beantwoord

Verlenging abonnement - wel of niet meenemen minuten en MB's

• 31 augustus 2017
  • 16 reacties
  • 705 keer bekeken

Hallo... Na wat onderzoek op de website en in het forum en twee keer telefonisch contact met de klantenservice, krijg ik wat tegenstrijdige informatie over het verlengen van mijn abonnement. De vraag is of alle opgespaarde minuten en MB's meegenomen worden. Op de website staat dit:

Kan ik mijn ongebruikte MB's en minuten meenemen zodra mijn verlenging ingaat?
Nee, die kun je helaas niet meenemen. Dat komt omdat je een nieuwe contractperiode aangaat. Als je nog MB's en minuten over hebt, kun je ze het beste opmaken voordat de verlenging ingaat. Je krijgt bij je verlenging wel extra voordeel: meer MB's en minuten. Omdat we blij met je zijn.

Echter... telefonisch werd mij verteld dat ik ze altijd meeneem! Maar ik had niet de indruk dat de dame die mij te woord stond, goed begreep wat nu precies mijn vraag was. Op het forum lees ik verder de nuance dat wanneer de bundel bij wijziging gelijk of hoger is, dat je ze meeneemt, maar dat als de bundel kleiner is, dat ze vervallen. Dus hoe zit het nu?
Mijn bedoeling is mijn sim-only abonnement te verlengen, maar dan niet 2000MB met 400min zoals voorgesteld maar de 1200MB met 175min. Dat is dus iets minder dan ik nu heb (1500MB+400min). Ik gebruik dat allemaal bij lange na niet, dus het is zonde daarvoor te kiezen.
Als ik verleng en de 1200-175 neem, gelden dan dus dezelfde rechten als bij de voorgestelde 2000-400? Of verlies ik dan alle opgebouwde MB's en minuten omdat het een kleinere bundel is? Of verlies ik die, ongeacht het abonnement, altijd bij verlenging?
icon

Beste antwoord door Stephen 31 augustus 2017, 17:34

Hallo Martijn, welkom op het forum. Ik kan me voorstellen dat de tegenstrijdige informatie voor verwarring zorgt. Bij sommige abonnementen (waar jij toevallig ook gebruik van maakt) is het mogelijk om de opgespaarde minuten en MB's mee te nemen naar de nieuwe contractperiode. Maar aangezien jij je bundels bij een verlenging wilt verlagen dan raak je de opgespaarde minuten en MB's in dit geval kwijt. Je neemt ze dus niet mee in verband met de bundelverlaging. Is het nu duidelijk voor jou?
Bekijk reactie

16 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Hallo Martijn, welkom op het forum. Ik kan me voorstellen dat de tegenstrijdige informatie voor verwarring zorgt. Bij sommige abonnementen (waar jij toevallig ook gebruik van maakt) is het mogelijk om de opgespaarde minuten en MB's mee te nemen naar de nieuwe contractperiode. Maar aangezien jij je bundels bij een verlenging wilt verlagen dan raak je de opgespaarde minuten en MB's in dit geval kwijt. Je neemt ze dus niet mee in verband met de bundelverlaging. Is het nu duidelijk voor jou?
Dankjewel... Het is inderdaad duidelijk zo. Ik was er al bang voor, dit is ook wat ik zelf dacht te halen uit de voorwaarden. Ik moet zeggen dat ik het niet erg klantvriendelijk vind, maar ik weet ook dat het nu eenmaal zo werkt bij de meeste providers. Ik moet dus nu beslissen of ik dan maar afzie van verlaging om niet het risico te lopen door één drukke maand ineens over mijn budget te gaan en een vermogen kwijt te zijn. Het scheelt maar een paar euro per maand... maar toch...

Ik wil graag nog wel gezegd hebben dat de dame aan de telefoon (die heel behulpzaam probeerde te zijn) mij dus verkeerd heeft geïnformeerd. Omdat het blijkbaar wat lastig voor haar was, heeft ze haar leidinggevende gevraagd. Prima, maar ze kwam vervolgens terug met het verhaal dat ik volgens haar leidinggevende ook bij verlenging naar een lagere bundel al mijn minuten en MB's zou meenemen. En dat klopt dus niet. Vervolgens probeerde ze op dat moment met mij de verlenging af te ronden, maar ik vertrouwde de informatie niet en wilde nog even nadenken. En dat was dus maar goed ook. Als ik op haar vraag was ingegaan, had ik over een paar maanden een hele nare verrassing kunnen krijgen... maar had ik geen poot om op te staan.

Ik ben destijds na vele jaren bij Vodafone weggegaan omdat er een bizar conflict ontstond over kosten in het buitenland die ik niet gemaakt had, maar die mij wel werden aangerekend. Ik heb van verschillende mensen evenzoveel verschillende informatie en tegenstrijdige adviezen gekregen. Netto resultaat was een onterechte rekening van een paar honderd euro, waar ik niet onderuit kwam, zelfs niet toen ik mijn rechtsbijstandverzekering inschakelde. De verkeerde voorlichting stond namelijk niet zwart-op-wit. Ik ben dus erg alert geworden en wil dat soort ellende voortaan voorkomen. Mede daarom stel ik nu de vraag hier in schrift. Nu is er natuurlijk geen ellende gebeurd, maar het geeft me al met geen goed gevoel als ik conflicterende informatie krijg. En nogmaals... als ik de klantenservice had gevolgd, zou ik niet weten hoe het zat en zou ik in januari of zo ineens zeer onaangenaam verrast kunnen worden. Dat is niet fijn...
PS: daarom tot slot nog even concreet de vraag. Klopt het dat als ik nu verleng en mijn bundel NIET aanpas (dan kom ik dus op 2000MB + 400min), dat mijn opgespaarde MB's en minuten dan WEL mee gaan. Of geldt dat alleen als ik niets doe en het contract na 17 november stilzwijgend voor onbepaalde tijd wordt verlengd?
Reputatie 8
Badge +16
Hallo Martijn, bedankt voor je begrip! Als je verlengt dan gaat het opgespaarde tegoed wel mee. Als je je abonnement gewoon laat zoals het is dan gaat het opgespaarde tegoed ook gewoon mee. Het abonnement wordt ook niet stilzwijgend verlengd. Na 17 november ben je contractvrij en kun je je abonnement maandelijks opzeggen of ook verlengen natuurlijk. 🙂
Dankjewel Stephen... helemaal duidelijk zo. Ik bedoelde trouwens niet "stilzwijgend ... verlengd". Ik bedoelde dat als ik niets doe, het automatisch wordt omgezet naar een contract voor onbepaalde tijd, dat maandelijks opzegbaar is. Dat was verkeerde woordkeuze van mijn kant.

Ik weet wat ik moet doen... ik zal ervoor kiezen niets te doen en alles dus te laten zoals het is. Na november zit ik dan niet 1 of 2 jaar vast aan dit contract, kan ik maandelijks alsnog omzetten naar een nieuw contract, of desnoods zelfs opzeggen. Alle vrijheid dus... aangezien ik verder tevreden ben met Telfort, is dat prima.
Reputatie 8
Badge +16
Gelukkig begrijpen we elkaar. :)
Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben in de toekomst dan verneem ik deze graag van je.
Vreemd, ik heb al jaren hetzelfde abb en raakte steeds mijn mb's en minuten kwijt.
Badge +18
Vreemd, ik heb al jaren hetzelfde abb en raakte steeds mijn mb's en minuten kwijt.

Al een abo van voor 2015?
https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/belminuten-en-mbs-meenemen-naar-volgende-maand.htm

Let op! Is je abonnement afgesloten of verlengd vóór 11 mei 2015? Dan neem je je belminuten en MB's niet mee naar de volgende maand. Je resterende belminuten en MB’s vervallen bij de start van elke nieuwe factuurperiode.
Klopt. Maar ik reageerde op het verhaal van de meneer van Telfort. Die geeft aan dat het wel meegenomen kan worden. Rare voorwaarden..
Reputatie 8
Badge +16
Klopt. Maar ik reageerde op het verhaal van de meneer van Telfort. Die geeft aan dat het wel meegenomen kan worden. Rare voorwaarden..
Hallo Cor, kun jij aangeven waaruit blijkt dat jij MB's en belminuten kwijtraakt? Ik heb voor je gekeken in het systeem maar ik zie dat jij deze gewoon krijgt. In afwachting van jouw reactie.
Kijk maar bij de verlengen, in die periode raakte ik ze steeds kwijt. ik denk dat het tijd wordt om te shoppen, en dat na bijna 20 jaar.
Reputatie 8
Badge +16
Bedankt voor je reactie Cor. Ik heb gekeken maar ik kan in het systeem echt niet zien dat je tegeoed bent kwijt geraakt. Graag zou ik je willen adviseren om dit bij te houden vanaf nu en screenshots te maken. Ik ben namelijk erg benieuwd hoeveel minuten en MB's je kwijtraakt. Het kan zijn dat deze wellicht niet goed worden weergegeven bij jouw verbuik in Mijn Telfort.
Hoi Stephen, Volgende maand verloopt mijn abo, dus bijhouden zal moeilijk omdat ik aan het shoppen ben bij een andere provider, welke mij wel een abo kan bieden voor 50 cent minder en voor een jaar zonder 2,50 toeslag.
ik weet best dat Telfort het niet uitmaakt of ik wel of niet blijf, maar laten eerlijk zijn, voor de vaste klanten is er geen voordeel meer, en welke er zijn is niet haalbaar voor de gemiddelde klant.
Maar goed ik heb nog een week of drie de tijd en kan nog alle voor en nadelen tegen elkaar afwegen.
Of jullie moeten met een bod komen, en dat hoeft niet eens zo te zijn dat ik er rijk van wordt. (zal ik toch nooit worden)

Gr, Cor.
Reputatie 8
Badge +17
Probeer de terug bel knop eens, want webcare Telfort is niet de sales afdeling die je hiermee kunnen helpen

https://nl-telfort.netmng.com/callcenter.php
Reputatie 8
Badge +16
Hallo Cor, ik zou me inderdaad terug laten bellen via de link die jimny heeft gedeeld. Je kunt dit namelijk het beste bespreken met de salesafdeling. Ik hoor dan graag van je wat de uitkomst is. 🙂
Er was geen optie,, het is mijn keuze om te blijven of om weg te gaan,, zo ga je dus met vaste klanten om..

Reageer