vraag

Data verbruik Sim Only Telfort

• 7 augustus 2014
  • 7 reacties
  • 530 keer bekeken

Sinds 22-05-2014 is mijn vader overgestapt naar Telfort voor een Smartpakker 150+100+500. Nu heeft hij sinds de overstap elke maand al het probleem dat zijn data halverwege de maand op is.
Voor de goede orde, hiervoor had hij bij T-Mobile een bundel van 500MB en heeft deze nooit opgebruikt. Zijn gemiddelde MB verbruik was rond de 250MB per maand. Op deze basis heb ik voor hem dit abonnement afgesloten bij mij in de winkel (Telfort Tilburg).

Nu heb ik al een klacht ingeschoten en tig keer contact gehad maar er komt geen fatsoenlijke oplossing. Er komen alleen onzin argumenten waarom het data verbruik zo hoog kan zijn. Ik heb alle automatische updates uitstaan en verder alle instellingen nagekeken. Het kan ook niet aan het toestel liggen want ik heb het met twee toestellen een maand lang getest en beide hebben het hoge data verbruik.

Nu heb ik afgelopen maand Onavo Count geïnstalleerd op de telefoon om te zien hoeveel data er door de telefoon wordt verbruikt. Onavo geeft aan dat mijn vader tot vandaag in zijn billing cyclus 230 MB heeft verbruikt. Telfort zegt echter dat hij 410 MB heeft verbruikt(!). Hoe kan dit zijn?!

Ik kan nergens heen met mijn vraag want niemand kan mij fatsoenlijk helpen of een antwoord geven of überhaupt een oplossing bieden.

Hopelijk kan ik hier wel een antwoord krijgen.

7 reacties

Badge +2
Goed dat je al wat opties hebt geprobeerd uit te sluiten. Het lastige is dat providers niet mogen bij houden wat de data verbruikt, uit privacy overwegingen. Dat betekent dat alleen de klant zelf dit kan doen, door op het toestel hiernaar te kijken en evt een app te installeren. Bij toestellen met Android 4.0 of hoger heeft het toestel zelf al een kopje 'datagebruik' bij de instellingen staan. Bij iphone dien je zelf een App er op te zetten. Het is dan natuurlijk aan te raden een betrouwbare app te pakken, zoals de MB meter van KPN. Van Onavo Count heb ik nog nooit gehoord. Ik vrees dan ook dat de cyclus waarin de app telt niet correct is (bijv factuurperiode Van Telfort is van elke 15e tot de 15e maar dat Onavo telt vanaf de 1e vd maand) of dat Onavo onbetrouwbaar is, want aangezien Telfort per 10kb af rond (Hollandse Nieuwe rond elke data sessie af per 100mb) is een dergelijk groot verschil niet anders te verklaren.

Wat betreft het datagebruik zelf; een recente boosdoener is bijv Facebook, die hebben een instelling gewijzigd waardoor filmpjes op de tijdlijn standaard al ingeladen worden, dus schiet het data verbruik ineens omhoog.

Succes met je zoektocht naar welke app de data op slurpt.
Reputatie 8
Badge +15
Hoi pimba89 en welkom op het forum. :)

Het is heel lastig om aan te geven wat er precies aan de hand is. Er kunnen meerdere oorzaken zijn waardoor je vader ineens meer data verbruikt. Providers mogen niet opslaan wat je vader doet. Providers mogen alleen de MB's sessies laten zien.

Nu heb ik afgelopen maand Onavo Count geïnstalleerd op de telefoon om te zien hoeveel data er door de telefoon wordt verbruikt. Onavo geeft aan dat mijn vader tot vandaag in zijn billing cyclus 230 MB heeft verbruikt. Telfort zegt echter dat hij 410 MB heeft verbruikt(!). Hoe kan dit zijn?!

Dat klopt en dit zal je met elk toestel hebben. Toestellen en providers registreren verschillend het dataverbruik. Hierdoor ontstaat er een verschil.

Het hoeft niet noodzakelijk een synchronisatie of backup issue te zijn. Het kan bijvoorbeeld ook:
- Een app die zijn die voor veel dataverkeer zorgt.
- Apps die video autoplay gebruiken. Dit kost ernorm veel data.
- Een niet goedwerkende Wi-Fi verbinding of niet juist ingesteld.

Mijn advies met een bundel van 500MB:
- Gebruik van Wi-Fi: 3G/Mobiele data uitzetten.
- Wi-Fi op altijd aan zetten. Ook in de slaapstand zal het toestel de Wi-Fi verbinding dan niet uitzetten.
- Updates van apps op alleen via Wi-Fi zetten.
- Autoplay van bijv Facebook uitzetten of alleen op Wi-Fi.

Hoogstwaarschijnlijk zal je deze tips en antwoorden van de klantenservice gehad. En deze tips zal je overal terug vinden op het internet. Wellicht is het misschien beter dat je vader zijn bundel verhoogd naar 1000MB. Bij Telfort kan je heel goedkoop de bundel verhogen.
Beste Koffiemok,

bedankt voor je reactie.
Ik weet dat provider niet mogen opslaan waar het verbruik in zit, werk zelf namelijk ook in de winkel van Telfort.
Wat betreft je advies,

- Wifi staat op altijd aan
- Updates worden altijd al alleen via Wifi gedaan.
- Autoplay op Facebook stond ook al uit.

Je eerste tip wil ik nog in achting nemen.

Helaas is het verhogen van de bundel niet voordelig. Het verhogen van 500MB naar 1000MB is €13 per maand meer(!).
Alleen met de nieuwe propositie van na 4 augustus 2014 is dit voordelig.

De Onavo Count is trouwens wel een betrouwbare app die veelvuldig is aangeraden door kenners. Hij staat echter wel correct ingesteld op de maand zoals deze loopt bij Telfort.

Dus ik ben nog steeds verloren 😞
Reputatie 8
Badge +15
Dat verloren gevoel zal je blijven houden ben ik bang. :(
Het is voor buitenstaanders heel lastig om exact aan te geven wat nu de oorzaak is.

Het uitzetten van de 3G/mobiele data is echt een aanrader!
Een smartphone is zo ingesteld dat het altijd de sterkste verbinding zal pakken. Zit je op een Wi-Fi netwerk dan zal je toestel automatisch de Wi-Fi pakken omdat die vaak sneller is. Maar als het toestel via de Wi-Fi bezig is met updaten etc en de Wi-Fi is zwak of valt weg dan gaat je toestel automatisch verder via het 3G netwerk. Die kijkt echt niet naar je internetbundel, die wil updates binnen halen e.d.

Ik heb eens als test 12 maanden een bundel van 500MB gehad. En ik doe veel met mobiel internet, heel veel! Iedereen ziet me ook bijna altijd met dat ding in handen. Toch heb ik het voor elkaar gekregen om elke maand netjes onder de 500MB te blijven. Mijn gemiddelde verbruik lag rond de 445 MB per maand.

Onavo is inderdaad een goede app om het bij te houden. Data manager vind ik persoonlijk iets beter. Zolang je maar rekening houdt met het verschil.

Weet je dat zeker dat je vader zoveel duurder is met een hogere bundel?
Mijn Telfort > Mijn abonnement > Internetbundel, klik op wijzigen. Je ziet dan de mogelijkheden en wat tussen (incl korting ) staat is de prijs van de bundel.

Welk toestel gebruikt je vader?
Misschien heb ik nog wat tips voor je.. Mits het een android toestel is. 🙂
Het is nu een iPhone 5, vorige maand een iPhone 4s. Dus helaas geen android ;)
Maar ik heb net gekeken in ons systeem in de winkel om de bundel te verhogen én contact gehad met onze dealersupport en beie zeggen dat het dertien euro duurder wordt... helaas...

In ieder geval bedankt voor het meedenken!
Reputatie 8
Badge +15
Dacht ik al vanwege Onavo.. ;)
Mijn iPad is alleen met Wi-Fi en mijn iPhone is uitgeleend. :)

Maar doe de tip van Wi-Fi aan, mobiele data uit maar eens uitproberen. Laat me dan over een tijdje weten of je verschil hebt gemerkt met MB verbruik.
3G kan je overigens aan laten staan als mobiele data maar uitgeschakeld is.
Badge +2
Mijn vergissing mbt Onavo, ben iets minder thuis in de iphone apps. Overigens zou je als Telfort medewerker moeten weten dat Telfort geen vals data gebruik meldt, want daar heeft Telfort ook geen direct baat bij. Telfort zou dan in theorie wel een hogere databundel kunnen verkopen, maar een tevreden klant en gevoel eerlijk behandeld te worden wegen bij Telfort zwaarder. Ik zou zeggen; gebruik de tips van Koffiemok, en probeer ook eens de Kpn Mb meter.

Reageer