn mail even af en zal de uitslag hier vermelden.
icon

Beste antwoord door Denise - Telfort 13 november 2013, 15:31

Welkom op het forum simongdn!

Wat een vervelende situatie, ik kan me voorstellen dat je bent geschrokken van de hoge factuur. Ik kijk graag voor je na hoe deze hoge factuur tot stand is gekomen. Als de verkeerde zone is berekend kom ik jou hierin uiteraard tegemoet.
Graag ontvang ik jouw naw-gegevens en 06-nummer via een privébericht zodat ik een aantal dingen voor je kan nakijken.

Ik adviseer je om in het vervolg een buitenlandbundel te activeren. Zo voorkom je hoge kosten tijdens jouw verblijf in het buitenland.

Denise
Bekijk reactie

11 reacties

Reputatie 3
Badge +1
Welkom op het forum simongdn!

Wat een vervelende situatie, ik kan me voorstellen dat je bent geschrokken van de hoge factuur. Ik kijk graag voor je na hoe deze hoge factuur tot stand is gekomen. Als de verkeerde zone is berekend kom ik jou hierin uiteraard tegemoet.
Graag ontvang ik jouw naw-gegevens en 06-nummer via een privébericht zodat ik een aantal dingen voor je kan nakijken.

Ik adviseer je om in het vervolg een buitenlandbundel te activeren. Zo voorkom je hoge kosten tijdens jouw verblijf in het buitenland.

Denise
Reputatie 1
Welkom op het forum simongdn! Wat een vervelende situatie, ik kan me voorstellen dat je bent geschrokken van de hoge factuur. Ik kijk graag voor je na hoe deze hoge factuur tot stand is gekomen. Als de verkeerde zone is berekend kom ik jou hierin uiteraard tegemoet. Graag ontvang ik jouw naw-gegevens en 06-nummer via een privébericht zodat ik een aantal dingen voor je kan nakijken. Ik adviseer je om in het vervolg een buitenlandbundel te activeren. Zo voorkom je hoge kosten tijdens jouw verblijf in het buitenland. Denise

Goedemiddag Denise ,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb je inmiddels mijn NAW en 06 nr gemaild middels een prive bericht.

Misschien is het inderdaad wel verstandig volgende keer een buitenlandbundel af te sluiten.
Echter ben ik wel van mening dat jullie aangeven op de site dat Zweden zone 1 is , dus 0,55cent per mb en ik bij een niet afwijkend internetgedrag geen buitenproportionele hoge rekening hoef te verwachten.

Ik wacht je reactie af.

Met vriendelijke groet,

Simon

Ps, na mijn laatste telefonische contact is de verbinding weer geactiveerd op mijn mobiel.
Reputatie 3
Badge +1
@simongdn,

Bedankt voor jouw aanvullende gegevens. Ik heb dit uitgezet bij de afdeling die dit verder oppakt. Binnen drie werkdagen wordt er contact met jou gelegd.

Denise
Reputatie 1
@simongdn,

Bedankt voor jouw aanvullende gegevens. Ik heb dit uitgezet bij de afdeling die dit verder oppakt. Binnen drie werkdagen wordt er contact met jou gelegd.

Denise

Beste Denise,

Na drie weken bellen en contacten uiteindelijk een mail ontvangen waarin excuses worden aangeboden en waarin aan wordt gegeven dat het ten onrechte berekende bedrag gecrediteerd zal gaan worden (reageren op deze mail gaat echter niet , omdat de reactielink niet werkt). 
Echter krijg ik zojuist een factuur binnen binnen van Euro 354,24 , waarvan Euro 335.34 verbruik zone 4. 
Deze zag ik al een tijdje aankomen , dus heb ik in mijn eindeloze gesprekken afgelopen maand aangegeven dit niet van mijn rekening af te halen. 
Zeker met het oog op de feestdagen kan ik het mij niet permiteren dat er zo een hoog bedrag van mijn rekening afgehaald wordt. 

Dus heb ik weer contact opgenomen met Telfort klantenservice , heb ik zo een beetje ieder werkzaam persoon binnen Telfort aan de lijn gehad , maar niemand kan voorkomen dat dit toch afgeschreven gaat worden en ook niemand kon mij vertellen welk bedrag er nu uiteindelijk gecrediteerd gaat worden. 
Ik nog een keer kijken naar mijn telefoon , want ik dacht heel even per ongeluk UPC aan de lijn te hebben......

Geadviseerd werd mijn bank maar opdracht te geven dit bedrag te laten storneren als het afgeschreven is. Dan zal het bedrag binnen twee dagen weer op mijn rekening staan.......

Ik hoop niet dat ik straks bij een winkel mijn kerstinkopen niet kan betalen , omdat Telfort toevallig net dat bedrag van mijn rekening afgeschreven heeft. 

Graag verneem ik nog wat nu uiteindelijk het bedrag is wat daadwerkelijk gecrediteerd gaat worden. 
Tevens zou ik het zeer gepast vinden dat er een vergoeding gaat plaatsvinden voor de door mij gemaakte kosten voor het bellen met de Telfort klantenservice
( Euro 0.10 per minuut) om de door jullie gemaakte fouten weer recht te zetten. 

Graag ontvang is zo spoedig mogelijk een reactie. 

Met vriendelijke groet, 

Simon

PS , bij T-mobile komt de directeur je auto wassen als ze blunderen. Wat is jullie actie? 
Reputatie 3
Badge +1
@simongdn,

Ik begrijp dat dit een erg vervelende situatie is. Ik heb het verzoek uitgezet om zo spoedig mogelijk contact met jou te leggen over de afwikkeling hiervan. Mijn oprechte excuses voor het ongemak.

Denise
Reputatie 1
@simongdn,

Ik begrijp dat dit een erg vervelende situatie is. Ik heb het verzoek uitgezet om zo spoedig mogelijk contact met jou te leggen over de afwikkeling hiervan. Mijn oprechte excuses voor het ongemak.

Denise

Beste Denise , 

Bedankt voor je reactie. Het begint inderdaad een erg vervelende situatie te worden!
Maar zoals wel blijkt gaat het bedrag gewoon afgeschreven worden. Helemaal top!!! Echt super goed geregeld van Telfort , zo vlak voor de feestdagen!!

Bovenstaande bedragen zijn trouwens exclusief BTW , het gaat dus om een facuur van Euro 440,10. 

Ik kreeg zojuist een sms (?!) dat er een bedrag van Euro 319.68 ( excl. of incl. BTW?) gecrediteerd gaat worden en dat dit verrekend gaat worden met de factuur van de volgende maand. Ik begrijp hieruit dat ik jullie fouten nog moet voorfinancieren ook? 
Ook werd ik nog zojuist gebeld onder een prive nummer ( uiteraard onder etenstijd) , maar ik was net te laat met opnemen. Er werd alleen door iemand van Telfort ingesproken dat er een credit zou volgen. Ik kan dus niet terugbellen ( prive nummer) en moet nu afwachten tot ik nog een keer gebeld wordt? 

Na aftrek van de credit blijft er een bedrag open staan van Euro 120.42. Dat is 100 euro meer dan ik normaal betaal. Dit lijkt mij nog steeds erg riant betaald voor 86.65mb dataverbruik. En dan heb ik het nog niet eens over de vergoeding welke ik verwacht na mijn urenlange gesprekken met Telfort á 0.10 eurocent per minuut. En over de ergenissen, frustraties en de eventuele betalingsproblemen die ik straks ga krijgen met andere firma's dankzij jullie geweldige incasso praktijken, nog maar te zwijgen. 

Al met al is dit een kenmerkend voorbeeld voor grote bedrijven als Telfort , UPC etc. om hier nu eens bij stil te staan en dit in de toekomst anders op te pakken cq op te lossen. 
Is het nu zo ontzettend moeilijk hier een vast persoon op te zetten? Die deze zaak bekijkt en mijn inziens binnen een half uur opgelost kan hebben? 

Nu is jullie halve personele bezetting er mee bezig , krijg ik van jullie van alle kanten mailtjes , berichtjes, sms-jes en telefoontjes , maar uiteindelijk klopt het hele verhaal nog voor geen meter.

Excuses heb ik nu links en recht wel genoeg ontvangen , ik zie nu liever dat dit a.s.a.p. opgelost wordt!!!

Met (een steeds mindere) vriendelijke groet, 

Simon
Ik heb een soortgelijk verhaal, maar dan wat erger. Mijn rekening was in augustus 500 euro hoger dan normaal! Ik heb afgelopen zomer door de Noors/Zweedse scherenkust gezeild van Oslo naar Gothenburg, allebei EU-landen binnen zone 1. Heel erg mooi, tussen de eilandjes door, niet over open zee. Om bereikbaar te blijven per email en whatsapp probeer ik zo veel mogelijk in dorpjes een wifi-netwerk te zoeken. Sommige dagen duurt dit te lang en zet ik roaming een paar minuten aan en weer uit. Facebook vermijd ik dan, omdat ik weet dat dat veel MB's kost. Aan het begin van de vakantie krijg ik een sms-je dat een MB 0,24 kost en dat ik al 5 euro MBs verbruikt heb. Na een week krijg ik bericht dat ik bijna de limiet heb bereikt (volslagen onduidelijk welke limiet), waarna ik een sms-je met DOORGAAN stuur om bereikbaar te blijven. Ik houd daarna dagelijks mijn gebruik in de gaten en verbruik uiteindelijk ongeveer 280 MB in het buitenland, dat zou met 0,24 €/MB ongeveer € 67 moeten zijn, een nog acceptabel bedrag voor 3 weken bereikbaarheid in het buitenland. Wat schetst mijn verbazing: van die 280 MB blijkt 100 MB in zone 4 te vallen, met een tarief van 5 euro per MB, in plaats van 24 cent! Een onverwachte extra kostenpost van bijna 500 euro, zonder expliciete waarschuwing dat ik van zone 1 naar het 20x zo dure zone 4 ben overgegaan! Zonder satelliettelefoon is het niet mogelijk rechtstreeks met een satelliet te verbinden. Je GSM-toestel zoekt gewoon een GSM-antenne op het land, dat in Scandinavië altijd een EU-antenne is. Ik wil daarom Telfort Webcare verzoeken deze klacht op een nette wijze af te handelen en de foutieve zonetoewijzing te corrigeren.
Reputatie 1
Hallo Geurt,

Ik moet zeggen dat ik na oeverloos bellen en mailen mijn geld terug gehad heb, tot op de laatste cent , maar je moet wel engelengeduld hebben.
Je staat gewoon 100% in je recht, alleen gokt Telfort denk ik dat de meeste mensen het opgeven en uiteindelijk maar betalen om van het gezeik af te zijn.
Succes!!

Ik heb een soortgelijk verhaal, maar dan wat erger. Mijn rekening was in augustus 500 euro hoger dan normaal! Ik heb afgelopen zomer door de Noors/Zweedse scherenkust gezeild van Oslo naar Gothenburg, allebei EU-landen binnen zone 1. Heel erg mooi, tussen de eilandjes door, niet over open zee. Om bereikbaar te blijven per email en whatsapp probeer ik zo veel mogelijk in dorpjes een wifi-netwerk te zoeken. Sommige dagen duurt dit te lang en zet ik roaming een paar minuten aan en weer uit. Facebook vermijd ik dan, omdat ik weet dat dat veel MB's kost. Aan het begin van de vakantie krijg ik een sms-je dat een MB 0,24 kost en dat ik al 5 euro MBs verbruikt heb. Na een week krijg ik bericht dat ik bijna de limiet heb bereikt (volslagen onduidelijk welke limiet), waarna ik een sms-je met DOORGAAN stuur om bereikbaar te blijven. Ik houd daarna dagelijks mijn gebruik in de gaten en verbruik uiteindelijk ongeveer 280 MB in het buitenland, dat zou met 0,24 €/MB ongeveer € 67 moeten zijn, een nog acceptabel bedrag voor 3 weken bereikbaarheid in het buitenland. Wat schetst mijn verbazing: van die 280 MB blijkt 100 MB in zone 4 te vallen, met een tarief van 5 euro per MB, in plaats van 24 cent! Een onverwachte extra kostenpost van bijna 500 euro, zonder expliciete waarschuwing dat ik van zone 1 naar het 20x zo dure zone 4 ben overgegaan! Zonder satelliettelefoon is het niet mogelijk rechtstreeks met een satelliet te verbinden. Je GSM-toestel zoekt gewoon een GSM-antenne op het land, dat in Scandinavië altijd een EU-antenne is. Ik wil daarom Telfort Webcare verzoeken deze klacht op een nette wijze af te handelen en de foutieve zonetoewijzing te corrigeren.
Badge
@Geurt,

Welkom op het forum! Erg vervelend dat er zulke hoge kosten zijn ontstaan. Ik zorg er graag voor dat dit wordt opgelost, mijn oprechte excuses voor het ervaren ongemak. Kun je in een privébericht jouw naam, adres, woonplaats, 06-nummer en e-mailadres aan mij kenbaar maken?

Laïla
Beste Simongdn en Laila,

Ik heb gisteren mijn verzoek per email aan de klantenservice herhaald en vandaag al de bevestiging binnen dat alles gecorrigeerd zal worden van zone 4 naar zone 1, met volledige creditering in de volgende factuur van een bedrag van € 486 inclusief BTW. Dat is bijzonder snel en correct! Een dikke pluim voor jullie klantenservice! Als jullie zo door gaan komt het helemaal goed.

Met vriendelijke groet,
Geurt

Reageer