overname abonnement door Belcentrale

• 7 november 2014
  • 36 reacties
  • 2000 keer bekeken

Telfort heeft het abonnement overgedragen aan Belcentrale. Belcentrale heeft alles geregeld. Nu krijg ik een laatste faktuur van Telfort voor het betalen van nog een half jaar abonnement. Dit heeft Telfort mij niet bericht en dit staat ook niet in hun contract. Volgens Belcentrale hadden ze een handtekening moeten vragen ieder jaar voor een rechtsgeldig contract. Belcentrale vindt het niet netjes van Telfort dat ze gaan dreigen met aflsluiting en incassokosten. Wie van Telfort weet hier nog iets meer van want ik krijg geen bevestiging op mijn mailberichten. Telfort wil niet reageren. De faktuur is van 9 oktober jongstleden.

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

36 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Als ik je goed begrijp heb jij zelf een nieuw abonnement afgesloten via Belcentrale met nummerbehoud.
Door Telfort is hier medewerking aan verleend, maar aangezien jij nog een half jaar een lopend contract had is deze door Telfort nu ineens aan jouw gefactureerd?
Ja, Belcentrale zegt ook NIET BETALEN. Het is volgens hun nog nooit tot een rechtszaak gekomen. Belcentrale en Telfort hebben de overname onderling geregeld Ik begrijp niet waarom Telfort mij nu bedreigd met fakturen. Ze hebben zelfs al gedreigd met incassokosten en afsluiting.
Reputatie 8
Badge +16
Het is standaard als je een jaarcontract of 2-jarig contract hebt en je voortijdig weggaat/overstapt naar een andere provider de resterende maanden alsnog in rekening worden gebracht. Dit staat ook gewoon in de algemene voorwaarden die je hebt gekregen tijdens het afsluiten van het contract. Telfort staat dus volledig in haar recht als zij jou een slotfactuur stuurt met de resterende maanden.

Het advies van Belcentrale is een duur advies, immers niet betalen betekend incassokosten welke op jou zullen worden verhaald. Als Belcentrale zo zeker is, vraag dan aan hun een garantstelling voor de kosten. Zij zullen dit niet doen. Jij bent en blijft zelf verantwoordelijk voor het nakomen van je contractuele verplichtingen jegens Telfort. Mijn advies, betalen en een volgende keer eerst nadenken voor je ingaat op een mooi verkooppraatje van een telecom verkoper.
Als ik je goed begrijp heb jij zelf een nieuw abonnement afgesloten via Belcentrale met nummerbehoud.
Door Telfort is hier medewerking aan verleend, maar aangezien jij nog een half jaar een lopend contract had is deze door Telfort nu ineens aan jouw gefactureerd?

Belcentrale heeft de overname geregeld met Telfort. Waarom bericht Telfort mij niets over een resterend abonnement. Telfort kan alleen klanten bedreigen?!
Reputatie 8
Badge +16
Nee, Belcentrale heeft geen inzicht in jouw contractduur. Telfort is bij portering van een nummer wettelijk verplicht mee te werken.
Je hebt zelf een onderzoek plicht op het moment dat je een nieuw contract aangaat of dit niet strijdig is met je wettelijke verplichtingen ten opzichte van een andere partij. Telfort bedreigd je niet maar handelt conform de algemene voorwaarde.
Badge +2
Telfort doet dit niet, omdat nummerbehoud een geautomatiseerd proces is tussen aanbieders. Geen enkele aanbieder doet dit dus. Je nieuwe aanbieder hoort jou erop te wijzen dat je wel dient te checken of het abonnement bij de oude aanbieder contractsvrij is. Daarnaast is het ook gewoon je eigen verantwoordelijkheid.

Ik sluit me dus aan bij het advies van Tuut-Tuut; betalen, slikken, en volgende keer beter opletten.

Daar voeg ik nog aan toe dat ik als ik jou was de kosten zou proberen te verhalen op je nieuwe aanbieder, aangezien zij je niet goed genoeg hebben voorgelicht.
Reputatie 8
Badge +16
Als je een contract van twee jaar afsluit, dan zit je daar twee jaar aan vast. Daarom heet het contract. Als jij overstapt tijdens een lopend contract, moet je de resterende periode afkopen. Of wachten tot het contact afgelopen is.
Belcentrale heeft destijd de overname geregeld met Telfort. Waarom bericht Telfort mij niets over een resterend abonnement? Telfort denkt zijn rechten te hebben aan voorwaarden van een jaarlijkse verlenging in een contract wat niet met een handtekening per jaar opnieuw is bevestigd. Er is toch altijd een opzegtermijn van 1 maand?
Nee, Belcentrale heeft geen inzicht in jouw contractduur. Telfort is bij portering van een nummer wettelijk verplicht mee te werken.
Je hebt zelf een onderzoek plicht op het moment dat je een nieuw contract aangaat of dit niet strijdig is met je wettelijke verplichtingen ten opzichte van een andere partij. Telfort bedreigd je niet maar handelt conform de algemene voorwaarde.

Telfort kan mij toch berichten over de gang van zaken m.b.t. overname van het abonnement. Dat is toch een omgangsregel tot klanten. Telfort denkt alles maar wettelijk niet te hoeven en wel te kunnen.
Als je een contract van twee jaar afsluit, dan zit je daar twee jaar aan vast. Daarom heet het contract. Als jij overstapt tijdens een lopend contract, moet je de resterende periode afkopen. Of wachten tot het contact afgelopen is.

Makkelijke gezegd. Dit contract liep al 5 jaar. Wie weet dat nog na 5 jaar. Telfort heeft ook zijn plicht om klanten te informeren over de gang van zaken m.b.t. opzeggingen en overname. Telfort denkt wettelijk niets te hoeven maar wel te kunnen.

Telfort kan mij toch berichten over de gang van zaken m.b.t. overname van het abonnement. Dat is toch een omgangsregel tot klanten. Telfort denkt alles maar wettelijk niet te hoeven en wel te kunnen.

Telfort is wettelijke verplicht mee te werken aan portering????
Telfort is zogenaamd wettelijk niet verplicht klanten te informeren bij overname?????
Dit klopt volgens mij niet.
Wettelijke verplichtingen tot een andere partij?. Waarom geen wettelijke verplichtingen tot je klanten. Of is het eenrichtingsverkeer bij Telfort.
Telfort doet dit niet, omdat nummerbehoud een geautomatiseerd proces is tussen aanbieders. Geen enkele aanbieder doet dit dus. Je nieuwe aanbieder hoort jou erop te wijzen dat je wel dient te checken of het abonnement bij de oude aanbieder contractsvrij is. Daarnaast is het ook gewoon je eigen verantwoordelijkheid.

Ik sluit me dus aan bij het advies van Tuut-Tuut; betalen, slikken, en volgende keer beter opletten.

Daar voeg ik nog aan toe dat ik als ik jou was de kosten zou proberen te verhalen op je nieuwe aanbieder, aangezien zij je niet goed genoeg hebben voorgelicht.

|Wettelijke verplichtingen en verantwoordelijkheden tot een andere partij? Waarom geen wettelijke verplichtingen tot je klanten? Duidelijke informatie geven naar je klanten, zeker als er een nieuwe aanbieder is!!!! Dat is tenminste duidelijke taal naar alle partijen en geen eenrichtingsverkeer dat het je eigen verantwoording is!
Reputatie 8
Badge +16
Telfort denkt zijn rechten te hebben aan voorwaarden van een jaarlijkse verlenging in een contract wat niet met een handtekening per jaar opnieuw is bevestigd. Er is toch altijd een opzegtermijn van 1 maand?

Ik wist niet dat het gaat om een contract dat al 5 jaar loopt. Dat vermeldde je niet in je openingspost. Wat staat er in je contract over verlengen? Want het zou inderdaad logisch zijn dat het na de vaste contractperiode per maand wordt verlengd.

Weet je zeker dat je niet onlangs je contract opnieuw voor een jaar hebt verlengd?

En als je zeker weet dat je een opzegtermijn van een maand hebt, dan vorder je dat andere (onterechte) bedrag gewoon terug.
Telfort denkt zijn rechten te hebben aan voorwaarden van een jaarlijkse verlenging in een contract wat niet met een handtekening per jaar opnieuw is bevestigd. Er is toch altijd een opzegtermijn van 1 maand?

Ik wist niet dat het gaat om een contract dat al 5 jaar loopt. Dat vermeldde je niet in je openingspost. Wat staat er in je contract over verlengen? Want het zou inderdaad logisch zijn dat het na de vaste contractperiode per maand wordt verlengd.

Weet je zeker dat je niet onlangs je contract opnieuw voor een jaar hebt verlengd?

Zie je wel. Bij iedere maatschappij ontvang je jaarlijks een nieuw contract/overeenkomst. Deze heb ik de laatste 5 jaar nooit ontvangen. Belcentrale wees mij er op dat als Telfort geen rechtsgeldig jaarlijks contract heeft met handtekening ze geen rechten hebben.
Bij iedere maatschappij ontvang je jaarlijks een nieuw contract/overeenkomst. Deze heb ik de laatste 5 jaar nooit ontvangen van Telfort. Belcentrale wees mij er op dat als Telfort geen rechtsgeldig jaarlijks contract heeft met handtekening ze geen rechten hebben.
Reputatie 8
Badge +16
Even ter verduidelijking, de Wet van Dam is alleen van toepassing voor particulieren voor wat betreft de opzegtermijn en contractperiode. Voor een zakelijk abonnement is een zakelijk contract van toepassing wat stilzwijgend verlengt wordt.

Hier is zover als ik kan beoordelen spraken van een Telfort Zakelijk Abonnement en daar gelden andere voorwaarde ten aanzien van einde contract en opzegbaarheid per maand.

Edit:

En de voorwaarde voor Telfort zakelijk mobiel:

3.3 De overeenkomst voor een Aansluiting wordt aangegaan door ondertekening van het Bestelformulier door Contractant tegen de op dat moment geldende Algemene Voorwaarden, tarieven en/of Aanvullende Voorwaarden. De overeenkomst voor een Aansluiting wordt aangegaan voor de minimumperiode per Aansluiting zoals vermeld in het Bestelformulier (hierna “Minimumperiode”). Indien in het Bestelformulier geen Minimumperiode is vermeld is de Minimumperiode per Aansluiting twaalf (12) maanden.
3.4 De Minimumperiode gaat in op de datum waarop de Aansluiting(en) in gebruik wordt/ worden gesteld (hierna “Ingebruikstellingsdatum”).
3.5 Nadat de Minimumperiode is verstreken wordt de periode dat elke Aansluiting is geactiveerd, stilzwijgend voor onbepaalde tijd verlengd, tenzij één van de Partijen de Aansluiting(en) schriftelijk beëindigt met inachtneming van een opzegtermijn van drie (3) maanden dan wel de maximaal toegestane wettelijke termijn.

Edit2: Hier de link naar de zakelijke voorwaarde:
http://www.telfort.nl/Zakelijk/Voorwaarden.htm
Badge +2
Ik raadt je aan gewoon even goed in je paperassen te duiken. Het klinkt als een zakelijk contract en daar geldt veel minder bescherming voor dan voor consumenten.

Hoe dan ook had je dit zelf kunnen voorkomen door voor een eventuele overstap aanvraag Telfort te contacteren en hoe dan ook is degene die je iets kunt verwijten je nieuwe aanbieder, want die had jou hiervoor vantevoren moeten waarschuwen.

Succes ermee!
Reputatie 8
Badge +15
Belcentrale is een telecom uit Rotterdam. Ik had er nog niet eerder van gehoord dus heb even Google gebruikt. Het is voor zakelijke gebruikers.

Het meeste is hier al geschreven maar heb nog een paar opmerkingen over het nummerbehoud. Blijkbaar is deze aangevraagd voor het einddatum waardoor het (zakelijke) abonnement bij Telfort is afgekocht.
Bij nummerbehoud heb je 2 variaties:
Automatische aanvragen:
Deze aanvragen worden ingediend en gecontroleerd door de systemen. Kloppen de gegevens en einddatum dan wordt het goedgekeurd.
Handmatige aanvragen:
Bij deze aanvragen wordt er een opmerking meegestuurd. Deze aanvragen worden handmatig gecontroleerd. Deze aanvragen komen voor als er situaties zijn waarbij men eerder weg mag.

Ik denk dat je aanvraag nummerbehoud handmatig is verwerkt. Anders had je afwijzing moeten hebben omdat de wensdatum voor de einddatum is. Misschien kan een medewerker van Telfort zien hoe de aanvraag is ingediend.
het is gewoonweg vervelend dat veel bedrijven nog steeds met die achterlijke opzegtermijnen werken
als je een klant wilt houden moet je hem niet een contract in zijn gezicht willen wrijven en hem nog even
voor de laatste keer met een boete om zijn hoofd slaan

de relatie tussen een klant en bedrijf is wederkerig en moet gebaseerd zijn op vertrouwen en respect en moet altijd nuttig zijn

ik denk dat deze klant nooit , never nooit meer iets met Telfort te maken wil hebben , dat lijkt mij geen beste manier om met mensen om te gaan op de lange termijn

probeer klanten op een sympathieke manier te binden, bied deze klant gewoon een korting aan om te blijven in plaats van dit contract geneuzel

zaken doen negentien noach noem ik dit
Reputatie 8
Badge +16
het is gewoonweg vervelend dat veel bedrijven nog steeds met die achterlijke opzegtermijnen werken

Vaak heeft een bedrijf gewoon een minimale looptijd van een overeenkomst nodig om winst te kunnen maken. Zeker als de marges laag zijn.

Je ziet in de telecomwereld weinig bedrijven die contracten hebben die meteen al per maand opzegbaar zijn. De tarieven daarvan zouden dan ook best hoog moeten zijn om de risico's af te dekken van klanten die anders per saldo verlies opleveren als ze snel overstappen. Want je moet dan in de eerste maand je investering al terugverdiend hebben.

Als consument heb je de wettelijke bescherming dat na de eerste contractperiode een contract per maand opzegbaar moet zijn. Als zakelijk gebruiker moet je gewoon zorgen dat je je contracten goed in de gaten houdt. Zoals je ook je andere contracten op slimme wijze beheert.
Even ter verduidelijking, de Wet van Dam is alleen van toepassing voor particulieren voor wat betreft de opzegtermijn en contractperiode. Voor een zakelijk abonnement is een zakelijk contract van toepassing wat stilzwijgend verlengt wordt.

Hier is zover als ik kan beoordelen spraken van een Telfort Zakelijk Abonnement en daar gelden andere voorwaarde ten aanzien van einde contract en opzegbaarheid per maand.

Edit:

En de voorwaarde voor Telfort zakelijk mobiel:

3.3 De overeenkomst voor een Aansluiting wordt aangegaan door ondertekening van het Bestelformulier door Contractant tegen de op dat moment geldende Algemene Voorwaarden, tarieven en/of Aanvullende Voorwaarden. De overeenkomst voor een Aansluiting wordt aangegaan voor de minimumperiode per Aansluiting zoals vermeld in het Bestelformulier (hierna “Minimumperiode”). Indien in het Bestelformulier geen Minimumperiode is vermeld is de Minimumperiode per Aansluiting twaalf (12) maanden.
3.4 De Minimumperiode gaat in op de datum waarop de Aansluiting(en) in gebruik wordt/ worden gesteld (hierna “Ingebruikstellingsdatum”).
3.5 Nadat de Minimumperiode is verstreken wordt de periode dat elke Aansluiting is geactiveerd, stilzwijgend voor onbepaalde tijd verlengd, tenzij één van de Partijen de Aansluiting(en) schriftelijk beëindigt met inachtneming van een opzegtermijn van drie (3) maanden dan wel de maximaal toegestane wettelijke termijn.

Edit2: Hier de link naar de zakelijke voorwaarde:
http://www.telfort.nl/Zakelijk/Voorwaarden.htm

En ja hoor, ik heb gelijk. Destijds een 1 jarig contract met 1 maand opzegtermijn afgesloten met Atlantic Telecom. Bewijs is opgestuurd naar Telfort. Deze overeenkomst is daarna overgenomen door Telfort met een mededeling. Ik heb geen contract met Telfort getekend. Ik ben benieuwd hoe ze reageren !!!!!!!!!!!!!!
En ja hoor, ik heb gelijk. Destijds een 1 jarig contract met 1 maand opzegtermijn afgesloten met Atlantic Telecom. Bewijs is opgestuurd naar Telfort. Deze overeenkomst is daarna overgenomen door Telfort met een mededeling. Ik heb geen contract met Telfort getekend. Ik ben benieuwd hoe ze reageren !!!!!!!!!!!!!!
Reputatie 8
Badge +16
Zoals ik het lees in de AV van Atlantic Telecom werken zij ook met jaarcontracten waarbij het opzeggen van het jaarcontract kan met een minimale opzegtermijn van een maand.

Ik lees dit als volgt:

We kennen allemaal de ANWB met het lidmaatschap van een jaar, je kan het gehele jaar opzeggen maar de einddatum van het lidmaatschap blijft 31 December. Opzeggen kan dus het gehele jaar TOT uiterlijk 15 November, aangezien de ANWB 6 weken opzegtermijn als minimum opzegtermijn hanteert. Doe je dit niet voor 15 November dan krijg je automatisch weer een lidmaatschap van een jaar aan je broek. Besluit je in Mei al op te zeggen dan loopt je lidmaatschap nog door tot 31 December.

Nu kijkend naar Atlantic Telecom:

Stel de einddatum van je Contract is 31 December, het opzeggen van je jaarcontract mag het gehele jaar gebeuren, echter TOT 30 November. Wil je echter eerder weg en zet je een portering in gang, op laten we zeggen 1 Mei, dan mag dat maar krijg je de niet gebruikte maanden Mei t/m December uit je contract op een slot nota gefactureerd. Vergis je niet we hebben het hier over Zakelijke contracten die anders gelezen en werken als een Consumenten contract.

Ik kan op dit moment zonder de volledige contract details te kennen tussen Atlantic Telecom en mariandeL12, los van de overname van Atlantic Telecom door Telfort geen harde uitspraken doen over wat nu wel of niet klopt en daarmee zijn mijn bovenstaande voorbeelden alleen maar bedoeld om duidelijk te maken dat Zakelijke contracten anders in elkaar zitten en werken.

Het laatste woord zal aan Telfort Zakelijk zijn om met een duidelijke uitleg van de Algemene Voorwaarde te komen en welke financiële en juridische consequenties dit heeft voor zowel Telfort als mariandeL12. Bedenk echter wel dat er een verschil is tussen recht hebben en recht krijgen. Welke kosten moeten er gemaakt worden om een eventuele juridische strijd te winnen en weegt dat wel op tegen de huidige factuur en tijd die er voor nodig is.
Bijgaand zend ik als bewijs de bevestigingspapieren van Atlantic Telecom en Telfort waarmee destijds een overeenkomst is afgesloten met 1 maand opzegtermijn. Zie Artikel 22.2 De Overeenkomst kan tegen en na het verstrijken van de minimumduur schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn van één Maand door de Contractant worden opgezegd.