Cat5e versus cat6 utp-draad

• 9 maart 2016
  • 23 reacties
  • 4227 keer bekeken

Badge +1
Een cat5e utp-draad heeft een maximale bandbreedte van 100 Mhz. Een cat6 utp-draad heeft een maximale bandbreedte van 250 Mhz. Welke bandbreedte heb ik met een Telfort internetverbinding?

23 reacties

Je adsl/vdsl telfort verbinding is afhankelijk (beschikbaarheid) van je pakket 8Mb/s tot 80Mb/s
Genoemde kabels is van belang voor je interne doorvoersnelheid.

http://www.utp-kabel.nl/blog/welke-kabel-moet-ik-kiezen.html

Een CAT5e kabel – Haalt snelheden tot 1000 Mbit/s en is geschikt voor Gigabit netwerken.
De doorvoersnelheid is 100mhz.

Een CAT6 kabel – Haalt snelheden tot 1000 Mbit/s en is geschikt voor Gigabit netwerken.
De doorvoersnelheid is 250mhz. Hierdoor kan het meer data tegelijkertijd verwerken dan een Cat5e kabel.

Het verschil tussen Cat5e en Cat6 is dus enkel de bandbreedte.
Zie het als een tweebaans autosnelweg waar op beiden helften 120 wordt gereden (of op sommige stukken tegenwoordig 130). De snelheid is gelijk, maar de hoeveelheid rijbanen (=bandbreedte) kan verschillen. Zo is CAT5e bijvoorbeeld een 2 baanssnelweg en Cat6 een 5 baans. Het moge duidelijk zijn dat op een 5 baans weg meer auto's tegelijkertijd naar hun locatie kunnen rijden.
Badge +2
Wat is het gevolg daarvan (uit interesse)? Haalt de klant dan sneller internet binnen? Gaat het downloaden sneller?
Badge +1
> Je adsl/vdsl telfort verbinding is afhankelijk (beschikbaarheid) van je pakket 8Mb/s tot 80Mb/s

Dat begrijp ik, maar wat is de externe bandbreedte van een 80 Mb./8 Mb. verbinding? Met andere woorden wat voor bandbreedte levert Telfort mij?

> Genoemde kabels is van belang voor je interne doorvoersnelheid.

En ook dat begrijp ik. Ik heb in alle computers gigabit netwerkkaarten zittten die een snelheid van 1 Gbps hebben. Een bestandje van een computer kopiëren (wat ik nog wel eens doe) naar een andere computer gaat bij een niet al te groot bestand (± 5 tot ± 10 Mb.) zo snel dat je het niet eens meer ziet of het bestand al gekopieerd is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/VDSL2
Bandbreedte van een vdsl verbinding loopt van 8.8 MHz tot 30 MHz
Ik heb zelf een 80mb adsl verbinding, profiel die daarbij hoort is 17a, hier hoort 17.7 MHz als bandbreedte.
Wat is het gevolg daarvan (uit interesse)? Haalt de klant dan sneller internet binnen? Gaat het downloaden sneller?

Je kan niet sneller internetten en of downloaden dan wat je modem toebedeeld krijgt. Afhankelijk van je internet pakket wordt een bepaalde profiel op je modem getraind. Als je modem op 40mb wordt getraind kun je geen snelheden boven 40mb ( >45) halen omdat het "begrensd" is.
Badge +1
> https://nl.wikipedia.org/wiki/VDSL2
> Bandbreedte van een vdsl verbinding loopt van 8.8 MHz tot 30 MHz
> Ik heb zelf een 80mb adsl verbinding, profiel die daarbij hoort is 17a, hier hoort 17.7 MHz als bandbreedte.

Kijk dat wilde ik weten. Maar het roept wel weer een andere vraag op.

> VDSL2 verzadigt zeer snel van een theoretisch maximum van 250 Mbit/s bij de 'bron' tot 100 Mbit/s tot
> op 0,5 km en 50 Mbit/s tot op 1 km

In mijn profiel staat ook die 17a. Heb volgens het modem VDSL. (Ik dacht altijd VDSL2+ maar dat hebben ze stiekempjes veranderd). Maar als je hetgeen in wikipedia moet geloven is de maximale (theoretische) bandbreedte 17,664 Mhz bij een snelheid van 250 Mbit/s. De afstand tot de wijkkast moet dan minder zijn dan 500 meter en die is bij mij 232 meter. Maar wat zal dan de bandbreedte zijn als ik een 80 Mbit/s/8 Mbit/s verbinding over 232 meter heb?
> https://nl.wikipedia.org/wiki/VDSL2
> Bandbreedte van een vdsl verbinding loopt van 8.8 MHz tot 30 MHz
> Ik heb zelf een 80mb adsl verbinding, profiel die daarbij hoort is 17a, hier hoort 17.7 MHz als bandbreedte.

Kijk dat wilde ik weten. Maar het roept wel weer een andere vraag op.

> VDSL2 verzadigt zeer snel van een theoretisch maximum van 250 Mbit/s bij de 'bron' tot 100 Mbit/s tot
> op 0,5 km en 50 Mbit/s tot op 1 km

In mijn profiel staat ook die 17a. Heb volgens het modem VDSL. (Ik dacht altijd VDSL2+ maar dat hebben ze stiekempjes veranderd). Maar als je hetgeen in wikipedia moet geloven is de maximale (theoretische) bandbreedte 17,664 Mhz bij een snelheid van 250 Mbit/s. De afstand tot de wijkkast moet dan minder zijn dan 500 meter en die is bij mij 232 meter. Maar wat zal dan de bandbreedte zijn als ik een 80 Mbit/s/8 Mbit/s verbinding over 232 meter heb?
Je zit nagenoeg in "wijkcentrale", dat betekent maximaal snelheid haalbaar. Afhankelijk van je gekozen internet pakket zal snelheid rond of boven 80Mbit zijn. Ik heb zelf intenet extra (80mb) pakket, afstand tot wijkcentrale is 400-500 meter, modem krijgt rond 98mb. Via volgende site kun je zien wat maximaal haalbare snelheid is. Bijvoorbeeld ook of bonding (waarbij theoretisch 200mb haalbaar is) in de planning staat. https://netco-fpi-info.fourstack.nl/
Badge +1
> Je zit nagenoeg in "wijkcentrale", dat betekent maximaal snelheid haalbaar.
> Afhankelijk van je gekozen internet pakket zal snelheid rond of boven 80Mbit zijn.
> Ik heb zelf intenet extra (80mb) pakket, afstand tot wijkcentrale is 400-500 meter,
> modem krijgt rond 98mb. Via volgende site kun je zien wat maximaal haalbare snelheid is.
> Bijvoorbeeld ook of bonding (waarbij theoretisch 200mb haalbaar is) in de planning staat.
> https://netco-fpi-info.fourstack.nl/

Bedankt Eric, maar dit weet ik allemaal wel 😉 Ik wil iets weten wat schijnbaar niemand belangrijk vindt en dat is de bandbreedte (uitgedrukt in Mhz!) van de externe VDSL verbinding van Telfort bij een profiel van ? met een 80 Mbit/s/8 Mbit/s snelheid en een afstand tot de wijkkast van 232 meter.
Reputatie 8
Badge +10
Ik wil iets weten wat schijnbaar niemand belangrijk vindt en dat is de bandbreedte (uitgedrukt in Mhz!) van de externe VDSL verbinding van Telfort bij een profiel van ? met een 80 Mbit/s/8 Mbit/s snelheid en een afstand tot de wijkkast van 232 meter.
En wat wil je bereiken met deze kennis..?
Je profiel en je snelheid staan vast, weten hoeveel Mhz je hebt bij profiel X en op 232 meter afstand gaan daar geen verandering in brengen...
> Je zit nagenoeg in "wijkcentrale", dat betekent maximaal snelheid haalbaar.
> Afhankelijk van je gekozen internet pakket zal snelheid rond of boven 80Mbit zijn.
> Ik heb zelf intenet extra (80mb) pakket, afstand tot wijkcentrale is 400-500 meter,
> modem krijgt rond 98mb. Via volgende site kun je zien wat maximaal haalbare snelheid is.
> Bijvoorbeeld ook of bonding (waarbij theoretisch 200mb haalbaar is) in de planning staat.
> https://netco-fpi-info.fourstack.nl/

Bedankt Eric, maar dit weet ik allemaal wel 😉 Ik wil iets weten wat schijnbaar niemand belangrijk vindt en dat is de bandbreedte (uitgedrukt in Mhz!) van de externe VDSL verbinding van Telfort bij een profiel van ? met een 80 Mbit/s/8 Mbit/s snelheid en een afstand tot de wijkkast van 232 meter.
Wellicht een domme vraag vanuit mijn kant: wat wil je dan met die informatie ?
Als een "simpele" internet gebruiker ben ik zelf alleen geïnteresseerd in "ruis" op de lijn en crc en fec errors, deze hebben direct effect op je internetsnelheid ( stabiliteit)
Reputatie 8
Badge +10
Spijkers op laag water zoeken... :8
Badge +1
Enterprise > Spijkers op laag water zoeken...

Hoe kom je daar zo bij? 't Is toch een kwestie van goed lezen.......

Eric > Wellicht een domme vraag vanuit mijn kant: wat wil je dan met die informatie?
Eric > Als een "simpele" internet gebruiker ben ik zelf alleen geïnteresseerd in "ruis"
Eric > op de lijn en crc en fec errors, deze hebben direct effect op je internetsnelheid ( stabiliteit)

Domme vragen zijn er niet! Het is pas dom om niets te vragen ;-)
Wat ik met deze informatie wil? Nou dat staat in het onderwerp "Cat5e versus cat6 utp-draad". Ik wil mijn netwerk optimaliseren door utp-draad te gaan gebruiken die meerdere datastromen tegelijk aankan. Cat5e loopt wat bandbreedte betreft over een dubbelbaans autosnelweg. Cat6 daarentegen loopt op een vierbaans autosnelweg en dat heeft te maken met de bandbreedte in Mhz.

Maar zoals je zelf al aangeeft zijn er nog veel meer dingen van belang dan alleen de internetsnelheid. Maar dat zien of weten de meeste mensen niet. Die willen zoiets helemaal niet weten. Als internet het maar snel genoeg doet, is het hun wel best.
Reputatie 8
Badge +16
Ik wil mijn netwerk optimaliseren door utp-draad te gaan gebruiken die meerdere datastromen tegelijk aankan.

Ik volg het toch niet helemaal. Vermoedelijk zal de beperking in je apparatuur zitten en niet in je kabels. Met andere woorden, je kunt hele dure kabels gebruiken met een hele hoge bandbreedte. Maar als je netwerkkaarten en je modem deze bandbreedte slechts gedeeltelijk benutten kun je net zo goed voor een goedkoper alternatief gaan.
Badge +1
> Ik volg het toch niet helemaal. Vermoedelijk zal de beperking in je apparatuur zitten

Met deze beperking wil ik dus proberen om er zoveel mogelijk uit te halen. En ja àls de apparatuur (wat ik betwijfel, want Telfort levert bij een VDSL-verbindig een geschikt modem) beperkt zou zijn, heb je vast wel eens van het spreekwoord gehoord: Een schakel van een ketting is net zo sterk dan de zwakste schakel van die ketting.

> netwerkkaarten en je modem.....

Het is dus nu even de vraag of het modem "geschikt" is, maar dat denk ik wel. Netwerkkaarten zijn allemaal geschikt voor 1 Gbps/s maar hoeveel bandbreedte die aan kunnen weet ik niet.

Kijk en daar ben ik nu naar op zoek hoeveel bandbreedte Telfort levert met een 80 Mbps/s/8 Mbps/s VDSL-verbinding over een afstand van 232 meter. Die bandbreedte wil ik dus optimaal gaan benutten. Dus de bandbreedte die door Telfort in het modem geblazen wordt. Dat is nu nog 17a en dat is 17.7 MHz. Als Telfort dus een veel hogere bandbreedte zou leveren, kan ik dat met cat6-draad optimaal benutten omdat ik a. heel dichtbij de wijkkast zit en b. met cat6-draad tot een bandbreedte van 250 Mhz. kan gaan over een afstand van minder dan 500 meter.
Reputatie 8
Badge +16
Telfort zal niet hoger leveren als het 17a profiel. Dus daarmee is dit het max van de verbinding.
Badge +1
> Telfort zal niet hoger leveren als het 17a profiel. Dus daarmee is dit het max van de verbinding.

Nou dan weet ik dat 😃 Het is dan een beetje jammer dat die bandbreedte niet zo hoog is als het modem en cat5e-draad aan kunnen. Want ik mag toch wel aannemen dat het modem van Telfort een hogere bandbreedte aankan dan die magere 17,664 Mhz.
Reputatie 8
Badge +10
Want ik mag toch wel aannemen dat het modem van Telfort een hogere bandbreedte aankan dan die magere 17,664 Mhz.
Die 17.664 Mhz is anders genoeg om een 100+ Mbps-verbinding soepel te verwerken.
Er is nog een hoger profiel van 30 Mhz (30a) maar dat profiel wordt door Telfort (nog) niet ondesteund.
Of de modem dit wel kan is mij niet bekend.
Badge +1
> Die 17.664 Mhz is anders genoeg om een 100+ Mbps-verbinding soepel te verwerken.

Het gaat ook niet om het soepel werken met een 100+ Mbp/s-verbinding maar om met een vierbaans autosnelweg over internet te kunnen zoefen.

> Er is nog een hoger profiel van 30 Mhz (30a) maar dat profiel wordt zowel door Telfort als
> door de modem niet ondersteund.

We worden dus "afgeknepen" door Telfort 😞
Reputatie 8
Badge +10

We worden dus "afgeknepen" door Telfort :-(

Zucht... :8
Nee, dat profiel wordt niet ondersteund door het KPN netwerk omdat dat profiel voor snelheden (200+ over VDSL met vectoring, 400+ met pair bonding) is en die snelheden worden (nog) niet geleverd/zijn technisch nog niet haalbaar...
Badge +1
> Zucht...

Lucht dit op?

> Nee, dat profiel wordt niet ondersteund door het KPN netwerk omdat dat profiel voor snelheden
> (200+ over VDSL met vectoring, 400+ met pair bonding) is en die snelheden worden (nog)
> niet geleverd/zijn technisch nog niet haalbaar.

Duidelijk. Ik zal eens bij iemand nagaan welke bandbreedte die heeft met glasvezel 500 Mbp/s-verbinding..... Dat zou dan wel heel hoog moeten zijn. In ieder geval stukken hoger dan die magere 17,664 Mhz.
Reputatie 8
Badge +10
> Zucht...

Lucht dit op?

Mwoah... het valt me alleen op dat je vaak nogal een negatieve houding aanneemt jegens je provider.
Je verwijt Telfort nu weer het afknijpen van de verbinding terwijl je daar geen enkele onderbouwing voor aandraagt.
Het is gewoon een Pavlov-reactie...
En 17,664 Mhz is volgens jou 'mager'... maar vertel dan eens waarom.
Een 30 Mhz profiel zal op een 17 Mhz profiel vermoedelijk niet eens werken of geen enkel effect hebben, anders zou een netwerkbeheerder wel gebruik maken van het voordeel dat zoiets biedt.

Een wat positievere houding zou je dus sieren. :)

Duidelijk. Ik zal eens bij iemand nagaan welke bandbreedte die heeft met glasvezel 500 Mbp/s-verbinding..... Dat zou dan wel heel hoog moeten zijn. In ieder geval stukken hoger dan die magere 17,664 Mhz.

Ik vermoed dat de gebruikte techniek dermate verschillend is dat je hier geen vergelijkingen voor kan trekken.
Glasvezel werkt met lichtpulsen en niet met weerstanden op een koperdraadje.
Reputatie 8
Badge +16
Ik snap de hele discussie niet. Bandbreedte is niet hetzelfde als snelheid. Hooguit geeft het een indicatie van de theoretische maximaal haalbare snelheid die je door een kabel kunt sturen als je de beschikbare bandbreedte optimaal benut. Maar in de praktijk ga je nooit die grens opzoeken. Over het algemeen kan een kabel theoretisch veel meer snelheid aan dan waar deze in de praktijk voor wordt gebruikt.

Snelheid hangt vooral af van de manier waarop de bandbreedte gebruikt wordt, dus het type modulatie, de gebruikte codering etc. Deze dingen zijn vastgelegd in het gebruikte fysieke protocol. Maar ook factoren zoals overspraak en lengte van de kabel spelen een rol. Zo was hier vroeger de maximale internetsnelheid 4 Mbps toen de centrale 2,5km ver weg stond. Later werd dit over dezelfde lijn 16 Mbps doordat er een ander type ADSL werd gebruikt. En nu is het 100 Mbps vanuit de wijkkast met VVDSL. Maar de bekabeling tussen het modem en de wijkkast is niet vervangen dus de bandbreedte is hetzelfde. Het zelfde geldt voor een LAN... je kunt wel cat6 utp kopen... maar als je een afstand van een kilometer wilt overbruggen werkt dit vermoedelijk ook niet door de hoge demping.

En verder kent een provider natuurlijk beperkingen in de abonnementsvorm. Telfort heeft bijvoorbeeld nog heel lang 50 Mbps aangehouden als hoogste DSL-snelheid terwijl bij veel abonnees de apparatuur en bekabeling al geschikt was voor 100 Mbps. Dat is dus inderdaad afknijpen maar dat mag want de klant krijgt gewoon waar hij voor betaalt.

Glasvezel kun je niet vergelijken met koperkabel omdat het verzenden van data heel anders verloopt. Daarmee kun je al snel vele Gigabits per seconde versturen over grote afstanden. Dus als klant met 500 Mbps word je dan ook gewoon geknepen.
Enterprise > Spijkers op laag water zoeken...

Hoe kom je daar zo bij? 't Is toch een kwestie van goed lezen.......

Eric > Wellicht een domme vraag vanuit mijn kant: wat wil je dan met die informatie?
Eric > Als een "simpele" internet gebruiker ben ik zelf alleen geïnteresseerd in "ruis"
Eric > op de lijn en crc en fec errors, deze hebben direct effect op je internetsnelheid ( stabiliteit)

Domme vragen zijn er niet! Het is pas dom om niets te vragen ;-)
Wat ik met deze informatie wil? Nou dat staat in het onderwerp "Cat5e versus cat6 utp-draad". Ik wil mijn netwerk optimaliseren door utp-draad te gaan gebruiken die meerdere datastromen tegelijk aankan. Cat5e loopt wat bandbreedte betreft over een dubbelbaans autosnelweg. Cat6 daarentegen loopt op een vierbaans autosnelweg en dat heeft te maken met de bandbreedte in Mhz.

Maar zoals je zelf al aangeeft zijn er nog veel meer dingen van belang dan alleen de internetsnelheid. Maar dat zien of weten de meeste mensen niet. Die willen zoiets helemaal niet weten. Als internet het maar snel genoeg doet, is het hun wel best.

what's in a name. mijn nick is erci en niet eric
telfort biedt als snelste internet pakket van 80mb, meestal wordt deze tot niet gecapped en modem wordt op 100 mb getraind. moederbedrijf van telfort is kpn, die is bezig met pair bonding, waarbij theoretisch 200mb gehaald kan worden (door OUDE kopernet)
Je vergelijkt appels met peren, glasvezel verbinding van 500mbps vs vdsl2 verbinding van 200mbps. Het gaat om twee totaal verschillende technieken. Koop en leg cat6a of cat7 kabels, ben je alvast voorbereid voor de toekomst om bijvoorbeeld onderling in je eigen huis met grote bestanden te sturen over je 10gigabit lijn. Naar mijn weten is cat6 ook geschikt voor 10gb lijn mits het niet langer is dan 50meter.

Reageer