Nieuwe functie bij iOS9: WiFi Assist

• 20 augustus 2015
  • 6 reacties
  • 904 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +1
Eindelijk is het is zover. Na lang wachten is de iOS 9 deze week gelanceerd. Eén van de nieuwe functies die iOS9 ons brengt is de Wi-Fi Assist. Met deze handige functie zorgt je telefoon dat bij een zwakke of slechte Wi-Fi verbinding het toestel automatisch overschakelt naar mobiel internet via je simkaart. Het voordeel is dat je altijd de beschikking hebt over internet op je mobiel. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je plotseling zonder internetverbinding komt te zitten waardoor je verstuurde berichten een vertraging oplopen.

De Wi-Fi Assist kan ook een keerzijde hebben. Het kan zijn dat je in de veronderstelling bent op je Wi-Fi netwerk te zitten terwijl je telefoon overgeschakeld is op mobiel internet via je simkaart. In dit geval kan dataverbruik in rekening gebracht worden door Telfort. Overweeg dus goed of je gebruik wenst te maken van deze functie.

6 reacties

Badge
en zo zet je het uit:

Wi-Fi Assistentie uitschakelen

Ga naar Instellingen > Mobiel netwerk.
Blader naar beneden totdat je de schakelaar Wi-Fi Assistentie ziet.
Zet de schakelaar uit.
Heb deze functie een paar dagen geprobeerd maar bij mij viel het extra data verbruik erg mee. Meestal is het wifi signaal ook goed dus misschien is dit bij andere niet zo.
Meestal is het wifi signaal ook goed dus misschien is dit bij andere niet zo.
Dat hoeft niet zo te zijn, er kan ook een andere oorzaak zijn. Onderhoud aan systemen vind vaak plaats in de nachtelijke uren. Wanneer dan de Wi-Fi assist staat ingeschakeld (bij Samsung is er die al langer...slimme netwerkwissel) en er is een upgrade gepland dan gaan er nogal wat embees doorgejast worden, en dan kan het financiële plaatje minder worden.
Als mijn wifi verbinding goed genoeg is heeft de switch naar 4G niet veel zin of mis ik iets?
Reputatie 8
Badge +15
WiFi assistentie is vooral bedoeld voor WiFi locaties waar het niet optimaal is. Denk aan openbare gelegenheden, WiFi in de trein etc.

Thuis is de WiFi verbinding veel stabieler. Alleen de providers voeren snachts werkzaamheden uit aan het vaste netwerk. Mocht je iPhone dan bezig zijn met updates etc dan gaan die verder via het 3G/4G netwerk. Met het gevolg dat het van je mobiele databundel af gaat,
Wat betreft de switch naar 4G, maar dat is off topic, zou je eigenlijk moeten vergelijken 3G / 4G. Daarbij speelt bij 4G niet alleen de snelheid maar de stabiliteit een grote rol. En volgens mij zegt Koffiemok in grote lijnen hetzelfde (bijna...) als wat ik al aangaf...:) En bij openbare Wi-Fi netwerken zou ik altijd een mate van voorzichtigheid gebruiken. Niet beveiligd...er kunnen kapers op de kust zijn...

Reageer