beantwoord

Toestel na reparatie teruggestuurd met als oorzaak waterschade

• 20 augustus 2013
  • 25 reacties
  • 6958 keer bekeken

Vorig jaar November heb ik mijn simonly omgezet naar abbonnement met toestel lease bij Telfort. koos hierbij voor een Samsung galaxy S2. Een paar weken geleden viel mijn toestel ineens uit en ik kreeg deze niet meer aan. Dact eerst dat het misschien aan de batterij kon ligen omdat hij ook niet meer wilde opladen. Dure nieuwe batterij gekocht maar geen enkele reactie. Toevallig werkt een goede kennis van mij mij de T.D. van KPN en deze heeft het toestel open gehad om te kijken. Hij gaf gelijk al aan dat het geen waterscade kon zijn daar er dan iets verkleurd moet zijn van binen ofzo. Dus het zou hoogstwaarschijnlijk het moederboard zijn. Een email naar Telfort gestuurd met de vraag hoe of wat en waar ik het toestel eventueel naartoe kon sturen. Na een week nog steeds geen antwoord. Uiteindelijk maar het dure 0900 nummer gebeld. Na 3 dagen zou er een cauffeur komen om mijn kapotte toestel op te halen en een vergelijkbaar vervangend toestel achter te laten zodat ik in ieder geval weer op alle fronten beriekbaar zou zijn. Hele dag zitten wachten maar geen chauffeur......Volgende dag weer 0900 gebeld. Kreeg excuses dat de chauffeur niet genoeg toestellen bij zich had en dat hij mij niet afgebeld had. Nieuwe afspraak gemaakt voor weer 3 dagen later. (waar blijft de service van streven binnen 24 uur?)

Na 1 1/2 week wordt ik gebeld door smartcare dat ze slecht nieuws hebben voor mij. De telefoon heeft WATERSCHADE en kan niet meer worden gemaakt. GRRRRRR
Dat nadat ik het al laten checken door een andere monteur.
Nu heb ik de keuze. !) ik krijg mijn oude kapotte toestel terug en ik bekijk het maar mag wel blijven betalen tot einde contract 2)  ik krijg een ander toestel met veel minder opties en lager in waarde maar meg wel blijven betalen voor de toestel lease.

Uiteraard heb ik heel duidelijk aangegeven dat ik hier absoluut niet me accoord ga!

Toch doet telfort hier niks mee en ik moet dan maar gewoon lekker mijn kapotte toestel retour nemen en blijven betalen tot einde abbonnement.........

Ben nu aan het uitzoeken wat ik juridisch gezien tegen Telfort kan ondernemen want dit pik ik niet.

Service??? Waar????
icon

Beste antwoord door Denise 21 augustus 2013, 13:46

@mirandaS,

Ik begrijp dat je baalt van de huidige situatie. Ik kijk graag voor je na wat er precies geconstateerd is en vooral ook waar dit uit is opgebouwd. Kun je jouw naw-gegevens en 06-nummer kenbaar maken via een privébericht?

Denise
Bekijk reactie

25 reacties

Reputatie 8
Badge +15
Je kunt een second opinion laten doen. Toestel laten nakijken door een ander erkend reparateur.

Wil je er op wijzen dat toestellen alleen door erkend reparatiebedrijven. Een t.d. mannetje valt daar niet onder 😉
Zoals Koffiemok zegt... second opinion is nu zeker een goede optie.
Daarnaast is het 'binnen 24 uur een monteur aan huis'  een streven van Telfort, dus geen garantie.

Vochtschade kan waterschade tot gevolg hebben en wordt geconstateerd door de indicatoren in het toestel: die veranderen van kleur.
Badge +2
Weer een prachtig excuus om onder de garanie uit te komen van de fabrikanten. Vocht indicatoren.
Deze verkleuren al als je van binnen naar buiten loopt door condensvorming. Loopt al een rechtszaak in Amerika tegen Apple heb ik pas geleden gelezen.
Wat er gezegd word over de vochtindicatoren klopt helemaal! Deze zouden verkleuren wanneer er condens of iets dergelijks binnen gedrongen zou zijn. Dit is ook het eerste waar ik de telefoon op heb laten testen en dit was dus niet het geval!

Vandaar dat ik er heilig van overtuigd ben dat het dus geen waterschade is zoals gelijk geroepen word. Ik kreeg zelfs te horen dat het tegenwoordig al kan als je de telefoon oppakt met zweet handen.

Nu heb ik gelukkig nooit geen zweet handen want ik ben een echte kou kleum maar toch. Wat voor een antwoord is dat nu?

De telefoon is nog geen 8 maanden oud en men wil gewoon niet toegeven dat het moederboard defect is.

Ben er nog lang niet klaar mee.
Reputatie 3
Badge +1
@mirandaS,

Ik begrijp dat je baalt van de huidige situatie. Ik kijk graag voor je na wat er precies geconstateerd is en vooral ook waar dit uit is opgebouwd. Kun je jouw naw-gegevens en 06-nummer kenbaar maken via een privébericht?

Denise
Hoi denise

Aangezien ik niet zeker weet of dit bericht prive verstuurd word. Geef ik nog ff geen naw gegevens
Reputatie 8
Badge +17
Als jij in het bericht van Denise de link "een privébericht" aanklikt, dan wordt jouw bericht privé naar Denise gestuurd. 
Dankjewel Kees-jan. Dat heb ik geprobeerd maar die link werkt niet helaas
Reputatie 8
Badge +16
Dan klik je Links even op de naam van Denise, je komt dat op haar profiel waarvandaan je ook een prive bericht kan versturen.
Hee MirandaS, ik heb precies hetzelfde verhaal, en dat terwijl bij mij de telefoon al na 3 weken gebruik kapot ging! Toestel is nooit in aanraking geweest met water, maar kan wel fluiten naar mijn geld. Schandalig!
Geachte Forum leden,

Hier een soortgelijk probleem gehad,en niet opgelost.
Toen ik op mijn werk wa(22-08-2013) en de mijn telefoon(Galaxy S3)uit mijn broekzak haalde zat er een barst in het scherm die er 5 minuten daarvoor nog niet was,deze barst breide zich binnen 10 minuten uit tot meerdere barsten,het toestel werkte verder nog 100 procent.
Contact gezocht met telfort aangezien dit een lease toestel betreft met een basis toestel verzekering.
Het verhaal uitgelegt aan de meneer die ik aan de telefoon kreeg,en ook duidelijk gevraagt of dit wel onder de garantie zou vallen(heb dit gesprek ook opgenomen)mij werd verzekerd dat dit onder de garantie viel(het verwonderde mij er wel over dat deze meneer dat kon vast stellen zonder het toestel te hebben gezien)
Een afspraak gemaakt dat het toestel opgehaald zou worden en ik een vervangend toestel(tja als je het een telefoon kunt noemen,in de voorwaarden staat toch duidelijk vermeld dat je een gelijkwaardig toestel als vervangend toestel krijgt),maar ik noem het absoluut niet gelijkwaardig als je een Galaxy S3,(op dat moment het top toestel van samsung)om moet ruilen voor een samsung S5570,een instap toestel,dit heb ik ook kenbaar gemaakt maar hier werd niks mee gedaan.
Na een aantal dagen diverse pogingen gedaan te hebben om in te loggen om het reparatie proces te volgen van mijn S3,maar eens contact gezocht met de klantenservice,die wisten mij doodleuk te vertellen dat het toestel economisch was afgekeurd,omdat het waterschade had!,ik sta niet gauw met mijn mond vol tanden,maar hier was ik toch wel stil van,ten eerste had de telefoon geen verkleurde stickers,en ten tweede werkte de telefoon 100%(en nog steeds)dus heb ik de dame die ik van de klantenservice aan de lijn kreeg,uitgelegd dat de telefoon opgestuurd was om een kapot scherm te vervangen,en verder nergens om.
Dat kon wel zo zijn vertelde de dame,maar het was standaard dat een lease toestel als deze opgestuurd werd naar smartcare,alle toestellen een service beurt kregen,en tijdens de servicebeurt was aan het licht gekomen dat het toestel waterschade had,dat werd aangetoond met foto`s.
De dame vertelde mij dat waterschade zelfs van speeksel kan komen.
Maar ik bleef aandringen dat de telefoon was opgestuurd om een defect scherm te vervangen,maar dat mochten ze niet vervangen omdat de telefoon dan niet meer aan de voorwaarden zou voldoen(omdat de telefoon waterschade zou hebben volgens smartcare)
Toen heb ik zelfs nog als optie ingebracht dat ik zelfs wel wou tekenen dat als smartcare het scherm zou vervangen,ik verder van garantie zou afzien(had verder immers geen problemen de telefoon was en is op het scherm na 100 procent goed),maar dat werd afgewezen.
Ik moest mij maar tevreden stellen met het vervangende toestel wat ik had,ik zou mijn galaxy S3 niet terug ontvangen,toen ik daarop antwoorde dat ik hier absoluut niet mee accoord ging en dat ik gewoon mijn S3 terug wou ontvangen,is er overleg geweest en heb ik gelukkig mijn toestel terug ontvangen,zodat ik verdere stappen zou kunnen ondernemen(bijv second opnion)
Maar aangezien ik niet echt over de financien beschik om een second opinion te laten uitvoeren,heb ik het eerst zo gelaten,omdat het toestel 100 procent werkt,maar toch komen dan weer de frustraties naar boven dat dit verhaal niet klopt,en als je dan gaat googlen met als tref woorden gsm/waterschade,dan krijg je toch al gauw het gevoel dat er iets niet klopt,(o.a. tros radar,kieskeurig enz)
En nu?,ten eerste ben ik het er absoluut nog steeds niet mee eens hoe dit is opgelost(niet opgelost)ten tweede vraag ik me af of dit vrehaal straks aan het einde van mijn contract nog een staartje krijgt,d.m.v dat er niets over een geval als dit in de lease voorwaarden staat,kan ik het toestel gewoon inleveren en is het verhaal daarmee klaar,of kan ik het toestel voor een zacht prijsje over nemen(een nieuw scherm is niet eens zo duur,omdat het touchscreen niet defect is dus er alleen een nieuw gorilla glass op moet)?

Graag zou ik toch eens van deze frustraties af willen.

Ik hoop dat er via deze weg een oplossing komt.

Met vr gr,
R.J
Reputatie 3
Badge +1
@RJG7,

Welkom op het forum!
Ik kan me voorstellen dat je raar opkijkt van waterschade als je het toestel met een andere reden (defect scherm) opstuurt.
Graag zoek ik voor je uit wat er precies aan de hand is. Hiervoor heb ik jouw naw-gegevens, 06-nummer en e-mailadres nodig. Deze kun je in een privébericht aan mij kenbaar maken.

Denise
@RJG7

Man man man, ik snap je frustratie volledig. Kennelijk heeft Telfort volledig vertrouwen in Smartcare, maar is Smartcare een boevenbende. Ik heb zojuist wel mijn toestel weggebracht voor een second opinion. Formele reactie moet nog komen, maar eerste reactie was dat er absoluut geen sprake is van waterschade!!!! Als ik dat formeel als reactie krijg straks, zal Telfort en Smartcare het berouwen, want dan sleep ik ze voor de rechter! Zo laat ik me niet behandelen namelijk...
Ik heb de telefoon zojuist door een erkend Samsung reparateur in een Vodafone winkel laten controleren. Hij constateert weliswaar ook wat lichte vochtschade, maar geeft ook aan dat het toestel absoluut niet totall loss is! Het toestel hoeft alleen een nieuw display te hebben en dat is het weer operationeel. Dit strookt dus niet wat Smartcare aangeeft!
Reputatie 3
Badge +1
@Spieghel,

Ik heb zojuist gereageerd op jouw privébericht gereageerd.

Denise
Badge +4
Waterschade is de grootste melkkoe van de oplichtersbendes van de 'reparatie'-bedrijven. Zijn al uitzendingen op tv over geweest. Laat je niet afschepen zou ik zeggen. Goed dat Telfort dit ook oppakt.
Ben wel zeer benieuwd wat telfort hier mee gaat doen, heeft u toevalig ook foto's gekregen van smartcare, die gemaakt waren van uw telefoon waarop de "waterschade" te zien was?
Gr RJ
Reputatie 3
Badge +1
@Spieghel,

Ik heb dit zojuist kenbaar gemaakt bij de afdeling die dit verder oppakt. Binnen drie werkdagen ontvang je een terugkoppeling.

Denise
Wat een ontzettend ***** bedrijf dat Telfort. Ze doen alsof ze je mening serieus nemen. Maar ondanks het feit dat het toestel niet totall loss is en er slechts lichte vochtschade is, willen ze er niks aan doen! Met als officiele reactie: als er vochtschade is, dan kunnen er na reparatie alsnog in de toekomst misschien weer problemen ontstaan, vandaar dat we het toestel gewoon gelijk afkeuren.

Telfort, ik lust jullie rauw en jullie zijn nog lang niet van me af!
Badge +4
niet netjes van Telfort! Als de storing niet aantoonbaar veroorzaakt wordt door de lichte sporen van vocht, moeten ze de reparatie gewoon uitvoeren.
Badge +2
Wat een ontzettend ***** bedrijf dat Telfort. Ze doen alsof ze je mening serieus nemen. Maar ondanks het feit dat het toestel niet totall loss is en er slechts lichte vochtschade is, willen ze er niks aan doen! Met als officiele reactie: als er vochtschade is, dan kunnen er na reparatie alsnog in de toekomst misschien weer problemen ontstaan, vandaar dat we het toestel gewoon gelijk afkeuren.

Telfort, ik lust jullie rauw en jullie zijn nog lang niet van me af!

Als je het niet eens bent met het reparatiecentrum kan je geloof ik een second opinion aanvragen. Wellicht kan Denise jou hierover (laten) inlichten.
@Spieghel

Hier ongeveer dezelfde reactie van telfort :

Geachte heer ,

Wij hebben via het Telfort Forum uw bericht binnengekregen met betrekking tot de problemen die u met Smartcare heeft ervaren, graag reageren wij hierop.

Allereerst bieden wij onze welgemeende excuses aan dat u niet goed bent voorgelicht tijdens het gesprek met de Klantenservice. Er wordt inderdaad pas tijdens de reparatie van het toestel gekeken of de schade binnen de garantie valt.
Helaas dient Smartcare zich te houden aan de eisen die de fabrikant van het toestel stelt tijdens een reparatie. Hierdoor hebben zij niet de mogelijkheid om alleen het scherm van het toestel te repareren.
Smartcare geeft aan daadwerkelijk vochtschade te hebben geconstateerd, zodra zij dit constateren mogen zij de reparatie aan het scherm niet uitvoeren.
We hebben begrepen dat u inmiddels het toestel weer terug heeft gekregen vanuit Smartcare.
U kunt ervoor kiezen om het toestel te laten repareren bij een extern reparatiecentrum, maar hiermee vervalt wel de gehele garantie van het toestel.
Aan het eind van het contract kunt u het toestel inleveren of overnemen. Wanneer u het toestel wilt overnemen, zal de overnamesom ongeveer 88,21 euro bedragen (het overnamebedrag betreft een indicatie). Wanneer u het toestel wilt inleveren, zijn de voorwaarden dat het toestel nog aan en uit te schakelen is en dat het toestel nog kan bellen. Is dit niet het geval, dan wordt er een boetebedrag van 25 euro in rekening gebracht.

Nogmaals onze excuses voor het ongemak.
Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Dus absoluut niet tevreden,en niks opgelost,maar heb geen zin om nog meer frustraties te hebben,dus ik denk dat ik het toestel maar gewoon overneem aan het einde van het contract(eerst nog onderhandelen over de prijs natuurlijk)en zodra het toestel officieel van mij is,ga ik een nieuw scherm bestellen en zelf installeren,en dan ook gelijk maar eens even kijken of de printplaat is aangetast,en dan eventueel reinigen.
Badge +4
Smartcare (of eigenlijk: Telfort, aangezien je zaken hebt gedaan met Telfort en niet met Smartcare, laat staan met de fabrikant van het toestel) dient zich helemaal niet te houden aan de eisen van de fabrikant, maar aan de eisen van de Nederlandse wet. En volgens de Nederlandse wet moeten ze een defect scherm gewoon repareren, ook als er vocht is geconstateerd op een onderdeel wat daar niks mee te maken heeft.

Het enige nadeel is dat de fabrikant de reparatiekosten dan niet wil betalen. Maar daar heb jij als Nederlandse consument niks mee te maken.
@Spieghel

Hier ongeveer dezelfde reactie van telfort :

Geachte heer ,

Wij hebben via het Telfort Forum uw bericht binnengekregen met betrekking tot de problemen die u met Smartcare heeft ervaren, graag reageren wij hierop.

Allereerst bieden wij onze welgemeende excuses aan dat u niet goed bent voorgelicht tijdens het gesprek met de Klantenservice. Er wordt inderdaad pas tijdens de reparatie van het toestel gekeken of de schade binnen de garantie valt.
Helaas dient Smartcare zich te houden aan de eisen die de fabrikant van het toestel stelt tijdens een reparatie. Hierdoor hebben zij niet de mogelijkheid om alleen het scherm van het toestel te repareren.
Smartcare geeft aan daadwerkelijk vochtschade te hebben geconstateerd, zodra zij dit constateren mogen zij de reparatie aan het scherm niet uitvoeren.
We hebben begrepen dat u inmiddels het toestel weer terug heeft gekregen vanuit Smartcare.
U kunt ervoor kiezen om het toestel te laten repareren bij een extern reparatiecentrum, maar hiermee vervalt wel de gehele garantie van het toestel.
Aan het eind van het contract kunt u het toestel inleveren of overnemen. Wanneer u het toestel wilt overnemen, zal de overnamesom ongeveer 88,21 euro bedragen (het overnamebedrag betreft een indicatie). Wanneer u het toestel wilt inleveren, zijn de voorwaarden dat het toestel nog aan en uit te schakelen is en dat het toestel nog kan bellen. Is dit niet het geval, dan wordt er een boetebedrag van 25 euro in rekening gebracht.

Nogmaals onze excuses voor het ongemak.
Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Dus absoluut niet tevreden,en niks opgelost,maar heb geen zin om nog meer frustraties te hebben,dus ik denk dat ik het toestel maar gewoon overneem aan het einde van het contract(eerst nog onderhandelen over de prijs natuurlijk)en zodra het toestel officieel van mij is,ga ik een nieuw scherm bestellen en zelf installeren,en dan ook gelijk maar eens even kijken of de printplaat is aangetast,en dan eventueel reinigen.

Het is toch te bizar voor woorden. Ook al geeft de 2nd opinion aan dat het toestel gemakkelijk te repareren is (voor een bedrag rond de EUR 160,-), houdt Telfort zich gewoon vast aan de policy 'eenmaal tekenen van vocht, dan repareren we helemaal niets'. En als ik vervolgens op eigen kosten het toestel laat repareren, moet ik na 2 jaar gewoon het toestel nog bij Telfort inleveren ook (of zelf terugkopen!). Ongelooflijk.

Ik ga een rechtzaak aanspannen tegen Telfort. Zodra ik jullie hulp kan gebruiken, meld ik me.
Badge +4
Kijk ook even http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/aflevering/kassa-5dd88c64a4/speel/1/ trouwens, als je dit niet al gedaan had.

Reageer