Wat een verschil in beeld!

• 31 juli 2019
  • 12 reacties
  • 783 keer bekeken

Bij mij is recentelijk glasvezel aangelegd in de regio. We hadden eerst schotel-tv met scartkabels.
Niet startkabels, das weer wat anders.
Nu zijn we aangesloten op glas en hebben HDMI en scartkabels. Mensen wat een groot verschil in beeldkwaliteit 🙂

Een tijdje terug wilde ik zeepaerdjuhs gaan houden in mijn aquarium maar kdenk da'k ut nie doe....

12 reacties

Via HDMI zal hoe dan ook schelen zover ik weet kan Scart geen HD beeld weergeven.
Gefeliciteerd met de verglazing.
Reputatie 8
Badge +12
Zeker gefeliciteerd met de verglazing. Fijn dat het beeld zoveel scherper is geworden. 🙂 Heel veel plezier ervan!
Reputatie 8
Badge +10
De beeldkwaliteit zou voor alle klanten nog een stuk beter kunnen zijn als KPN de uitzendingen daadwerkelijk in full HD van 1080i zou gaan uitzenden i.p.v. 720.
Maar dat kost teveel bandbreedte...
In zo'n beetje ieder Nederlands huishouden staat wel een full-HD TV met een minimale resolutie van 1920 x 1080 pixels maar wat TV kijken betreft krijgen ze altijd 1280 x 720 geserveerd.

En de winkels staan inmiddels vol met 4K TV's en 8K komt er al aan...

HdGlas kwaliteit op alle kanalen. Voor Digitenne schaalt KPN het zelf op naar 1080P.
Reputatie 8
Badge +10
HdGlas kwaliteit op alle kanalen.
Hoe bedoel je..?
Heb je dat of stel je dat voor..?
HD glas wordt overigens ook in 720 uitgezonden maar in een hogere bitrate (13 Mbps t.o.v. 8 Mbps).

Voor Digitenne schaalt KPN het zelf op naar 1080P.

Upscaling is echt iets anders dan full HD...
Ik heb dat als glasvezel klant en stel het voor. Zover mij bekend zend de NPO in 1080i uit dan is wat wij binnen krijgen weer downscaling. Meerdere KPN klanten blijven erbij dat we op de ontvanger wel 1080i krijgen echter de app en website zou 720 zijn.
Vanuit de mediagateway zou elk signaal 1080I zijn.

Als je gelijk hebt heeft het geen nut de tv ontvanger op 1080i te zetten is de 720 dan p of i?
Reputatie 8
Badge +10
[...]
Zover mij bekend zend de NPO in 1080i uit dan is wat wij binnen krijgen weer downscaling. Meerdere KPN klanten blijven erbij dat we op de ontvanger wel 1080i krijgen echter de app en website zou 720 zijn.

Ik zou dat dan graag eens bevestigd willen zien door Telfort/KPN...
Dat de app en website in 720 uitzenden is me bekend.

Als je gelijk hebt heeft het geen nut de tv ontvanger op 1080i te zetten is de 720 dan p of i?

Ik heb zojuist mijn TV-ontvanger op 720p gezet en ik zie geen (merkbaar) verschil met de 1080i instelling.

De TV-ontvanger heeft overigens ook twee instellingen voor 1080p in 25 en 50 Hz maar ik vraag me af waarom want er wordt niets uitgezonden in progressive scan.
Dat geldt dan ook voor de 720p instelling.
720i is overigens niet beschikbaar op de TV-ontvanger.
In de lijn van dit topic het melden waard, NPO start geeft nu ook 1080p door blijkens dit al wat ouder bericht. https://tweakers.net/nieuws/126725/npo-verhoogt-resolutie-on-demanddienst-en-komt-met-betaald-hd-abonnement.html

Ik zie behalve dan een centen en bandbreeedte kwestie geen reden reden dat wij niet minimaal 1080i door krijgen.

Naast de bitrate is er echt verschil zichtbaar tussen 661HDglas en 1HD klein maar zichtbaar de bitrate of compressie is daarin nauwelijks factor als die kanalen ook 720i of p zijn dan zou dat verschil niet zo zichtbaar zijn.
Reputatie 8
Badge +10
In de lijn van dit topic het melden waard, NPO start geeft nu ook 1080p door blijkens dit al wat ouder bericht. https://tweakers.net/nieuws/126725/npo-verhoogt-resolutie-on-demanddienst-en-komt-met-betaald-hd-abonnement.html
In dit bericht staat dat de 1080 uitzendingen een betaalde on-demandversie betreft, verderop staat dat er toen nog geen plannen waren om dit voor de gratis varianten ook aan te bieden.
En daarnaast hebben we het in dit topic over de 'gewone' TV-uitzendingen en niet over eventuele betaalde varianten daarvan waarmee de kosten voor een hogere resolutie gedekt kunnen worden door het betaalde abonnementsgeld...

Ik zie behalve dan een centen en bandbreeedte kwestie geen reden reden dat wij niet minimaal 1080i door krijgen.

Zolang het tegendeel niet is bevestigd of bewezen door Telfort of KPN blijf ik bij mijn stelling... 😉

Naast de bitrate is er echt verschil zichtbaar tussen 661HDglas en 1HD klein maar zichtbaar de bitrate of compressie is daarin nauwelijks factor als die kanalen ook 720i of p zijn dan zou dat verschil niet zo zichtbaar zijn.

Ik heb geen glasvezel dus ik kan dat niet beoordelen.
Maar compressieverschil is altijd zichtbaar door de grotere detailering van het beeld, ongeacht de resolutie.
Maar daar gaat het nu even niet over.
KPN krijgt die streams die wij zien echt niet 'gratis' van de NPO zeker niet de NPO extra kanalen. De reden van de link was puur omdat ik het onlogisch vind als de NPO ons via KPN geen full HD levert. Zoals Ziggo dit met de losse f1 wedstrijden doet.

Compressie mag mits goed toegepast geen verschil opleveren. Ik zie geen reden voor een andere bitrate als die 661 serie ook 720 zijn dan hebben die kanalen echt geen meerwaarde. Ik ga er dan ook vanuit dat die zeker full HD zijn ik ben wel benieuwd waar je jouw standpunt op baseert heb ik mischien wel eerder gevraagd in een vergelijkbare topic.
Reputatie 8
Badge +10
Eén woord... moiree.
Ik zie geregeld bij sportswedstrijden zoals tennis, voetbal etc. in de horizontale witte lijnen (vooral aan de overkant) op het veld de witte lijnen 'flikkeren' als deze lijnen niet geheel parallel lopen aan de beeldlijnen.
Je ziet ook moiree in de doelnetten bij voetbal als de camera van links naar rechts (of andersom) beweegt.
Dit verschijnsel doet zich niet voor bij wedstrijden die ik in full HD 1080 bekijk vanuit 'andere bronnen'...
Daarnaast heb ik (ook in het recente verleden) wedstrijden gezien in 1080 waarbij dit verschijnsel niet voorkwam en het beeld beduidend scherper was, zo scherp zelfs dat je de naam van de speler op zijn shirt kon lezen terwijl hij wat verderweg op het middenveld liep.
Zo was dit ook het geval toen ik in 2014 nog bij UPC zat en zij wedstrijden van het WK voetbal in full HD uitzonden.

Als dit niet te wijten is aan de resolutie maar een andere oorzaak heeft (zoals hogere compressie van de uitgezonden beelden) dan wordt ik graag wat wijzer gemaakt.
Het zit 'm in ieder geval niet in de beeldverversingsfrequentie, die heb ik met zowel 50 als 100 Hz geprobeerd maar maakt geen verschil.
Dat laatste ben ik zeker met je eens gezien in Nederland 50 hz de standaard is heeft 100hz geen tot weinig meer waarde.

Ik zal eens lezen over dat moiree. Ik zou dat van die flikkerende lijnen hoe dan ook eerder aan interlaced wijten dan aan de resolutie.

Uitgaande van de uitleg via de link zou het in dunne verticale lijnen eerder moeten opvallen.

Het is wel een plausibele verklaring echter zal dit mits ik het goed begrijp niet van de resolutie afhangen meer de dpi van een beeldscherm en anti aliasing technieken.

Reageer