beantwoord

Buitenbundelkosten gemaakt in zone 1

Hallo ik ben op vakantie in Kos en probeer de klantenservice te bereiken dit lukt niet. Is er een mogelijheid dat ik op een manier contact krijg met iemand van de klantenservice??

Groetjes,
Esther

Admin: titel aangepast in verband met vindbaarheid.
icon

Beste antwoord door Natasja - Telfort 20 september 2018, 12:31

Hallo @EstherV94, welkom op ons forum! Het is zeker even schrikken wanneer je hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel. In het geval van Kos heb je Griekse en Turkse netwerken die elkaar overlappen. Je telefoon staat vaak ingesteld om het sterkste signaal te kiezen, zonder naar de bijbehorende gebruikskosten te kijken. In het geval van Kos is je telefoon dus van tijd tot tijd overgeschakeld naar een Turks netwerk, met de bijbehorende kosten. Nu zie ik dat de welkomst-sms met daarin de tarieven voor Turkije steeds pas volgde ná dataverbruik in zone 2. De specificatie van de kosten kan ik pas zien als de eerstvolgende factuur is opgemaakt. Wil je mij tegen de tijd dat je de nieuwe factuur hebt ontvangen een berichtje sturen? Dan gaan we met je kijken naar een oplossing. Ik wil je adviseren om vanaf nu handmatig een Grieks netwerk te selecteren en 'Automatisch kiezen' in je toestel uit te schakelen. Zo voorkom je dat je telefoon weer overschakelt naar een Turks netwerk. Fijne vakantie! 🙂

Voor jou, @musicmakernl, zit de vork anders in de steel. Er zijn namelijk onterecht kosten berekend voor ontvangen gesprekken vanuit en binnen de EU als gevolg van een storing. De reden van de storing is nog onbekend, maar de storing is al wel verholpen door onze oplospartijen. Een heel vervelende situatie, natuurlijk. De ten onrechte berekende kosten worden - naar verwachting - vergoed op je eerstvolgende factuur. Mocht dit niet zo zijn, geef dan even een seintje. Dan ga ik daar voor je achteraan. Jeg ønsker deg alt det beste i Norge!

Bekijk reactie

18 reacties

Ik zie namelijk net dat ik erg hoge kosten als extra heb terwijl ik toch in een eu land zit. Ben het er totaal niet mee eens.
Reputatie 8
Badge +11
Zet in elk geval het automatisch netwerk kiezen vast uit en selecteer handmatig een Grieks netwerk. Vrijwel zeker heeft je telefoon verbinding met een Turks netwerk gemaakt. Dat zou de hoge kosten verklaren.
Zorg vast dat je telefoonnummer in je profiel staat zodat Webcare weet om welke aansluiting het gaat.
Voor alle contactmogelijkheden:
https://www.telfort.nl/algemeen/contact.htm
Het automatische netwerk had ik al uit gezet. Ben alleen maar verbonden geweest met het griekse netwerk.
Hallo @EstherV94,

Zelf heb ik net vanuit Noorwegen ook de klantenservice proberen te bellen wegens extra kosten voor bellen buiten de bundel. Terwijl Noorwegen net als Griekenland onder zone 1 valt.

Eerste keer kreeg ik alleen het keuzemenu, maar lukte het niet ondanks meerdere keren proberen om hier voorbij te komen. Tweede keer kreeg ik wel een medewerkster aan de lijn die niet kon zien waar de kosten vandaan kwamen. Maar me aanraadde op de factuur te wachten.

Klantenservice van Telfort is alleen via +31887650200 te bereiken. Al vrees ik dat ze net als bij mij je niet verder kunnen helpen, zolang er nog geen factuur is aangemaakt.

Zou @Alexandra - Telfort kunnen uitzoeken of er een probleem is, waardoor er ten onrechte kosten voor gebruik van mobiel in zone 1-landen in rekening wordt gebracht?

Dat zou wellicht een oplossing zijn voor mij en @EstherV94.

Vennlig hilsen/Vriendelijke groet uit Noorwegen. En nog een hele fijne vakantie voor @EstherV94 in Griekenland.
Reputatie 3
Badge +6
Hallo @EstherV94, welkom op ons forum! Het is zeker even schrikken wanneer je hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel. In het geval van Kos heb je Griekse en Turkse netwerken die elkaar overlappen. Je telefoon staat vaak ingesteld om het sterkste signaal te kiezen, zonder naar de bijbehorende gebruikskosten te kijken. In het geval van Kos is je telefoon dus van tijd tot tijd overgeschakeld naar een Turks netwerk, met de bijbehorende kosten. Nu zie ik dat de welkomst-sms met daarin de tarieven voor Turkije steeds pas volgde ná dataverbruik in zone 2. De specificatie van de kosten kan ik pas zien als de eerstvolgende factuur is opgemaakt. Wil je mij tegen de tijd dat je de nieuwe factuur hebt ontvangen een berichtje sturen? Dan gaan we met je kijken naar een oplossing. Ik wil je adviseren om vanaf nu handmatig een Grieks netwerk te selecteren en 'Automatisch kiezen' in je toestel uit te schakelen. Zo voorkom je dat je telefoon weer overschakelt naar een Turks netwerk. Fijne vakantie! 🙂

Voor jou, @musicmakernl, zit de vork anders in de steel. Er zijn namelijk onterecht kosten berekend voor ontvangen gesprekken vanuit en binnen de EU als gevolg van een storing. De reden van de storing is nog onbekend, maar de storing is al wel verholpen door onze oplospartijen. Een heel vervelende situatie, natuurlijk. De ten onrechte berekende kosten worden - naar verwachting - vergoed op je eerstvolgende factuur. Mocht dit niet zo zijn, geef dan even een seintje. Dan ga ik daar voor je achteraan. Jeg ønsker deg alt det beste i Norge!
Hei (hallo) Natasja,

Tusen takk. (Dank je wel). Wat leuk te lezen dat je ook wat Noors kunt schrijven.

En fijn dat je mij en @EstherV94 hebt proberen te helpen. Vervelend te lezen dat dit voor @EstherV94 waarschijnlijk extra kosten betekent. Hopelijk kan dit goed worden opgelost.

In mijn geval vermoedde ik al dat er sprake was van een storing. Helemaal omdat ik bewust bij wateren al in de gaten hield of ik niet op een maritiem netwerk terecht kwam. Fijn dat dit is opgehelderd.

Het is de eerste keer sinds ik in 2014 naar Telfort ging dat er iets mis is gegaan bij mij, dus dat kan gebeuren. Ik heb nog niet mijn laatste factuur kunnen bekijken, wordt het bedrag hier meteen op verrekend?

Overigens heb ik gisteren vanuit Ålesund opnieuw een gesprek ontvangen en ik kon vandaag nog geen extra kosten hiervoor vinden in Mijn Telfort. Het lijkt dus nu beter te gaan.

Een hele fijne zondag nog (jeg ønsker deg en riktig godt sondag),

@musicmakernl
Reputatie 3
Badge +6
Bare hyggelig, @musicmakernl 🙂. Heel goed dat jij je bewust bent geweest van roaming in internationale wateren. Het incident is op 14 september verholpen. Het klopt dus dat er voor het gesprek dat je ontving vanuit Ålesund geen extra kosten in rekening zijn gebracht, zoals het hoort. De extra kosten zijn op je laatste factuur in rekening gebracht, maar nog niet gecrediteerd. Ik heb daarom navraag gedaan bij een achterliggende afdeling. De onterechte kosten worden op de factuur van oktober verrekend. Hopelijk is alles zo helder.
Hallo Natasja,

Als ik de nieuwe factuur in kan zien zal ik een berichtje sturen. Zoals ik nu zelf zit te kijken is het in 1 dag tijd gebeurt. Het lijkt me toch sterk dat ik op die dag zoveel internet heb verbruikt?

Groetjes,
Esther
Reputatie 3
Badge +6
Hallo @EstherV94, goed! Ik heb nog even je verbruiksspecificatie erbij gepakt en zie dat de meeste kosten zijn gemaakt op 16 en 17 september. Turkije valt onder zone 2. In zone 2 betaal je € 5,- per verbruikte MB. Verbruik je dus 6 MB, dan betekent dit dat je € 30,- aan buitenbundelkosten hebt. Ik zie overigens dat er gisteren ook weer verbruik is geweest in zone 2. Ditmaal ontving je de welkomst-sms wel, zoals het hoort, vóór verbruik. Let je erop dat je verbonden blijft met een Grieks netwerk? 🙂
Reputatie 2
@Natasja - Telfort Hallo Natasja, Telfort kan voor simkaarten 'preferred' netwerken instellen. De automatische selectie van netwerken zal dan niet zomaar switchen naar bijvoorbeeld een turks netwerk. Waarom doet telfort dit niet voor de grensgebieden maar bijvoorbeeld wel voor bepaalde netwerken in Duitsland? Ik snap de logica niet helemaal. Ik zie ditsoort topics echt veels te vaak langs komen. Tevens is 5 euro per MB gekkenwerk, dit gaat heel ver boven de kosten die telfort maakt door het gebruik van het turkse netwerk maar dat terzijde.
Reputatie 8
Badge +17
Brian.92 schreef:

@Natasja - Telfort Hallo Natasja, Telfort kan voor simkaarten 'preferred' netwerken instellen. De automatische selectie van netwerken zal dan niet zomaar switchen naar bijvoorbeeld een turks netwerk. Waarom doet telfort dit niet voor de grensgebieden maar bijvoorbeeld wel voor bepaalde netwerken in Duitsland? Ik snap de logica niet helemaal. Ik zie ditsoort topics echt veels te vaak langs komen. Tevens is 5 euro per MB gekkenwerk, dit gaat heel ver boven de kosten die telfort maakt door het gebruik van het turkse netwerk maar dat terzijde.

Het gaat om de 'preferred' netwerken in een land; dus die gelden ook voor turkije. maar dat betekend niet dat er géén verbinding gemaakt mag worden met andere netwerken waar een roaming contract mee is.
Áls er een roaming contract is, dan mag een SIMkaart van Telfort verbinding maken met het sterkste netwerk. Als dat toevallig een netwerk in een ander land is en bovendien dan ook nog een zone-2 land, dan zal er gewoon verbinding gemaakt worden.

Die SIMkaart houdt zich niet aan landsgrenzen of locaties, die "kijkt" gewoon naar het sterkste signaal...
Reputatie 2
Kees-Jan schreef:

Brian.92 schreef:

Het gaat om de 'preferred' netwerken in een land; dus die gelden ook voor turkije. maar dat betekend niet dat er géén verbinding gemaakt mag worden met andere netwerken waar een roaming contract mee is.
Áls er een roaming contract is, dan mag een SIMkaart van Telfort verbinding maken met het sterkste netwerk. Als dat toevallig een netwerk in een ander land is en bovendien dan ook nog een zone-2 land, dan zal er gewoon verbinding gemaakt worden.

Die SIMkaart houdt zich niet aan landsgrenzen of locaties, die "kijkt" gewoon naar het sterkste signaal...

Is dat niet alleen het geval met network based steering en niet met 'Sim based steering' ? Volgens mij is het bij Sim based steering zo dat de smkaart niet met een ander netwerk mag connecten tenzij het 'preferred' netwerk compleet niet bereikbaar is.
Reputatie 8
Badge +17
Feit is, dat als je op een landsgrens staat, de telefoon met een preferred netwerk van één van beide landen een connectie maakt en meestal is dat het netwerk met het beste signaal.
Als dat een netwerk in een zone-2 land is, dan heb je dus pech.

En zoals je zelf al zegt, komt dat nogal eens voor, bijvoorbeeld in de landen waarbij je dichtbij de grens met
"het witte gebied" zit: https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/landen-in-zone-1.htm
Reputatie 2
Dan is het de vraag of het noodzakelijk is om preferred netwerken in te stellen voor de grensgebieden buiten de EU. Hier zullen niet heel veel aanbieders zijn waarmee telfort een contract heeft. De aanbieders zonder een direct contract zijn niet te gebruiken voor telfort klanten. Lijkt er een beetje op dat deze preferred netwerken alleen maar averechts werken voor klanten die dus in de buurt zijn van de grens en geen zin hebben voor de mensen die zich in de grensgebieden buiten de EU bevinden. Maar dit zou wel weer een financiële reden hebben...
Reputatie 8
Badge +17
preferred wil alleen zeggen de voorkeur van de provider binnen een land waar méérdere providers zijn én waar een roaming contract mee gesloten is.

jij trekt "preferred" naar het niveau "grenzeloos" maar dát is dus niet het geval!!
Reputatie 3
Badge +6
Dag @EstherV94. Ik zie dat je factuur voor de komende periode is opgemaakt. Op deze factuur is ook je dataverbruik in zone 2 in rekening gebracht. Zou je mij in een privébericht de naam van de contracthouder en de laatste 3 cijfers van het bij ons bekende IBAN toe kunnen sturen? Dan wil ik graag nog even met je kijken naar die kosten 🙂.
Hallo (Hei:)) @Natasja - Telfort,

Bij deze wil ik graag laten weten dat het teveel gedeclareerde bedrag wegens een roamingstoring, keurig op de laatste factuur is verrekend.

Fijn dat dit zo netjes is afgehandeld.

Groeten/Hilsen,

@musicmakernl.
Reputatie 3
Badge +6
musicmakernl schreef:

Hallo (Hei:)) @Natasja - Telfort,

Bij deze wil ik graag laten weten dat het teveel gedeclareerde bedrag wegens een roamingstoring, keurig op de laatste factuur is verrekend.

Fijn dat dit zo netjes is afgehandeld.

Groeten/Hilsen,

@musicmakernl.

Hei @musicmakernl 🙂. Bedankt voor de terugkoppeling. Goed om te lezen dat de kosten zijn verrekend. Ha en god helg!

Reageer