beantwoord

Hier uw internet buitenland ervaringen aub!!!!


Reputatie 3
Zoals de titel zegt. Misschien beter om één en ander centraal te houden.

Post hier uw ervaringen omtrent internet gebruik in het buitenland.
icon

Beste antwoord door Jurgen - Telfort 23 juni 2018, 08:01


Onderwerp: Verminderde mobiele internetervaring in het buitenland

Beschrijving: Op dit moment ondervinden onze klanten een verminderde mobiele internetervaring in het buitenland. Het gaat hier om een technisch probleem. Dat vinden wij heel vervelend. Samen met de buitenlandse providers waar we roaming afspraken mee hebben, en onze netwerkspecialisten werken we nu met man en macht aan een oplossing.

Wat kun je zelf doen?
Gebruik eerst deze pagina van de toestelhulp om eventuele toestelproblemen uit te sluiten als oorzaak. Leveren deze stappen geen verbetering op, probeer dan met deze stappen handmatig verbinding te maken met een ander netwerk.
Op Telfort.nl vind je een lijst met providers waarmee je in verschillende vakantielanden verbinding kunt maken. Ga voor deze lijst naar onze Buitenland-pagina en klik op 'Bekijk de dekking in de meest bezochte vakantielanden'. Bekijk je deze lijst op je mobiel, draai je scherm dan horizontaal voor betere leesbaarheid. Op de website OpenSignal bekijk je de beschikbare dekking van verschillende providers.
Ervaar je nog steeds een trage verbinding en ben je de komende dagen nog in het buitenland, laat dan een reactie achter in dit topic. Geef zo gedetailleerd mogelijk aan wat je meemaakt en wat je hebt geprobeerd. Hiermee help je onze netwerkspecialisten om tests uit te voeren waar nodig. Dank aan iedereen die dit tot nu toe al heeft gedaan.

Verwachte datum van oplossing: Nog niet bekend.

---------
[edit: onderstaand overzicht van updates versimpeld]

Update: 5 juli 2018
We hebben een lijst gepubliceerd met aanbieders in verschillende vakantielanden. Deze vind je op de Buitenland-pagina onder de knop ‘Bekijk de dekking in de meest bezochte vakantielanden’.
- Een aantal lokale roamingproblemen is inmiddels verholpen.
- Vandaag is de automatische netwerkselectie op Telfort-simkaarten verbeterd. Dit heeft effect wanneer je je toestel uitzet en weer aanzet.
- Er zijn vijf tests gedaan in Europa (Spanje, Duitsland, België, Frankrijk, Italië), waarbij veelal werkende 3G-verbindingen zijn ervaren met hier en daar een kleine onderbreking of vertraging.
- Er is onderzocht hoeveel data Telfort-klanten de afgelopen tijd hebben verbruikt in het buitenland. We zien dat data bij Telfort in het buitenland relatief even veelvuldig wordt verbruikt als bij KPN.
- Het onderzoek op simkaartniveau wordt vervolgd.

Update: 13 juli 2018
We zijn sinds een aantal weken druk bezig met acties om de roaming-ervaringen bij Telfort te verbeteren. Ten eerste hebben we begin deze maand een paar verbeteringen doorgevoerd, waaronder de automatische netwerkselectie op Telfort-simkaarten. We zien dat dit positieve invloed heeft gehad op de ervaringen van verschillende klanten. Ten tweede hebben we meerdere lokale test uitgevoerd. Uit de tests blijkt dat roamingprestaties op 3G slechter én beter kunnen uitpakken bij Telfort dan bij andere providers. Ten derde hebben we een grondige analyse gedaan op simkaartniveau. We zien geen afwijkingen op de simkaart die invloed kunnen hebben op mobiel internet in het buitenland.
Helaas hebben we in al onze onderzoeken geen grondoorzaken kunnen vinden voor alle meldingen. We moeten de klachten daarom op individuele basis behandelen en dat blijven we ook doen.
Om zo snel mogelijk de ervaring van internet in het buitenland te verbeteren, zijn we aan de slag met het voorbereiden van de uitrol van 4G in het buitenland. We hopen jullie snel hierover positieve updates te kunnen geven. Hiervoor zijn we afhankelijk van de snelheid van buitenlandse providers om hieraan mee te werken.

Update: 24 december 2018
Hierbij de laatste maandelijke update op het forum. Vanaf nu kun je in 17 landen in Europa bij tenminste 1 aanbieder op het 4G-netwerk: Spanje, Frankrijk, Duitsland, België, Italië, Griekenland, Verenigd Koninkrijk, Portugal, Oostenrijk, Denenmarken, Zwitserland, Zweden, Noorwegen, Hongarije, Estland, Finland, Litouwen.
Het lijstje 'Dekking in de meest bezochte vakantielanden' houden we up to date. Volgt er een belangrijke update over 4G in het buitenland bij Telfort, dan houden we je natuurlijk op de hoogte op het forum.
Bekijk reactie

1121 reacties

Reputatie 8
Badge +10

@Mathijs van Gestel Wat jammer om te lezen dat je niet tevreden bent. Ik begrijp dat het om verschillende dingen gaat, zoals de dekking in het buitenland, maar ook dat je ervaring met de klantenservice niet goed is. Het spijt me om dat te horen. 

Als er iets is waar we je mee kunnen helpen, of als je in het buitenland bent en merkt dat de dekking niet goed is, laat het dan vooral weten. We helpen je graag waar mogelijk en doen graag ons best om je huidige beeld van de service weer een beetje te verbeteren.

Het spijt mij te moeten schrijven, niets ten nadele van de moderators,
maar er zijn minder roaming contracten afgesloten.
Ik dacht ook nog gelezen te hebben dat KPN iets in het buitenland verkocht heeft.
Dat zal dus ook opnieuw ingekocht moeten worden…
Beter lijkt het er niet op te worden.

 

Reputatie 8
Badge +18

@Mathijs van Gestel ik heb nieuws voor je, begin volgend jaar worden alle mobiele abo van Telfort omgezet naar KPN 

Als je vaak in Europa op vakantie gaat en internet wilt, heb je pech bij Telfort (=KPN). Ze hebben daar niet dezelfde dekking als moederbedrijf KPN en doen daar nu dus helemaal niks meer aan. Jarenlang hebben ze beloofd dat dit snel zou verbeteren (check dit forum). Klantenservice zegt dat je zelf een domme keuze hebt gemaakt door toch te verlengen en niet toen al voor KPN te kiezen. Gezien Telfort van KPN is, weet ik in ieder geval zeker dat als mijn contract afloopt ik naar een hele andere provider ga.

Mooie praatjes over 3G dekking. Leuk, maar er zitten enorme gaten in het 2G en 3G netwerk buiten Nederland. Als je dan niet toevallig dat ene 4G netwerk kan ontvangen waar ze dan na jaren wel een contract mee hebben afgesloten, dan heb je gewoon niks. Het ergste is dat dit nu zeker niet meer gaat verbeteren de komende tijd. Leuk joh, als je nog meer dan een jaar je contract hebt.

Telfort heeft z'n klanten bedonderd en aan het lijntje gehouden met internet in het buitenland. Wat een oplichterij. De klantenservice aan de telefoon is ronduit onbeschoft en begrijpt niets van telecom in het buitenland. Zodra ik weg kan, is KPN (ja, want dit wordt management technisch gedicteerd door KPN) 2 mobiele klanten en een tv aansluiting kwijt. Hopelijk kan ik minstens een aantal mensen daar ook van overtuigen. De stekker eruit!

Reputatie 8
Badge +10
@Bruijnvis Goed dat je het getest hebt met een ander toestel. Het is duidelijk dat het met het netwerk te maken heeft. Ik ben bang dat de dekking minder goed is in het gebied waar je bent (geweest). Je kunt hier de dekking van het netwerk in Duitsland opzoeken. Ik kan je alleen adviseren om ter plekke handmatig naar netwerken te zoeken, op die manier kan je uitproberen welk netwerk het beste werkt op die locatie.
Badge
Ook op een ander toestel hetzelfde probleem en zoals ik al schreef in andere landen zelden problemen. Uiteraard staat het toestel op 4G. Momenteel moet ik om te internetten naar een groot winkelcentrum gaan en daar met wifi verbinden. Heel lastig allemaal. Het erge is nog dat in het verleden je gewoon naar Telekom.de kon gaan, die wel overal in Duitsland goed internet heeft, maar deze optie is niet mogelijk. Waarom alleen contract met de slechtste internetproviders van Duitsland.
Reputatie 8
Badge +11
Dat is wel balen. Nu heb ik geen idee hoe de dekking overal in Duitsland. Heb je dat wellicht nog bekeken? Wel weet ik dat de dekking in Duitsland over het algemeen minder is dan bij ons.

Maar ervaar je dit ook in een ander toestel? Heb je het toestel al vastgezet of 4G? Geeft dat verbetering?
Badge
Zzoals al schreef juist O2 heeft nooit 4G ook niet steden zoals Flensburg, Bremerhaven, Trier en nu in het moezelgebied. Ik mag blij zij als H heb en soms H+ , maar meestal is het E en dan kan ik haast niks. Ook valt me op dat als ik de telefoon herstart dat ik vaak H+ heb maar na een paar dingen doen ik wordt teruggezet naar E. Kom regelmatig in buitenland zoals afgelopen zomer in Zweden, Noorwegen en Finland en daar had ik op de meest afgelegen plekken nog goed tot redelijk internet vaak 4G en af en toe H+.
Reputatie 8
Badge +11
Hoi @Bruijnvis, wat jammer om te lezen dat het gebruik voor jou in Duitsland tegenviel. In Duitsland kun je via ons inderdaad gebruik maken van Vodafone, deze biedt echter geen 4G aan. Telefonica, voorheen O2 wel. Voor meer informatie zie deze pagina. Wellicht dat het in de toekomst nog gaat veranderen, maar voor nu zijn dit de providers waar je gebruik van kan maken.
Badge
Intussen sept 2019 O2 duitsland is nog steeds een drama. E of H zelfs in grote steden. Kon je in verleden nog gebruik maken van Telekom.de Deze provider biedt veel betere dekking en 4G helaas is niet meer mogelijk voor klanten van Telfort en KPN. Vodafone.de geeft iets betere internet dan O2. Dus maar weer voor Vodafoon gekozen. Zo jammer dat we als klanten van KPN en telfort geen gebruik meer mogen maken van Telekom.de.
Reputatie 8
Badge +9
Ik ben een paar dagen in Duitsland en merk dat ik alleen 4G heb op O2. Op zichzelf niet zo denderend maar ik ben een beetje verbaasd dat ik geen 4G heb op Vodafone.de, terwijl dit bij KPN zelf wel mogelijk is. Heeft Telfort zelf roaming afspraken met providers waardoor de toegang tot 4G in het buitenland verschilt?
Terechte vraag, @Jassy. Het klopt dat je alleen 4G hebt in Duitsland als je verbonden bent met het netwerk van O2. We hebben met Vodafone D2GmbH geen afspraken in Duitsland omtrent 4G. Zie daarvoor ook het tabelletje bij 'Dekking in de meest bezochte vakantielanden':

Reputatie 1
Ik ben een paar dagen in Duitsland en merk dat ik alleen 4G heb op O2. Op zichzelf niet zo denderend maar ik ben een beetje verbaasd dat ik geen 4G heb op Vodafone.de, terwijl dit bij KPN zelf wel mogelijk is. Heeft Telfort zelf roaming afspraken met providers waardoor de toegang tot 4G in het buitenland verschilt?
Reputatie 8
Badge +17
wat ik al aangaf; je kan de instellingen nog vergelijken met het toestel van je vrouw...
dan had dat er wel uitgekomen.

en tijdens de start van je vakantie werkte het wel, kan het zijn dat je hier toch iets gewijzigd hebt?
Reputatie 1
... als de APN instellingen in de toestelhulp niet zouden kloppen dan zouden we dat wel weten, dan hadden we hier heel veer berichten over gehad, dat is niet het geval. Deze zijn gewoon goed.

Het spijt me, maar deze zelfingenomen koppigheid vind ik echt stuitend. Ik kan het je laten zien, of er een filmpje van maken: bearer op GPRS => geen internet; bearer op unspecified => wel internet. Misschien verschilt het wel per toestel, dat kan best. Maar als je instructies op je site zet voor alle toestellen van andere merken, dan mag ik toch wel verwachten dat ze ook echt kloppen?

Gemiddeld zal van elke 26 ontevreden klanten slechts 1 klagen, laat onderzoek zien. Je zou ook gewoon dankbaar kunnen zijn voor het feit dat ik je op een fout wijs. Ik krijg steeds meer het gevoel dat de Telfort moderators hier enkel zijn aangesteld als cheerleaders voor de onfeilbaarheid van het bedrijf. Misschien een leuk idee om tegeltjes aan de wand te hangen met "Geen bereik in 't buitenland? Het ligt altijd aan de klant!"
Reputatie 8
Badge +11
Jammer dat je het niet meer kan testen. Het lijkt mij ook niet echt aannemelijk, maar als de APN instellingen in de toestelhulp niet zouden kloppen dan zouden we dat wel weten, dan hadden we hier heel veer berichten over gehad, dat is niet het geval. Deze zijn gewoon goed.

In ieder geval is het fijn te leven dat je voor jou de oplossing hebt gevonden. Het lijkt dus toch nog een klein beetje per toestel te verschillen.
Reputatie 1
Het lek is boven, denk ik. We zullen het echter nooit zeker weten, want ik kan het nu ik terug ben in Nederland niet testen.

Ik heb ik Griekenland niet meer geprobeerd om de simkaarten verwisselen, want met alle respect voor de debugging strategie van Jasper: voor "het zou geen gevolgen moeten hebben" koop ik niets. Met alles wat tegenwoordig online gebeurt (denk aan elektronische boarding passes of 2 factor authentication) ga ik dat risico echt niet nemen.

To the point: wat heb ik inmiddels ontdekt? Eenmaal terug in Nederland werkte mijn mobiel internet hier ook niet meer. Daarom ben ik nog eens gaan kijken naar de APN instellingen, die ik in Griekenland al helemaal had nagelopen en aangepast aan de hand van de toestelhulp op de Telfort site. Nu staat het merk van mijn toestel niet in de lijst, dus had ik voor Ander merk > Ander > Internet handmatig instellen gekozen. Stap 4 luidt daar "Bij Gegevensdrager, kies GPRS (wordt ook wel aangeduid met type overdracht of bearer in sommige toestellen)." Toen ik de instructies ging vergelijken met andere toestellen die Android 8 of 9 draaien (voorbeeld), viel mij op dat de "bearer" instelling nergens genoemd wordt. En jawel, nadat ik deze instelling weer had teruggezet naar "Unspecified" ("Niet opgegeven" als je de taal op NL zet) had ik weer mobiel internet.

Mijn vermoeden is dus nu dat ik in Griekenland met een (wellicht tijdelijke) storing te maken heb gehad, maar dat het opvolgen van de toestelhulp ervoor gezorgd heeft dat het definitief stuk was.

Wat vinden de experts, klinkt dit als een waarschijnlijk scenario? Kan iemand van Telfort bevestigen dat de Gegevensdrager/Bearer niet beperkt moet worden tot bepaalde netwerkprotocollen, en dat de toestelhulp voor andere merken dus foutieve informatie verspreidt?
Reputatie 8
Badge +11
Simlaarten verwisselen met mijn vrouw heb ik niet geprobeerd, en ga ik niet doen ook. Het is me te breekbaar allemaal, als 4g op haar toestel ook uitvalt zijn we nog veel verder van huis.
Ik kan me voorstellen dat je daar huiverig voor bent, maar het zou geen gevolgen moeten hebben voor haar internet als je verder niets veranderd. Dit is de beste manier om te kijken waar we ons op moeten richten. Als het probleem met de SIM-kaart meegaat kunnen we ons op de kaart en netwerkinstellingen richten. Als het probleem bij het toestel blijft kunnen we ons daarop richten. Ik hoop dat je die test toch een kans wilt geven, zodat we samen met je kunnen kijken naar de vervolgstappen.
Reputatie 8
Badge +17
Je kan nog de instellingen vergelijken. Als je vrouw nu wél een dataverbindig heeft en jij niet en de instellingen staan gelijk, kan je altijd aan Telfort vragen of ze een korting geven
voor de periode dat je je toestel niet hebt kunnen gebruiken.
Reputatie 1
Inderdaad, alle instellingen op die pagina heb ik nagelopen. Bovendien: kan het uberhaupt wel aan de instellingen liggen, gelet op het feit dat ik de eerste dagen vorige week wél mobiel internet had? Als mijn instellingen niet kloppen had het nooit moeten werken.

En daarmee komen we meteen aan bij mijn grootste bezwaar tegen probleemoplossers, toestelhulpen en helpdeskmedewerkers in het algemeen: ze gaan er altijd maar vanuit dat het probleem bij de klant zit. Je zal ze nooit horen vragen: Is er misschien een administratieve fout gemaakt? Kan het probleem in het netwerk zitten?

Simlaarten verwisselen met mijn vrouw heb ik niet geprobeerd, en ga ik niet doen ook. Het is me te breekbaar allemaal, als 4g op haar toestel ook uitvalt zijn we nog veel verder van huis.
Reputatie 8
Badge +11
Dat is jammer, je hebt dus ook alle instellingen op deze pagina doorlopen? Geeft dat verbetering. Ik wil je ook altijd aanraden het toestel regelmatig uit en weer aan te zetten. Je kan ook nog eens proberen om de simkaarten van toestel te wisselen, maakt dat nog verschil?

Het blijft wel altijd heel lastig te achterhalen waar het probleem zit bij een provider ergens in het buitenland.
Reputatie 1
@Alexandra - Telfort Ik heb inderdaad verbinding met Wind GR, zoals je kan zien in mijn eerdere screenshot. Bellen en SMS'en gaat goed. Mijn specifieke toestel staat niet in jullie toestel hulp maar ik heb alle mogelijke netwerkinstellingen geprobeerd. Allemaal. Geloof me.
Reputatie 8
Badge +10
@Suzume wat gek dat je verbinding het de eerste paar dagen wel deed, en nu ineens niet meer. Bij de verbinding van je vrouw is het net andersom lees ik. Dat is niet fijn, logisch dat je zelf op zoek gaat naar een oplossing. Ik raad jullie beide aan om handmatig voor het netwerk 'Wind GR' (dat je al noemde) te kiezen, zodat dat gebruikt wordt. Het is ook verstandig om na het wijzigen van instellingen, eerst je toestel even volledig uit te schakelen en opnieuw op te laten starten.

Maakt jouw telefoon nu wel verbinding met Wind GR, of krijg je 'geen service' te zien? Als je wel verbonden bent, kan je dan wel bellen of sms-en? Heb je de instellingen nagekeken door via onze Toestelhulp pagina jouw telefoon op te zoeken en ze zo na te kijken? En ik ben ook benieuwd of het werkt als je je telefoon vastzet op 3G?
Reputatie 1
Dankjewel @Kees-Jan, dat is mij allemaal duidelijk. Maar goed, als het niet werkt ga je toch dingen uit-en-weer-aan zetten in de hoop dat het iets oplost. Dat doet het dus helaas niet. Mijn instellingen zouden een dataverbinding moeten geven zoals je zegt, maar voorlopig zit ik zonder.
Reputatie 8
Badge +10
Nou ja, ik zat wel in de richting... ongeveer.😆
Reputatie 8
Badge +17
Data roaming moet aanstan in het buitenland om uberhaupt een verbinding te krijgen.

vastzetten op provider "Wind GR" zou een datavebinding moeten geven. Vodafone GR heeft geen (data)roaming contract met Telfort. en dan zal je alleen kunnen bellen/SMS'en.

Reageer