beantwoord

Telefoon die geleast is verkopen.

• 5 juni 2013
  • 41 reacties
  • 8782 keer bekeken

Beste bezoekers/telfort,

Een vriend van mij heeft een losse Galaxy S4 gekocht via marktplaats. Op de bon (contract) zag hij later lease staan. De verkoper heeft een leasetoestel verkocht. Wat betekent dit voor de koper? Dit betreft een Telfort lease.

Met vriendelijke groet, 
icon

Beste antwoord door Denise 6 juni 2013, 09:01

@Leasevraag,

Lastige situatie inderdaad. Ik sluit mij aan bij Franzki, Kees-Jan en Koffiemok. Omdat het om lease gaat is het toestel niet in eigen bezit. Omdat jij niet de contractant bent ontvang je géén garantie op het toestel. De kosten worden verhaald op de contractant zodra er niet betaald wordt.

Al met al kun je concluderen dat het voor beide partijen geen goede 'deal' is geweest.

Denise
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

41 reacties

Reputatie 8
Badge +17
Niets, de telefoon is SIMlock-vrij en kan daarom gewoon gebruikt worden.

Wát er met de telefoon gebeurt is verantwoording van de verkoper; aan het eind van de looptijd van zijn contract moet hij de telefoon weer inleveren, wat dus niet kan, en dan moet hij dus een "afkoopsom" van ~ 15 euro betalen...

Dus, wens je vriend maar veel plezier met z'n telefoon...
Wat ik mij hierbij afvraag is of de koper (mijn vriend) dezelfde garantievoorwaarden heeft als de initiele koper.
Reputatie 8
Badge +16
Er is geen initiële koper... dit is tenslotte een lease-toestel.

Ik verwacht daarom dat er geen garantie is... zeker als de vorige eigenaar het leasecontract met Telfort heeft stopgezet.
Ik kan me niet voorstellen dat de vorige eigenaar vrolijk 30 euro (?) per maand blijft doorbetalen voor het leasen van een toestel dat hij niet meer heeft.
Reputatie 8
Badge +17
Wat ik mij hierbij afvraag is of de koper (mijn vriend) dezelfde garantievoorwaarden heeft als de initiele koper.
Nee, dat denk ik niet.

De abonnementhouder heeft een contract met Telfort, inclusief eventuele garanties, en niet jouw vriend.

Wat de verkoper verder met zijn toestel doet is aan hem, maar het abonnementsgeld zal hij gewoon moeten blijven betalen, ook al heeft hij de telefoon niet meer.

Ik vermoed dat de verkoper niet echt heeft nagedacht...

Ik verwacht daarom dat er geen garantie is... zeker als de vorige eigenaar het leasecontract met Telfort heeft stopgezet.
Ik kan me niet voorstellen dat de vorige eigenaar vrolijk 30 euro (?) per maand blijft doorbetalen voor het leasen van een toestel dat hij niet meer heeft.

Excuses, moet zijn de leaser die zijn toestel heeft verkocht. Een praktische situatie. Stel dat het toestel kapot gaat. Is de garantie dan verzekerd door Samsung of Telfort? Kan de koper dit toestel binnen de fabrieksgarantie laten repareren, zonder dat het leaseabonnement op zijn naam staat?

Vriendelijke groet,
Badge +2

Excuses, moet zijn de leaser die zijn toestel heeft verkocht. Een praktische situatie. Stel dat het toestel kapot gaat. Is de garantie dan verzekerd door Samsung of Telfort? Kan de koper dit toestel binnen de fabrieksgarantie laten repareren, zonder dat het leaseabonnement op zijn naam staat?

Vriendelijke groet,

Moeilijke vraag.
Officieel is het toestel namelijk nog van Telfort. Het toestel heeft 2 jaar garantie, maar in principe zou dan alleen de contractant het toestel kunnen versturen ter garantie. Wellicht kan Telfort webcare hier hun licht op laten schijnen...

Vriendelijke groet,

Moeilijke vraag.
Officieel is het toestel namelijk nog van Telfort. Het toestel heeft 2 jaar garantie, maar in principe zou dan alleen de contractant het toestel kunnen versturen ter garantie. Wellicht kan Telfort webcare hier hun licht op laten schijnen...

Hmm..heb geen twitter account. 😞
Reputatie 8
Badge +16
Ik denk dat je niet op Webcare hoeft te wachten.

Je vriend heeft de leaseovereenkomst niet overgenomen. Ook heeft je vriend geen schriftelijk bewijs dat de lease volledig is afgekocht en alle facturen zijn voldaan.

Feitelijk had je vriend de bon moeten controleren voordat hij het toestel kocht. Nu zit hij met een toestel waarvan hij zich kan afvragen of hij de rechtmatige eigenaar is. Dit zal vooral afhangen van de vraag of hij het toestel te goeder trouw heeft gekocht en of het betaalde bedrag redelijk is voor zo'n tweedehands toestel.

En als je vriend niet kan aantonen dat hij de rechtmatige eigenaar is van het toestel, kan hij vermoedelijk ook geen garantie claimen.
Reputatie 8
Badge +17
En bij diefstal niets kunnen overleggen aan de verzekering, want je hebt geen aankoopbewijs...
Badge +2
En bij diefstal niets kunnen overleggen aan de verzekering, want je hebt geen aankoopbewijs...

Als hij de bon heeft is dat wellicht wel het garantiebewijs. Anderzijds staat er ook op de bon volgens mij dat het om een Lease-toestel gaat, dus is het alsnog gekoppeld aan het contract wat op naam van de contractant staat...
Reputatie 8
Badge +17
ja, leuke case, dit... :eek:
Ik denk dat je niet op Webcare hoeft te wachten.

Je vriend heeft de leaseovereenkomst niet overgenomen. Ook heeft je vriend geen schriftelijk bewijs dat de lease volledig is afgekocht en alle facturen zijn voldaan.

Feitelijk had je vriend de bon moeten controleren voordat hij het toestel kocht. Nu zit hij met een toestel waarvan hij zich kan afvragen of hij de rechtmatige eigenaar is. Dit zal vooral afhangen van de vraag of hij het toestel te goeder trouw heeft gekocht en of het betaalde bedrag redelijk is voor zo'n tweedehands toestel.

En als je vriend niet kan aantonen dat hij de rechtmatige eigenaar is van het toestel, kan hij vermoedelijk ook geen garantie claimen.

Controleert samsung bij het repareren eerst de provider? Samsung kan meteen zien of het toestel binnen garantie valt of niet. Ik heb een overeenkomst waarbij het IMEI nummer overeenkomt met het toestel. Dit is van de verkoper. Het betreft hier de originele papieren.

Heb ik wel. Ik heb de originele papieren. IMEI nummer komt overeen met de papieren. Alleen de adresgegevens en naam komt niet overeen met die van mij.

BTW ik ben nu de koper die typt.
Reputatie 8
Badge +17
Oh, je bent je eigen vriend? ;)

Dat is geen aankoopbewijs! Zou je de telefoon opsturen ter reparatie, wordt deze weer teruggestuurd naar de oorspronkelijke contractant. Kan hij hem nogmaals verkopen...
Reputatie 8
Badge +10

Dat is meestal zo bij een verhaal dat begint met 'een vriend van mij heeft...' 😉

Dat is geen aankoopbewijs! Zou je de telefoon opsturen ter reparatie, wordt deze weer teruggestuurd naar de oorspronkelijke contractant. Kan hij hem nogmaals verkopen...

"Ik ben nu de koper die typt" heb je over het hoofd gelezen. Dacht dat het simpeler zou zijn. Gezien dit mijn aankoop is moet ik er zelf achterna.

Als je het naar Telfort stuurt, ja. Wat als je dat direct door Samsung laat repareren?
Reputatie 8
Badge +16

Een schizofreen is nooit alleen...

Controleert samsung bij het repareren eerst de provider? Samsung kan meteen zien of het toestel binnen garantie valt of niet.
De vraag is even of Samsung garantie geeft... garantie verloopt volgens mij in eerste instantie via de leverancier.

Ik heb een overeenkomst waarbij het IMEI nummer overeenkomt met het toestel. Dit is van de verkoper. Het betreft hier de originele papieren.
Je hebt een leaseovereenkomst tussen de verkoper en Telfort. Daaruit blijkt niet dat de verkoper rechtmatig eigenaar is. Alleen dat hij een gebruiksrecht heeft zolang hij de maandelijkse termijnen aan Telfort betaalt.

Als ik een huis huur, dan geeft mij dat niet het recht om het huis te verkopen.

Controleert samsung bij het repareren eerst de provider? Samsung kan meteen zien of het toestel binnen garantie valt of niet.
De vraag is even of Samsung garantie geeft... garantie verloopt volgens mij in eerste instantie via de leverancier.

Ik heb een overeenkomst waarbij het IMEI nummer overeenkomt met het toestel. Dit is van de verkoper. Het betreft hier de originele papieren.
Je hebt een leaseovereenkomst tussen de verkoper en Telfort. Daaruit blijkt niet dat de verkoper rechtmatig eigenaar is. Alleen dat hij een gebruiksrecht heeft zolang hij de maandelijkse termijnen aan Telfort betaalt.

Ik weet niet of die vergelijking opgaat. Als hij dit toestel verkoopt dan lijkt het mij dat hij dan simpelweg het toestel moet afkopen. In dit geval gaat het om een paar honderd euro daar waar het bij huizen gaat om tonnen en heel andere wetten.

1 account, dus alleen de aanmaker van dat account kan erachter is een drogredenering. :p

De nickname verklapt ook het doel. Heb geen ambitie om lintjes op mijn naam te krijgen.
Badge +2

Ik weet niet of die vergelijking opgaat. Als hij dit toestel verkoopt dan lijkt het mij dat hij dan simpelweg het toestel moet afkopen. In dit geval gaat het om een paar honderd euro daar waar het bij huizen gaat om tonnen en heel andere wetten.

Desalniettemin gaat het om een toestel wat al verkocht is voordat het uberhaupt eigendom was van de verkopende partij. Daarbij zijn in feite beide partijen (de verkopende en de kopende) dus niet handig bezig. De kopende partij (je 'vriend') zit nu met een lastige kwestie als er iets mis is met het toestel, en de verkopende partij... (dat kunnen we voor nu buiten beschouwing laten).

Voor de goede orde: is er huidig iets mis met het toestel?

Desalniettemin gaat het om een toestel wat al verkocht is voordat het uberhaupt eigendom was van de verkopende partij. Daarbij zijn in feite beide partijen (de verkopende en de kopende) dus niet handig bezig. De kopende partij (je 'vriend') zit nu met een lastige kwestie als er iets mis is met het toestel, en de verkopende partij... (dat kunnen we voor nu buiten beschouwing laten).

Voor de goede orde: is er huidig iets mis met het toestel?

IK BEN DE KOPER. Net aangegeven dat ik het nu overneem gezien het een ingewikkelde case is blijkbaar en ik op dit moment wel de tijd heb om te reageren.

Nee, toestel is in uitstekende staat. Ik kwam er later achter dat het een lease is.
Reputatie 8
Badge +16
Als hij dit toestel verkoopt dan lijkt het mij dat hij dan simpelweg het toestel moet afkopen.

Ik ben niet zo thuis in toestellease... maar ik denk dat jij minder hebt betaald dan de afkoopkosten. En dat de kans klein is dat de verkoper die heeft betaald of gaat betalen.

In het ergste geval is dit een bewuste actie van de verkoper en is er dus sprake van oplichting.
Als hij dit toestel verkoopt dan lijkt het mij dat hij dan simpelweg het toestel moet afkopen.

Ik ben niet zo thuis in toestellease... maar ik denk dat jij minder hebt betaald dan de afkoopkosten. En dat de kans klein is dat de verkoper die heeft betaald of gaat betalen.

In het ergste geval is dit een bewuste actie van de verkoper en is er dus sprake van oplichting.

Het betreft een tweejarig abonnement die hij moet aflossen. Hoe heeft hij mij opgelicht?
Reputatie 8
Badge +10
Marktplaats... say no more. 😉
Reputatie 8
Badge +17
IK BEN DE KOPER.

Dus, je hebt helemaal geen vriend?

Dat wisten we al toen je begon... ;)

Dat er haken en ogen aanzitten is nu wel héél duidelijk..
Reputatie 8
Badge +16
Ik las dat het toestel 30 euro per maand kost... dat betekent een totaal leasebedrag van 720 euro + de restwaarde van het toestel.

Als de verkoper het leasecontract heeft afgesloten met het doel om de telefoon te verkopen en de leaseovereenkomst niet af te kopen, dan is dat oplichting van Telfort.

Verder loop jij het risico dat je strafbaar bent vanwege heling van het betreffende toestel.