beantwoord

Internet buitenland met roaming uitgeschakeld

• 21 januari 2020
  • 21 reacties
  • 427 keer bekeken

Reputatie 1

Ik lees op het forum dat Telfort het niet kent dat abonnees op kosten voor internet in het buitenland worden gejaagd, terwijl roamimg uitstaat. Gebeurt het me vandaag weer voor de 2e keer. Op Sint Maarten. Paar jaar geleden en nu weer. Binnen 2 minuten 100% verbruikt en 61,50 kwijt. Hoe kan dit?

icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 24 januari 2020, 08:48

Hoi @kdebruin, welkom hier. 

Wat balen dat je weer het limiet van 60,50 hebt bereikt. Dit limiet is wettelijk vastgesteld en niet aan te passen. 

Wel heb ik even meegekeken naar het verbruik. Dit komt van twee verschillende dagen, namelijk de 19e en de 20e janurari, allebei zo rond half 10 Nederlandse tijd. Een keer 5 MB en een keer 7 MB. Het zijn dus niet de datalekken. Komt dit verbruik je bekend voor?

Bekijk reactie

21 reacties

Hallo @kdebruin , had je behalve roaming ook mobiele data wel bijtijds uitgeschakeld en daarna je toestel een keer uit- en aangezet om het te effectueren?

Reputatie 1

beste JanD,

dank!

roaming stond uit en het toestel is uit en aan geweest nadat ik uit het vliegtuig kwam.

dat is het bizarre van het verhaal. 

Het is nu op 2 plekken op het eiland eerst naar 80% (toen dacht ik nog dat het een onzin smsje was want ik zat in een bekende wifi omgeving) en daarna naar 100% gegaan. 

Kan me dit nu dagelijks overkomen hier? Want ik heb mn toestel vaker uit en weer aan. Stopt Telfort dan ook automatisch met dat internetplafond buitenland? Want dan ben ik daar niet tegen beveiligd.

Ik heb Telfort al eerder verzocht of die grens niet op 0 te zetten is.  Om dit soort gedoe te voorkomen. Want zeg nu eerlijk, wie wil er nu internetten voor 5,- per MB?

Reputatie 8
Badge +18

Kennelijk zijn er toch apps die verbinding maken en je daardoor de kosten maakt en Telfort is denk ik niet bevoegd om bij de provider daar e.e.a, te blokkeren.

Wellicht een locale simkaart met data aanschaffen of een phone die wel data verkeer kan blokkeren aanschaffen.

De gemaakte kosten kan Telfort je ook niet kwijtschelden omdat ze kosten naar de provider aldaar moeten betalen

Hallo @kdebruin , als je zowel mobiele data als roaming uit hebt staan kan er verder niets gebeuren en kun je van de lokale WiFi gebruik maken.

Ik weet niet of het plafond van € 60,50 per klant naar beneden bij te stellen is, dat weet Telfort wel, wacht daarom een reactie van een moderator af.

Hallo @kdebruin , als je zowel mobiele data als roaming uit hebt staan kan er verder niets gebeuren en kun je van de lokale WiFi gebruik maken.

Ik weet niet of het plafond van € 60,50 per klant naar beneden bij te stellen is, dat weet Telfort wel, wacht daarom een reactie van een moderator af.

Dat is juist het probleem het zou niet mogen gebeuren toch gebeurt het wel, dat bewijst deze klant wel. Als roaming en data uitstaan verbreek je met het uitzetten alle verbindingen dat weet jij ook en de topic starter ook zo lees ik het tenminste. Waar het nu omgaat welke app of apps, of het systeem zelf maken toch ongewenst een data verbinding zelfs als mobiele data en roaming uit staan en het toestel is uit geweest.

Ik weet dat er op het KPN forum een topic staat die laat zien dat er verbindingen zijn gemaakt hoewel data en roaming uit stonden elke keer net 1Kb maar toch.

Ter herinnering dit tweakers artikel.

https://tweakers.net/reviews/7042/roaming-uit-en-toch-kosten-ongewenst-dataverkeer-in-het-buitenland.html

Hier speelt waarschijnlijk dit mee uit datzelfde artikel

Zendmasten

"Het komt voor dat telefoons verbinding maken met datanetwerken, zelfs als roaming is uitgeschakeld via het instellingenmenu van de smartphone. Dat gebeurt vaak als er tussen 3g en 4g wordt geschakeld of als op een iPhone Wifi-assistent aanstaat. Dan wordt er toch, hoewel roaming uitstaat, heel kort een dataverbinding met een mast gemaakt. Dat kan ook zijn als je van mast naar mast wisselt.

We zouden in de Mijn Telfort omgeving de optie moeten krijgen om data in het buitenland met name zone1 uit te kunnen zetten.

Reputatie 8
Badge +18

@Galdor68 niets aan toe te voegen

Herstel ik bedoel buiten zone1 dus voor 2, 3 en 4 en niet te vergeten op de veerboten  zone 5 waar je via sateliet verbind als het fout gaat.

Reputatie 1

bedankt mensen voor de reacties.

Ik heb nog niet helder of het de kb lekken zijn die mij de das om hebben gedaan of dat het mobiel internet abonnement per ongeluk van uit op aan springt als je in een al bestaand en eerder gelezen whatsapp bericht kijkt.

1 ding is me wel duidelijk, mijn Samsung S5 blijft nu in mn tas en bij thuiskomst onmiddelijk de deur uit.

en ms een provider zoeken waarbij je jezelf wel tegen internet buitenland kan beschermen…

Bij Telfort is die 60,50 de bescherming en het vertrouwen dat vanuit Telfort verbindingen worden stop gezet.

Reputatie 8
Badge +12

Hoi @kdebruin, welkom hier. 

Wat balen dat je weer het limiet van 60,50 hebt bereikt. Dit limiet is wettelijk vastgesteld en niet aan te passen. 

Wel heb ik even meegekeken naar het verbruik. Dit komt van twee verschillende dagen, namelijk de 19e en de 20e janurari, allebei zo rond half 10 Nederlandse tijd. Een keer 5 MB en een keer 7 MB. Het zijn dus niet de datalekken. Komt dit verbruik je bekend voor?

Reputatie 1

beste Bart,

de 19e zat ik in het apartement op de wifi met roaming uit en mobiel internet aan,

en de 20e keek ik in een winkelcentrum in whatsapp op een al gelezen conversatie voor een boodschappenlijstje. ook met roaming uit.

roaming uit werkt dus niet feilloos met een Telfort abonnement op mijn samsung s5 in Sint Maarten, dat is mijn conclusie. 

Jammer dat jullie klanten hier niet beter over voorlichten maar doen alsof dat niet kan/bestaat.

groeten Karin.

Je geeft zelf het antwoord wat er fout is gegaan data aan enkel roaming uit!

Als er dan met een mast verbinding is zal, deze verbinding blijven als de 19e de wifi weg is gevallen neemt de data het over. De 20e helemaal roaming uit is nuttig in griekenland op de eilanden nabij Turkije dan maak je niet ongewenst verbinding met een zendmast uit zone 2.

Data uit en roaming uit niet de een of de ander. Ik kan niet anders oordelen dat je zelf niet helemaal goed weet hoe een en ander werkt. 

Wat de voorlichting vanuit Telfort betreft nu ben ik zelf gaan kijken op de Telfort pagina's. Als ik  hier bij de bespaar tips kijk de eerste schrik ik al van enkel roaming uit is niet genoeg ook mobiele gegevens moet uit!!

En een opmerking over de verbruikslimiet mee eens die € 60,50 is wettelijk dat wil niet zeggen dat een provider geen lagere lat kan en mag hanteren ter bescherming van zijn klanten. Leg die lat bij 6 of 3 Mb € 30,00 lijkt mij ook wel een goed leer bedrag om beter uit te kijken.

Reputatie 1

ha Galdor, 

inmiddels is het me klip en klaar natuurlijk.....mobiel internet moet.ook uit.

maar dat staat nergens in de voorlichting. daar worst gesuggereerd dat roaming uit voldoende bescherming biedt.

Ik heb ook al eens gehad dat mobiel internet uitstond en uit zichzelf weer aan ging. je moet dus erg neurotisch alsmaar checken of je safe zit. 

ik laat de telefoon nu maar lekker veel thuis. genoet je meer van wwt er om je heen gebeurt. elk nadeel heb zn voordeel.

dank.voor de tips.en reacties!

Er zijn inderdaad apps en en telefoon instellingen die de mogelijkheid hebben voor overschakelen naar en activeren van een mobiele data verbinding. Erg neurotisch checken hoeft denk ik niet gezonde voorzichtigheid is genoeg.

Ben je ergens op vakantie zet je toestel uit en berg deze veilig op en geniet dat is het beste advies.

Reputatie 8
Badge +12

Ik zie enkel wat ik constateer. Er wordt data verbruikt door de simkaart. Dit zit hem eigenlijk altijd in de instellingen in het toestel tenzij je aan onze kant echt een blokkade instelt voor het gebruik in het buitenland. Het enige wat een simkaart eigenlijk wil is verbinding maken. Instellingen  in een toestel staan dit wel of niet toe. Vaak is het namelijk zo dat als een datasessie is gestart met bijvoorbeeld whatsapp en je zet roaming uit en zelfs mobiele data, maar je sluit whatsapp niet af, dan kan het zijn dat deze datasessie door blijft lopen. Mijn advies is dus altijd als je deze wijzigen doorvoert het toestel te herstarten.  

In ieder geval herken je de sessies wel. Alleen het is wel balen dat deze kosten meegebracht hebben. Daar kan ik niets meer aan doen. :(

Ik wil je ondanks dit nog wel een fijne tijd op St. Maarten wensen. 

@Bart - Telfort zit ik toch met de in mijn ogen niet correcte info dat roaming uit genoeg is, na morgen mogelijk niet meer van belang?. Onder KPN werkt het anders waaronder de tarieven.

De voordelen van KPN

Vanaf 26 januari kun je gebruikmaken van deze extra voordelen:

•  De klantenservice van KPN is 24/7 gratis bereikbaar
  •  Er is altijd een KPN-winkel bij jou in de buurt
  •  Bij KPN kun je extra bundels bestellen binnen Nederland van 250MB/min/sms en 1000 MB/min/sms
  •  Bij KPN kun je extra bundels bestellen voor buiten de EU, om voordeliger in het buitenland te bellen, sms’en en te internetten

https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland.htm

Reputatie 1

Komen ze nu mee lol ;-)

Komen ze nu mee lol ;-)

Je moet dan wel een KPN sim naar dat eiland laten sturen 😛 ondanks de tekst is dat blijkbaar niet vanzelf.

Je weet wel dat we morgen een berichtje moeten krijgen dat we KPN klant worden voor jouw vandaag tijds verschil.

Reputatie 8
Badge +12

Vandaag de dag werkt het inderdaad anders. Vermoedelijk inderdaad wel met een KPN sim. Het is mij nog niet helemaal duidelijk of de buitenlandbundel ook met de Telfort sim werken. Die vaag staat uit. 

Vandaag de dag werkt het inderdaad anders. Vermoedelijk inderdaad wel met een KPN sim. Het is mij nog niet helemaal duidelijk of de buitenlandbundel ook met de Telfort sim werken. Die vaag staat uit. 

Top gewone bundels zou wel moeten lukken althans Mijn KPN bied die mogelijkheid.

Reputatie 8
Badge +12

Dat klopt inderdaad. Maar als je ook optimaal gebruik wilt maken van 4G in het buitenland kan het geen kwaad om via Mijn KPN vast een vervangende KPN simkaart aan te vragen. 

Reageer