beantwoord

Vragen over Telfort Prepaid, 4G en nanosim

• 4 april 2016
  • 19 reacties
  • 1606 keer bekeken

Ik gebruik al sinds januari 2014 met veel plezier en tevredenheid een prepaidnr. van Telfort in mijn oude 3G-capable dumbphone. Elke maand koop ik een belbundel voor € 9,- waar ik 300 minuten mee kan bellen. Ik vind het prepaidsysteem fijn en de scherpe prijs van 3 cent per minuut vind ik prima. Helaas heb ik in mijn huis geen 3G-dekking. Na inzoomen op de dekkingskaart van (Telfort en KPN) zie ik al jaren bij mijn huis een ongekleurd blokje. Geen 3G dus maar ik gebruik de dumbphone voor gesprekken en dat gaat ook prima over 2G. Ik heb de telefoon (meestal thuis) standaard alleen op 2G staan om de accu te sparen i.v.m. het voorkomen van het steeds zoeken naar de 3G-zendmast. (Onlangs is de dekkingskaart gewijzigd en er is geen ongekleurd blokje bij mijn huis zichtbaar. Echter is het 3G-signaal bij mij thuis buitengewoon slecht. Ligt de telefoon op tafel, dan staat er 3G. Pak ik de telefoon op, dan schakelt het vrijwel direct terug naar 2G Edge).

Nou zat ik laatst te kijken naar een smartphone, een Microsoft Lumia 650 (Dual sim versie). Ik vind het een prachtig apparaat en het is ook nog 4G-capable met Voice over LTE. Helaas gaat in dit apparaat een nanosim. Ik heb een simkaart van Telfort waar je alleen een mini- en een microsim uit kan drukken. Helaas is het niet zo een drie-in-éénkaart wat Telfort nu levert.
Ik zou een nieuwe simkaart willen bestellen maar dat kost me dan € 7,50 omdat ik een prepaidklant ben. Dat vind ik een beetje flauw.
Echter zie ik in de MijnTelfort-portal dat er zoiets is als een Telfort Prepaid 3in1 USIM met 500MB. Deze is wel gratis. (Zie foto). De optie daarboven kost € 7,50.

Vragen: Wat houdt dit in? Wat is dit voor een gratis simkaart? Of moet ik een 500 MB databundel kopen om de kaart gratis te krijgen?
Als ik een nieuwe simkaart bestel, hoe wordt de kostprijs dan verrekend? Via acceptgiro of via beltegoed?

Verder vind ik het jammer dat Telfort niet standaard 4G aanbiedt aan al haar klanten (m.b.t. een internetbundel). Bij T-Mobile en Tele2 kan dit wel.
Ik zit er nu dus aan te denken om een maandelijks opzegbare sim only te nemen bij een concurrent. Daar heb ik voor € 17,- onbeperkt bellen en sms'en en een databundel die voor mij meer dan genoeg is, omdat ik op verschillende adressen WiFi-toegang heb. Dit allemaal wel standaard via 4G.

Of het netwerk van de concurrent minder goed is, valt te betwisten. Ik heb op verschillende plaatsen (in de bebouwde kom) in de provincie Utrecht tot mijn verbazing gezien dat ik geen bereik had en alleen noodoproepen kon doen. Ik vertelde dit aan iemand en ik zei dat ik Telfort als provider heb en gebruik maak van het welbekende KPN-netwerk. Hij vertelde mij dat de dekking van Telfort en KPN toch niet hetzelfde is. (Ik geloofde hem toen overigens niet).

Vraag: Is er een verschil in dekking? Heb ik met KPN als provider een betere dekking dan met Telfort?

Overige vragen: Gaat Telfort ook in de nabije toekomst standaard 4G en VoLTE aanbieden aan prepaidklanten en afstappen van de malle 4G-versneller (voor € 5,- per maand voor sim only-klanten)? Wanneer?

Het is een beetje flauw om een 4G- en VoLTE-capable toestel te hebben, een 4G-capable simkaart en dan op 3G te blijven hangen. (En bij mij thuis dus op 2G i.v.m. de lokale slechte dekking). Dit terwijl de 4G dekking beter is dan de 3G dekking.
icon

Beste antwoord door Internet-junkie 23 mei 2016, 06:34

Afgelopen vrijdagavond keek ik in mijn brievenbus en daar zat een envelop in.
De simkaart is BINNEN ! :D

Ik heb vanochtend het simkaart-nummer ingevoerd in de MijnTelfort portal.
Na een kwartier was de simkaart geactiveerd en was ik weer bereikbaar op mijn "oude" nummer.
Het beltegoed is nog hetzelfde en de belbundel was ook intact. (Dus geen beltegoed of belminuten verloren).
Ik heb een paar test-gesprekken gevoerd (inbellen en uitbellen). Dat ging allemaal goed.
De overstap vanochtend naar de nieuwe simkaart is dus foutloos gegaan. :$

Binnenkort maar een nieuwe mobiele telefoon bestellen... 😃
Bekijk reactie

19 reacties

Badge +2
- Er is in principe geen verschil tussen Telfort en KPN dekking. Wel kan de ontvangst bemoeilijkt worden door bijvoorbeeld een verouderde (of beschadigd goudkleurig oppervlak van de) simkaart en/of de telefoon zelf.

- Waarschijnlijk stapt Telfort nog niet op korte termijn van het prijsverschil af, het is simpelweg een (strategische/doelbewuste) keuze. De grote broer, Kpn, biedt wel standaard 4G. Icm Kpn compleet voordelen (zie www.kpn.com/compleet) kan dit ook qua prijs vaak nog wel gunstig uit pakken...

Overigens; Telfort is absoluut niet de enige die extra geld rekent voor iets wat ook extra geld kost om te produceren, verzenden, leveren etc (te weten een nieuwe simkaart). Voor abonnementsklanten vaak gratis (ook dat niet bij alle providers), in mijn optiek hoe dan ook niet verwonderlijk dat het bij prepaid niet kosteloos is. Er komt immers niet standaard geld binnen van prepaid klanten dus vallen de kosten van een simkaart niet standaard weer elders aan terug te verdienen...
@Internet-junkie.
Ik zit je verhaal te lezen. Een standaard sim wordt ook een mini sim genoemd, daar kan (mogelijk) een micro en nano uitgedrukt worden. Een mini sim is geen micro..

Dus mijn vraag is...
Hoe zit het precies?

heb een simkaart van Telfort waar je alleen een mini- en een microsim uit kan drukken. Helaas is het niet zo een drie-in-éénkaart wat Telfort nu levert.

Verder is het zo dat je vergelijking niet helemaal opgaat - zonder in detail te treden Tele2 is een verhaal op zich, NIET te vergelijken.
@Friesian

Dat Tele2 niet zo dekkend is als KPN en andere concurrenten begrijp ik. Maar hoelang zal deze situatie nog duren? Ik zal http://4gmasten.nl/ in de gaten houden.

De oude Motorola Startac telefoons uit de jaren negentig van de vorige eeuw hadden een simkaart ter grootte van een creditcard.
Tweakers heeft er een actueel artikel over:
http://tweakers.net/reviews/4465/nadert-het-einde-van-de-simkaart.html

https://youtu.be/wD2sBXNVV4E?t=2m6s

De standaard simkaart heeft dus als formfactor een creditcardformaat
Hieruit kan je bij de nieuwe Telfortsimkaarten drie formfactors minisim, microsim en tegenwoordig ook nanosim drukken.

@Matthijs1986
Over het bereik en dekking, ouderdom telefoon: De 3G-dekking in mijn huis is vanaf het begin slecht in verschillende telefoons. De simkaart ziet er nog keurig uit. Ik heb het de afgelopen twee jaar nauwelijks uit de telefoon gehaald, er zijn geen zichtbare gebruikssporen en verkleuringen aanwezig. Ik heb laatst een Bliep-kaartje in de telefoon gedaan en die zitten ook op 900 en 2100 MHz. Daar gaf de telefoon zelfs een "H" aan i.p.v. "3G".

Ik begrijp je redenatie dat er geld gevraagd wordt voor een prepaid simkaart. Er zijn inderdaad mensen die een simkaart met beltegoed hebben en het ding nauwelijks gebruiken. Daar verdient Telfort weinig tot niets aan. Deze groep prepaidklanten een gratis simkaart leveren kost inderdaad geld en levert weinig aan inkomsten op.

Er is echter ook een groep prepaidklanten die niet vast willen zitten aan abonnementen. Dit kan komen door chronisch geldgebrek, schuldsanering of een andere reden. Bv. ouders die voor hun kinderen geen abo willen betalen en hun kinderen willen leren omgaan met geld, budgettering, enz...

Of je hebt mensen zoals ik die geen abo willen hebben hoewel ze dat makkelijk kunnen betalen.
Ik heb de keuze voor prepaid gemaakt omdat ik de besparing van een euro per maand met sim only t.o.v. prepaid niet de moeite waard vond. Zou mijn telefoon gestolen worden, dan kan maximaal het beltegoed verbruikt worden, verder misbruik is niet mogelijk. Daarmee zou bv. een hoop rompslomp voor mij en voor Telfort voorkomen kunnen worden. Verrassend hoge rekeningen aan het eind van de maand zijn ook uitgesloten.
Ik kijk net bij sim only en daar staat bij een jaarabo dat enkel 300 minuten per maand bellen € 9,- per maand kost.
Leg je je vast voor 24 maanden dan betaal je € 8,- per maand.voor 300 minuten per maand.

De belbundel van 300 minuten per maand bij telfort prepaid waar ik in mijn openingspost over had kost me € 9,-. Dat is een minimaal verschil vergeleken met sim only. Buiten de bundel betaal je als prepaidklant wel "de hoofdprijs", dus ik vraag me af op welk product Telfort het meeste rendement haalt. Hoeveel het kost om een simkaart te produceren weet ik niet, maar ik zie bij de snackbar stapels graties simkaartjes liggen van prepaid-MNVO's. Die verdienen natuurlijk net als Telfort aan het beltegoed wat door de klant wordt aangeschaft.

Verder heb ik jammer genoeg geen antwoord op mijn vraag over de USIM met 500MB die graties is.
En als ik eventueel toch die € 7,50 wil betalen, hoe wordt dat van mijn rekening gehaald? Acceptgiro of beltegoed?

Ook concrete plannen of data over 4G bij Telfort Prepaid mis ik. Ik hoop dat Telfort op korte termijn informatie en duidelijkheid hierover verschaft, anders maak je het klanten wel erg makkelijk om een overstap naar de concurrent te maken.
Reputatie 8
Badge +7
Hallo Internet-junkie, ik ontvang graag je naw-gegevens en 06-nummer in een privébericht. Daarna kan ik je eerste vraag beter beantwoorden.

Als ik een nieuwe simkaart bestel, hoe wordt de kostprijs dan verrekend? Via acceptgiro of via beltegoed?

Via beltegoed.

Vraag: Is er een verschil in dekking? Heb ik met KPN als provider een betere dekking dan met Telfort?

Er is geen verschil in dekking. Alleen bij KPN is 4G standaard.

Overige vragen: Gaat Telfort ook in de nabije toekomst standaard 4G en VoLTE aanbieden aan prepaidklanten en afstappen van de malle 4G-versneller (voor € 5,- per maand voor sim only-klanten)? Wanneer?

Dat het standaard wordt, daarover is er nog niets bekend. VoLTE is bellen via 4G. VOor meer informatie zie: VoLTE 4G bellen. Wanneer dit wordt uitgerold bij KPN en of het er ook komt bij Telfort is niet bekend.
@Stephen
Ik heb net een PB met NAW en telefoonnr. naar je gestuurd.

🙂
Nog even een aanvulling op mijn vorige posts betreffende de slechte 3G-dekking in (de straat voor) mijn huis. Op andere locaties heb ik vaak wel vijf streepjes 3G-verbinding. Ook op de meeste andere locaties in mijn woonplaats en elders in het land.

De manier waarop ik de telefoon thuis vasthoud speelt ook een rol. 3G is dus erg instabiel op deze locatie. Elders maakt het niet uit hoe ik de telefoon vasthoud, dan blijft het op 3G.

Ik heb maandagochtend 3G weer aangezet en ik kan vanuit huis terugschakelen naar 2G door de telefoon 1,5 m hoog te houden en daarna te laten zakken. Houd ik de telefoon weer iets hoger dan schakelt het weer naar 3G. Dit heb ik maandagochtend om 7:00 uur en maandagmiddag 17:00 uur enkele keren gedaan.

Als ik kijk naar https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=zO0DHqLdKkdI.kY4lx8hLMl88 , dan zie ik dat ik tussen vier 3G900/2100 zendmasten inwoon. De vier masten staan in de bebouwde kom en ook niet mijlenver weg.

De telefoon laat ik voorlopig op "3G-ontvangst" staan.

@Stephen
Ik heb je PB ontvangen en ik ben benieuwd...
Reputatie 8
Badge +7
Beste internet-junkie, als je je simkaart in een andere telefoon zet ervaar je dan ook problemen met de dekking?

PS: Zie privébericht.
@Stephen

Ik heb je PB gelezen en erop gereageerd. :)

Ik denk dat het aan mijn telefoon ligt. Ik heb een 5-band telefoon maar de 3G (HSDPA) doet het blijkbaar alleen op de (minder muurbestendige) 2100MHz-band, en niet op de 3G 900MHz-band van KPN. Mijn telefoon doet op de 900MHz-band alleen maar 2G. :@

Voordat ik via Telfort Prepaid belde, had ik een veel te dure Vodafone-prepaidkaart, deze werkte vrijwel overal goed op 2100MHz dus ik ging ervan uit dat het bij Telfort ook goed zat. Nou zat ik gisteren naar het verschil te kijken van 3G-specifieke zendmasten van Vodafone en KPN. In de de vierhoek van zendmasten/antennes van KPN en de driehoek van zendmasten/antennes van Vodafone zit natuurlijk verschil. Ik zit dichter bij (een van) de KPN zendmasten maar er gaat toch iets mis met de ontvangst. (Bron: Plaatje is gecopy-paste van 4Gmasten.nl)

Ik ga maar overstappen op een smartphone die beide 3G-banden van KPN ondersteunt. Ik denk dat dat mijn 3G-ontvangstprobleem (in mijn straat) kan verhelpen.

Als ik de nieuwe nanosim binnen heb, dan zal ik een bericht hier achterlaten. Heb ik de smartphone binnen, dan ga ik de 3G-ontvangst van het toestel testen. Dat zou wel goed moeten zijn volgens de specs van het apparaat.
Ik heb op 12 april een nieuwe simkaart aangevraagd via de Mijn Telfort portal.

Ik kreeg vrijwel direct een SMS:
"Beste klant, u heeft een nieuwe simkaart aangevraagd. Deze ontvangt u binnen 5 werkdagen. Activeer uw nieuwe simkaart door te bellen naar 1244. Groet, Telfort".

We zijn nu bijna twee weken verder. Helaas heb ik nog geen simkaart ontvangen.

@Stephen
Is Telfort door de voorraad simkaartjes heen? 😛

Ik ga maar overstappen op een smartphone die beide 3G-banden van KPN ondersteunt.

Welk toestel heb je gekozen? Ik ben nieuws gierig en nieuwsgierig.
🙂
@Friesian
Ik heb nog geen toestel besteld. Als ik het toestel heb, maar nog geen nanosim dan lijken de dagen nog langzamer vooruit te gaan.

- Een Android-toestel wil ik niet. Ik ben niet echt een fan van Google. Ik gebruik wel YouTube, daar kan ik niet omheen.
- iPhone vind ik erg mooi maar ook een beetje te duur.... Ik ben een vrek.
- BlackBerry is wel oke maar helaas geen mooi model hiervan kunnen vinden. (En hoelang blijft BlackBerry bestaan).
- Ubuntu Phone is een beetje experimenteel nog. Vooral leuk voor de fanbois en techneuten.

- Dan moet ik nu toch een beetje toegeven dat ik een Windows-fanboy ben. Ik zat te denken aan de Microsoft Lumia 650.
Een toestel van rond de € 200,- (dus betaalbaar) en het werkt naar verwachting prima i.c.m. mijn twee Windows 10-laptops.

Honderden apps installeren ga ik niet doen. Dat doe ik nu ook niet in Windows 10 op de laptops.
Ik gebruik een hele speciale app voor veel dingen: Dat noemen ze een browser. :D

Twaalf dagen geleden de nanosim besteld... Het is helaas nog niet binnen. Het huisadres klopt. Ik heb het net nog gecontroleerd nadat ik weer een tientje heb opgewaardeerd om een nieuwe belbundel voor € 9,- te kopen.
Waar blijft het simkaartje? :? Ik kijk elke dag in de brievenbus.
Status: Wordt verwerkt
Hoe lang duurt het verwerken?
Reputatie 8
Badge +7
Hallo Internet-junkie, excuses voor de late reactie. :(
Ik vermoed dat wij helaas inderdaad door de simkaartjes zijn. Maar je hebt er 1 besteld dus ik ga mijn uiterste best doen dat je deze alsnog krijgt of een gewone simkaart en 500MB tegoed van ons ontvangt.
Aanstaande maandag 9 mei kom ik hier op terug. Excuses voor het ongemak.
Ik las laatst dat Telfort voor de nieuwe sim only-klanten standaard gebruik van 4G mogelijk maakt wat betreft de databundel. Dus zonder malle 4G-versneller van € 5,- per maand! Dit is zeker een flinke stap in de goede richting voor veel klanten!

Telfort: 4G nu standaard bij MB bundel
https://www.bellen.com/nieuws/telfort-4g-nu-standaard-bij-mb-bundel

Ik vind het wel jammer voor de "oude klanten met sim only" (vanwege hun nog oude simkaart) en prepaidgebruikers. Als het 4G netwerk van KPN allang volop in de lucht is, waarom dan niet standaard gebruik hiervan mogelijk maken. Ook de ontvangst is beter doordat het 4G-signaal op een gunstigere frequentie zit dan 3G, heb ik begrepen. Ook is het jammer dat Voice over LTE (spraak over 4G) niet de standaard wordt voor sim only- en prepaidklanten.

Ik hoop dat de uitrol van 4G van KPN, wat al vanaf 2013 als ik me niet vergis gaande is, een ontwikkeling in de technologie is, die gebruikt kan worden door alle klanten van KPN en Telfort in de nabije toekomst. Het 4G-netwerk is vanaf april 2014 landelijk dekkend. Dat is inmiddels alweer twee jaar geleden... De tijd vliegt.

Ik ben zelf iemand die een mobiele telefoon nog veelvuldig gebruikt om te bellen. Als de geluidskwaliteit significant beter wordt door VoLTE, dan zou ik daar heel blij mee zijn. Het is in mijn optiek belangrijk dat KPN (en Telfort) de concurrentie voorblijft, of in ieder geval bijhoudt qua productaanbod en prijsstelling.

Als data over 4G efficiënter en hierdoor minder belastend is - ten opzichte van 3G - voor het gehele netwerk van KPN, dan lijkt het me niet meer dan logisch om het spraakverkeer en dataverkeer over 4G te laten lopen mits telefoon + simkaart geschikt zijn. Het netwerk ligt er al.

@Stephen
Ik heb je reactie gelezen en ik zag afgelopen vrijdag ook een nieuw sms-je op mijn telefoon:
"Beste klant, u heeft een nieuwe simkaart aangevraagd. Deze ontvangt u binnen 5 werkdagen. Activeer uw nieuwe simkaart door te bellen naar 1244. Groet, Telfort".

Ik ben benieuwd... 😃
Reputatie 8
Badge +7
Hallo Internet-junkie, excuses voor de late reactie. Heb je de simkaart met 500 MB nog ontvangen? In afwachting van jouw reactie.
Nee, helaas heb ik nog geen nieuwe simkaart ontvangen. Wel een derde sms van Telfort.

- Eerste sms ontvangen op 12 april 2016
- Tweede sms ontvangen op 6 mei 2016
- Derde sms ontvangen op 10 mei 2016

Allemaal met dezelfde mededeling:

Ik kijk elke dag in het postvakje.
Afgelopen vrijdagavond keek ik in mijn brievenbus en daar zat een envelop in.
De simkaart is BINNEN ! :D

Ik heb vanochtend het simkaart-nummer ingevoerd in de MijnTelfort portal.
Na een kwartier was de simkaart geactiveerd en was ik weer bereikbaar op mijn "oude" nummer.
Het beltegoed is nog hetzelfde en de belbundel was ook intact. (Dus geen beltegoed of belminuten verloren).
Ik heb een paar test-gesprekken gevoerd (inbellen en uitbellen). Dat ging allemaal goed.
De overstap vanochtend naar de nieuwe simkaart is dus foutloos gegaan. :$

Binnenkort maar een nieuwe mobiele telefoon bestellen... 😃
Reputatie 8
Badge +7
Bedankt voor het melden! Fijn om te vernemen dat alles nu geregeld is. Veel succes bij het uitkiezen van een nieuwe telefoon. 😃
Ik heb inmiddels meer dan vier maanden een Microsoft Lumia 650. De aanvraag van de nanosim is dus niet voor niets geweest. Ik ben tevreden met het toestel en doordat dit apparaat meer 3G-frequenties ondersteunt, heb ik volgens mij ook overal binnenshuis 3G-bereik. Ik zie overal in huis NL Telfort 3G.

Dat is dus al een hele verbetering t.o.v. mijn oude telefoon. 3G komt ten goede aan de geluidskwaliteit van de telefoongesprekken.
Ik heb ook een aantal keer een databundel gekocht, maar daar brand ik zo doorheen: 500 MB in drie dagen.... en dan doe ik nog rustig en voorzichtig aan.

Een halve maand geleden zag ik dat KPN VoLTE (bellen via 4G) als standaard gaat aanbieden.
https://tweakers.net/nieuws/117359/kpn-begint-met-aanbieden-bellen-via-4g.html

Gaat Telfort binnenkort ook 4G voor prepaid Telfortklanten standaard activeren?
De belbundels bij Telfort zijn voordelig, daarom maak ik daar gebruik van. (300 minuten voor € 9,- per maand).
Gaat Telfort ook grotere (bv. 3 GB, 6 GB of 10 GB) en voordelige databundels voor Prepaid aanbieden?? € 14,- voor 1 GB is wel flink aan de prijs.

Wat ook kan is een maandelijks opzegbare sim only. Natuurlijk scherp geprijsd met bel- en databundels van verschillende grootte. Met zo een product houdt je de concurrenten ook op afstand.... 🙂

Reageer