Sticky

E.H.B.N. (Eerste Hulp Bij Netwerkproblemen)


Reputatie 8
Badge +15
Geen netwerk of een slechte netwerkverbinding kunnen zorgen voor frustraties en ongemak. Niet alle problemen met het netwerk zijn gerelateerd aan de dekking. Ook een toestel, simkaart of een combinatie van beiden kan voor problemen zorgen. Je kunt er zelf achter komen wat de oorzaak is. In dit topic lees je hier meer over.

Maar eerst. Hoe werkt een zendmast?
In een notendop:
Zendmasten werken met radiogolven en een eigenschap hiervan is dat deze niet afbuigen. Ook als je dus dichtbij of naast een zendmast staat, wil dit nog niet zeggen dat je het optimale netwerk hebt.


Masten zijn zo opgesteld om een zo goed mogelijk dekkingsgraad te kunnen bieden. Voor een mast geplaatst wordt, is er vooraf onderzoek gedaan op welke locatie de mast moet komen en hoe deze gericht moet komen te staan tegenover de andere masten. Ook zijn er vergunningen nodig om een mast te mogen en te kunnen plaatsen. Soms zijn de providers creatief en zijn masten geïntegreerd in de omgeving en vallen ze niet op.

Hoe meer obstakels, hoe zwakker het signaal.
Providers kunnen dekking binnenshuis niet garanderen vanwege omgevingsfactoren (obstakels). Dit is ook een reden dat je bij een hevige regen-, hagel- of sneeuwbui verminderde dekking kunt ervaren. Ook zijn er indoormasten. Die heb je bijvoorbeeld op Schiphol, in de treintunnel bij Rotterdam en op andere bekende en druktbezochte locaties.
En dan heb je ook nog de CoW's (Cell on Wheels).


Dit zijn mobiele masten die veel gebruikt worden bij evenementen en om tijdelijke extra drukte op het netwerk op te vangen.
De providers werken met verschillende frequenties, waardoor ze landelijke dekking kunnen garanderen. De regel met frequenties:
Lage frequentie = lagere golven = meer bereik.
Hoge frequentie = hogere golven = korter bereik.
Providers zijn ook continu bezig met hun netwerken, om deze voor ons als consument zo optimaal mogelijk te houden. We staan in Nederland niet voor niets in de top qua netwerken.
Tip: De meeste toestellen zijn tegenwoordig 2G, 3G en 4G toestellen. Laat de netwerkselectie op automatisch staan. Je toestel zal dan op elke locatie zoeken naar het beste en sterkste netwerk.
Tip: Koop je een toestel in of vanuit het buitenland? Controleer dan wel of het toestel geschikt is voor het KPN netwerk. GSMarena heeft veel toestellen in hun database met netwerkspecificaties. In de specificaties zie je naast het netwerk ook een getal staan zoals 8, 20 (band) etc. De frequenties en bandspecificaties van KPN (UMTS): 800 MHz (band 20) | 900 MHz (band 😎 | 1800 MHz (band 3) | 2100 MHz (band 1) | 2600 MHz (band 7). Op deze pagina staat een lijst met uitgebreide specificaties.

Ga naar Netwerk maar kan niet bellen/internetten | Slecht internet of werkt niet | Slecht netwerk op meerdere locaties | Slecht netwerk op één locatie | nog vragen?

4 reacties

Reputatie 8
Badge +15
En wat als ik het op één locatie ervaar?
Ook dan is het belangrijk dat je een crosscheck uitvoert. Zo kun je erachter komen of inderdaad het netwerk is dat de problemen veroorzaakt. Een paar dingen die je zelf al kunt uitvoeren:
- Controleer de dekking.
- Is het binnenshuis, buitenshuis of beide:
Is het alleen binnenshuis dan is dat vervelend, maar dekking binnenshuis kan niet gegarandeerd worden.
- Is het binnenshuis en buitenshuis, controleer dan eens of er werkzaamheden of storingen zijn. Kijk ook eens in de omgeving. Een hoge kraan bijvoorbeeld kan al zorgen voor verminderd bereik.
- Wil je weten op welk netwerktype de problemen zijn, zet dan het toestel op handmatig 2G, 3G en 3G/4G netwerk.
Tip: Zorg dat je ook voorbeelden hebt met datum + tijdstip + telefoonnummer + omschrijving klacht. Voorbeelden mogen niet ouder zijn dan 30 dagen. Ze kunnen dan gerichter onderzoek op het netwerk uitvoeren.
Reputatie 8
Badge +15
Ik ervaar problemen op meerdere locaties. Is dit netwerkgerelateerd of ligt het toch aan simkaart of toestel? En hoe kom ik erachter?
Het zou echt puur toeval zijn als als dit door het netwerk komt, gezien de dekkingsgraad in Nederland. In deze situaties is vaak het toestel of de simkaart de boosdoener. Zet als eerste eens je toestel helemaal uit en aan. Nog problemen? Dan dien je een crosscheck (kruistest) uit te voeren. Je simkaart in een ander toestel en een andere simkaart in jouw toestel. Er zijn 2 uitkomsten:
1: In een ander toestel dezelfde problemen: Je simkaart is dan aan vervanging toe. Deze kun je via Mijn Telfort bestellen met behoud van je 06-nummer.
2: In een ander toestel geen problemen: Dan ligt de oorzaak in je toestel. Maak een back-up en reset het toestel naar fabrieksinstellingen. Ook hiervoor vind je stappenplannen terug op toestelhulp. Nog niet opgelost, dan kun je het toestel ter reparatie aanbieden.
Tip: Soms levert de crosscheck niet direct een antwoord op. Het advies is dus om de crosscheck voor een langere periode uit te voeren.
Reputatie 8
Badge +15
Maar hoe verklaar je dan dat mijn internet zo belabberd is of niet werkt?
Ervaar je traag internet of werkt het internet niet, zet als eerste je toestel uit en aan. Niet opgelost? Controleer de instellingen in de telefoon. Toestelhulp kan je daar goed bij helpen.
Werkt Whatsapp wel maar websites bezoeken niet? Controleer dan zeker de instellingen. Dit komt vooral voor als de proxy en de poort ingevuld staan.
Tip: In iOS kun je de netwerkinstellingen herstellen via Instellingen > Algemeen > Stel opnieuw in > Herstel netwerkinstellingen. Je WiFi wachtwoorden worden hiermee ook gewist!
Ook in bepaalde Androidversies/toestellen kun je de APN instellingen herstellen. Hiermee herstel je alleen de APN instellingen. WiFi wachtwoorden blijven bewaard.
Reputatie 8
Badge +15
Ik heb voldoende netwerkbereik en toch kan ik niet bellen & internetten!
Begin dan eens met het uit- en aanzetten van je telefoon. We laten vaak onze telefoon dag en nacht aan staan. Net zoals bij gewone computers loopt het geheugen dan vol. Door het toestel uit en aan te zetten leeg je het geheugen en stop je overbodige processen.

Gesprekken worden afgebroken, niet opgezet en sms’jes worden niet verstuurd.
Ervaar je dit soort problemen dan is je toestel, simkaart of een combinatie van beiden vaak de oorzaak. Begin eerst met het testen van de simkaart in een ander toestel. Dit soort problemen kunnen veroorzaakt worden door een verkeerd geknipte of verouderde type simkaart.

Pas na een tweede keer komt een gesprek pas door. Hoe kan dat?
Dit is een symptoom van de "niet storen" functie. Ook herkenbaar doordat gesprekken direct naar de voicemail gaan.


Controleer of deze aan staat (half maantje in de statusbalk) en zet deze uit of maak een favorietenlijst aan en het is opgelost. Wil je weten hoe je deze functie optimaal kunt benutten, kijk dan in de handleiding. Handleidingen vind je terug op toestelhulp.

Reageer