Veel ophef in zeeland over aankondiging Deltakabel voornemen uitschakelen FM Radio

• 5 april 2018
  • 9 reacties
  • 1412 keer bekeken

Reputatie 3
Citaat zeelandnieuws

Delta Zeeland heeft aangekondigd het analoge tv- maar ook radio-aanbod volgend jaar geheel uit te zetten.
Dit geldt ook voor de rond de veertig FM-zenders die in heel Zeeland via de kabel zijn te ontvangen. In dit pakket zitten Belgische, Franse, Britse, Duitse, Nederlandse publieke en commerciële, regionale en lokale zenders. Ook de rampenzender Omroep Zeeland gaat van de FM af en is dan op veel apparatuur niet meer te beluisteren. Delta motiveert het voornemen om FM als eerste kabelaar van Nederland uit te zetten met de toename van luisteren via internet. Daarbij gaat Delta voorbij aan het feit dat internetradio in het algemeen de luistercijfers van lineaire radio - via welk medium dan ook - drukt. Ook gaat Delta voorbij aan het feit dat veel oudere luisteraars straks niets meer op hun FM-apparatuur thuis kunnen luisteren. Dat kan dan enkel nog via een tv of decoder, waarbij de tv om te zappen altijd aan moet staan.
De kabelaar wijst daarbij met nadruk op het alternatief van etherontvangst voor FM en/of DAB+. Dat betekent voor een Zeeuws huishouden al snel dat een nieuwe installatie buitenshuis nodig is. inderdaad een alternatief gaan zoeken meteen de hele kabel opzeggen omdat de FM aansluiting op de CAI-doosjes aan de muur immers onbruikbaar wordt en niet geschikt is voor radio via de ether.

Ik vind het aanbod van FM via Telfort nog steeds de meerwaarde van glasvezel, of luister iedereen al Radio via de TV?

9 reacties

Dat staat en valt met het aantal klanten op de 'oude propositie' en zelfs daar kan het maar zo zijn dat er meer van internet radio's en dab(+) toestellen gebruikmaken.
Toen bij ons glasvezel werd uitgerold was naast de prijs dit toch het doorslaggevende punt. Nu ongeveer 3 jaar verder denk ik er steeds meer aan om alleen nog maar internet af te nemen omdat we in uren uitgedrukt meer Netflix kijken dan een tv kanaal.
Een beetje volgens de KPN reclame het beste van TV komt toch wel op internet.

Ps bij Telfort ook via de Amino hoeft de TV niet aan te staan je kan een audio voorziening op je tv ontvanger aansluiten om zo radio te kunnen luisteren dus dat deel uit dat artikel klopt niet helemaal.
Reputatie 3
Ben even benieuwd wie er nog gewoon radio luistert via de radio aangesloten op de coax, ik denk veel.... (onbewust?)
Wij nog wel heb niet voor niks een tuner.
Reputatie 8
Dat FM uit de lucht gaat is een algemeen feit. Niet alleen voor Delta Zeeland. Dat wordt DAB+

Zelf zit ik er absoluut niet mee.
Maak al jaren gebruik van enkel "internet radio". Daar heb je overigens helemaal geen decoders voor nodig of TV-ontvangers die op "radio" zouden moeten staan. Gewoon via websites op internet kun je duizenden radiostations beluisteren. Of met een appje op een smartphone of tablet die je dan naar een versterker stuurt of cast naar een Audio Chromecast (of "gewone" Chromecast).

Moderne netwerk versterkers / receivers hebben standaard zelf al een lijst van pakweg 800 internet radiostations waaruit je kunt kiezen, die je mogelijk nog zou kunnen aanvullen met eigen keuzes.
Spotify (ook de gratis versies) hebben specifieke thema radio kanalen.

Met die enorme hoeveelheid aan alternatieven is er keus genoeg wat men wel kan inzetten.
Dab+ gaat juist via de FM frequenties dus FM uit dat ook uit, tenzij je bedoelt het Analoge signaal maakt plaats voor Dab+

Hier gaat over naast het verdwijnen van analoge tv via de kabel ook de radio uit gaat
Reputatie 8
Het uitschakelen van FM gaat over "analoge radio".

DAB staat voor Digital Audio Broadcasting. DAB+ is de verbeterde versie van DAB.
Dat van dezelfde frequenties gebruik wordt gemaakt als Analoog FM, de techniek is toch echt anders. Met dezelfde frequenties reden te meer om analoog op te heffen. Anders staan ze elkaar in de weg.

Ook Ziggo stopt met analoge data over de kabel. Dus algemeen beleid om analoge ontvangst te beëindigen.
Reputatie 3
Badge +1
Daarnaast wilde Zeelandnet vorig jaar ook, dat je de apparatuur ging kopen, in mijn geval 2 decoders voor de TV en één decoder voor de radio, maar dan wel met een display, zodat ik kan zien welk kanaal opstaat.
Dit zou voor mij neerkomen op €400,00 en was voor mij ook een rede, om over te stappen op Telfort.
Telfort levert ook geen analoog signaal via de telefoonlijn, maar de decoders hebben een display en blijven eigendom van Telfort, dus ik heb niets gekocht!
Internet is wel trager, maar dat merk ik alleen, wanneer ik een DVD ga downloaden.

v.w.b. de rampenzender, deze blijft (dacht ik) de eerste jaren nog gewoon analoog uitzenden, omdat iedereen een analoge radio heeft en auto's met DAB+ nog zeldzaam zijn.
Voor andere gevallen (lees radio zenders) is een antenne op het dak ook een idee, dat mag gewoon en kan niet geweigerd worden, mits deze aan een aantal voorwaarden voldoet.
Er gaan vage geruchten over 2023 maar dat zal wel veel later worden.
Antenne's en schotels ligt aan je plaatslijke verordeningen. Ooit zijn juist de cai's in het leven geroepen vanwege die enorme woud van antenne's

Wat ziggo betreft die stoppen alleen het pure analoge tv signaal. Zeeland net gaat een stap verder.
@Ron.
Je hebt over 5 jaar ook 600,- betaald voor je 2 streams/tv ontvangers van Telfort.

Telfort levert geen analoog via dsl wel via glasvezel(de overgenomen klanten en een aantal eigen), naast gelijke up en download de enige redenen dat ik bij Ziggo ben weg gegaan.
DAB+ moet nog wel groeien. Meer signaal verlies dan FM daar heb je soms een ruis bij DAB+ helemaal niks meer.
Nu praat ik over een jaar geleden en het systeem in een Ford bedrijfswagen, maar persoonlijk vond ik het fm geluid helderder dan dab.

DAB+ zit op de VHF band dus dat zit elkaar nog niet in de weg.
Reputatie 3
Badge +1
Antenne's staan in het verdrag van de mensenrechten (verdrag van Rome), onder vrije nieuwsgaring.
Je hoeft alleen maar aan te tonen, dat je geen andere manier ter beschikking hebt, om iets te ontvangen.

Wanneer de antenne niet aan de straatkant staat, mag deze maximaal 5 meter uitsteken.
Staat deze op een balkon, dan mag deze niet uitsteken.

Is het geen eigen woning, dan kunnen er eisen bijkomen, zoals verzekering, borg en toegang tot het dak.
Maar volledig verbieden mag en kan niet, ook al beweren sommige woningbouwverenigingen en sommige ambtenaren anders.

Edit: toegevoegd:
Artikel 10 lid 1 zegt:
Een ieder heeft recht op vrijheid van meningsuiting.
Dit recht omvat de vrijheid een mening te koesteren en de vrijheid om inlichtingen of denkbeelden te ontvangen of te verstrekken, zonder inmenging van enig openbaar gezag en ongeacht grenzen.
Dit artikel belet Staten niet radio- omroep-, en bioscoop- of televisieondernemingen te onderwerpen aan een systeem van vergunningen.

Reageer