Abonnement opzeggen / nummerbehoud

• 7 december 2012
  • 19 reacties
  • 5868 keer bekeken

Badge
Ruim op tijd heb ik per 24 augustus heb ik mijn abonnement opgezegd bij telfort.
Op 1 augustus heb ik een nieuwe abonnement aangevraagd bij Simyo met nummerbehoud. Ergens in de communicatie tussen Simyo en Telfort is iets mis gegaan waardoor het nummerbehoud pas per 3 september uitgevoerd is. Telfort brengt nu kosten in rekening voor de periode tussen 24 augustus en 3 september. M.i. vreemd omdat ik opgezegd heb per 24 augustus (waar ik bevestiging van ontvangen heb) en deze opzegging nooit door mij geannuleerd is.
Reeds 3 maanden geeft telfort op mijn klachten geen passend antwoord en wordt ik slechts van het kastje naar de muur gestuurd. Gaat maar om een klein bedrag, maar dit is voor mij een principe kwestie geworden.

Gr. Een EX-telfort klant

19 reacties

Reputatie 3
Badge +1
@leoniegr,

Wat vervelend om te lezen dat het probleem niet naar tevredenheid is opgelost. Ik kijk graag voor je wat er is misgegaan en of deze kosten in de genoemde periode onterecht zijn.
Hiervoor heb ik jouw naw-gegevens, 06-nummer en e-mailadres nodig. Deze kun je in een privébericht aan mij kenbaar maken.

Denise
Reputatie 3
Badge +1
@leoniegr,

Bedankt voor de aanvullende gegevens.
Ik heb het voor je nagekeken. Er is hierover al meerdere keren (telefonisch) contact geweest met onze klantenservice.
Volgens onze gegevens ben je ook op de hoogte gesteld van de reden waarom het bedrag niet gecrediteerd wordt.
In eerste instantie is er een opzegging aangevraagd voor 23 september. Door de aanvraag nummerbehoud vanuit Simyo is de opzegging geannuleerd.
Een aanvraag voor nummerbehoud geldt namelijk als opzegging. Als de opzegging van 23 september was doorgevoerd, had je het nummer niet kunnen meenemen naar Simyo.
Door jouw aanvraag vanuit Simyo is de einddatum van het contract bij Telfort gewijzigd. De aanvraag om het nummer over te nemen op 3 september is vanuit Simyo gekomen, de reden voor deze datum is bij ons niet bekend.
Daarnaast zien wij dat er ook na de 23e nog gebruik is gemaakt van het abonnement.
De kosten zijn terecht in rekening gebracht, om deze reden kan ik de kosten niet crediteren.

Denise
Badge
Er is inderdaad al meerdere keren telefonisch contact over geweest. Pas de laatste keer (ongeveer een week geleden, oftewel 3 maanden na dato) werd dit verhaal over de opzegtermijn en de aanvraag door simyo verteld. Daarvoor heeft  telfort mij eigenlijk nauwelijks te woord gestaan en terugbel afspraken consequent niet nagekomen, en zelfs tegenstrijdige mededelingen gedaan.
Ik ben van mening dat Telfort had moeten signaleren dat het abonnement al opgezegd was en dus de oorspronkelijk opzegdatum aan Simyo door had moeten geven. Het bevreemd mij dat jullie kosten in rekening brengen zonder mij daarvan op de hoogte te stellen of mijn toestemming voor te hebben en dat deze kosten ook nog eens aanzienlijk hoger liggen dan het normale abonnementsgeld. Maar het meest teleurstellend vind ik de manier waarop de klantenservice mij (niet) te woord heeft gestaan. Ik heb het bedrag inmiddels overgemaakt en zal nooit meer zaken doen met Telfort.
Reputatie 3
Badge +1
@leoniegr,

Vervelend om te lezen dat je geen goede ervaring hebt gehad met onze klantenservice. Mijn oprechte excuses hiervoor. Je geeft aan dat Telfort aan Simyo had moeten doorgeven dat er al een opzegging is gedaan. Een opzegging is iets anders dan een aanvraag voor nummerbehoud. Simyo neemt jouw nummer over, zij doen vervolgens een verzoek aan Telfort. Wij kijken vervolgens na of het nummer uitgeporteerd kan worden. Als je het nummer wilt meenemen naar een nieuwe provider adviseren wij dan ook niet om het abonnement al op te zeggen. Dit staat ook aangegeven op onze website (https://www.telfort.nl/KBS/consument/services/Klantenservice/Klant-worden-en-overstappen/Nummerbehoud/Telefoonnummer-meenemen-naar-een-andere-aanbieder).

Denise
Badge
Leonie, geef de moed niet op. Ik ben vandaag door ConsuWijzer gebeld. Zie de nieuwe topic: Met de aanvraag nummbehoud de opzegtermijn verlengen is ONWETTIG.

Succes.
op 15 januari heb ik een abonnement afgesloten bij simyo mat nummerbehoud, mijn abonnement bij telfort loopt tot 22-1-2013
simyo heeft al 2 dagen op een rij geprobeerd de nummerbehoud te realiseren maar krijgen bij telfort als antwoord dat mijn nummer is afgesloten!!!!!!
heb vandaag 2x met telfort gebeld...wat uiteindelijk ook weer een boel gekost heeft!
je wordt er amper fatdsoenlijk te woord gestaan en van het kastje naar de muur gestuurd,
de 1ste dame van de klantenservise zei dat de instellingen bij telfort niet juist waren maar dat ik daar een andere afdeling voor nodig had en dat ik opnieuw moest bellen..optie 2 optie5 zei ze dan is het zo geregeld...
vervolgens zei dame 2 dat dit niet kon en dat dame 1 wel vaker dingen zei die niet klopte..
NOG NOOIT MEEGEMAAKT DAT MENSEN VAN EEN KLANTENSERVICE ELKAAR ZO BEHANDELEN ...COLLEA,S???
ze zei dat simyo het maar met hun moest regelen....
opnieuw gebeld met simyo...daar wordt je tenminste fatsoenlijk te woord gestaan...ze hebben het vandaag opnieuw geprobeerd maar weer krijgen ze als antwoord dat mijn nummer is afgesloten,
VOOR ONS NOOIT GEEN TELFORT MEER...DIT IS TOCH NIET NORMAAL
ik heb keurig op tijd mijn abonnement opgezegd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Badge +1

ik heb keurig op tijd mijn abonnement opgezegd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

En daar zit waarschijnlijk het probleem.
Als je nummerbehoud wil moet je niet zelf je contract opzeggen. Het contract wordt namelijk automatisch opgezegd als er een nummerbehoud verzoek binnenkomt (en wordt goedgekeurd natuurlijk).

Los daarvan ben ik het met je eens dat het niet fijn is dat je bij Telfort klantenservice niet goed te woord wordt gestaan...

In princiepe zou het nu zou moeten zijn dat de opzegging van jouw abonnement bij Telfort ongedaan wordt gemaakt. Hierdoor is het opnieuw mogelijk om een nummerbehoudverzoek in doen (door Tele2).
Hou er wel rekening mee dat je dan opnieuw een opzegtermijn hebt van 1 maand.
Als je nummerbehoud wil moet je niet zelf je contract opzeggen. Het contract wordt namelijk automatisch opgezegd als er een nummerbehoud verzoek binnenkomt (en wordt goedgekeurd natuurlijk).

Los daarvan ben ik het met je eens dat het niet fijn is dat je bij Telfort klantenservice niet goed te woord wordt gestaan...

In princiepe zou het nu zou moeten zijn dat de opzegging van jouw abonnement bij Telfort ongedaan wordt gemaakt. Hierdoor is het opnieuw mogelijk om een nummerbehoudverzoek in doen (door Tele2).

ik wil hier toch even op reageren , ik heb eerder met de klantenservice gebeld...om te informeren hoe het zat met het opzeggen en nummmerbehoud, dit was geen probleem, ik kon gewoon op tijd opzeggen en de nieuwe provider kon gewoon regelen dat mijn nummer mee kon,
misschien is het verstandig om te zorgen dat er personeel zit bij de klantenservice en dat ze elkaar niet af gaan zitten zeiken tegenover de klant,
hier reageerd u helemaal niet op, ik vind dit ronduit schandalig...nu moet ik verplicht nog een maand betalen om mijn nummer te behouden!!!!!
wat een service zeg
Reputatie 8
Badge +15
@bloemen
Elke provider hanteert de regel "zelf niet opzeggen bij nummerbehoud". Dit geeft teveel problemen en teleurstellingen zoals we in dit topic kunnen lezen.
In een ander topic heb ik het ook al aangegeven. Een aanvraag nummerbehoud overruled een opzegging, dit is omdat het nummer actief op het netwerk moet staan om over te nemen.

Je zit Tefort af te zeiken maar je nieuwe provider had je moeten inlichten hoe het zit met opzeggen en nummerbehoud. Uit je eerste post maak ik op dat Simyo de aanvraag heeft gedaan met 1 maand opzegtermijn. Had je aan Simyo wel doorgegeven dat je hebt opgezegd en wat de einddatum was?
Nee: Dan annuleert Telfort op verzoek van de nieuwe provider de opzegging en geeft goedkeuring voor de porteringsdatum van een maand later.
nou ja zeg....dit is me zelf door de klantenservice geadviseerd!!!!!!!!!!!!!
en wat betreft afzeiken....als je normaal probeerd advies in te winnen en de ene werknemer van telfort zeikt de anders af...waar zijn ze dan mee bezig!

nooit geen telfort meer...

en tenslotte verlengen voor nummerbehoud is onwettig...niet op de hoogte???
Reputatie 8
Badge +16
@bloemen
Elke provider hanteert de regel "zelf niet opzeggen bij nummerbehoud". Dit geeft teveel problemen en teleurstellingen zoals we in dit topic kunnen lezen.
In een ander topic heb ik het ook al aangegeven. Een aanvraag nummerbehoud overruled een opzegging, dit is omdat het nummer actief op het netwerk moet staan om over te nemen.

Als je zoekt op de regels die de OPTA hanteert, dan lijkt het alsof je tot een maand nadat de opzegging is doorgevoerd het nummer nog naar een andere provider moet kunnen porteren. Opzegging en nummerbehoud kunnen dus losstaan van elkaar.

Ik kan alleen nergens terugvinden of dit een officiële OPTA-regel is. Wellicht dat iemand dat iemand dit weet.

Maar dat zou kunnen betekenen dat de handelwijze van providers in strijd is met de OPTA-regels.
Badge +1
@bloemen

U mag wel je zeggen hoor.
Dat ik niet verder ben ingegaan op het door u genoemde punt is logisch. Het is niet aan mij om dat met u te bespreken aangezien ik niet namens Telfort spreek.
Ik werk namelijk niet voor Telfort. Net als u ben ik klant bij Telfort en probeer ik op dit forum mensen te helpen waar dat kan door tips en trucs te geven en situaties te veduidelijken waar mogelijk.
Badge +1
Of dat onwetig is weet ik niet.

Wat ik wél weet is dat de verschillende providers deze methode al jaren toepassen, en dat als zij dat niet zouden doen er veel meer nummerbehoud aanvragen keihard zouden worden afgewezen omdat mensen niet de moeite nemen om zich van te voren goed te laten informeren over wat wel en wat niet handig is bij nummerbehoud.

Als deze methode echt zo onwettig zou zijn zou de OPTA daar allang wat aan gedaan hebben lijkt me. 
Overigens heeft de OPTA wel opgelegd dat de providers verplicht zijn mee te werken aan nummerbehoud. En dat is wat er ook gebeurd, door de opzegging ongedaan te maken en alsnog nummerbehoud te regelen maken ze het (alsnog) mogelijk het nummer mee te nemen.
Reputatie 3
Badge +1
@bloemen,

Vervelend dat hierover verwarring is ontstaan. Ik zoek graag voor je uit wat er precies gebeurd is. Hiervoor heb ik jouw naw-gegevens, 06-nummer en e-mailadres nodig. Deze kun je in een privébericht aan mij kenbaar maken.

Denise
Badge

@bloemen

Je zit Tefort af te zeiken maar je nieuwe provider had je moeten inlichten hoe het zit met opzeggen en nummerbehoud. Uit je eerste post maak ik op dat Simyo de aanvraag heeft gedaan met 1 maand opzegtermijn. Had je aan Simyo wel doorgegeven dat je hebt opgezegd en wat de einddatum was?
Nee: Dan annuleert Telfort op verzoek van de nieuwe provider de opzegging en geeft goedkeuring voor de porteringsdatum van een maand later.

Jammer dat er zoveel forumdeelnemers namens Telfort schrijven en toch niet precies weten hoe het wettelijk is geregeld.

OPTA (bij monde van ConsuWijzer) is heel duidelijk in de rechten van de abonnementhouder tijdens opzeggen en nummerbehoud. Telfort als "oude provider" heeft de plicht om aan nummerportering (nummberbehoud) mee te werken en sinds kort moet zij dat zelfs tot een maand na beëindiging van het abonnement doen.
Er zijn twee manieren om op te zeggen:
1) Je kunt zelf opzeggen (conform de wijze die in de AV staat). De geldende einddatum is daarbij een maand na opzegging maar wel na afloop van de contractperiode. Je kunt ook een latere einddatum opgeven. De datum van opzegging is de datum van het poststempel of - bij digitale opzegging - de datum van verzending.
2) Via de aanvraag nummerbehoud bij de "nieuwe provider". Ook daar wordt de einddatum op dezelfde wijze bepaald als bij optie 1.

Als je eerst opzegt en dan nummerportering aanvraagt geldt de einddatum die hoort bij de opzegging. Bij nummerportering heeft de oude provider de plicht mee te werken aan de aanvraag, zelfs tot een maand na de einddatum. Er zijn ongeveer tien dagen nodig om de portering uit te voeren dus als je te laat bent met de aanvraag nummerbehoud ben even niet onder je oude nummer te bereiken. Annuleren van een opzegging zou al niet eens kunnen als de opzegtermijn is verstreken dus dat is helemaal onzin, evenals dat je nummer op het netwerk moet zitten (aldus OPTA).

Telfort heeft niets in de algemene voorwaarden staan over het overrulen van de opzegtermijn door nummerportering en als dat er wel in zou staan is dat nietig. Ook staat er niets in over opschorten van de opzegging als gevolg van de verwerkingstijd (zou ook onwettig zijn).

Dus simpel gezegd: Opzeggen is opzeggen en aanvraag nummberbehoud maakt dat niet ongedaan. Het enige waar al deze telfort-forumgebruikers gelijk in hebben is dat het veel gedoe scheelt en als je het op tijd regelt maakt het ook niet uit voor je einddatum.
Badge
Welkom bij de club , ik ben al vanaf 16 juni bezig met vaste telefonie , betaal nog steeds .
Hoop dat je er snel uitkomt ,.
Badge +2

@bloemen

Jammer dat er zoveel forumdeelnemers namens Telfort schrijven en toch niet precies weten hoe het wettelijk is geregeld.

OPTA (bij monde van ConsuWijzer) is heel duidelijk in de rechten van de abonnementhouder tijdens opzeggen en nummerbehoud. Telfort als "oude provider" heeft de plicht om aan nummerportering (nummberbehoud) mee te werken en sinds kort moet zij dat zelfs tot een maand na beëindiging van het abonnement doen.
Er zijn twee manieren om op te zeggen:
1) Je kunt zelf opzeggen (conform de wijze die in de AV staat). De geldende einddatum is daarbij een maand na opzegging maar wel na afloop van de contractperiode. Je kunt ook een latere einddatum opgeven. De datum van opzegging is de datum van het poststempel of - bij digitale opzegging - de datum van verzending.
2) Via de aanvraag nummerbehoud bij de "nieuwe provider". Ook daar wordt de einddatum op dezelfde wijze bepaald als bij optie 1.

Als je eerst opzegt en dan nummerportering aanvraagt geldt de einddatum die hoort bij de opzegging. Bij nummerportering heeft de oude provider de plicht mee te werken aan de aanvraag, zelfs tot een maand na de einddatum. Er zijn ongeveer tien dagen nodig om de portering uit te voeren dus als je te laat bent met de aanvraag nummerbehoud ben even niet onder je oude nummer te bereiken. Annuleren van een opzegging zou al niet eens kunnen als de opzegtermijn is verstreken dus dat is helemaal onzin, evenals dat je nummer op het netwerk moet zitten (aldus OPTA).

Telfort heeft niets in de algemene voorwaarden staan over het overrulen van de opzegtermijn door nummerportering en als dat er wel in zou staan is dat nietig. Ook staat er niets in over opschorten van de opzegging als gevolg van de verwerkingstijd (zou ook onwettig zijn).

Dus simpel gezegd: Opzeggen is opzeggen en aanvraag nummberbehoud maakt dat niet ongedaan. Het enige waar al deze telfort-forumgebruikers gelijk in hebben is dat het veel gedoe scheelt en als je het op tijd regelt maakt het ook niet uit voor je einddatum.

Eigenlijk geef je in een relaas een uitstekende reden waarom er door (alle) providers wel wordt overruled; 99% van de mensen wil niet 'even' onbereikbaar zijn op het nummer dat ze juist mee willen nemen zonder overlap. 

Beste manier om nummerbehoud dus te doen is door dit door de andere partij in 1x te laten doen, minimaal 1 maand voor de einddatum.

@Pulzar; je reactie is niet on-topic, want het gaat hier over Telfort Mobiel, en dus over geheel andere zaken.
Badge
Eigenlijk geef je in een relaas een uitstekende reden waarom er door (alle) providers wel wordt overruled; 99% van de mensen wil niet 'even' onbereikbaar zijn op het nummer dat ze juist mee willen nemen zonder overlap. 

Beste manier om nummerbehoud dus te doen is door dit door de andere partij in 1x te laten doen, minimaal 1 maand voor de einddatum.

@Pulzar; je reactie is niet on-topic, want het gaat hier over Telfort Mobiel, en dus over geheel andere zaken.

Je hebt gelijk Matthijs, maar meer omdat Telfort er zelf onwettig mee omgaan en voor alle schrijvers namens Telfort hier toch even de reactie van ConsuWijzer op een mail die ik hierover van Telfort heb ontvangen.

Telfort met de uitleg waarom mijn opzegtermijn niet 29 oktober maar 5 november eindigt:
Op 3 oktober 2012 is er vanuit uw nieuwe provider nummerbehoud aangevraagd. Vanaf het moment van deze aanvraag geldt er een opzegtermijn van 1 maand.
Hiermee is uw eigen opzegging van 29 september 2012 komen te vervallen.

Op maandag 5 november 2012 (3 november viel in het weekend) is uw nummer uitgeporteerd en daarmee is uw abonnement vanaf die datum beëindigd.
UNQUOTE

Reactie van ConsuWijzer:

Recht op nummerbehoud
Wisselt u van telefoonaanbieder? Dan mag u uw telefoonnummer meenemen. U kunt bij uw nieuwe telefoonaanbieder tot het einde van uw oude telefoonabonnement nummerbehoud aanvragen. Maar wij adviseren u uw aanvraag minimaal tien dagen voor het einde van uw abonnement in te dienen. Zo weet uw oude aanbieder op tijd dat u uw telefoonnummer mee wilt nemen.
Recht op één maand opzegtermijn

In uw geval hebt u uw opzegging gedaan per 29/9/2012. U hebt het recht op één maand opzegtermijn. Dat zeg de wet. Dit betekent dat het oude contract per 29/10/2012 ten einde moet zijn.

De nieuwe aanbieder is ruim op tijd geweest met de aanvraag voor nummerbehoud, namelijk 3/10/2012. Dit betekent dus dat de einddatum 29/10/2012 in stand had moeten blijven.

Wij zullen uw melding registreren en doorgeven aan de toezichthouder OPTA. Uw klacht wordt niet individueel behandeld. Maar de toezichthouder OPTA gebruikt uw klacht voor onderzoek. OPTA kan in het belang van eventueel onderzoek geen uitspraken doen over op te starten of lopende onderzoeken. Hieronder kunt u de werkwijze lezen die na het melden van een klacht in werking treedt.

Wat gebeurt er met uw melding ?
ConsuWijzer registreert uw melding. Daarna komt uw melding terecht bij één van de toezichthouders. Dat zijn de toezichthouders die samenwerken met ConsuWijzer: de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa), de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) en de Consumentenautoriteit.

UNQUOTE
Badge
Verkeerde topic.

Reageer