Nou zat ik laatst te kijken naar een smartphone, een Microsoft Lumia 650 (Dual sim versie). Ik vind het een prachtig apparaat en het is ook nog 4G-capable met Voice over LTE. Helaas gaat in dit apparaat een nanosim. Ik heb een simkaart van Telfort waar je alleen een mini- en een microsim uit kan drukken. Helaas is het niet zo een drie-in-éénkaart wat Telfort nu levert.
Ik zou een nieuwe simkaart willen bestellen maar dat kost me dan € 7,50 omdat ik een prepaidklant ben. Dat vind ik een beetje flauw.
Echter zie ik in de MijnTelfort-portal dat er zoiets is als een Telfort Prepaid 3in1 USIM met 500MB. Deze is wel gratis. (Zie foto). De optie daarboven kost € 7,50.
Vragen: Wat houdt dit in? Wat is dit voor een gratis simkaart? Of moet ik een 500 MB databundel kopen om de kaart gratis te krijgen?
Als ik een nieuwe simkaart bestel, hoe wordt de kostprijs dan verrekend? Via acceptgiro of via beltegoed?
Verder vind ik het jammer dat Telfort niet standaard 4G aanbiedt aan al haar klanten (m.b.t. een internetbundel). Bij T-Mobile en Tele2 kan dit wel.
Ik zit er nu dus aan te denken om een maandelijks opzegbare sim only te nemen bij een concurrent. Daar heb ik voor € 17,- onbeperkt bellen en sms'en en een databundel die voor mij meer dan genoeg is, omdat ik op verschillende adressen WiFi-toegang heb. Dit allemaal wel standaard via 4G.
Of het netwerk van de concurrent minder goed is, valt te betwisten. Ik heb op verschillende plaatsen (in de bebouwde kom) in de provincie Utrecht tot mijn verbazing gezien dat ik geen bereik had en alleen noodoproepen kon doen. Ik vertelde dit aan iemand en ik zei dat ik Telfort als provider heb en gebruik maak van het welbekende KPN-netwerk. Hij vertelde mij dat de dekking van Telfort en KPN toch niet hetzelfde is. (Ik geloofde hem toen overigens niet).
Vraag: Is er een verschil in dekking? Heb ik met KPN als provider een betere dekking dan met Telfort?
Overige vragen: Gaat Telfort ook in de nabije toekomst standaard 4G en VoLTE aanbieden aan prepaidklanten en afstappen van de malle 4G-versneller (voor € 5,- per maand voor sim only-klanten)? Wanneer?
Het is een beetje flauw om een 4G- en VoLTE-capable toestel te hebben, een 4G-capable simkaart en dan op 3G te blijven hangen. (En bij mij thuis dus op 2G i.v.m. de lokale slechte dekking). Dit terwijl de 4G dekking beter is dan de 3G dekking.
Beste antwoord door Internet-junkie
De simkaart is BINNEN ! :D
Ik heb vanochtend het simkaart-nummer ingevoerd in de MijnTelfort portal.
Na een kwartier was de simkaart geactiveerd en was ik weer bereikbaar op mijn "oude" nummer.
Het beltegoed is nog hetzelfde en de belbundel was ook intact. (Dus geen beltegoed of belminuten verloren).
Ik heb een paar test-gesprekken gevoerd (inbellen en uitbellen). Dat ging allemaal goed.
De overstap vanochtend naar de nieuwe simkaart is dus foutloos gegaan. :$
Binnenkort maar een nieuwe mobiele telefoon bestellen... 😃