beantwoord

Roaming in Griekenland, Turks netwerk voorkomen!

• 9 april 2019
  • 16 reacties
  • 2906 keer bekeken

Reputatie 1
Ik ga binnenkort op vakantie naar Samos (Griekenland), dichtbij de Turkse grens. Ik ben er voor gewaarschuwd dat het Turkse netwerk daar best sterk is en ik zit niet op extra kosten te wachten natuurlijk. Nu wil ik mijn Samsung S4 (Android 5.0.1) op handmatig netwerk kiezen instellen om te voorkomen dat hij toch overspringt op het Turkse netwerk..
1) hoe doe ik dit?
2) welk netwerk kan ik kiezen?
icon

Beste antwoord door Enterprise 9 april 2019, 21:17

De link die JanD geeft betreft providers die een roamingovereenkomst hebben met T-Mobile.
Dit kan echter per provider verschillen en in meende me te herinneren dat de Griekse provider Cosmote geen overeenkomst meer heeft met Telfort.
Dus even opgezocht en inderdaad...

https://forum.telfort.nl/mobiel-in-het-buitenland-257/geen-internet-griekenland-76529#post635423

Volgens de meest recente informatie van Telfort is alleen Wind Hellas nog beschikbaar voor zowel bellen, SMS'en en 2G, 3G en 4G internet.
Met Vodafone kan je alleen nog bellen en SMS'en.

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/buitenland.htm

Bekijk reactie

16 reacties

Reputatie 8
Badge +8
Hallo @flevoleven
zie onderstaande link om de juiste operator te kiezen:

https://www.t-mobile.nl/mobiel-abonnement/buitenland/dekking-buitenland

Om handmatig een netwerk te kiezen ga je met je mobiel naar het instellingenmenu,
kies dan netwerk en internet
kies dan mobiel netwerk
kies dan netwerk automatisch selecteren, uitzetten en je krijgt een lijst met beschikbare providers.
Ik heb een ander type toestel, maar in grote lijnen moet het kloppen.

Als je de logica maar snapt dat je binnen mobiele netwerken de juiste rubriek kunt vinden.
Succes☺
Reputatie 1
@JanD, bedankt voor je duidelijke antwoord!

Volgende hamvraag is: welke provider is Grieks? (zodat ik niet per ongeluk een Turkse selecteer 😫)
Reputatie 8
Badge +8
Hallo @flevoleven , dat kun je dus zien in de link die ik in een eerdere reactie stuurde, daarin kies je het land, dan of je abonnee of prepaid hebt en je ziet de providers.
Reputatie 1
Ach, wat stom, daar zit ik dus overheen te lezen... 😴Mijn excuses en bedankt voor je antwoord!
Reputatie 8
Badge +10
De link die JanD geeft betreft providers die een roamingovereenkomst hebben met T-Mobile.
Dit kan echter per provider verschillen en in meende me te herinneren dat de Griekse provider Cosmote geen overeenkomst meer heeft met Telfort.
Dus even opgezocht en inderdaad...

https://forum.telfort.nl/mobiel-in-het-buitenland-257/geen-internet-griekenland-76529#post635423

Volgens de meest recente informatie van Telfort is alleen Wind Hellas nog beschikbaar voor zowel bellen, SMS'en en 2G, 3G en 4G internet.
Met Vodafone kan je alleen nog bellen en SMS'en.

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/buitenland.htm

Reputatie 1
Bedankt voor de aanvulling, @Enterprise !
Reputatie 8
Badge +10
Graag gedaan... 👍
Reputatie 8
Badge +11
Hallo @flevoleven, wat een lekker vooruitzicht om naar Griekenland te gaan zeg! Ik kan me voorstellen dat je daarbij geen extra kosten wilt maken, goed dat je daar vooraf al mee bezig bent :-)
De lokale providers die je kunt kiezen worden uitgelegd op de link die Enterprise noemt, zoals hij aangeeft verschillende de afspraken daarover per provider.
Weet je daarmee genoeg om lekker op vakantie te gaan? Fijne vakantie alvast!
Reputatie 1
@Jasper - Telfort ja, ik heb er zin in :-)

Ik heb net van een ervaringsdeskundige gehoord dat er heel veel mensen de mist mee in gaan als ze naar één van die eilanden gaan. Het is ook niet algemeen bekend. Je denkt: "Griekenland, da's Europa dus dat zit wel goed", en dan opeens heb je een rekening van honderden euro's... Die ervaringsdeskundige had het gelukkig snel door, maar waar hij verbleef waren (volgens hem) echt heel veel mensen die er ook in trapten.

Vervolgens weten velen niet (ik ben er ook nog maar net achter 🤓) wat ze moeten doen om verdere kosten te voorkomen. De kennis die ik noemde heeft zijn telefoon maar helemaal uit gezet voor de rest van de vakantie, behalve als hij de wifi op kon.

Tijd voor een mediacampagne of zo, zou ik zeggen 😉
Reputatie 8
Badge +11
Ik heb het in mijn eigen omgeving ook vaker gehoord inderdaad, lekker op vakantie naar Kos en daarna een onverwacht souvenirtje op de factuur krijgen. Op het moment dat je met een Turks netwerk zou verbinden zal er ook een welkomstbericht worden gestuurd met informatie over het Turkse netwerk, maar vaak is er op dat moment al wat data gebruikt. Dat kunnen we daarmee helaas niet voor zijn, maar als je jouw toestel vastzet op een Griekse provider zit jij zeker goed :)

Ik snap dat je er zin in hebt, veel plezier alvast!
Reputatie 8
Badge +10
Die ervaringsdeskundige had het gelukkig snel door, maar waar hij verbleef waren (volgens hem) echt heel veel mensen die er ook in trapten.
'Er in trappen' zou niet mijn woordkeuze zijn, ik noem het 'de boot ingaan'... 😉
Er in trappen impliceert dat een provider moedwillig zoiets verzwijgd om wat extra omzet te genereren, en dat is niet het geval.
Je hoort als gebruiker van een dienst jezelf op de hoogte te stellen van de (on)mogelijkheden van deze dienst, dus ook wat betreft het gebruik in andere zones buiten Zone 1 en in de grensgebieden.
De Nederlandse providers moeten een deel van die kosten daarnaast zelf ook weer afstaan aan de bewuste buitenlandse netwerkprovider.

Het mes kan trouwens ook aan twee kanten snijden...
Ik ben nogal eens aan de uiterste westkust van Turkije geweest en daar kon ik wat Griekse netwerken kiezen en gebruiken omdat Kos en wat andere kleine eilanden daar maar luttele kilometers vandaan liggen (zie afbeelding).

Reputatie 1
@Enterprise I stand corrected 😉 Ik beschuldig jullie ook nergens van, hoor. Ik zie het eerder als een heel botte pech. Sorry als het negatief over kwam.

Maar in de praktijk maakt de gemiddelde vakantieganger geen diepgaande studie van de mogelijkheden en onmogelijkheden die hij kan ervaren, ook niet van zijn telefoonprovider. Ja, je krijgt een SMS, maar dan nog zijn er mensen die denken dat het reclame is of dat Turkije ook in Zone 1 zit.
Wettelijk gezien moet hij het natuurlijk wel weten en staat de telefoonprovider in zijn recht, had de vakantieganger zich maar moeten verdiepen in de situatie, etcetera, en het staat ook op de site als je even goed doorzoekt (dankzij jullie hulp gevonden! Soms zie ik ook door de bomen het bos even niet meer...😊 ). Ik weet het...

Maar vaak geldt het gezegde: achteraf kijk je een koe in de... Precies 😁Zonder het advies van mijn kennis was ik waarschijnlijk ook de mist ingegaan (en ik ben niet eens zo heel erg dom 🤓).

En daarom adviseer ik (o.a.) jullie, als provider: besteed eens aandacht in bijvoorbeeld social media aan het feit dat je aan de randen van Europa goed moet oppassen. Kleine moeite, groot plezier!

Is niet als discussiestarter, aanval of kritiek bedoeld, maar als goedbedoeld advies van een tevreden klant 😘
Reputatie 8
Badge +10
Ik heb je reacties zeker niet als negatief ervaren hoor... 😉

Er is overigens geen 'jullie', ik ben net als jij een klant.
Reputatie 8
Badge +8
Zie onderstaand verhaal in Tweakers:
https://tweakers.net/reviews/7042/roaming-uit-en-toch-kosten-ongewenst-dataverkeer-in-het-buitenland.html
Reputatie 1
Ik wil toch nog even terug komen op "mijn" topic.

Direct na aankomst heb ik mijn netwerk handmatig opgezocht. Ik kon kiezen tussen Cosmose en Wind, de één (ik weet niet meer welke) deed het niet, de ander wel.

Het duurt even voor je telefoon de netwerken heeft gevonden. Maar het komt goed...! ;-)

Bedankt voor jullie reacties, ik heb hierdoor probleemloos kunnen roamen aan de rand van Europa, zonder vervelende kosten!
Reputatie 8
Badge +11
Hi @flevoleven, fijn om te lezen dat het helemaal goed is gekomen met het internet. Hopelijk heb je daarnaast ook een hele fijne periode gehad in Griekenland 😄

Reageer