Wifi "Straalverbinding"

Reputatie 8
Vond het ook wel eens aardig om eens een positief bericht te geven ten aanzien van "WiFi".
Niet met de Telfort Experia Boxen. :?

Maar met speciaal aangepaste apparatuur kun je nog behoorlijk wat bereiken om "WiFi" van het ene gebouw naar het andere gebouw te sturen. Een overbrugging van pakweg 65-75 meter !!

Praktisch houden we ongeveer de helft over van hetgeen we met een (KPN) 500/500 Mbps glasvezel internet account aan snelheid hebben. Ofwel 225-250 Mbps

https://www.synology-forum.nl/the-lounge/keus-aan-'power'-router(s)/msg246348/#msg246348

10 reacties

Dat is niet verkeerd, het kost wat, maar dan heb je ook wat zeker in dat geval een nuttige toepassing.
Als je het afzet tegen wat je nodig zou hebben om dat signaal bedraad via een glasvezel kabel te sturen denk ik toch de voordeligste oplossing.
Reputatie 8
De kosten van die oplossing vallen relatief gezien eigenlijk erg mee voor het gebruik "binnen een organisatie". Precies de reden geweest om die aanschaf te overwegen.

Naast de mogelijkheid van een "officiële aanleg" van een extra internetaansluiting als infrastructuur (en het intern doortrekken van de verbinding in een gebouw ---> in dit geval een "kerkgebouw" wat nu een andere functie heeft), was het in eigen beheer bekabelen vanuit het eerste gebouw naar het andere gebouw ook geen optie. Zouden we bestrating op moeten breken en moeten graven. (Afgezien van mogelijke medewerking van derden, en vergunningen).

Je leest weinig gebruikservaringen over dit soort draadloze apparatuur. Heb nog overwogen om via "AliExpress" eerst eens te testen met nog "goedkopere apparatuur" waar je via Aziatische websites mee wordt "dood gegooid".

Maar in het gevoel van mogelijk een gebrekkige support van precies dit soort "vage" apparaten, daar maar van afgezien. (Goedkoop kan ook duurkoop zijn). Uiteindelijk gekozen voor "Kommago.nl" die in het verleden reeds uitstekend advies en support heeft gegeven op eerdere leveranties, en er op vertrouwd dat het nu ook goed zou komen.

Men heeft ons in die support niet teleur gesteld. (Ik heb ze in het begin vanuit een "lege blz." tussendoor even moeten bellen voor een aantal onduidelijkheden m.b.t. de basisinstellingen. Omdat ze "ervarings" deskundig zijn, was het snel geregeld). Uiteindelijk zelf "bijgeleerd". 😉

Je moet dat ook relateren naar verwachten die je zelf hebt. Gewoon realistisch zijn in de mogelijkheden.
Daarin is het resultaat eigenlijk beter dan wat de verwachtingen waren.
Reputatie 8
Babylonia schreef:

Praktisch houden we ongeveer de helft over van hetgeen we met een (KPN) 500/500 Mbps glasvezel internet account aan snelheid hebben. Ofwel 225-250 Mbps

Met wat handmatige tweaking zijn de resultaten nog weer wat verder gestegen:

Achter die 2e NanoBeam (dus achter de WiFi straalverbinding) is een Netgear 5 poort managed switch aangesloten, daaraan bekabeld een laptop. Een Ookla speedtest gaf de volgende resultaten:

Veel efficiënter dan we eigenlijk hadden voorzien.

Achter de Netgear switch verder twee "eenvoudige" TP-Link EAP245 Access Points aangesloten. Een HTC Smartphone met 5 GHz WiFi band, kwam eerder op de dag reeds aan 285 Mbps download. (Waarbij aangemerkt dat we op dat moment geen inzicht hadden wie in het hoofdgebouw nog meer op internet bezig waren, en mogelijk een stuk van de bandbreedte eraf snoepten).
Reputatie 6
Badge +6
Zo te lezen, wat ik er van begrijp, is het bereik groot in deze constructie.

Waarschijnlijk een hele domme vraag.
Maar kan dit ook met zo'n EB met die schijfjes i.p.v. een WIFI versterker?
Dit lijkt mij handiger, vooral al je een woning met verdiepingen hebt.
Reputatie 8
Bereik is inderdaad groot.

Maar het gaat in dit geval dus wel om een "open" (=buiten) in het zicht van elkaar opgestelde set-up. Dat is namelijk de vereiste. Dus voor een verbinding tussen twee gebouwen.

Voor binnen met een woning met vloeren en wanden is het niet bedoeld (en zal het naar ik vermoed ook nauwelijks werken). Bovendien zijn er voor thuis wel goedkopere oplossingen te bedenken om internet boven te krijgen.

In principe zou je het ook achter een Experia Box kunnen aansluiten.
Reputatie 6
Badge +6
Verkeerd gedacht van mij dus.
Ik dacht, de afstand is kleiner in huis dan tussen twee gebouwen.
In ieder geval hartelijk bedankt voor de uitleg.
Als je een open hal hebt dus het trapgat zeg maar, dan zou je een dusdanige opstelling kunnen maken dat ze elkaar 'zien' 1 beneden en 1 boven, maar dan zou vermoedelijk 1 enkele strategisch geplaatste Nanobeam ook afdoende kunnen zijn.

Dit is zoals blijkt een bruikbaar alternatief als een kabel trekken niet loont of lastig is. Ik kan het nu niet terug vinden maar onlangs kwam er een topic in verband met het alarm van een garage voorbij, daar zou deze oplossing ook nuttig kunnen zijn.
Reputatie 8
Galdor68 schreef:

...maar dan zou vermoedelijk 1 enkele strategisch geplaatste Nanobeam ook afdoende kunnen zijn.

Nee, dat niet. Het is namelijk geen Access Point.
Je hebt er minimaal twee van nodig om een Point to Point (of met meerdere NanoBeams Point to Multi Point) verbinding mee op te zetten. Daar is het specifiek op afgestemd.
Het heeft ook slechts één draadloze frequentie als "werk" frequentie.
Een range in de 5 GHz band, geen 2,4 GHz.

Een alternatief als een kabel trekken -tussen twee gebouwen- praktisch niet uitvoerbaar is.
Dus een "vervanging" van een ethernetkabel.
Dat heb ik dan even verkeerd gelezen. Maar zoals je zelf ook al aangaf zijn er voor binnens huis gebruik betere oplossingen.
Reputatie 8
Om de NanoBeam in te stellen heb je voor pakweg 15 minuten een aparte "WiFi hotspot". Zijnde een eigen netwerkje en IP-adres om de NanoBeam te benaderen. Daar kun je met een mobiel apparaat dan inloggen op de NanoBeam om instellingen aan te passen. Die hotspot blijft actief (en verlengd) zolang je binnen 15 minuten weer actief aanpassingen doet. Daarna wordt die WiFi hotspot uitgeschakeld.
(Een WiFi hotspot kan opnieuw voor 15 minuten geactiveerd worden door de NanoBeam even van de stroom af te halen, en weer in te schakelen).

Om de NanoBeam in het vervolg "zonder hotspot" te benaderen is het zaak een vast "fall-back" IP-adres in te stellen. Wat je dan kiest uit je "normale" netwerk IP-range wat actief is als LAN.
(Voor iedere NanoBeam uiteraard een verschillend IP-adres uit hetzelfde LAN sub-net bereik).

Daarna werken die twee NanoBeams als een "gesloten" Point to Point draadloze verbinding.
Andere draadloze apparaten kunnen de NanoBeams dan niet meer benaderen en zijn er dan ook niet op in te loggen. Grafisch eigenlijk duidelijk voorgesteld in het plaatje van de eerste reactie:

Links bovenaan zie je een icoontje met een "zendmast" Local met een plaatje van een NanoBeam, rechts een ontvangende "schotel" Remote x1 Ertussen en eronder de details van die twee punten.

Reageer