beantwoord

Biedt Telfort 4G in het buitenland aan?

• 5 oktober 2017
  • 83 reacties
  • 9654 keer bekeken

Toon het eerste bericht

83 reacties

Afgelopen week was ik in Duitsland. Ik kan bevestigen dat internet bereik en snelheid zónder 4G écht waardeloos is. Campings investeren bovendien ook niet meer in goede Wifi. Dus internet was een grote bron van ergernis en wachten. Mijn vrouw zit bij een andere provider, en die had een prima 4G verbinding.
Ik voorzie in de zomervakantie (Duitsland, Oostenrijk) dan ook opnieuw veel internet ergernis en frustratie.
Eén voordeel: ik verbuik nagenoeg niets van mijn databundel.
Als er bij Telfort niet snel iets verandert ("er is niets bekend" is voor mij synoniem met "we doen er niets aan"), zal ook ik bij mijn contracteinde, na vele jaren Telfort, om deze reden overstappen naar een andere provider.
Reputatie 3
@Mensa Welkom!

Net als het ontbreken van 4G ondersteuning in het buitenland, wat voor mij de enige reden is dat ik me niet voor twee jaar kan en wil binden. Zie de vele opmerkingen hierover op het forum, al een jaar of twee... Dus Telfort: los dit op.
4G in het buitenland is iets waar we nog altijd aan werken. We kunnen alleen niet beloven wanneer het komt, tot we zeker weten wanneer het komt. Iets in orde maken voor vele honderden duizenden klanten heeft nou eenmaal veel voeten in de aarde en we doen liever geen beloftes die we later moeten breken. Ik snap wel dat je daar als klant niets aan hebt ... Maar we doen ons best.

Met alle respect: dit is drogreden. Natuurlijk hoeft het niet voor honderdduizenden klanten geregeld te worden. Als Telfort het voor 1 klant regelt, geldt dit gelijk voor alle klanten. Het betreft alleen het aanpassen van contracten die Telfort met buitenlandse providers heeft. En ja, dat zal het voor Telfort wel duurder maken. Het voordeel is dat wij als klanten van Telfort in het buitenland altijd kunnen internetten. Ook niet onbelangrijk, denk ik...
Bovendien hebben (bijna?) alle andere providers, ook met honderdduizenden klanten, dit allang geregeld. Dus zo moeilijk zal het niet zijn.
Ik twijfel er niet aan dat jullie dit meer dan eens hebben aangekaart bij hogere regionen binnen Telfort. Kennelijk komen jullie er niet doorheen en voelt "de top" de behoefte bij de klant niet. Dit kost klanten.
Mag ik een onconventionele suggestie doen? Ondernemingsraden hebben het zogeheten "initiatiefrecht": het indienen van een voorstel bij de directie. De directie kan zo'n voorstel niet zomaar negeren en moet er serieus op ingaan. Mijn suggestie is dat jullie de OR van Telfort benaderen over deze kwestie. Het is immers niet in het belang van de medewerkers, van Telfort én de aandeelhouders, als klanten hierom weggaan bij Telfort.
Reputatie 3
@Jurgen - Telfort
Ik zie dat je "de zin" over de €1 versus €2,50 inmiddels heb aangepast, hartstikke goed! Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht.

Dan had ik in dezelfde post nog deze vraag staan:
Stel Telfort heeft 4G in het buitenland over een paar maanden actief. Gaat die 4G dan ook gelden voor de lopende contracten, of moet iemand eerst zijn contract van twee jaar "uitzitten"? Dat is relevante informatie voor mensen die binnenkort hun contract moeten verlengen/vernieuwen.

Is misschien handig om dat in datzelfde stukje van jou over de nieuwe abonnementen op te nemen.
Eigenlijk is het antwoord daarop pas te geven als dit een serieuze optie gaat worden. Voor Nederland is 4G al standaard dus waarom niet voor het buitenland als het er dan toch komt. Of wellicht aan en uit te zetten via Mijntelfort mobiel.

Taal is toch een lastig ding want het stukje over 4G in het buitenland kan je zo interpreteren het het voor bestaande abonnementen wel een onderdeel is waarvan we allemaal dat het niet zo is.
Ik zou het op moeten zoeken maar vraag me dus wel af hoe het werkt, waarom er dus over de grens wel via 3g of minder maar niet via 4G verbonden kan worden.
Reputatie 3
Hoi Galdor,
Het afgelopen jaar heb ik veel over 4G in het buitenland gelezen. Uiteraard, als 4G in Nederland op je toestel werkt, werkt 4G - in principe - ook in het buitenland.
Dan komt echter het fenomeen roaming om de hoek kijken: Telfort heeft net als alle andere Nederlandse telecomproviders geen netwerken in het buitenland. In het buitenland maken wij als Nederlanders dus per definitie gebruik van het netwerk van een buitenlandse provider, waar wij geen klant van zijn. We kunnen alleen gebruik maken van buitenlandse providers waar Telfort een roamingovereenkomst mee heeft afgesloten. Kosten die wij in het buitenland maken worden door Telfort aan de buitenlandse provider vergoed.
Punt is, dat 4G duurder is. Zolang Telfort niet bereid is dat aan de buitenlandse providers te betalen blijft het "4G-vinkje" voor onze Telfortnummers uit staan in de systemen van de buitenlandse providers, en hebben wij als Telfort-klanten dus geen 4G in het buitenland. Zo simpel is het verhaal. Technisch is er geen enkele belemmering.

@Jurgen - Telfort
Je schrijft dat Telfort hier serieus mee bezig is. Dat is volgens mij al 1 tot 2 jaar zo. "Serieus mee bezig zijn" betekent in mijn optiek dat er een project loopt. Ieder project heeft een planning. Kun je aangeven wat op dit moment de planning is voor 4G in het buitenland voor Telfort-klanten? Ik zal jouw antwoord niet als een toezegging zien, maar als streefdatum voor Telfort. Als er geen streefdatum is, dan is Telfort hier niet serieus mee bezig en voelt het alsof wij als Telfort-klanten aan het lijntje worden gehouden.
Badge +13
@Jurgen - Telfort
Je schrijft dat Telfort hier serieus mee bezig is. Dat is volgens mij al 1 tot 2 jaar zo. "Serieus mee bezig zijn" betekent in mijn optiek dat er een project loopt. Ieder project heeft een planning. Kun je aangeven wat op dit moment de planning is voor 4G in het buitenland voor Telfort-klanten? Ik zal jouw antwoord niet als een toezegging zien, maar als streefdatum voor Telfort. Als er geen streefdatum is, dan is Telfort hier niet serieus mee bezig en voelt het alsof wij als Telfort-klanten aan het lijntje worden gehouden.

Als er iets frustrerend is, is het wel de tekst ‘Coming soon …’. Maar dat is op dit moment het enige dat ik kan bieden. Als je dit jaar naar het buitenland gaat, zou ik er gewoon rekening mee houden dat je op zoek moet naar alternatieve oplossingen voor (snel) internet op je mobiel.

Jouw andere vragen zal ik voor je stellen aan mijn collega’s. Ik hoop binnen een week antwoord te krijgen.
Reputatie 3
@Jurgen - Telfort

Dank je, graag antwoorden inderdaad binnen een week.

Iedere keer loop ik er tegenaan in het buitenland. Het is niet erg om geen 4G te hebben, maar vaak houdt dit in dat je dan ook geen 3G hebt, omdat providers daar niet meer in investeren of zelfs afbouwen. En ja, dan is het onwerkbaar.

Ik ben al 10 jaar klant van Telfort en wil absoluut niet weg. Als het dit jaar nog niet wordt opgelost, dan kan ik (en met mij velen) er nog mee leven. Maar binnen een kalenderjaar moet het dan wel rond zijn.

Bovendien sta ik nú op het punt om mijn contract voor 2 jaar te verlengen. Daarom wil ik ook de toezegging dat, zodra Telfort 4G aanbiedt, het dan voor alle lopende contracten geldt en dat ik niet twee jaar hoef te wachten op de volgende contractverlenging. Ik hoop dat je dit begrijpt. Zo'n toezegging zal vele bestaande klanten en nieuwe klanten over de streep trekken.

Ik zie je antwoorden op korte termijn graag tegemoet. Alle antwoorden zijn goed, als ze maar concreet, helder en transparant zijn, zodat wij als klanten weten waar we écht aan toe zijn. Eerlijke antwoorden.

Bij voorbaat dank!
Badge +13
@Jurgen - Telfort
Dank je, graag antwoorden inderdaad binnen een week.
Iedere keer loop ik er tegenaan in het buitenland. Het is niet erg om geen 4G te hebben, maar vaak houdt dit in dat je dan ook geen 3G hebt, omdat providers daar niet meer in investeren of zelfs afbouwen. En ja, dan is het onwerkbaar.
Ik ben al 10 jaar klant van Telfort en wil absoluut niet weg. Als het dit jaar nog niet wordt opgelost, dan kan ik (en met mij velen) er nog mee leven. Maar binnen een kalenderjaar moet het dan wel rond zijn

Ik snap de frustratie! Er worden sinds kort stappen gezet voor 4G in het buitenland. Dus zoals gezegd: coming soon. Het is niet anders, ik kan geen enkele belofte doen wat betreft wanneer ... :(

Bovendien sta ik nú op het punt om mijn contract voor 2 jaar te verlengen. Daarom wil ik ook de toezegging dat, zodra Telfort 4G aanbiedt, het dan voor alle lopende contracten geldt en dat ik niet twee jaar hoef te wachten op de volgende contractverlenging. Ik hoop dat je dit begrijpt. Zo'n toezegging zal vele bestaande klanten en nieuwe klanten over de streep trekken.
Ik heb inmiddels bevestiging: 4G in het buitenland komt voor alle klanten, nieuwe en bestaande.
Reputatie 3
@Jurgen - Telfort

Mooi dat 4G in het buitenland voor iedereen komt.

Het verbaast me wel dat je schrijft dat er "sinds kort" stappen worden gezegd. Eerdere berichten van Telfort moderators (van vorig jaar en daarvoor) stelden "dat Telfort er mee bezig was", wat dus kennelijk niet zo is.

Maar goed, nú worden er dus wel serieuze stappen gezet. Zoals ik al eerder schreef, als Telfort er écht serieus mee bezig is, dan kán het niet anders dan dat er een project loopt. En dat er een streefdatum is. 2018? 1e helft 2019? ...? 2025? Telfort kan zijn klanten niet in de kou laten staan, er móet enige duidelijkheid komen.

Bedenk ook dat Simyo, ook een dochter van KPN, low budget, dit 4G in het buitenland al lang geregeld heeft en gewoon meelift op de contracten van KPN. Wat Simyo kan, moet Telfort ook kunnen.

Dus graag een tijdsindicatie van 4G in het buitenland voor alle klanten. Het noemen van een jaar is wat mij betreft voldoende. En als zelfs dát niet kan, dan hecht ik weinig waarde aan de intenties van Telfort. Ik hoop dat je dit begrijpt.
Badge +13
@Mensa

Het staat al sinds 2017 op onze takenlijst: zo lang moeten we er al iets mee. Dat betekent niet dat we er al zo lang mee bezig zijn om het voor elkaar te krijgen. Sorry als we die indruk hebben gewekt!

We streven inderdaad naar 2018.

Reacties over 4G verplaatst naar relevanter topic.
Reputatie 3
@Jurgen - Telfort

Het was even zoeken naar je antwoord, omdat je onze posts over "4G buitenland voor Telfortklanten" verplaatst hebt naar dit topic. Gelukkig, want nu zijn ze beter te vinden.

Wat een verrassing, dan tóch nog 4G in het buitenland voor iedereen die op het moment van introductie een contract (met data) bij Telfort heeft (en voor nieuwe klanten natuurlijk). Kennelijk wordt "4G buitenland" op een gegeven moment gewoon "aangezet" voor iedereen, precies zoals het een jaar of twee geleden gebeurde voor "4G in NL". Dus eindelijk "4G voor iedereen overal" (althans, op zijn minst in Europa). Dit is trouwens een verplichting die voortvloeit uit de Europese telecomwet die in juni 2017 in werking trad (populair gezegd: "roam like at home").

Geweldig dat jullie streefjaar 2018 is. Ik weet het, dit is een streefdatum en geen harde datum. In elk geval betekent het dat de periode van improviseren in het buitenland snel voorbij is voor Telfort- klanten.

Ik zou je willen adviseren om dit goede nieuws duidelijk kenbaar te maken op de Telfort-website. Nu staat het min of meer "verstopt" in dit forum. Er staan ook behoorlijk veel "niet-enthousiasmerende" posts op het forum van Telfort-klanten die in het buitenland geen of slecht internet hebben. Grote kans dat verlengers overstappen of nieuwe klanten een andere provider kiezen. En dat zou jammer zijn, want Telfort is goed en degelijk.

Een op de Telfort-site duidelijk vindbare mededeling dat "4G buitenland" naar verwachting eind 2018 voor iedere klant van Telfort wordt aangezet, zal velen overtuigen om weer gewoon voor Telfort te kiezen! Mij in elk geval wel!
Badge +13
Ik zou je willen adviseren om dit goede nieuws duidelijk kenbaar te maken op de Telfort-website.
Op de pagina's Buitenland tarieven mobiel abonnement, Mobiel internet in het buitenland werkt niet, Uitleg over tarieven buitenland en 4G aanzetten en gebruiken geven we aan: "Let op: de snelst mogelijke internetsnelheid in het buitenland is 3G. We kunnen buiten Nederland helaas nog geen 4G aanbieden." We vermelden hier niet de termijn waarop we het verwachten, aangezien we niks kunnen beloven.
Reputatie 3
@Jurgen - Telfort

Ja, die tekst ken ik. In de post zeg je dat het komt, zonder je vast te pinnen op een datum. En terecht, want wát op de website staat moet kloppen. Maar je zou hiervan kunnen maken:

"We kunnen buiten Nederland helaas nog geen 4G aanbieden, maar we zijn hier als Telfort wel druk mee bezig."

Als dit tenminste zo is...
@Jurgen - Telfort

Ja, die tekst ken ik. In de post zeg je dat het komt, zonder je vast te pinnen op een datum. En terecht, want wát op de website staat moet kloppen. Maar je zou hiervan kunnen maken:

"We kunnen buiten Nederland helaas nog geen 4G aanbieden, maar we zijn hier als Telfort wel druk mee bezig."

Als dit tenminste zo is...

Ik denk dat dit teveel verwachting schept zeker als onderhandelingen dit jaar niet lukken, wat de opmerking roam like at home betreft ook binnen Nederland heb je niet overal 4G laat staan 4G+ voor een buitenlands netwerk vallen dit soort garanties helemaal niet te geven.
Reputatie 3
Uiteraard heb je in geen enkel land "overal 4G", dat realiseert iedereen zich.
Maar op dít moment heb je als Telfort-klant de frustrerende zekerheid dat je "in élk buitenland nérgens 4G hebt", en zelfs regelmatig verstoken bent van werkbaar internet. Dit kan mensen ervan weerhouden om (opnieuw) voor Telfort te kiezen. Dat er nu eindelijk schot in de zaak zit, is daarom goed nieuws dat vermeld mag worden, desnoods met een slag om de arm.

Het kan niet op onderhandelingen stuklopen: moeder KPN heeft alles op orde. Dochter Simyo lift er probleemloos op mee. Ook bij Youfone (zit op het KPN- netwerk) is het geregeld. Voor dochter Telfort zal iets soortgelijks gelden.

Het is bij Telfort vooral een kwestie van prioriteit. Het is nu de hoogste tijd voor prioriteit, gezien de vele meldingen op het forum.
Reputatie 1
Moooi, goed te lezen dat toch iets gaat eindelijk gebeuren,

Dus zou ik nog wachten met overstappen.
Reputatie 3
Kijk, alweer iemand die wacht met overstappen nu het goede nieuws van "4G in het buitenland voor iedereen" bij Telfort is aangekondigd!
Ervaringen 4G in het buitenland:
https://forum.telfort.nl/mobiel-in-het-buitenland-257/hier-uw-internet-buitenland-ervaringen-aub-76299/index1.html#post627611
Reputatie 1
Ik heb Telfort mobiel pas een maand en had ten tijde van mijn overstap niet gezien dat Telfort alleen 3G biedt in het buitenland. Als ik dit gezien had, was ik nooit overgestapt naar Telfort. Helaas zit ik nu vast, maar als mijn contract afgelopen is en Telfort nog steeds geen 4G in het buitenland ondersteunt ben ik weer weg. Jammer, want de rest bevalt goed allemaal.
Reputatie 8
Badge +12
Hoi marc_b, dat is jammer om te lezen. Toch kan ik het wel begrijpen. Ik zou 4G ook liever vandaag zien dan morgen. We werken er in ieder geval aan. Het doel is nog om het dit jaar voor elkaar te krijgen.
Momenteel in Spanje met een drama 3G verbinding met mijn Telfort abbonement. Ik heb voor mijn dochter een abbonement bij een andere provider. Goedkoper dan Telfort met een grotere databundel. Zij heeft een keurige 4g verbinding.

Ik, mijn vrouw en mijn andere dochter al jaren bij Telfort. In NL bevalt het goed, maar nu in het buitenland echt slecht.

Dat mensen van Telfort aangeven niets te weten over uitfaseren van het 3G netwerk is natuurlijk niet waar. Of ze doen hun werk niet goed.

KPN, de eigenaar van het netwerk waar Telfort gebruik van maakt, maakt op de 2100 band( nu in gebruik voor 3G) bandbreedte vrij voor gebruik van LTE (4G) op de oorspronkelijke UMTS (3G) band. Aan de hand van netwerkmetingen is dit goed te zien. UMTS (3G) gaat langzaam verdwijnen. Dit zie je in het buitenland ook gebeuren. Het 3G netwerk is een duur netwerk om in stand te houden. Het packet switched gedeelte (de dataverbinding) is traag en daarnaast is een circuitswitched gedeelte nodig om te kunnen bellen. Voor 2G is dit het zelfde. Maar de techniek achter 2G is eenvoudiger. (En in de meeste landen voldoende voor handen)

2G zal voorlopig zeker blijven vanwege de vele machine 2 machine SIM kaarten die in omloop zijn. (Slimme meters in heeeel veel woningen)
Met 2G wordt dus nog voldoende verdient.
Hoewel ook op 2G bandbreedte wordt vrijgemaakt. KPN gebruikt een deel van de 900 band (oorspronkelijk in gebruik voor 2G) al jaren voor 3G.

Dit alles geldt niet alleen voor het KPN netwerk, maar voor alle providers, in binnen en buitenland. Met enkele uitzonderingen in gebieden waar 3G niet compleet is uitgerold.

Dat Telfort niet mee is gegaan in het aanbieden van 4G in het buitenland is niet alleen rijkelijk laat, het is ronduit onverstandig. Door de uitfasering van 3G (wat momenteel, zoals ik hiervoor heb beschreven, wel degelijk gebeurt) zitten veel mensen in het buitenland vast aan 2G. En daar doet je Google Maps het niet op. Zelfs flitsmeister heeft problemen op de Duitse snelweg.

Voor mij reden om na jaren (klant sinds 1995) bij de volgende verlenging waarschijnlijk over te gaan stappen. Trouwe klanten (met meerdere abonnementen voor het gezin) worden sowieso bij de providers redelijk slecht beloond. De reden om trouw te blijven komt dus steeds meer te vervalen. Jammer, want ik vond Telfort altijd een sympathieke en klantvriendelijke provider.
Beste Telfort,

Fijn om te lezen dat er toegang tot het 4G netwerk aan zit te komen voor alle Telfort klanten, maar zeer frustrerend dat jullie geen datum willen noemen.

Maar ik heb nog wel een vraag m.b.t. die situatie. Wat is jullie juridische redenering dat jullie je klanten de toegang tot een 4G netwerk binnen de EU mogen onthouden? Ik citeer van de site van de ACM m.b.t. roaming like home regels: "Het uitgangspunt van deze nieuwe roamingregels is dat houders van een mobiele telefoon binnen de Europese Unie hun binnenlandse bundel op dezelfde manier in het buitenland mogen gebruiken als in het binnenland." Op dezelfde wijze, dus ik heb binnen NL toegang tot het 4G netwerk, dus ik zou dat ook binnen de EU moeten hebben (waar aanwezig natuurlijk).

Graag jullie reactie.
De acm is een lachertje het belang van de consument lijkt lager te liggen dan het belang van de ondernemers.
En het hele Europa verhaal is een lachertje, koop maar eens een auto in spanje en neem die maar mee naar huis.

Terug naar het onderwerp de acm kan dit wel stellen maar die hoeven de rekening niet te betalen voor toegang tot een anders netwerk. En de buitenlandse netwerken moeten ook meewerken in het verlenen van de toegang. Het ligt niet alleen aan Telfort.
Reputatie 3
Dag @Galdor68,

En de buitenlandse netwerken moeten ook meewerken in het verlenen van de toegang. Het ligt niet alleen aan Telfort.

Ik weet dat providers - ook Telfort - dit soms zeggen, maar dit is niet juist. De kern van de Europese richtijn die per 15 juni 2017 is ingegaan is namelijk, dat buitenlandse providers verplicht zijn om hun netwerk voor iedere provider open te stellen. En sterker nog, daar heeft de Europese commissie zelfs maximum tarieven voor opgelegd, zoals @edwin14 hier beschrijft:
https://forum.telfort.nl/mobiel-in-het-buitenland-257/hier-uw-internet-buitenland-ervaringen-aub-76299/index20.html#post634911

Voor 2018 is dat maximale onderlinge verrekentarief €6 per GB.

Volgens mij heeft de Europese burger zelfs het wettelijke recht om in het buitenland met elke willekeurige provider verbinding te maken. Wél mag - in ons geval Telfort - per land een voorkeursnetwerk instellen. Dat is het netwerk waar je in eerste instantie automatisch mee verbindt zodra je in het buitenland komt. Dit zal doorgaans de provider zijn waar KPN/Telfort de beste prijsafspraken mee heeft kunnen maken, dus niet per se de beste provider. De klant heeft vervolgens het recht om handmatig elke andere provider in dat land te kiezen. In de praktijk is het zo, dat diverse netwerken in het buitenland niet toegankelijk zijn voor KPN/ Telfort/Simyo-klanten. Dit is volgens mij tegen de wet (maar dat moet ik nog uitzoeken).
Reputatie 8
Badge +12
@Nawi74 Spanje, lekker hoor. Alleen de 3G verbinding werkt niet goed, dat is niet fijn. Dat begrijp ik heel goed. 4G is er helaas nog niet het buitenland. Dit staat wel op de planning. Ik kan hiervoor alleen nog geen datum geven. @Spargo

Wat heb je al gedaan om een betere verbinding te krijgen? Heb je bijvoorbeeld het toestel al eens vastgezet op 3G? Als je dat gedaan hebt, heb je daarna het toestel ook herstart? Merk je verbetering? Daarbij geeft @Mensa nog een verwijzing naar buitenlandtopic, daar staan ook vele tips wat je kan proberen.

Reageer