beantwoord

Overname leasetoestel

• 4 november 2013
  • 24 reacties
  • 5164 keer bekeken

Beste,

In mei dit jaar is mijn verlenging ingegaan met het toestel Samung Galaxy S3 Blue. Hiervoor had ik een Samsung Galaxy S3 Wit. Het toestel had ik toen ook overgenomen. Dit bedrag is verwerkt op de nota van de maand juni. Voor de overname heb ik een bedrag van €190,- betaald. Zojuist belde ik de klantenservice op en vroeg wat ik nu zou moeten bijbetalen voor het overnemen van het toestel. Een bedrag van €205,- zou ik nu moeten bijbetalen voor het zelfde toestel. Hoe kan dit is mijn vraag? Ik zou nu meer moeten bijbetalen voor een zelfde toestel die ik reeds in mei voor een lager bedrag heb overgenomen? Hoe wordt dit berekend en hoe en waar wordt de tweedehands dagwaarde van het toestel opgevraagd? De leasekosten worden verrekend met het te uiteindelijk betalen toestelbedrag. Op jullie site wordt er voor een nieuwe S3 €399 gevraagd. Wat is dan de tweedehandswaarde?Als ik dit zelf opzoek dan kom ik op een langer bedrag uit dan de genoemde €205 euro inclusief de verrekeningen. Graag uitleg hierover, want ik krijg het vermoeden dat dit voor geen kant klopt.
icon

Beste antwoord door Matthijs1986 4 november 2013, 17:43

Jij praat over de huidige nieuwprijs, overnamepercentage is uiteraard gebaseerd op nieuwprijs van het moment van aanschaf (en daar dus een percentage van). Als jij de S2 kocht toen hij net uit was was de nieuwprijs ergens tussen de 400-600€, en dan zijn de gevraagde bedragen dus gewoon gebaseerd op het feit dat jij in eerste instantie nog niet het volledige bedrag qua wat het toestel destijds kostte hebt betaald.
Bekijk reactie

24 reacties

hoihoi

Ik vind dat er ook helemaal niks klopt van de overname prijs. Bij het afsluiten werd mij verteld dat de prijs  van je toestel na 1 jaar op 35% van de nieuwwaarde uit zou komen. Na 2 jaar op 15%. Ik heb zelf de s2, daar vragen ze nu 159 euro voor. Voor 272 heb je een nieuwe. Heb een klacht ingediend dat ik het daar niet mee eens ben, zou binnen 10 dagen antwoordt krijgen, dus nog even 2 dagen afwachten. Ik had wel gelijk een verlenging gedaan met de s3, die heb ik gelijk teruggestuurd. Bij telfort wordt er niet bij vermeld dat er 2 types zijn, die ik kreeg kwam wel erg dicht in de buurt van de s2 dus daar schiet je niks mee op. Ben benieuwd of er wel mensen zijn die het toestel overnemen, bij telfort gaan ze er vanuit dat ze teruggestuurdt worden, kunnen ze 2e hands verkopen voor bijna de nieuwprijs. Ik denk dat ik overstap naar een andere provider.
sorry foutje, nieuwprijs s2  is 222 euro
Badge +2
Jij praat over de huidige nieuwprijs, overnamepercentage is uiteraard gebaseerd op nieuwprijs van het moment van aanschaf (en daar dus een percentage van). Als jij de S2 kocht toen hij net uit was was de nieuwprijs ergens tussen de 400-600€, en dan zijn de gevraagde bedragen dus gewoon gebaseerd op het feit dat jij in eerste instantie nog niet het volledige bedrag qua wat het toestel destijds kostte hebt betaald.
hoihoi

Ik vind dat er ook helemaal niks klopt van de overname prijs. Bij het afsluiten werd mij verteld dat de prijs  van je toestel na 1 jaar op 35% van de nieuwwaarde uit zou komen. Na 2 jaar op 15%. Ik heb zelf de s2, daar vragen ze nu 159 euro voor. Voor 272 heb je een nieuwe. Heb een klacht ingediend dat ik het daar niet mee eens ben, zou binnen 10 dagen antwoordt krijgen, dus nog even 2 dagen afwachten. Ik had wel gelijk een verlenging gedaan met de s3, die heb ik gelijk teruggestuurd. Bij telfort wordt er niet bij vermeld dat er 2 types zijn, die ik kreeg kwam wel erg dicht in de buurt van de s2 dus daar schiet je niks mee op. Ben benieuwd of er wel mensen zijn die het toestel overnemen, bij telfort gaan ze er vanuit dat ze teruggestuurdt worden, kunnen ze 2e hands verkopen voor bijna de nieuwprijs. Ik denk dat ik overstap naar een andere provider.

Hoi Hoi,

Het beste is inderdaad denk ik even afwachten op wat Telfort je als antwoord terug zal mailen. Zover ik het weet berekenen ze de overnameprijs op de dan geldende tweedehands dagwaarde. Dit is mij dan ook telefonisch meegedeeld en dit wordt ook door het Telfort winkelpersoneel bevestigd. Het blijft raar hoe ze aan hun berekeningen komen. Ik vind het zelf apart dat ik nu meer voor een S3 moet bijbetalen dan dat ik in mei dit jaar toen toen ik de witte s3 had overgenomen. Het verschil tussen de bedragen is 25 euro wat ik nu meer zou moeten bijbetalen. Dit is mij alleen niet duidelijk. Als het om een ander type toestel zou gaan, prima maar zijn twee zelfde toestellen. Je zou denken naarmate een toestel 'ouder' wordt dat dan de waarde van het toestel ook omlaag zou gaan. Voor mij is er ook een klacht/vraag uitgezet naar de desbetreffende afdeling en het is even afwachten.
Graag ontvang hier een reactie op
Badge +2
Ik heb je reeds een uitleg gegeven, daarnaast kan je meer info vinden op de Telfort website, algemene voorwaarden en via de klantenservice. Bij een 1 jarig contract en een nieuwwaarde (destijds!) van €600 is 35% daarvan €205. Bij andere aanbieders en een 1 jarig abonnement afgesloten bij een andere aanbieder op dat moment had je destijds een dergelijk bedrag vantevoren dienen te betalen (en/of een hoger maandbedrag), nu kan je achteraf kiezen; of overnemen, of inleveren.
Dude waar heb jij het over...kijk eens ffe goed man op welke reactie jij jouw reactie geplaatst hebt...jij hebt t over de s2 etc...k heb t over een s3 die k al eerder heb afgekocht...hou t ffe centraal pls
En ter aanvulling...waar zie jij uberhaupt iets over nieuwwaarde staan...zij hebben het over Ztweedehandswaarde...en het toestel kostte in mei alles behalve 600 euro...gewoon flinke naaierij...leg me dan ook aub uit toen de s3 net uuitkwam was die al rond de 580 euro...dus rara hoe zou t opeens komen dat er in mei dit jr het toestel duurder zou worden...de s4 was toen al uit...prijs van de s3 zakt al dan automatisch
Badge +2
Als je bedoelt dat je tussentijds de klantenservice hebt gebeld om te vragen wat het NU zou kosten als je hem NU zou overnemen is 215 niet onlogisch. Tegen het einde van het contract zal dat bedrag lager zijn.
vind het allemaal maar zware oplichterij bij telfort. Trouwens geen antwoord gekregen van telfort wat binnen 10 werkdagen zou zijn, willen je zeker niet meer als klant. Heb ook gelijk mijn abbo opgezegd. Als je belt met de vraag waarom je geen antwoordt krijgt ooohhh zou het niet weten hoor je dan, lekker klantvriendelijk. Het zou wel erg raar zijn dat jij 205 euro moet betalen voor je toestel, ze verkopen de s3 voor 200 tweedehands. Vaag iets daar bij teltort, wel jammer was al die jaren tevreden. Stap nu over naar tmobile daar weet je tenmintse waar je aan toe ben.
ik begrijp de klachten, ik heb zelf ook grote moeite met leasen, onder deze voorwaarden en prijzen zou ik er ook nooit aan beginnen, maar de telfort webshop heeft nu een lease of koop optie voor de meeste toestellen, de informatie voor nieuwe contracten is dus wat helderder geworden, als je gewoon van die bedragen een maximale 35% voor 1 jarige en 15% voor 2 jarige lease als afkoopsom aanhoud weet je precies waar je aan toe bent.
Als je bedoelt dat je tussentijds de klantenservice hebt gebeld om te vragen wat het NU zou kosten als je hem NU zou overnemen is 215 niet onlogisch. Tegen het einde van het contract zal dat bedrag lager zijn.

kijk eens wat ik op telfort site vind 

Na 1 of 2 jaar je toestel omruilen voor een nieuwe
In plaats van vooraf, besluit je nu pas aan het einde van je abonnement wat je met het oude toestel wilt doen. Je kunt het oude toestel omruilen voor een nieuwe wanneer je een nieuw contract afsluit. Of je kunt het toestel inleveren of overnemen.
Als je kiest om het toestel om te ruilen of in te leveren, ontvang je thuis een retourpakket. Je kunt je toestel in de bijgevoegde retourenvelop inleveren bij een PostNL Postkantoor of bij een Telfort winkel.
Als je het toestel inlevert, moet het toestel aan/uit kunnen en moet het toestel kunnen bellen.
Als je het toestel wilt overnemen, betaal je de tweedehandswaarde van je toestel die op dat moment geldt. Een indicatie van dit bedrag kan je 5 maanden voor het einde van je contract inzien in Mijn Telfort of opvragen bij de klantenservice.

Waar wordt hier over 35% van de nieuwwaarde gesproken voor een 1 jarig contract of 15% voor een 2 jarig contract?..Staat gewoon op de site van Telfort...een tweedehandswaarde...mijn toestel heb ik ook via Phonehouse verlengd en niet via Telfort dus hun toestelprijzen mogen ze niet eens aanhouden..maar goed dit blijft toch hoe je het wendt en of keert contra continue...verschillende antwoorden verschillende oplossingen...heeel apart..ik laat de rechtsbijstand hier ffe naar kijken...dan zien hoe ze gaan piepen
ik begrijp de klachten, ik heb zelf ook grote moeite met leasen, onder deze voorwaarden en prijzen zou ik er ook nooit aan beginnen, maar de telfort webshop heeft nu een lease of koop optie voor de meeste toestellen, de informatie voor nieuwe contracten is dus wat helderder geworden, als je gewoon van die bedragen een maximale 35% voor 1 jarige en 15% voor 2 jarige lease als afkoopsom aanhoud weet je precies waar je aan toe bent.

thnx voor je reactie! Ik begrijp het gewoon niet...wat ik zojuist onder gepost heb op de reactie van matthijs...wat er op de site van Telfort wordt vermeld...nergens staat er iets over 35% van de nieuwwaarde er wordt gesproken over tweedehandswaarde van het toestel geldend op dat moment. raar toch ...
vind het allemaal maar zware oplichterij bij telfort. Trouwens geen antwoord gekregen van telfort wat binnen 10 werkdagen zou zijn, willen je zeker niet meer als klant. Heb ook gelijk mijn abbo opgezegd. Als je belt met de vraag waarom je geen antwoordt krijgt ooohhh zou het niet weten hoor je dan, lekker klantvriendelijk. Het zou wel erg raar zijn dat jij 205 euro moet betalen voor je toestel, ze verkopen de s3 voor 200 tweedehands. Vaag iets daar bij teltort, wel jammer was al die jaren tevreden. Stap nu over naar tmobile daar weet je tenmintse waar je aan toe ben.

Ik ben ook een tevreden klant van Telfort geweest tot nu toe...ik ga mijn contract ook afkopen en overstappen naar andere provider, want hier heb ik geen zin in op deze manier...
de 35% en 15% restwaarde is algemene kennis, maar je bent niet de eerste die dit niet weet. telfort is inderdaad nooit echt duidelijk is geweest over de afkoopsom en omdat ook schade, verlies of diefstal niet standaard gedekt is, zet dat soms kwaad bloed. veel mensen beseffen niet dat ze 1 of 2 jaar een telfort eigendom in hun bezit hebben en het dus niet je eigen bezitting is. als telfort leasen wat eenvoudiger en klantvriendelijker kan maken is het een totaal ander verhaal.
de 35% en 15% restwaarde is algemene kennis, maar je bent niet de eerste die dit niet weet. telfort is inderdaad nooit echt duidelijk is geweest over de afkoopsom en omdat ook schade, verlies of diefstal niet standaard gedekt is, zet dat soms kwaad bloed. veel mensen beseffen niet dat ze 1 of 2 jaar een telfort eigendom in hun bezit hebben en het dus niet je eigen bezitting is. als telfort leasen wat eenvoudiger en klantvriendelijker kan maken is het een totaal ander verhaal.

wat gewoon scheef en krom is, is dat er onder hun eigen voorwaarde gesproken wordt over ''tweedehands'' overnameprijs welke op dat moment geldt. dit bots natuurlijk heel erg met de 35% en de 15%. dit vind je nergens in terug...samsung S3 kost nu 410 euro los bij Telfort, als er naar de huidige verkoopprijs wordt gekeken dan kom je op een bedrag uit van €143,50 ( 35% van de nieuwwaarde) Hoe komen zij dan aan een bedrag van 205 euro?!rara
Reputatie 8
Badge +16
samsung S3 kost nu 410 euro los bij Telfort, als er naar de huidige verkoopprijs wordt gekeken dan kom je op een bedrag uit van €143,50 ( 35% van de nieuwwaarde) Hoe komen zij dan aan een bedrag van 205 euro?!rara

Bij een 1 jarig contract en een nieuwwaarde (destijds!) van €600 is 35% daarvan €205.

Zelf kom ik dan op een nieuwprijs van circa €585,- . Maar qua orde van grootte zal het vast kloppen.
Zojuist gebeld met de KS ene Lisa gesproken en zij heeft dit intern nagevraagd en komt met een antwoord dat het helemaal niks met percentages te maken heeft maar puur met de geldende tweedehandswaarde van het toestel op het moment dat je het toestel wenst over te nemen...wie is hier nou gek:)
Reputatie 8
Badge +16
Een algemeen geldende tweedehandswaarde vind ik erg vaag... Mijn indruk is dat die sterk kan variëren.
..........
Een algemeen geldende tweedehandswaarde vind ik erg vaag... Mijn indruk is dat die sterk kan variëren.

Dat vind ik dus ook...dan ben ik ook erg benieuwd hoe telfort aan de tweedehandswaarde komt...dit staat ook in hun voorwaarde dat het overnamebedrag gebaseerd is op de dan geldende tweedehandswaarde...
Reputatie 8
Badge +16
dan ben ik ook erg benieuwd hoe telfort aan de tweedehandswaarde komt.

Ik denk met een kristallen bol in combinatie met een bingo-molentje....

De enige "juiste" manier is volgens mij om uit te gaan van een percentage van de nieuwwaarde bij aanvang van de overeenkomst want dan weet je als klant waar je aan toe bent. Maar daar mag Telfort dan wel wat duidelijker over zijn.
dan ben ik ook erg benieuwd hoe telfort aan de tweedehandswaarde komt.

Ik denk met een kristallen bol in combinatie met een bingo-molentje....

De enige "juiste" manier is volgens mij om uit te gaan van een percentage van de nieuwwaarde bij aanvang van de overeenkomst want dan weet je als klant waar je aan toe bent. Maar daar mag Telfort dan wel wat duidelijker over zijn.

Ik heb ook ffe de kristallen bol geraadpleegd op www.samsung.com/taxatie jajaja...de tweedehadswaarde voor de S3 is €170 eurie...
Zou graag een reactie willen van Telfort webcare team?

Reageer