beantwoord

Bestolen en op kosten gejaagd in Barcelona

• 2 juli 2013
  • 2 reacties
  • 3285 keer bekeken

Ik ben vorige week in Barcelona geweest en daar is helaas op de Ramblas mijn iPhone gerold. Dit had ik echter pas door na een paar uur en omdat we eerst terug moesten naar het appartement (om het nummer op te zoeken om de sim te blokkeren) duurde het even voordat de blokkering een feit was.
Ik ben naar enkele agenten gelopen die ik tegen kwam en vroeg waar ik aangifte kon doen. Ik werd afgewimpeld met de melding dat er 80-100 meldingen per dag binnen komen in Barcelona van gestolen telefoons en dat ze simpelweg dit niet kunnen handelen. De volgens hen georganiseerde misdaadgroep die hierachter zit is niet te traceren, dus ik moest het maar accepteren.

Op Mijn Telfort gelijk gekeken of er in de voorgaande uren was gebeld, dit was niet zo (althans zo nu blijkt nog niet zichtbaar). Aangekomen in Nederland keek ik afgelopen maandagochtend op Mijn Telfort en zag tot mijn grote schrik dat er voor 6.200 euro was gebeld in de periode dat mijn telefoon was gerold en dat ik hem heb kunnen blokkeren. Via de Klantenservice heb ik een hele aardige en begripvolle medewerker gesproken die me vertelde dat ik, zodra de factuur met dit enorme bedrag beschikbaar was, opnieuw contact op moest nemen met de Klantenservice, zodat ik kon worden doorverbonden naar het hoofdkantoor om samen tot een oplossing te komen. Deze factuur komt beschikbaar op 10 juli a.s. en dan zal ik dus contact met ze opnemen. Ik heb via de website nog wel alvast een mail gestuurd waarin ik bovenstaande uiteen heb gezet en gevraagd of ze de excessieve belkosten willen kwijtschelden. Deze zijn duidelijk te halen uit de specificatie.

Wat wel opviel in deze specificatie is dat ze bijv. om 18.30 een gesprek beginnen van 20 minuten, om 18.31 nog een gesprek van 17 minuten en om 18.37 nog eens een gesprek van 12 minuten. Dit gaat 7 specificatiepagina's lang door. Het is meer dan duidelijk dat dit mijn belgedrag niet is geweest en de nummers waar naar toe is gebeld zijn voor mij onbekend en ik weet ook niet in welk werelddeel ze zitten. Ik hoor ook verhalen dat ze je simkaart razendsnel klonen en op die manier meerdere gesprekken naast elkaar voeren. Je ene simkaart fungeert dan als een soort van mini belwinkel.
Ik hoop echt dat Telfort mij in deze wilt helpen, ik ben een trouwe klant al meer dan 10 jaar en heb altijd netjes betaald. Ik ben verder altijd tevreden geweest over de kwaliteit en service die ze geboden hebben. En dat hoop ik nog lang te doen. Ik heb wel de bank opdracht gegeven de eerstvolgende incasso van Telfort tegen te houden.

De vraag die rijst is of er enige verantwoordelijkheid ligt bij een provider als er in korte tijd extreme kosten worden gemaakt voor het bellen.
Mijn belhistorie is bekend en er zou eigenlijk een limiet of blokkade moeten ontstaan als je bijvoorbeeld merkt dat er ineens voor bijvoorbeeld 500 euro op een dag wordt gebeld. Ik weet niet of de signalen vertraagd zijn en hoe lang dat is, maar ik heb wel gehoord dat dit voor een provider vrij simpel in te stellen is.
Er zijn voorbeelden te vinden (Radar, Ombudsman) waarbij de provider wel degelijk begrip toont voor z'n klanten en de kosten kwijtscheldt. Mij is ook aangeraden hetzelfde pad te bewandelen, maar ik wil er eerst proberen zelf uit te komen met Telfort en heb goede hoop dat ze me willen helpen.
Buiten het feit dat ik dit niet kan en wil betalen zou ik het juist goede reclame vinden voor een telecomprovider als ze een klant zo kunnen helpen.
Uiteraard snap ik dat er mensen zijn die misbruik willen maken van zo een situatie, maar afgaand op mijn historie kan Telfort niet anders concluderen dan dat ik het slachtoffer ben van een misdaadbende.

Ik schrijf dit ook met de bedoeling andere gebruikers te waarschuwen, ook al is dit verhaal vrij bekend inmiddels.
Een gestolen telefoon is niet leuk, maar dit is nog te overzien. De financiele nasleep van wat er dus na het stelen gebeurt is belachelijk misdadig en dat gun ik niemand. Je ligt er toch wakker van...

Ik zet mijn hoop nu op Telfort en hopelijk kan ik binnenkort hier laten weten waarom ik voor deze provider heb gekozen!
icon

Beste antwoord door Denise - Telfort 3 juli 2013, 09:40

Welkom op het forum Limon!

Wat ontzettend vervelend dat jouw toestel is gestolen en er vervolgens ook nog misbruik is gemaakt van de simkaart. Ik kan me voorstellen dat je hier ontzettend van baalt. Ik kijk graag voor je na wat ik hierin voor jou kan betekenen. Kun je jouw naw-gegevens, 06-nummer en e-mailadres kenbaar maken via een privébericht? Na ontvangst ga ik voor je aan de slag.

Denise
Bekijk reactie

2 reacties

Reputatie 3
Badge +1
Welkom op het forum Limon!

Wat ontzettend vervelend dat jouw toestel is gestolen en er vervolgens ook nog misbruik is gemaakt van de simkaart. Ik kan me voorstellen dat je hier ontzettend van baalt. Ik kijk graag voor je na wat ik hierin voor jou kan betekenen. Kun je jouw naw-gegevens, 06-nummer en e-mailadres kenbaar maken via een privébericht? Na ontvangst ga ik voor je aan de slag.

Denise
Reputatie 8
Badge +16
Vervelend....

Een tijd geleden heeft Vara Kassa hier aandacht aan besteed... wellicht bevat de uitzending nuttige info voor je:
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/duizenden-euros-armer-na-telefoondiefstal-buitenland/speel/1/

Reageer