beantwoord

Kosten voor roaming terwijl ik WiFi gebruik

Nu 1 dagje op vakantie op Kaap verdie krijg ik opeens het bericht op limiet van dataverbruik te zitten a 60.50 euro (wat een belachelijk hoge grens is). Mobiel heeft hotel met Wi-Fi nietverlaten en toch heb ik kennelijk 12Mb! Verbruikt?
Roaming stond helaas niet automatisch uit. Maar dit is echt belachelijk. En kan mijn klacht kennelijk alleen op openbare fora kwijt.
Erg jammer.... vaarwel Telfort denk ik.

Admin: Titel van je topic aangepast i.v.m. vindbaarheid.
icon

Beste antwoord door Mensa 8 december 2018, 23:00

Hallo @MarijeS,

Inderdaad vervelend. Dit heeft echter niets met Telfort te maken. Bij iedere andere provider zou precies hetzelfde gebeurd zijn. Data buiten Europa is erg duur. En 12Mb is bijna niets, daar zit je zo aan.

Zelfs in je hotel kun je per ongeluk dataverbruik hebben, als bijv. wifi even uitvalt. Of op reis naar je hotel. €60,50 is een bij Europese wet vastgelegd bedrag om consumenten te beschermen.

Een paar jaar geleden bestond die wet nog niet. Mensen kregen toen soms rekeningen van honderden of zelfs duizenden euro's voor ongemerkt verbruik in een vakantie. Dat bedrag van €60,50 is per maand, dus verdere ongelukken kunnen je niet overkomen, tenzij je uitdrukkelijk via een sms aangeeft dat je tóch nog data wil gebruiken.

Altijd data roaming uitzetten is aan te bevelen in het buitenland buiten Zone 1.

Laat je vakantie er niet door bederven!

Bekijk reactie

3 reacties

Reputatie 8
Badge +17
Dat is dan een duur lesje voor €60,50 omdat je de roaming niet uit hebt gezet
Reputatie 3
Hallo @MarijeS,

Inderdaad vervelend. Dit heeft echter niets met Telfort te maken. Bij iedere andere provider zou precies hetzelfde gebeurd zijn. Data buiten Europa is erg duur. En 12Mb is bijna niets, daar zit je zo aan.

Zelfs in je hotel kun je per ongeluk dataverbruik hebben, als bijv. wifi even uitvalt. Of op reis naar je hotel. €60,50 is een bij Europese wet vastgelegd bedrag om consumenten te beschermen.

Een paar jaar geleden bestond die wet nog niet. Mensen kregen toen soms rekeningen van honderden of zelfs duizenden euro's voor ongemerkt verbruik in een vakantie. Dat bedrag van €60,50 is per maand, dus verdere ongelukken kunnen je niet overkomen, tenzij je uitdrukkelijk via een sms aangeeft dat je tóch nog data wil gebruiken.

Altijd data roaming uitzetten is aan te bevelen in het buitenland buiten Zone 1.

Laat je vakantie er niet door bederven!
Reputatie 6
Badge +8
Hoi Marije, niet fijn dat je onverwachts extra kosten hebt gemaakt, zeker als je niet wist dat je telefoon toch mobiel internet gebruikte.

Ik zie dat je al wat uitleg van jimny en Mensa gekregen hebt. Het is inderdaad slim om roaming uit te zetten buiten Europa, dan weet je altijd zeker dat er niets mis kan gaan. Als een WiFi verbinding zwak is, kan je toestel automatisch overschakelen naar roaming als dat niet uit staat in de instellingen van je telefoon, en dat zorgt dan voor extra kosten. Ik hoop dat de uitleg en tips die je gekregen hebt het een beetje duidelijker maken. En vooral dat je verder van je vakantie kan genieten!

Reageer