beantwoord

Als wanbetaler aangemeld bij Preventel na foute afwikkeling opzegging door Telfort

  • 9 januari 2013
  • 19 reacties
  • 5489 keer bekeken

Badge
Ik sta geregistreerd bij Preventel (een soort BKR voor de telco's) voor € 5,08 na een reeks fouten van Telfort zelf.

Op 29 september heb ik mijn abonnement opgezegd, dus beëindiging per 29 oktober. Telfort hanteert 5 november omdat ze hun zaakjes bljkbaar niet zo snel op orde kunnen maken en gemakshalve de datum van aanvraag nummerbehoud aanhouden (=> beëindiging 5/11).

Na diverse mailtjes via het klachten systeem van Telfort (zonder - zichtbaar - resultaat) wordt die route geblokkeerd omdat ik geen account meer heb waarmee dat kan.

Op 5 november ontvang ik een factuur met het volledige termijnbedrag over november voor een bedrag van €30,56 (ex btw, het bedrag klopt als termijnbedrag). Dat bedrag wordt automatisch geïncasseerd dus dat laat ik storneren omdat ik het abonnement al heb opgezegd. Daarmee heb ik ook €4,05 verbruikskosten laten storneren, in afwachting van de goede afwikkeling.

Dus dan maar via dit forum ("Vraag het hier") gemeld dat dit niet goed is en op 5 december ontvang ik een creditnota voor €26,48 (merkwaardig genoeg wordt er dus 4 dagen minder gecrediteerd) maar wel een extra ceditering van €3,93 (ook dat is 4 dagen maar dan van oktober/31 dagen).

Per saldo blijft er een bedrag open staan van 5,08 (incl. btw).

Op 24 december krijg ik bericht dat ik als wanbetaler sta geregistreerd bij Preventel. Een briefje (per post) aan Preventel leert mij dat Preventel echt bedoeld zijn om de telco's te beschermen tegen hun klanten en niet tegen zichzelf. Hetzelfde briefje overigens ook (ook per post) aan Telfort gestuurd, wat vervolgens met een mail wordt bevestigd ("wij reageren asap ...", maar die termijn is uiteraard allang weer verstreken).

Omdat Telfort zelf weigert om zelf contact te zoeken en ik weinig zin heb om hun betaalnummer te gebruiken hierbij mijn verhaal te doen hierbij mijn oplossing:

Beëindiging per 29/10 betekent dat ik 3 dagen teveel heb betaald van het termijnbedrag op mijn factuur van 8 oktober => 3/31 * 30,56 = -/- 2,96
Omdat ik met mijn stornering ook 4,05 gebruikskosten heb teruggehaald moet ik die opnieuw betalen => + 4,05
Saldo 4,05 - 2,96 = 1,09, plus 21% btw => € 1,32

Dat is geen € 5,08, wat een googelaars.

Ik maak die € 1,32 over op de rekening die op de aanmaning staat, met verwijzing naar dit forum. Hopelijk is er iemand bij Telfort die de moeite neemt om alles recht te strijken.

Het gaat helemaal nergens over .....  Miljoenen winst en dan zo'n gedoe over 1 euro 32 (of zelfs 5,08 volgens deze rekenmeesters).

Mijn vraag hier: Kan iemand dit oppakken en op de juiste knoppen binnen de organisatie van Telfort drukken?
icon

Beste antwoord door Kees-Jan 9 januari 2013, 22:12

Helpt dit: https://www.telfort.nl/KBS/consument/services/Klantenservice/Factuur-en-verbruik/Vragen-over-uw-factuur/Laatste-factuur

daar staat:

Abonnementskosten terwijl abonnement al beëindigd is



U betaalt de abonnementskosten altijd één maand vooruit. Hierdoor kan het voorkomen dat wij u abonnementskosten berekenen terwijl uw abonnement al is beëindigd. Teveel betaalde abonnementskosten worden op uw eindfactuur verrekend met eventuele gebruikskosten die u heeft gemaakt. Heeft u na deze verrekening nog een bedrag tegoed van Telfort? Dan storten wij dit binnen 14 werkdagen na ontvangst van de laatste factuur terug op uw rekening.




Door jouw stornering van de incasso ben je mogelijk zélf een oorzaak van de preventel registratie. Misschien had je beter éérst de eindfactuur kunnen afwachten.
Bekijk reactie

19 reacties

Reputatie 8
Badge +17
Helpt dit: https://www.telfort.nl/KBS/consument/services/Klantenservice/Factuur-en-verbruik/Vragen-over-uw-factuur/Laatste-factuur
daar staat:
Abonnementskosten terwijl abonnement al beëindigd is

U betaalt de abonnementskosten altijd één maand vooruit. Hierdoor kan het voorkomen dat wij u abonnementskosten berekenen terwijl uw abonnement al is beëindigd. Teveel betaalde abonnementskosten worden op uw eindfactuur verrekend met eventuele gebruikskosten die u heeft gemaakt. Heeft u na deze verrekening nog een bedrag tegoed van Telfort? Dan storten wij dit binnen 14 werkdagen na ontvangst van de laatste factuur terug op uw rekening.


Door jouw stornering van de incasso ben je mogelijk zélf een oorzaak van de preventel registratie. Misschien had je beter éérst de eindfactuur kunnen afwachten.
Reputatie 8
Badge +15
Het is erg stom om eenzijdig de betaling te storneren zonder opheldering hierover op te vragen.
Je betaalt de maandkosten altijd vooruit en als de opzegging in een maandperiode valt dan wordt er voor de hele maand gefactureerd. Je krijgt dan nog een eindfactuur waarbij teveel betaalde maandkosten weer terug krijgt.

Over de periode dat je abonnement nog actief stond heb je dan de maandkosten en bundels naar verhouding ontvangen. Heb je dan meer verbeld of gesms't dan dat je zou hebben dan wordt dit buiten de bundel berekend. Dit zal hoogstwaarschijnlijk de 4.05 euro zijn.

Als je een  opzegging hebt gedaan en daarna nummerbehoud dan komt de opzegging te vervallen. Een aanvraag nummerbehoud overruled de opzegging. Je zal bij de nieuwe provider moeten zijn waarom de aanvraag niet op datum opzegging is gedaan.

Ik ben het met Kees-Jan eens dat deze melding je eigen oorzaak is. Zodra je het openstaand bedrag betaald hebt verdwijnt binnen 2 weken de melding bij Preventel.
Reputatie 3
Badge +1
@Brrt,

Vervelend om te lezen dat er problemen zijn ontstaan rondom de opzegging van jouw abonnement.
Je geeft aan dat Telfort niet op de juiste datum jouw abonnement heeft beëindigd. Zoals Koffiemok aangeeft gaat een aanvraag voor nummerbehoud voor een opzegging. Als dit namelijk niet gebeurd dan is het abonnement opgezegd en komt jouw nummer te vervallen. Deze kan dan niet meer worden overgenomen door een nieuwe provider.

Ik kan me voorstellen dat de eindfactuur wellicht voor verwarring zorgt. Is dit na het lezen van de tekst van Kees-Jan opgehelderd? Zo, niet dan licht ik dit graag nogmaals toe.

Zodra je een factuur ontvangt die niet geheel duidelijk is begrijp ik dat je hier eerst duidelijkheid over wil ontvangen voordat je betaald. Echter, ben je bij het aangaan van jouw abonnement wel akkoord gegaan met een betalingsplicht.

Ik heb je berekening bekeken en aan de hand van bovenstaande klopt hetgeen wij in rekening hebben gebracht. Ik adviseer je om daarom de rekening alsnog te voldoen. Na betaling wordt jouw registratie bij Preventel automatisch binnen tien werkdagen verwijderd.

Heb ik je zo voldoende geïnformeerd?

Denise
Badge
@Denise,

Ik heb gister die €1,32 al overgemaakt, met een verwijzing naar dit forum en met vermelding (in de tekst) van het kenmerk op de aanmaning-factuur en mijn klantnummer.

Is er nog iets dat ik moet doen? Moet ik nog weerleggen dat nummerbehoud het opzeggen zou overrulen (verwijzen naar de algemene voorwaarden zou moeten volstaan)?
Ik ben het wel met Kees-Jan eens dat storneren misschien een beetje kort door de bocht was, maar na tig mailtjes zonder reactie was ik het wel goed zat.
Reputatie 3
Badge +1
@Brrt,

Bedankt voor je bericht. Ik geef aan dat de berekening die wij hebben gemaakt (€5,08) klopt als je kijkt naar het antwoord dat ik heb gegeven. Mijn excuses als dit niet helemaal duidelijk was.
Je dient het restant van €3,76 nog te voldoen.

Denise
Badge +2
Zorg er daarnaast voor dat bij je overmaking van het resterend bedrag je je klantnummer en/of 06-nummer erbij vermeld, anders verdwaalt jouw betaling straks in het betalingsverkeer, dat zou zonde zijn.
Badge
Beste Denise,

Kun je uitleggen hoe jullie berekening is opgebouwd? Kun je ook aangeven waar in de voorwaarden dat staat over dat nummerbehoud?
Badge +2
Beste Denise,

Kun je uitleggen hoe jullie berekening is opgebouwd? Kun je ook aangeven waar in de voorwaarden dat staat over dat nummerbehoud?


Aangezien de webcare in het weekend niet werkt, zal ik als mede-forumgebruiker e.e.a. nogmaals uitleggen;

De berekening van de rekening is pro-rota.
Dit betekent dat je je maandbedrag betaalt naar gelang het aantal dagen dat je je abonnement nog had. Daarnaast kan het voorkomen dat een deel zonder extra korting is, bijv. omdat na de looptijd van je abonnement je korting vervalt.

Een voorbeeld:

Is jouw maandprijs 9 euro (inclusief korting) en 18 euro (exclusief korting) en stel je factuurdatum is de 1e van de maand, je abonnement (en dus de kortingsprijs) is voorbij per de 10e, maar je gaat pas over naar de andere aanbieder per de 15e, dan betaal je dus:

9 euro / 30 dagen * 10 dagen (van de 1e tot de 10) = 3 euro 
+
18 euro / 30 dagen * 5 dagen (11 - 15) = 3 euro
= totaal 6 euro.

Je minuten/sms/internet wordt ook herberekend, en heb je relatief gezien voor dat gedeelte van de maand teveel gebruikt, dan betaal je extra minuten/sms, net zoals normaal gesproken, als zijnde buiten de bundel.

Met hetzelfde bovenstaande voorbeeld, stel je hebt 300 minuten en 100 sms, dan heb je dus voor die halve maand 150 minuten en 50 sms. Gebruik je in die periode meer, dan levert dat extra kosten op.

Deze volledige herberekening gebeurt, net zoals met alle mobiele abonnementen, bij alle aanbieders, achteraf. In eerste instantie betaalde je dus de volledige maand vooruit.

Waar het gedeelte met het nummerbehoud in de voorwaarden zelf precies staat weet ik zo 123 niet, maar het is vastgelegd in de OPTA-regelgeving (de wetgeving waar alle mobiele aanbieders zich aan dienen te houden). Dit is dus geen keuze vanuit Telfort, maar is wettelijk vastgelegd, om ervoor te zorgen dat er bij de overzetting vanuit de oude naar de nieuwe provider van beide kanten voldoende tijd is om technisch gezien alles in orde te maken. Simpelweg gezegd gaat de wettelijke maand opzegtermijn opnieuw in zodra je een andere aanbieder vraagt voor jou nummerbehoud in orde te maken.

Als je het geduld er voor hebt, kan je de officiele reactie van Telfort/webcare/Denise na het weekend afwachten, maar evt. kunnen ze bijv in een Telfort winkel ook nogmaals met je rekening mee kijken, en per definitie verandert er in die zin aan je huidige Preventel registratie sowieso niks zolang je de rekening zelf nog niet volledig betaald hebt. Hoe het nml ook bij alle mobiele aanbieders werkt, is dat de klant altijd eerst een betalingsverplichting heeft, en dat de klant daarna evt. een klacht in kan dienen wanneer een bedrag foutief zou zijn (wat het in dit geval niet is).

Bij deze ben je dus ook vast gewaarschuwd dat e.e.a. na de looptijd van je contract bij je nieuwe aanbieder op precies dezelfde wijze werkt.

Fijn weekend!
Badge
Beste Matthijs,

Bedankt voor je input. Je berekening sluit gelukkig naadloos aan bij mijn methode die ik heb toegepast dus daarmee kan ik concluderen dat ik nog een creditnota van Telfort moet krijgen voor 3.76.

Dat gedoe over opzeggen heb ik maar even aan OPTA zelf voorgelegd. Daar werd mij verteld dat wat Telfort doet onwettig is en wat zij verkondigd misleidend is. Ik heb daarvoor een andere topic geopend, voor alle andere (ex-)abonnees die hier tegen aanlopen.

Over die betalingsverplichting kun je wel gelijk hebben, maar Telfort had mij die termijn nooit in rekening mogen brengen.

Ik stel voor dat Telfort mij als een speer een creditnota stuurt en mijn registratie bij Preventel ongedaan maakt.
Badge +1
Beste Matthijs,

Bedankt voor je input. Je berekening sluit gelukkig naadloos aan bij mijn methode die ik heb toegepast dus daarmee kan ik concluderen dat ik nog een creditnota van Telfort moet krijgen voor 3.76.

Dat gedoe over opzeggen heb ik maar even aan OPTA zelf voorgelegd. Daar werd mij verteld dat wat Telfort doet onwettig is en wat zij verkondigd misleidend is. Ik heb daarvoor een andere topic geopend, voor alle andere (ex-)abonnees die hier tegen aanlopen.

Over die betalingsverplichting kun je wel gelijk hebben, maar Telfort had mij die termijn nooit in rekening mogen brengen.

Ik stel voor dat Telfort mij als een speer een creditnota stuurt en mijn registratie bij Preventel ongedaan maakt.


 Zal me benieuwen of dat dan wel zo vlekkeloos verloopt, gezien het gesteggel over 5 euro,
het tegrabbel gooien van je "goede"naam, en vooral dat telfort beschermt moet worden tegen de grote boze klanten buitenwereld, WAAR BLIJFT jouw BESCHERMING tegen
de blunders die dit soort wan bedrijven maken?

 



 
Wij kregen 15 januari 2013 van Preventel een schrijven, dd. 9 januari 2013. Het ging over een vermeende schuld bij Telfort van onze (schoon)vader.
Wij waren verbaasd over uw schrijven daar wij op 12 december 2012 Telfort hebben bericht dat op 5 december 2012 onze (schoon)vader is overleden.
Wij hebben van Telfort zelf niets na 12 december 2012 vernomen.

Neem aan dat Telfort ons een eindafrekening stuurt en onze registratie bij Preventel ongedaan maakt.
Badge +2
Excuses, over dat OPTA kan ik me dan vergissen, volgens mij werkt het bij alle providers zo (bij mijn overstap van Vodafone nml hetzelfde), dus ging ik er vanuit dat dit met de OPTA wetgeving te maken heeft. Blijkbaar heb ik het dan aan het verkeerde eind.

Ik vraag me af of je nog een creditnota krijgt; je hebt immers die nota van €5,.. gekregen, je weet precies wat daarvan nog over is, dus als je overmaakt met vernoeming van je 06-nummer zou het volgens mij daarmee afgehandeld zijn?
Badge
Beste Matthijs,

Als je mijn berekening hebt gevolgt kun je zien dat die klopt en dat ik nu precies het bedrag heb voldaan dat Telfort van mij moest krijgen (van die € 5,08 heb ik € 1,32 overgemaakt). Dus ik verwacht een creditnota voor het restant en verwijdering uit het Preventel register.

Ik ga morgenochtend op vakantie en ga ervan uit  dat het na mijn vakantie is geregeld. Ik denk dat niemand nog zit te wachten op veel werk en meer schade.
Badge +2
Ik ben slechts een mede-forum gebruiker, dus mijn antwoorden zijn uberhaupt slechts bedoeld richting jou als hulp, niet-gebonden aan Telfort, en ik regel dus uberhaupt niks voor je. Ik denk dus dat je er momenteel gerust vanuit kan gaan dat na je vakantie nog niks geregeld is, want de laatste reactie van Denise was behoorlijk duidelijk; namelijk; jij bent nog een bedrag verschuldigd. Ik heb enkel getracht je wat verduidelijking te geven, maar ik heb uiteraard als mede-forumgebruiker geen inzicht in je gegevens, noch kan ik iets voor je betekenen. Ik wens je in ieder geval wel een fijne vakantie!
Badge +2
[quote]
Beste Matthijs,

Bedankt voor je input. Je berekening sluit gelukkig naadloos aan bij mijn methode die ik heb toegepast dus daarmee kan ik concluderen dat ik nog een creditnota van Telfort moet krijgen voor 3.76.

Dat gedoe over opzeggen heb ik maar even aan OPTA zelf voorgelegd. Daar werd mij verteld dat wat Telfort doet onwettig is en wat zij verkondigd misleidend is. Ik heb daarvoor een andere topic geopend, voor alle andere (ex-)abonnees die hier tegen aanlopen.

Over die betalingsverplichting kun je wel gelijk hebben, maar Telfort had mij die termijn nooit in rekening mogen brengen.

Ik stel voor dat Telfort mij als een speer een creditnota stuurt en mijn registratie bij Preventel ongedaan maakt.


 Zal me benieuwen of dat dan wel zo vlekkeloos verloopt, gezien het gesteggel over 5 euro,
het tegrabbel gooien van je "goede"naam, en vooral dat telfort beschermt moet worden tegen de grote boze klanten buitenwereld, WAAR BLIJFT jouw BESCHERMING tegen
de blunders die dit soort wan bedrijven maken?

 



 
[/QUOTE

Ik betwijfel persoonlijk of het hier om een blunder van Telfort gaat.
Badge +2
Wij kregen 15 januari 2013 van Preventel een schrijven, dd. 9 januari 2013. Het ging over een vermeende schuld bij Telfort van onze (schoon)vader.
Wij waren verbaasd over uw schrijven daar wij op 12 december 2012 Telfort hebben bericht dat op 5 december 2012 onze (schoon)vader is overleden.
Wij hebben van Telfort zelf niets na 12 december 2012 vernomen.

Neem aan dat Telfort ons een eindafrekening stuurt en onze registratie bij Preventel ongedaan maakt.


Ik gok dat zonder actie van jullie kant deze info onjuist is, maar ik raad je persoonlijk (als mede-forumgebruiker) aan direct contact op te nemen met Telfort via de klantenservice, want gezien wat ik eerder heb gelezen denk ik dat je aanname onjuist is.
Badge +2
Wellicht kan iemand van de webcare de hierboven personen verder helpen, lijkt me praktischer 🙂
Reputatie 3
Badge +1
@Brrt,

Laat ik voorop stellen dat ik me voor kan stellen dat jij blijft bij de datum van opzegging. Wat hoogstwaarschijnlijk is gebeurd is dat jouw nieuwe provider bij aanvraag van nummerbehoud geen wensdatum (29-11) heeft opgegeven. Als zij geen wensdatum doorvoeren dan gaat vanaf de aanvraag voor nummerbehoud dan de maand opzegtermijn pas in. Het is duidelijk dat dit bij jouw verwarring heeft veroorzaakt.
Ik ontvang graag jouw naw-gegevens en 06-nummer in een een privébericht . Na ontvangst ga ik voor je na wat ik hierin voor jou kan betekenen.

@ervenJJspronk,

Ik kan me voorstellen dat dit erg vervelend is. Klopt het dat je dit probleem ook al kenbaar hebt gemaakt via Twitter?
Ik verneem graag van je.

Denise
Reputatie 3
Badge +1
@ervenJJspronk,

Ik heb inmiddels vernomen dat je ook hebt gereageerd via Facebook. Mijn collega Laïla helpt je daar verder.

Denise

Reageer