beantwoord

Waarschuwing: SGS2 valt spontaan uit met ICS Update (KPN)

• 26 april 2012
  • 51 reacties
  • 17314 keer bekeken

Er is een groot probleem met de KPN versie. Het internet begint er al vol mee te staan en ik ben daar ook één van.
Na de update loopt je telefoon random ongemerkt vast, je krijgt hem dan alleen nog maar aan de gang door de batterij eruit te halen of de power knop 10 sec ingedrukt te houden.
Dat vastlopen gebeurd dus wanneer de telefoon standby is (het scherm uit). Wanneer je hem wilt gebruiken word hij niet wakker.
De telefoon is hierdoor totaal onbruikbaar omdat je niet weet of je nog steeds bereikbaar bent en niemand, inclusief Samsung, weet de oplossing.
Dit gebeurd dus met de KPN (branded) versie, de XEN (non-branded) versie is ok.
Weet iemand hoe je kunt downgraden?
icon

Beste antwoord door Laila 27 april 2012, 12:43

@TEF en erikk,

Erg vervelend dat de update voor problemen heeft gezorgd. Samsung werkt aan een oplossing, zodra wij meer weten horen jullie dit van ons.

Laïla
Bekijk reactie

51 reacties

Badge +2
Samsung heeft vandaag een nieuw statement afgegeven:

Vragen over update naar Android 4.0 voor Samsung GALAXY S II gebruikers
2012.05.10

Wij hebben vragen ontvangen van sommige gebruikers van de KPN-variant van de Samsung Galaxy S II, omdat hun update naar Android 4.0 niet goed was verlopen.

Deze update hebben wij naar aanleiding daarvan direct offline gehaald. Wij werken op dit moment aan een aangepaste software-update. Zodra deze beschikbaar is, laten wij dat direct weten. Wij betreuren dat KPN en haar klanten hier last van hebben gekregen. KPN heeft direct en adequaat een noodprocedure ingesteld. KPN gebruikers van de Samsung Galaxy S II bij wie de update naar Android 4.0 niet goed is verlopen, kunnen zich melden bij een KPN Business Center in de buurt en worden daar direkt geholpen. Kijk voor meer informatie op KPN.com of klik op bijgaande link :

http://www.kpn.com/prive/service/storingen.htm

Blijf onze berichtgevingen volgen. Onze excuses voor het ongemak.

BRON

Hugo
Badge
Welkom op het forum denisekonijn! Erg vervelend dat u problemen ervaart sinds de update. In dit topic staat een tijdelijke oplossing, ik heb uw bericht verplaatst.

Laïla
Reputatie 1
Badge
@Dennis3210,

Dat is vervelend, welke versie heeft u nu op uw telefoon? De verbeterde ICS update is namelijk vorige week beschikbaar gesteld.

Laïla

4.0.3. is opnieuw geinstalleerd. Deze bevond zich namelijk op mijn telefoon voordat er een verbeterde versie was uitgebracht. Na installatie nogmaal gecheckt op evt. update, maar dat was niet het geval.
Tevens beloofde je in een pm dat er na vorig weekend contact met mij opgenomen zou worden, maar tot nu toe nog geen reactie gehad in welke vorm dan ook.
Reputatie 1
Badge
@Dennis3210,

Dat is vervelend, welke versie heeft u nu op uw telefoon? De verbeterde ICS update is namelijk vorige week beschikbaar gesteld.

Laïla

4.0.3. is opnieuw geinstalleerd. Deze bevond zich namelijk op mijn telefoon voordat er een verbeterde versie was uitgebracht. Na installatie nogmaal gecheckt op evt. update, maar dat was niet het geval.
Tevens beloofde je in een pm dat er na vorig weekend contact met mij opgenomen zou worden, maar tot nu toe nog geen reactie gehad in welke vorm dan ook.

Vanochtend een nieuw push-bericht ontvangen over weer een nieuwe update ivm verbeterde stabiliteit.
Deze was aanzienlijk kleiner (20MB) dan de vorige update (271MB).

Nadat de update voltooid was aantal maal de roaming melding nog gezien...(ondanks dat mijn telefoon constant met Wifi verbonden was.
Badge
@Dennis3210,

Mijn excuses dat er geen contact met u is opgenomen. Er wordt alsnog binnen 48 uur contact met u opgenomen. Krijgt u nog steeds een melding van roamen?

Laïla
Badge +1
Heb je een volledige reset gedaan van je telefoon? Dus alles er af en "clean" beginnen? Spelen de problemen dan ook nog steeds?
Downgraden kan met odin, maar dan kan je net zo goed XEN versie er op zetten 🙂
Dat hebben een hoop mensen al gedaan maar dat helpt niets, er is echt iets mis met de KPN branded ICS versie. Samsung heeft dit al in Twitter erkent.

Flashen is mijn laatste optie omdat dan de garantie vervalt en je naar zeggen geen toekomstige updates meer binnen krijgt.

Thanks voor het meedenken 🙂
Badge +1
Lijkt mij stug dat de garantie vervalt. Odin is de tool die samsung zelf gebruikt om de software terug te zetten 🙂
Twitter -SAMSUNG MOBILE NL: "De KPN ICS-update is tijdelijk stopgezet omdat we veel probleemmeldingen binnenkregen. We werken aan een oplossing!"...

@Wimlem: Ik zal die optie in overweging nemen...
Badge +4
Hier ook uitvallers, bij collega met zelfde phone ook. Factory reset helpt NIET.

PS: ik kreeg soms ook ineens ROAMING-waarschuwingen terwijl ik gewoon op KPN-netwerk zat. Opnieuw opstarten loste dat vaak ook.
Badge
@TEF en erikk,

Erg vervelend dat de update voor problemen heeft gezorgd. Samsung werkt aan een oplossing, zodra wij meer weten horen jullie dit van ons.

Laïla
Reputatie 8
Badge +16
Is er iets bekend over de exacte versie of omstandigheden waaronder het misgaat? Ik heb mijn toestel zelf ook een kpn-update gegeven en het probleem nog niet gezien.
Is er iets bekend over de exacte versie of omstandigheden waaronder het misgaat? Ik heb mijn toestel zelf ook een kpn-update gegeven en het probleem nog niet gezien.

ICS (Android 4.0.3) KPN

Het gaat random mis wanneer de telefoon een poosje in de slaapstand zit. Gisteren ging het 8 uur goed, daarna weer binnen een uur. De bug word al "The sleep of death" genoemd... De telefoon word gewoon niet meer wakker en je batt loopt dan heel snel leeg.

Het is mij vandaag alweer 4x overkomen. Als er niet snel een oplossing komt dan ga ik hem flashen naar een XEN versie want garantie of niet, zo heb ik er ook niets aan...
Reputatie 8
Badge +16
Sleep of death heb ik nog niet gezien... wel de roaming melding.

En verder zeer irritant... ik kan de met KIES gemaakt backup niet terugzetten. Met name de netwerksettings en favorieten gaan fout. Dus moet een hoop handwerk gaan doen om alle WPA-keys weer goed in te stellen.

FW: PDA:LP9 / PHONE:LPS / CSC:LP1 (KPN)
Badge
@Franzki,

De problemen treffen gelukkig niet iedereen. Het is niet bekend wat er nou precies aan de hand is, Samsung heeft dit in onderzoek en werkt aan een oplossing.

@TEF en erikk,

Wij vinden het erg vervelend voor jullie dat de upgrade die door Samsung beschikbaar is gesteld voor problemen zorgt. Tot de tijd dat Samsung een oplossing heeft gevonden hebben wij een tijdelijke oplossing bedacht. U kunt terecht bij het KPN Business center om de upgrade ongedaan te maken. Onze oprechte excuses voor het ongemak.

Op het moment dat de nieuwe update gereed is, kunt u uw toestel weer updaten via KIES.

Laïla
Badge +4
Tnx voor het aanbod. Ik heb zelf al de unbranded versie van ICS erop gezet (XEN). Ff afwachten of daar geen problemen mee zijn (verwacht van niet).

Voor zover ik weet heeft flashen van officiele firmware geen enkele invloed op je garantie.
Dank je Laila, ik ben direct vanuit mijn werk langs gegaan en binnen 20 minuten hadden ze er een XEN versie van Android 4.0.3 op gezet.

Geen problemen meer, ze waren volledig op de hoogte van het probleem.

Helemaal top, nogmaals bedankt!

Groetjes, Dennis.
Reputatie 1
Badge
@ Hugo / Laila
Ik wil bij deze graag mijn verhaal en tevens beklag kwijt over de manier waarop ik weken bezig ben geweest (en volgens mijn Telfort Belstatus App waarschijnlijk al minstens €16,- extra verbruikskosten kwijt ben aan de zgn. "klantenservice" á €0,10 p/min.)
om het exacte probleem wat in dit forum beschreven wordt te kunnen verhelpen.

De ellende begon al nadat ik het toestel ongeveer 5 maanden had.
Van het ene op het andere moment kwam het regelmatig voor - soms 6 keer per dag- dat het toestel zichzelf automatisch opnieuw opstartte en om de SIM pincode vroeg. Daarbij kon er 2 van de 6 keer ook geen verbinding gemaakt worden met het netwerk en moest ik de telefoon alsnog weer zelf uit- en aanzetten middels de Power-knop.
2 dagen nadat bovengenoemd probleem zich nog steeds voordeed besloot ik maar om de "klantenservice" te bellen en hen de kwestie voor te leggen. Het probleem was kennelijk niet bij Telfort bekend en in de eerste instantie werd mij aangeraden om een update af te wachten die het probleem zou kunnen verhelpen. Men wist niet te vertellen hoe lang deze update op zich zou laten wachten.

3 weken lang daarna kampte ik nog steeds meerdere malen per dag met het probleem wat mij steeds meer begon te irriteren.
Inmiddels kwamen er meer reacties op diverse SGS2 forums van mensen die hetzelfde probleem met hun toestel en firmware versie als ik hadden.
Een directe oplossing werd er echter niet geboden, behalve dan door wat whizzkids die meenden dat je het toestel zelf opnieuw van een willekeurige Android versie kon voorzien. Daarmee kon je allicht je garantie kwijt raken op het toestel werd vermeld en aangezien mijn toestel pas een paar maanden oud was, was dat op dat moment voor mij geen optie.

Daarop besloot ik maar weer eens contact op te nemen met de “klantenservice” en die hadden deze keer weliswaar de tip voor mij om de optie ‘SIM-kaart vergrendeling’ uit te zetten, dus geen pincode beveiliging en het beschikbare netwerk standaard op NL KPN te zetten i.p.v. op ‘Automatisch selecteren’. Vreemd genoeg bleek dat volgens de betreffende helpdeskmedewerker bij een aantal andere klanten het probleem te verhelpen…
Bij mij werkte deze oplossing niet en besloot ik maar te wachten totdat de verlossende update zou komen.
Deze bleef echter uit en het probleem bleef aan houden.

Enige weken gaan voorbij totdat daar ineens onverwacht en vrij onaangekondigd de beruchte 4.0.3 update kwam.
Volgens het pop-up scherm uit het push-bericht was een firmware update vereist en heb ik deze daarom uiteraard direct geïnstalleerd in de hoop dat ik van het probleem af was. Er werd in dit pop-up scherm trouwens niet vermeld welke precieze Android versie geïnstalleerd zou gaan worden, alleen dat het om de update “Ice Cream Sandwich” gaat van 217,72 MB. De update gaat zijn gang, het toestel start opnieuw op en ik gebruik het de eerste paar uur zonder problemen.Alle nieuwe instellingen bekeken en wat aangepast, wat apps verwijderd en nieuwe toegevoegd en zonder problemen gaat de eerste dag sinds de update gesmeerd.

Ik dacht van het probleem af te zijn totdat vreemd doch inmiddels redelijk gewend de volgende ochtend de wekker-functie niet af ging! Ik laat al 13 jaar lang al mijn telefoons die ik heb gehad aan ’s nachts.
Aangezien ik de telefoon de avond ervoor helemaal opgeladen had, ging ik er immers van uit dat de batterij naar mijn ervaring misschien nog voor 90% vol moest zitten. Ik pak de telefoon op -die er warm aan voelt- en wil het ontgrendelen om te kijken wat het probleem was.
Dit lukte niet en ook op het indrukken van de Home- of Power-button kwam geen reactie vanuit het toestel.
Daarop besloot ik om de batterij eruit te halen en weer in te doen en zo proberen het toestel opnieuw op te starten. Dit lukte niet aangezien de batterij kennelijk door deze kwaal ook helemaal was leeg geraakt.Dat bleek ook wel, want toen ik mijn toestel aan de oplader aansloot begon direct het batterij-logo te branden met daarbij een zgn. klein geel driehoekig waarschuwingsbordje wat erop duidt dat de batterij helemaal leeg was.
Ik heb de telefoon even 15 min opgeladen, vergrendeld en meegenomen naar mijn werk, alwaar ik na 20 min aankwam en bleek dat de telefoon weer niet ontgrendeld kon worden!
Mijn nekharen gingen recht overeind staan, aangezien ik vermoedde dat het probleem na de update verergerd was i.p.v. verbeterd. Mijn vermoeden werd enige dagen later bevestigd omdat het probleem meerdere malen per dag aanhield en ik de telefoon 2 keer per dag moest opladen om enigszins te kunnen gebruiken.
Ik heb voor de verandering de “klantenservice” weer gebeld en die hadden weer de briljante oplossing een update af te wachten die het nieuwe ergere probleem kon verhelpen. Wanneer deze uitkomt was (en is mij tot op heden) onbekend.
Het andere advies was dat ik het toestel kon opsturen middels de instructies op een reparatie-formulier dat van de Telfort site gedownload kan worden of door gewoon alleen de losse telefoon bij een Telfort Winkel af te geven alwaar zij hem vervolgens voor mij op konden sturen. Er zit immers nog garantie op.
De makkelijkste gang leek mij dus om naar de dichtstbijzijnde Telfort Winkel op Zuidplein Hoog te Rotterdam te begeven om daar het toestel af te geven in de hoop dat ik het binnen enkele weken teug zou krijgen.Makkelijker gezegd dan gedaan, want daar wist de “doorgewinterde” baliemedewerker van hooguit 18 jaar mij te vertellen dat ik de “pakbon” nodig had die bij het toestel geleverd was, want daarop zouden volgens hem namelijk mijn ‘klantnummer’ en ‘IMEI-nummer’ op staan en die waren vereist voor hem om het toestel op te kunnen sturen.
Mijn eerste reacties waren “Ik sta in een Telfort Winkel dus ik neem aan dat je mijn klantnummer in de PC achter je kan opzoeken? Ik namelijk al jaren klant bij jullie” en “Het IMEI-nummer kan ik -en dat is vrij bekend- opvragen door * # 0 6 # in te tikken.
De pakbon is alleen een bewijs van levering vertelde ik hem, met daarin de inhoud van het pakketje vermeld en die heb ik weg gegooid nadat de telefoon vorig jaar geleverd was. Maar nee, in de PC konden volgens hem niet de benodigde gegevens opgevraagd worden en de pakbon was echt vereist, dus zou ik die volgens hem thuis moeten gaan halen. Wat ik anders kon doen was als ik die bon niet had, de telefoon alsnog opsturen naar Telfort. Deze optie had trouwens niet mijn voorkeur aangezien ik in het verleden bij een andere provider geen positieve ervaring had met het opsturen van een toestel ter reparatie.
Een andere optie die gegeven werd, was dat ik het toestel mee moest nemen naar de Beurstraverse (Koopgoot) in Rotterdam waar zich volgens hem een zgn. Samsung servicepunt zou bevinden in een Vodafone Winkel.
Daar zou men de telefoon kosteloos kunnen repareren zonder de benodigde bon.
In mijn ogen werd dit verhaal steeds dus vreemder, heb ik ‘vriendelijk’ bedankt en heb de winkel teleurgesteld weer verlaten.
De dag erop (07 mei jl.) “klantenservice” wéér gebeld en hele bovenstaande verhaal weer opnieuw aan de zoveelste klantcontact medewerkster verteld. Die wist te vertellen –in tegenstelling tot eerdere medewerkers- dat ik inderdaad naast de telefoon ook het destijds meegeleverde aankoopbewijs/factuur had mee moeten nemen, aangezien dat document als garantiebewijs dient. Dat klinkt mij al logischer als de door de Winkel medewerker beschreven ‘pakbon’ en heb toen eerlijk bekend dat ik dat bewijs waarschijnlijk niet meer heb en daarmee gelijk gevraagd of het mogelijk was dit bewijs/factuur mij opnieuw op te sturen. Dat moest volgens haar misschien wel mogelijk zijn en dan zou ik er alsnog mee naar de Winkel kunnen om te laten repareren.
Zij zou een ‘klacht met urgentie!’ aanmaken in het computersysteem (Ref.nr.: 120507003067) waarmee ik binnen 5 dagen een reactie zou krijgen en daarmee waarschijnlijk ook het benodigde bewijs/factuur.4 dagen later heb ik zo vlak voor het weekend zelf maar wéér eens gebeld met “klantenservice” omdat ik zowel telefonisch als schriftelijk nog steeds geen antwoord had ontvangen…..Gemiste kans Telfort!
Er was volgens de medewerkster nog geen reactie ontvangen vanuit de facturatie-afdeling en had na enig onderzoek en op advies van teamleider toestemming het bedrijf Reviva Groep (wat de nieuw verzonden telefoons voorziet van de benodigde Telfort documenten.) direct mogen benaderen.
Er werd mij wel door haar van tevoren bij vermeld dat het maar liefst tot 2 weken kon duren voor er een goedkeuring kwam om het document te mogen versturen. Mocht het er überhaupt nog zijn aangezien niet alle administratie bewaard zou blijven volgens haar, maar dat was onzeker en ik zou moeten afwachten.

Tot op heden 17 mei nog steeds geen reactie gehad

In de veronderstelling dat ik al genoeg ellende had van mijn telefoon en hoopte dat ik er via “klantenservice” wel uit zou komen…NOT!... ben ik eergisteren zelf maar eens gaan Googlen naar wat het probleem kon zijn met de Android versie waarop mijn SGS2 draaide en daar kwam ik ergens onderaan de pagina dit TELFORT FORUM tegen met als post datum 26 april jl., oftewel enige dagen nadat dit probleem de kop op stak was er volgens Moderator Laila (en sinds een week officieel via Samsung) een belangrijk bericht over een evt. oplossing: (een simpele downgrade, met helaas wat gegevensverlies)

Hoe kan het, dat ik al zoveel tijd en geld kwijt ben aan het kennelijk falende communicatiebeleid tussen Telfort “Klantenservice” en het Telfort Forum, terwijl de oplossing al ruim 3 weken beschikbaar is ?!?!
Ik hoop na deze nare ervaring op een passend antwoord in welke vorm dan ook, anders ben ik van plan om volgend jaar toch maar met heel de riedel naar een andere provider over te stappen,

gr,
Dennis
Badge +4
Er schijnt overigens een nieuwe ICS (android 4)-update te zijn voor KPN-branded toestellen waarin het probleem is opgelost.
Badge +2
Goedemorgen, Klopt inderdaad een van onze telefoons gaf net automatisch aan dat de update opgehaald kan worden.

Er schijnt overigens een nieuwe ICS (android 4)-update te zijn voor KPN-branded toestellen waarin het probleem is opgelost.
Reputatie 8
Badge +16
En hier ging het vandaag dus alsnog fout! http://forum.telfort.nl/images/smilies/mad.pnghttp://forum.telfort.nl/images/smilies/mad.pnghttp://forum.telfort.nl/images/smilies/mad.png

@Erikk... heb jij misschien een link naar een begrijpelijke instructie om de (officiële) nederlandse XEN-versie erop te zetten.
Franzki, je kunt het beste doen wat Laila zegt. Een KPN Business Center zet zo een werkende XEN versie op je mobiel. Ik heb helemaal geen problemen meer, ICS draait ontzettend snel op mijn mobiel.

Het kost je alleen maar een ritje naar de KPN en 20 minuten van je tijd met een gratis kopje koffie terwiil je op een mega widescreen televisie de politiek kunt volgen.

Het zelf flashen kan voor nog veel meer problemen zorgen als je dit nog nooit hebt gedaan. Kijk maar eens naar deze link waar A: de instructies in staan en B: hoe mensen er niet meer uitkomen en dan met een telefoon eindigen die helemaal niets meer doet.

http://www.samsunggalaxy-s2.com/en-daar-hebben-we-kpn

Aan jou de keuze....
Reputatie 1
Badge
@ erikk / ebroers
Allemaal leuk en aardig dat jullie dat beweren, maar ten eerste heeft noch KPN, noch Samsung volgens de links in het laatste bericht van Hugo een officiele aankondiging gedaan van een update die het probleem verhelpt.

Ten tweede; hoe kom ik erachter dat mijn telefoon de juiste update aanbiedt als ik hem op 'Software Update' instel?
Immers in het grote verhaal wat ik hierboven gehouden heb beschreef ik al dat er niet te zien is in het update-scherm welke exacte Android versie geinstalleerd kan worden. Er staat alleen "vereiste update naar Ice Cream Sandwich" en niet dat het dan bijvoorbeeld om versie 4.0.5 of 4.1.0 ofzo gaat ?!?!

Tevens ben ik ook erg benieuwd naar wat de Moderators mij te melden hebben n.a.v. mijn verhaal hierboven en ben ik blij dat mijn telefoon (tijdelijk) onder de dowgrade naar 2.3.5 wel naar behoren werkt. Laat ze eerst maar eens een fatsoenlijke update maken en uitvoerig testen alvorens deze uit te brengen.

Ave
Reputatie 8
Badge +16
Het is voor mij niet echt een optie om vrij te nemen van mijn werk om naar een bussiness-centre te gaan...

Er zit er wel eentje in de buurt hier... maar die zijn om 18.00 uur dicht. http://forum.telfort.nl/images/smilies/frown.png

Ik las overigens wel dat er mogelijk al dit weekend een nieuwe KPN ROM uitkomt...
Badge +2
Ik beweer niets, ik vertelde dat een telefoon van ons op geeft dat er een nieuwe update is. Aangezien de updates gestopt waren mag je er toch vanuit gaan dat dit de correcte is.
@ erikk / ebroers
Allemaal leuk en aardig dat jullie dat beweren, maar ten eerste heeft noch KPN, noch Samsung volgens de links in het laatste bericht van Hugo een officiele aankondiging gedaan van een update die het probleem verhelpt.
Ten tweede; hoe kom ik erachter dat mijn telefoon de juiste update aanbiedt als ik hem op 'Software Update' instel?
Immers in het grote verhaal wat ik hierboven gehouden heb beschreef ik al dat er niet te zien is in het update-scherm welke exacte Android versie geinstalleerd kan worden. Er staat alleen "vereiste update naar Ice Cream Sandwich" en niet dat het dan bijvoorbeeld om versie 4.0.5 of 4.1.0 ofzo gaat ?!?!
Tevens ben ik ook erg benieuwd naar wat de Moderators mij te melden hebben n.a.v. mijn verhaal hierboven en ben ik blij dat mijn telefoon (tijdelijk) onder de dowgrade naa 2.3.5 wel naar behoren werkt. Laat ze eerst maar eens een fatsoenlijke update maken en uitvoerig testen alvorens deze uit te brengen.
Ave

Reageer