beantwoord

Extra kosten voor het internetten in het buitenland met extra bundel

• 12 januari 2020
  • 6 reacties
  • 284 keer bekeken

Beste heer, mevrouw,

Ik ben al meerdere jaren klant van telfort en heb er nooit problemen gehad.Kortom - erg tevreden!

Echter, ik kreeg op 11 januari een vervelend berichtje...10 januari vloog ik van Schiphol naar Istanboel en dan weer door naar mijn bestemming.
Ik heb van tevoren opgezocht de zone waarin Turkije valt, en dat bleek zone 2 te zijn.

Als je naar een ander land komt krijg je meestal een verwelkomingsberichtje met alle informatie over het internetten, bellen, sms'en en een bundel met 500MB voor 5 euro, als ik me niet vergis. Toen kreeg ik niet alle info dat ik nodig had, dus ik moest op internet naar informatie zoeken.

Aangezien ik zelf geen toegang had tot de internet, heb ik aan een vreemde reiziger gevraagd of ik gebruik kon maken van zijn telefoon. Even snel opgezocht op het "telfort extra internetten  buitenland. ". Daarna op linkje "extra mb's  aanvragen" geklikt. Daar zag ik welke stappen ik moest doornemen, namelijk een sms sturen naar 1266 met het woord EXTRA. Dit heb ik gedaan waarna ik een sms van telfort ontving met een bevestiging dat mijn extra bundel geactiveerd werd.

Op dat moment had ik mijn 4G en roaming aangezet om te internetten. Kort na mijn gebruik kreeg ik berichten met een waarschuwing dat ik al 80% en 100% van mijn bundel heb verbruikt! En dat ik mijn limiet van €60,50 heb bereikt voor het internetten buiten de EU. Ik vond het vreemd, want ik had een bundel voor 500 mb's aangeschaft. Ik vraag me af waar het mis was gegaan en hoe wij het nu verder moeten oppakken? Ik hoor graag van u.

Met vriendelijke groet,

Linda Da Gloria 

icon

Beste antwoord door Galdor68 12 januari 2020, 12:59

Je betaald in zone2 € 5,00 per Mb, 500Mb x €5,00 zou je dan € 2.500,00 gaan kosten dat wil je niet. Bij 12Mb de 60,50 grens krijg je daarom deze waarschuwing. 

De gevraagde extra 500Mb is algemeen niet specifiek voor buiten de EU.

Het systeem werkt goed ter jouw eigen bescherming. Zet je roaming en data verbinding uit!! Zet daarna de telefoon uit en aan zodat alle actieve verbindingen worden verbroken. Beperk je tot wifi als je echt een verbinding nodig hebt.

Blijf je een data verbinding gebruiken dan blijven je kosten niet beperkt tot die € 60,50!!!

Wil je wel een data verbinding koop dan locaal een prepaid simkaartje en gebruik die.

Bekijk reactie

6 reacties

Je betaald in zone2 € 5,00 per Mb, 500Mb x €5,00 zou je dan € 2.500,00 gaan kosten dat wil je niet. Bij 12Mb de 60,50 grens krijg je daarom deze waarschuwing. 

De gevraagde extra 500Mb is algemeen niet specifiek voor buiten de EU.

Het systeem werkt goed ter jouw eigen bescherming. Zet je roaming en data verbinding uit!! Zet daarna de telefoon uit en aan zodat alle actieve verbindingen worden verbroken. Beperk je tot wifi als je echt een verbinding nodig hebt.

Blijf je een data verbinding gebruiken dan blijven je kosten niet beperkt tot die € 60,50!!!

Wil je wel een data verbinding koop dan locaal een prepaid simkaartje en gebruik die.

Reputatie 8
Badge +12

Hoi @LindaKnoxville, een vakantie, heel leuk. Alleen nu zijn dit wel onverwachtse kosten. 

Nu is het zo dat we buiten de EU geen bundels hebben, dit is al zo sinds dat je in de EU je bundel kan gebruiken. Turkije valt buiten de EU. Dus alle verbruik die je daar maakt is buiten de bundel helaas. Daar dit wel een wettelijke bescherming op van die 60,50. Anders kan het helemaal flink oplopen zoals Galdor68 aangeeft. 

De 500 MB bundel die je hebt aangeschaft is alleen te gebruiken binnen Europa, dus niet in Turkije. :(

Hoi @Bart - Telfort, bedankt voor uw reactie. 

Ik snap het nu wel.

Echter, ik vind het erg onduidelijk vermeld! Dit had makkelijk voorkomen kunnen worden, maar nu ben ik als het ware de dupe hiervan geworden.

Onduidelijkheid zit hem in meerder punten voor mij. Voornamelijk dat google verzoek die mij heeft verwezen op die pagina met “extra mb’s”. 

Hoe kunnen wij dit samen nu oplossen? Ik ben niet bereid om dat bedrag te betalen, aangezien ik alles ervoor heb gedaan om juist extra kosten te voorkomen.

Reputatie 8
Badge +18

Je bent niet de enige die een sms of mailtje krijgt met de waarschuwing dat je 60,50 euro hebt verbruikt en in alle gevallen zul je toch die 60,50 euro moet betalen daar kom je niet onderuit omdat Telfort deze ook aan de buitenlandse provider moet betalen en ik denk te weten dat jezelf  ooit het welkomst mailtje of sms hebt uitgezet.

De les in deze is dat je je  beter voorbereid als naar het buitenland gaat en met name buiten de euro zone 

Die google zoek opdracht zal te ruim zijn geweest waardoor je op de verkeerde pagina terecht kwam.

Op de pagina over de tarieven in zone2 staat niks over het bijkopen van data buiten Europa in de app staat ook duidelijk genoeg waar die bundel geldig is.

Op deze pagina kan ik het helaas niet duidelijk  genoeg vinden als je deze pagina vond en klakkeloos de sms naar 1266 hebt gestuurd snap ik je reactie.

De buiten Europa tarieven staan hier

Zoals Jimny al aangeeft moet je de €60,50 betalen omdat je daadwerkelijk de 12Mb hebt verbruikt en Telfort moet dat weer betalen aan de provider van het netwerk waarmee je was verbonden.

Als een provider elke klant met dit soort vragen coulance biedt gaan ze stuk voor stuk failliet. Niet persoonlijk bedoeld meer in het algemeen we doen het ons zelf aan door overal ook tijdens de vakantie verbonden te willen blijven.

Reputatie 8
Badge +12

Ik snap je punt volledig. Het is ook echt ontzettend balen. Al ben ik niet met eens dat het onduidelijk is. Dit is al lange tijd zo. Ik kan daarom het bedrag ook niet vergoeden. Ik kan er niet meer van maken, hoe graag ik het ook wil.

Reageer