beantwoord

Gebeld door +31 970 nummer

• 12 augustus 2019
  • 7 reacties
  • 23881 keer bekeken

Zojuist ben ik gebeld door het nummer +31 970-102-403-82

Ik wist niet eens dat 970 een bestaande code was maar dat terzijde.

Belt er een persoon (Duidelijk een bandje) die klaagt dat ik foto's van zijn vriendin like en er op reageer. Dan noemt hij wat citaten op als reactie die ik nooit verstuurd heb, na een tijdje hing het bandje op. Ook hoorde ik op de achtergrond wat geluiden alsof je in een drukke kamer bent.

Wanneer ik dit nummer terugbel hoor ik een bandje van een Engelstalige vrouw die zegt "Welcome to Eastguy! (over de naam ben ik het niet zeker), je belt ons buiten werkuren, belt u later terug of bezoek onze website.

Iemand verstand over dit en kan dit een hoge telefoonrekening worden? En hoe kan ik dit voorkomen.
icon

Beste antwoord door Natasja - Telfort 13 augustus 2019, 22:04

Dag @raymondtelfort. Van harte welkom hier. Ah, dit zijn altijd vervelende situaties. Een vreemd telefoontje ook, kan ik me zo voorstellen. Ik heb je verbruiksspecificatie erbij gepakt en zie aan deze kant in ieder geval geen buitenbundelkosten voor de oproepen.

Ik zie dat @Galdor68, @mandy, @nelly jacoba en @Kees-Jan je al prima advies geven. Omdat we bij gesprekken uit het buitenland geen onderzoek kunnen starten naar telefonische overlast, is het devies inderdaad om niet op te nemen en ook niet terug te bellen.

Het klopt overigens dat er wordt doorgelinkt naar KPN, @mandy. Een afdeling binnen KPN onderzoekt telefonische overlast namelijk.
Bekijk reactie

7 reacties

Met een mij vreemd nummer zoek ik vaak eerst dat nummer op
Dit nummer van een nummer die hoort bij eeen data sim levert meerdere soort gelijke meldingen op.

Het is nooit echt verstandig vreemde nummers terug te bellen zeker niet met dit soort rare ingesproken berichten.

Of het verdere gevolgen heeft durf ik niet te zeggen. Gebeld worden door dit soort bel robots waar dit op lijkt voorkomen zal heel lastig zijn.

Er kan zover ik weet vanuit Telfort als dit nodig is of gewenst wel een nader onderzoek worden gestart.
Dit is wat ik gevonden heb:

Telefonische overlast Mobiel

Nummer blokkeren bij telefonische overlast

(Wat mij opvalt is dat het doorgelinkt wordt naar KPN.)

Daar staat ook:

Let op: Helaas kunnen we niet helpen bij gesprekken uit het buitenland, omdat wij niet beschikken over buitenlandse klant- of contractgegevens.
Over het nummer:
https://www.netnummersnederland.nl/097-mobiele-data/

Het is niet slim terug te bellen als je een nummer niet kent.
Hoge kosten kan je voorkomen door onbekende nummers niet op te nemen, en zeker niet terug te bellen.
Reputatie 8
Badge +17
Dit is wat ik gevonden heb:

Telefonische overlast Mobiel
Nummer blokkeren bij telefonische overlast
(Wat mij opvalt is dat het doorgelinkt wordt naar KPN.)

Daar staat ook:

Let op: Helaas kunnen we niet helpen bij gesprekken uit het buitenland, omdat wij niet beschikken over buitenlandse klant- of contractgegevens.

+31 is dus een Nederlands nummer

Eigenlijk is het dan : 0970 en valt het in de 09 service nummers.

Terugbellen lijkt me niet echt verstandig omdat dat direct hoge kosten kan geven. Het feit dat TS het nummer teruggebeld heeft geeft aan dat TS géén blokkade heeft op 09 service nummers en daarmee meteen zélf verantwoordelijk is voor de kosten.
Alleen is het mede op basis van het aantal cijfers eerder een mobiele data nummer
Zie ook de reactie van nelly jacoba

Voor bestaande 10-cijferige nummers is het nummerformaat 316xxxxxxxx.Voor nieuwe 12-cijferige nummers wordt dit 3197xxxxxxxxx.

Bron

• Vaste telefoonnummers (010-, 020-, 030- etc.)
  • Mobiele telefoonnummers: 06-nummers
  • Mobiele datanummers: 0970-nummers
  • Informatienummers: 0800, 09XY, 18XY
  • Bedrijfsnummers: 088-nummers
  • Geografisch onafhankelijke nummers: 085-nummers
Bron
Reputatie 8
Badge +10
Dag @raymondtelfort. Van harte welkom hier. Ah, dit zijn altijd vervelende situaties. Een vreemd telefoontje ook, kan ik me zo voorstellen. Ik heb je verbruiksspecificatie erbij gepakt en zie aan deze kant in ieder geval geen buitenbundelkosten voor de oproepen.

Ik zie dat @Galdor68, @mandy, @nelly jacoba en @Kees-Jan je al prima advies geven. Omdat we bij gesprekken uit het buitenland geen onderzoek kunnen starten naar telefonische overlast, is het devies inderdaad om niet op te nemen en ook niet terug te bellen.

Het klopt overigens dat er wordt doorgelinkt naar KPN, @mandy. Een afdeling binnen KPN onderzoekt telefonische overlast namelijk.
Reputatie 8
Badge +10
Hallo @raymondtelfort. Ik zie dat je niet meer hebt gereageerd. Ik hoop dat je zo duidelijkheid hebt gekregen. Laat het gerust weten als je nog wel vragen hebt.

Reageer