beantwoord

Extra kosten internet

Ik had extra kosten met mijn cruise van 21 maart tot 29 maart vanaf Venetie. Op de ene plek betaal je gewoon met Euro's en hoort het bij het EU bundel, bij de andere betaal je met ander geld en hoort het er ook bij, maar kom je in Kotor - Kroatie, valt het buiten je EU bundel. Gelukkig wordt het bij 60 euro wel uitgezet, maar zonde is het wel dat je 5 euro per MB betaald als je dat SMS'je niet hebt gehad, maar aanneemt dat het wel bij hoort. Daarvoor was ik in Dubrovnik - Kroatie en kreeg ik wel een SMS dat het binnen de EU bundel valt. Dat is toch raar? Nu staat er bij mij mijn specificatie dat hij landcode MNE (Montenegro) heeft gepakt en dat is Zone 3. Kotor hoort wel bij Kroatië in Zone 1. Mijn volgende cruise komt ook weer bij Kotor, dus dan moet ik wel zeker weten dat het goed gaat.
icon

Beste antwoord door Wieger DB 11 april 2018, 16:08

Hoi Alexander1976, welkom op het forum. Zulke kosten zijn schrikken, ja. Ik kan me goed voorstellen dat je dat wilt voorkomen. Ik ga proberen dit fenomeen zo goed mogelijk uit te leggen. Er spelen hier meerdere dingen in mee. Je telefoon is ingesteld om het sterkst mogelijk signaal te pakken, als die op automatisch netwerk zoeken staat. Omdat radiosignalen niet precies bij de grens stoppen, maar net een stukje verder gaan, kan het zijn dat je toestel contact maakt met een Montegrijnse provider in plaats van met een Kroatische provider. Dit kan je oplossen door handmatig een provider te selecteren, dan zoekt je toestel specifiek naar dat netwerk. Houd er wel rekening mee dat je naderhand het toestel wel weer op automatisch netwerk zoeken terugzet.

Bekijk reactie

5 reacties

Reputatie 7
Badge +13
Hoi Alexander1976, welkom op het forum. Zulke kosten zijn schrikken, ja. Ik kan me goed voorstellen dat je dat wilt voorkomen. Ik ga proberen dit fenomeen zo goed mogelijk uit te leggen. Er spelen hier meerdere dingen in mee. Je telefoon is ingesteld om het sterkst mogelijk signaal te pakken, als die op automatisch netwerk zoeken staat. Omdat radiosignalen niet precies bij de grens stoppen, maar net een stukje verder gaan, kan het zijn dat je toestel contact maakt met een Montegrijnse provider in plaats van met een Kroatische provider. Dit kan je oplossen door handmatig een provider te selecteren, dan zoekt je toestel specifiek naar dat netwerk. Houd er wel rekening mee dat je naderhand het toestel wel weer op automatisch netwerk zoeken terugzet.
Dam moet ik bij elke plaats waar ik kom, elke keer handmatig de goeie provider kiezen nadat ik de SMS hebt gehad om te controleren of hij wel op de goeie plek zit. Als ik de roaming eerst uit zet zodat hij geen internet kan gebruiken en dan het SMS'je afwacht met het bericht waar ik ben, gaat het dan beter?
Reputatie 7
Badge +13
Dan gaat het inderdaad beter. Wanneer je je toestel op handmatig netwerk selecteren zet, dan blijft die automatisch verbonden met het gekozen netwerk, kort gezegd: Je toestel zoekt altijd naar het netwerk van provider A en zal niet verbinden met provider B(met de hogere kosten). Dan hoef je dat niet telkens te herhalen. 😳

Je kan inderdaad op het sms'je wachten en roaming uitschakelen. Houd er wel rekening mee dat het sms'je soms wat later binnenkomt, dat is geen waterdicht systeem. Zo kan je dan niet optimaal genieten van je cruise.
Het gaat om de plekken waar ik kom en mooie foto's maken. En het is handig met mijn trainings app om niet te verdwalen 😃 met de kaart. Met internet zie ik dan gelijk de straten en anders alleen hoe ik heb gelopen op een lege kaart.

Maar nu weet ik in ieder geval wat ik kan doen met mijn volgende cruise. Er zit zeker niet in dat ik die extra kosten door een verkeerde verbinding niet terug krijg?
Reputatie 7
Badge +13
Het verbruik is er geweest, dat wordt berekend. Ik kan me de verwarring erg goed voorstellen, alleen kan ik je hier niet in tegemoet komen.

Reageer