beantwoord

Mb verbruik met YouTube

• 24 februari 2017
  • 9 reacties
  • 1984 keer bekeken

Ik heb afgelopen maand mijn abonnement verlengd en een nieuwe simkaart gekregen.
Activeren vd kaart lukte niet via de website en heb ik telefonisch laten doen.
Ik ben van 500 mb naar 1500 mb gegaan.
Op 22-02-2017 had ik nog 1054 mb tegoed.
Op 23-02-2017 kreeg ik een bericht van telfort nadat mijn zoontje een half uur a 3 kwartier you tube had gekeken dat ik nu 80% van mijn bundel verbruikt heb.
Ik vind 800 mb voor 3 kwartier wel heel erg veel.
23-02-2017 heb ik telfort gebeld en haar het probleem voorgelegd.
Die mevrouw vertelde mij dat het niet klopte, en dat bij het overzetten van abonnementen het met de berichten van verbruik weleens fout kan gaan en dat er nu nog voldoende mb op stond.
Ik vroeg haar of dat dan betrekking had op het vorige abo van 500 mb dat ik daar 80% had van gebruikt.
Dat was dan het geval.
Echter toen ik vanmorgen weer op mij telfort keek stond er dus dat ik nog maar 87 mb heb, er is dus wel daadwerkelijk 800 mb verbruikt.
Vandaag weer gebeld en kreeg ik een andere mevrouw aan de lijn, die zei dat het wel degelijk mogelijk is om binnen 3 kwartier 800 mb te verbruiken.
Dit is dus weer compleet ander verhaal.
Ik vind het een abnormaal hoog verbruik en vertelde die mevrouw dat mijn zoontje ook met de 500 mb bundel weleens youtube keek en daar had ik nog gewoon mb over.
Ik zou u willen vragen om te kijken of dit hoge verbruik te maken heeft met het overzetten van het abbo.
Ik heb het juist verlengd om meer mb te krijgen en dus langer te kunnen internetten maar door de extra mb lijkt ook het verbruik omhoog te schieten.
Lijkt mij niet de bedoeling.
Ik hoor graag van u.

Mvg Ruud
icon

Beste antwoord door Leon 24 februari 2017, 19:01

Hallo Ruud,

Wanneer je video's gaat streamen dan kan het heel erg hard gaan. Er staan zat filmpjes met HD-kwaliteit op YouTube en als je die 45 minuten lang gaat afspelen dan ben je echt zo door je bundel heen.

Hier is heel veel informatie op internet over te vinden. Zelf heb ik zo snel al een interessant stukje gevonden. Klik hier om dat te bekijken.

Kijk zelf ook eens rond op internet.

Als het kan gebeuren dat iemand anders bij je thuis met jouw telefoon aan de haal gaat wil ik je adviseren om altijd de WiFi aan te zetten en de Mobiele Data uit.
Bekijk reactie

Reageren op topics is niet meer mogelijk. Heb je een nieuwe vraag? Ga dan naar het KPN Forum.

9 reacties

Reputatie 5
Badge +1
Hallo Ruud,

Wanneer je video's gaat streamen dan kan het heel erg hard gaan. Er staan zat filmpjes met HD-kwaliteit op YouTube en als je die 45 minuten lang gaat afspelen dan ben je echt zo door je bundel heen.

Hier is heel veel informatie op internet over te vinden. Zelf heb ik zo snel al een interessant stukje gevonden. Klik hier om dat te bekijken.

Als het kan gebeuren dat iemand anders bij je thuis met jouw telefoon aan de haal gaat wil ik je adviseren om altijd de WiFi aan te zetten en de Mobiele Data uit.
Hallo Ruud,

Hallo Leon

Ik heb zelf ook al op internet rondgekeken over dataverbruik, en heb ook gelezen dat het bekijken van een filmpje op you tube al snel 40 mb per 10 min kan kosten.
Maar dan kom ik nog steeds niet aan 800 mb in 45 minuten.
Tevens zet ik thuis altijd de wifi aan en mobiele netwerken uit om mb te besparen.(ook aan de telefoon duidelijk gemaakt aan de mevrouw van het 2de gesprek)
Ik kreeg op 23-02-2017 om 11:08 de melding dat ik nu 80% van mijn bundel had verbruikt, heb om 11:14 gekeken op mijn telfort en daar stond dat ik nog 1010 mb had.(zie screenshots)
Het verhaal van de eerste mevrouw lijkt mij dus iets waarschijnlijker.
Reputatie 8
Badge +15
Ik kreeg op 23-02-2017 om 11:08 de melding dat ik nu 80% van mijn bundel had verbruikt, heb om 11:14 gekeken op mijn telfort en daar stond dat ik nog 1010 mb had.(zie screenshots)
De smsjes die de providers sturen op 80% en 100% zijn realtime up to date berichten. Hou er rekening mee dat het dataverbruik tot 24 uur kan duren voor het bij de belstatus zichtbaar is. Zie de uitleg op deze pagina.
Hallo koffiemok

Ook deze vraag of de databundel nog moest worden verwerkt heb ik aan de mevrouw van het eerste gesprek gevraagd.
Dit was niet het geval ik had gewoon nog genoeg mb over.
Daar komt bij dat als ik 80% van mijn 1500 mb bundel heb verbruikt ik ik 300 mb over zou moeten hebben en niet 87 mb.
Als ik 80% van mijn oude mb bundel van 500 mb zou hebben verbruikt, zou ik nog 100 mb over moeten hebben en dat komt een stuk dichter in de buurt van die 87 mb.
Mijn nieuwe abbo is ingegaan op 17-02-2017 en op 23-02-2017 heb ik nog maar 87 mb dit heb ik zelfs met mijn bundel van 500mb nog nooit meegemaakt, dat die binnen zes dagen op was met gewoon hetzelfde gebruik.
Kun je op je telefoon zien het dataverbruik van dat tijdvak?
Kun je op je telefoon zien het dataverbruik van dat tijdvak?
Hall Friesian

Op mijn telefoon staat ook dat ik 1,21 gb heb verbruikt aan you tube.
Nou begint er wel wat bij mij te dagen dat op woensdag 22-02-2017 mijn telefoon op de helft vd dag nog maar 30% accuduur had, en toen ik een foto wou maken ik een foutmelding kreeg.(camerafout samsung s4).
Zou het kunnen dat mijn telefoon zelf verbinding heeft gemaakt met you tube of iets dergelijks.(Dat zou dan wel het hoge verbruik verklaren, want er is dan geen 3 kwartier op you tube gezeten maar zonder te weten al een halve dag)
Beste Ruud73

Je begrijpt dat jij op je toestel kunt zien wat er is gebruikt, kan iets afwijken van gemeten door de provider, maar toch. Of iets dergelijks, is door mij niet te beantwoorden. Per ongeluk een toets geraakt kan... Uit zichzelf lijkt me sterk maar niet persé onmogelijk, moeilijk te zeggen als zodanig. Zelf heb ik Opera Max geïnstalleerd en dan zie je de datum en de tijd van verbruik. Wat betreft data besparen een erg goede app. Een app waarmee je apps kunt blokkeren voor mobiele toegang tot data totdat jij toestemming geeft.
Ok Friesian bedankt voor de tip.
Ik heb opera max geinstalleerd, en ga het verbruik in de gaten houden.
Sorry voor late reactie maar zie nu pas je antwoord.
Reputatie 5
Badge +1
Hi Ruud, aangezien het hier inmiddels al een tijd stil is gaat hier nu een slotje op!

Mocht je nog iets kwijt willen, laat je dit dan weten in een nieuw topic?