beantwoord

Vreemde telefoontjes van +420

• 16 juni 2014
  • 9 reacties
  • 51510 keer bekeken

Op 13 juni ging mijn telefoon over en nog voordat ik op kon nemen was die alweer gestopt. Er stond in beeld 1 gemiste oproep en was afkomstig van +420.
Daarna is het een paar dagen stil geweest maar ik heb vandaag al 7 keer hetzelfde meegemaakt. Toestel gaat 1 keer over en dan blijft het stil en staat er weer in beeld 1 gemiste oproep. De beller is steeds +420 wat de landcode van Tsjechie is. Het is 2 keer gelukt om op te nemen maar dan hoor je helemaal niks.
icon

Beste antwoord door Koffiemok 18 juni 2014, 11:15

Ik lees meerdere klachten over dit +42 nummer op forums. Laat ik voorop stellen dat deze klacht momenteel bij meerdere providers voor komt. Het is dus niet provider gerelateerd.

Wat is dit nu:
De mensen achter dit nummer maken heel veel combinaties van telefoonnummers en die laten ze automatisch uitbellen. Uit de vele combinaties zitten actieve telefoonnummers tussen en daar gaat het om.

Waarom dan?
Ze hopen dat mensen nieuwsgierig genoeg zijn om op te nemen en/of terug te bellen. Zodra men hier in trapt dan wordt je ongemerkt doorgeschakeld naar een duur servicenummer. En daar verdienen die criminelen hun geld mee.

Wat kan ik hier zelf aan doen?
Tegenwoordig hebben steeds toestellen een optie om een weigerlijst aan te maken. Je kan dit +42 nummer toevoegen en het nummer staat geblokkeerd.
Dit is een tijdelijke oplossing want op een gegeven moment pakken ze weer een andere telefoonnummer. Daarom is het ook lastig voor providers om dit aan te pakken.

Dus: Neem niet op, bel niet terug en voeg het nummer aan de weigerlijst of verwijder het uit je logbestand.
Bekijk reactie

9 reacties

Reputatie 3
@Johan Beck,

Welkom op het forum!

Wat vervelend dat je gebeld wordt door een vreemd nummer. Hierbij kan ik je niet verder helpen. In een uiterst geval kun je een nieuw telefoonnummer aanvragen.

Ingrid
Hallo Ingrid we moeten een formulier invullen wordt er gezegt we zijn nu echt de hele dag door gebeld ik woor hierdoor niet vrolijker , vind het erg vervelend heb wat mensen gesproken die zeggen dat ik heel goed op me rekening nu moet letten daar ook hun dit aan de hand hebben gehad die kregen ineens een tel rek van 400 euro en de anders zegt dat er een hacker bezig is zelf wqeet ik me geen raad mobiel uitzetten kan ik niet doen diegene blokkeren ook niet omdat ze het nr gaan proberen na te trekken nouja nr ???? ik wacht af wat telfort kan doen in zo een situatie maar ben niet van plan nu we het gemeld hebben om een hoge tel rekening te gaan betalen jammer dat je ons niet verder kunt helpen er moet toch iets niet goed zijn want we zien alleen maar +420 staan als die gene belt ..... Johan
Toestel gaat niet 1 keer over hoor zxoals mijn man schrijft maar gaat meerdere keren over ik woor er een beetje pissag om groet Tineke .
Toestel gaat niet 1 keer over hoor zoals mijn man schrijft maar gaat meerdere keren over ik woor er een beetje pissag om daar het mijn mobiel betreft groet Tineke .
Reputatie 8
Badge +15
Hoi Tineke

Heel vervelend dat je zo lastig gevallen wordt op je mobiel. Aangezien het buitenlands nummer is kunnen de providers hier zeer weinig tegen doen.

Het formulier telefonisch overlast invullen heeft geen zin want dat is alleen voor overlast door een Nederlands telefoonnummer.

Tegenwoordig kan je in steeds meer toestellen telefoonnummers blokkeren.
Heb je een Android toestel en zoja welke?
In sommige toestellen kun je telefoonnummers toevoegen aan een weigerlijst. Deze worden dan automatisch tegen gehouden.
Sinds 3 dagen gebeurt het mij nu ook, zeker 7 keer per dag, tussen circa 9 uur smorgens en 17.00 uur smiddags ontvang ik telefoontjes waarbij inderdaad alleen in display zichtbaar is +420. Ik heb 3 maal verspreid opgenomen met alleen een hallo.....2 keer gebeurde er niks, geen geluid, maar wel verbinding, 1 maal werd de verbinding verbroken. Alle andere keren, als ik zelf het nummer wegdruk ontvang ik een automatisch tekstbericht dat zegt:
er is geen bericht ingesproken. Dit is een gratis bericht van voicemail.
Angstig ben ik er niet om...ik vind het alleen vreemd omdat ik me af vraag wat hierachter zit...want wat wil men hacken...er wordt niks gezegd als je opneemt, geen nummerweergave, geen tekstberichten of gekken voicemailberichten.
Ik ben dan geen deskundige, maar volgens mij kunnen ze niks als ik verder niks doe...alleen opnemen zelf, heeft toch ook geen consequenties, aangezien ik gebeld word, en niet andersom. Vandaag is dag nummer 3 dat ik deze telefoontjes krijg, tot nu toe al 3 maal gebeld.....ik druk meteen het nummer weg.
Ik krijg inmiddels ook sinds twee dagen telefoontjes van een +420 nummer. Ik begrijp dat het waarschijnlijk niet de 'schuld' is van de provider, maar vind het wel vreemd en wil graag weten wat er aan de hand is.
Gisteren heb ik alleen smorgens 3 tel gehad, die ik alledrie heb weggeklikt...na 12.00 uur was het stil.....blijkbaar geven "ze" het nu op? Ben wel benieuwd wie nog meer dit heeft gehad, hoeveel "slachtoffers" er zijn, en of inderdaad iemand weet wat dit betekent, wat hierachter zit.
Reputatie 8
Badge +15
Ik lees meerdere klachten over dit +42 nummer op forums. Laat ik voorop stellen dat deze klacht momenteel bij meerdere providers voor komt. Het is dus niet provider gerelateerd.

Wat is dit nu:
De mensen achter dit nummer maken heel veel combinaties van telefoonnummers en die laten ze automatisch uitbellen. Uit de vele combinaties zitten actieve telefoonnummers tussen en daar gaat het om.

Waarom dan?
Ze hopen dat mensen nieuwsgierig genoeg zijn om op te nemen en/of terug te bellen. Zodra men hier in trapt dan wordt je ongemerkt doorgeschakeld naar een duur servicenummer. En daar verdienen die criminelen hun geld mee.

Wat kan ik hier zelf aan doen?
Tegenwoordig hebben steeds toestellen een optie om een weigerlijst aan te maken. Je kan dit +42 nummer toevoegen en het nummer staat geblokkeerd.
Dit is een tijdelijke oplossing want op een gegeven moment pakken ze weer een andere telefoonnummer. Daarom is het ook lastig voor providers om dit aan te pakken.

Dus: Neem niet op, bel niet terug en voeg het nummer aan de weigerlijst of verwijder het uit je logbestand.

Reageer