Vectoring VDSL bij Telfort

• 18 november 2013
  • 298 reacties
  • 32327 keer bekeken

Badge
KPN is op dit moment bezig om de straatkasten te voorzien van nieuwe hardware om hogere internetsnelheden mogelijk te maken. De gebruikte techniek heet Vectoring VDSL (VVDSL) en gaat de huidige VDSL technieken vervangen. Gebieden met alleen ADSL zullen worden opgewaardeerd naar VVDSL. Door gebruik te maken van ruisonderdrukking worden de effecten van ruis en de lengte van de lijn verminderd. Hierdoor worden, afhankelijk van lijnlengte, snelheden tot 80Mb down / 8Mb up mogelijk.

Naast een upgrade van de huidige VDSL straatkasten (BuitenRingen) wordt ook het totale aantal VDSL straatkasten vergroot. Nieuwe straatkasten worden vanaf nu met VVDSL ondersteuning opgeleverd en gedurende 2014, begin 2015 wordt vectoring overal in Nederland uitgerold.

Om als klant van Telfort gebruik te gaan maken van vectoring hoef je in principe niets te doen. Telfort maakt gebruik van het KPN netwerk en onze klanten profiteren daarom direct mee van deze vernieuwingen. Als jouw straatkast wordt geüpgraded zullen we je daarover uiterlijk 2 weken van te voren informeren. Als hierdoor een sneller abonnement of Interactieve TV op jouw adres leverbaar is geworden, wordt je ook daarover geïnformeerd. Indien nodig ontvang je van ons kosteloos een geschikt modem.

Wat gaat er nog gebeuren?

De systemen van Telfort worden geschikt gemaakt voor het bestellen van internet over vectoring. Vanaf februari 2014 zal KPN in een hoger tempo VVDSL uitrollen op bestaande straatkasten. Uiteindelijk zullen 2.1 miljoen huishoudens straks kunnen profiteren van hogere internet snelheden.

298 reacties

Reputatie 1
Kan ook ik iets verwachten? ***. Ben benieuwd! Bandbreedte nu 4/0,5 MB. *gegevens verwijderd
Badge
Kan ook ik iets verwachten? ***. Ben benieuwd! Bandbreedte nu 4/0,5 MB.

Qua planning zijn wij afhankelijk van KPN, naar verwachting is een groot deel in 2014 aan de beurt. Helaas kunnen we je niet zulk gedetailleerde informatie geven, uiterlijk twee weken voordat jouw locatie aan de beurt is zal je een brief ontvangen.

Sebastiaan
Reputatie 1
Afwachten dus......
Badge +1
Wat een goed bericht Sebastiaan want je maakt me dag weer goed.
Laat die VDSL upgrade maar zo snel mogelijk komen 🙂
Reputatie 6
Badge +7
Werkt de fritzbox 7340 daarmee ?
Hopelijk krijgen we meer voor minder of welicht een gelijk bedrag want inmiddels biedt UPC 120 mb internet aan voor 50 euro inclusief televisie en bellen
Badge
Afwachten dus......
Zit helaas niets anders op :)

Wat een goed bericht Sebastiaan want je maakt me dag weer goed.
Laat die VDSL upgrade maar zo snel mogelijk komen :)

Fijn om te horen. Wat mij betreft mag het inderdaad snel gebeuren!

Werkt de fritzbox 7340 daarmee ?
Daar hebben wij geen officiële informatie over. Een beetje Googlen op Fritzbox 7340 vectoring toont dat er wel beweging die kant op is bij de betafirmwares. Voor Telfort wordt de Arcadyan (Experiabox V8) geschikt gemaakt, later de Zyxel.

Hopelijk krijgen we meer voor minder of welicht een gelijk bedrag want inmiddels biedt UPC 120 mb internet aan voor 50 euro inclusief televisie en bellen
We handhaven onze abonnementen en prijzen, alleen de snelheidslimiet gaat omhoog. Als na de upgrade bijvoorbeeld TV beschikbaar is gekomen en je daar gebruik van wilt maken, dan is er wel abonnementswijziging met nieuw contract nodig.

Sebastiaan
Reputatie 6
Badge +7
@Sebastiaan

Hier kun je al nieuwe beta's downloaden voor de nieuwe verbindingen (vectoring)

All,

Vanmiddag heeft AVM nieuwe beta's publiek beschikbaar gemaakt op de ftp
server.

7390:
ftp://service.avm.de/Beta/FRITZ!Box_7390_int./

7340:
ftp://service.avm.de/Beta/FRITZ!Box_7340_int./

7360:
ftp://service.avm.de/Beta/FRITZ!Box_7360_int./

Bedankt Jerry voor deze info
Reputatie 2
Badge
Beste Sebastiaan,

Maar het feit is toch dat vectoring geen zin heeft als er op de zelfde kabelbundel een of meerdere niet vectoring modem zijn aangesloten? Of heb ik dat verkeerd begrepen... En er wordt dus ook vectoring geleverd uit de CO? Wanneer heb je door dat je op een vectoring lijn zit?
Reputatie 6
Badge +7
De modems worden aangepast zoals beschreven en de snelheid zal omhoog gaan en je krijgt 14 dagen van te voren er een brief over dat is wat ik ervan begrepen heb.
Badge
Beste Sebastiaan,

Maar het feit is toch dat vectoring geen zin heeft als er op de zelfde kabelbundel een of meerdere niet vectoring modem zijn aangesloten? Of heb ik dat verkeerd begrepen... En er wordt dus ook vectoring geleverd uit de CO? Wanneer heb je door dat je op een vectoring lijn zit?

In tegenstelling tot eerdere berichten gaat Vectoring VDSL nog niet geleverd worden op bestaande centrales. Alleen huidige en nieuwe straatkasten zullen worden voorzien van vectoring ondersteuning. De startpost is hierop aangepast, mijn excuses voor de verwarring.

Sebastiaan
Badge
Maar als KPN nu zelf al 80/8 kan leveren via VDSL dan lijkt mij deze kast toch ook al VVDSL Ready?
Reputatie 8
Badge +16
Maar als KPN nu zelf al 80/8 kan leveren via VDSL dan lijkt mij deze kast toch ook al VVDSL Ready?

Nee, KPN maakt op dit moment gebruik van pairbonding waardoor ze 80/8 kunnen leveren.
Gezien de hoge installatie kosten die dit met zich mee kan brengen is dit bij Telfort niet iets wat ze als budget provider zo snel aan zullen bieden.
Hier een bericht hierover in tweakers met tabel wanneer oplevering
http://tweakers.net/nieuws/92482/veel-kpn-klanten-krijgen-binnen-anderhalf-jaar-hogere-vdsl-snelheden.html
Reputatie 2
Badge
Hoe staat het eigenlijk met Pair Bonding. Hoorde dat buiten KPN mogelijk ook andere providers hier mee gaan starten. Is Telfort een van deze providers? 🙂
Badge +2
@Henkie-Jan,

Vooralsnog alleen vectoring.

Hugo
Reputatie 6
Badge +7
De Fritzboxxen zijn nu allen gereed (wie VDSL ondersteunen) om (Full) Vectoring aan te kunnen het betref dus originele en geen beta versie van de firmware.

ftp://ftp.avm.de/fritz.box/

ik heb de mijne al voorzien van de nieuwe firmware Maar nog geen Vectoring jammer genoeg ben er nu klaar voor.
Reputatie 1
Badge
Hier ook klaar voor (Full) Vectoring middels de FRITZ!Box update. Conform de FRITZ!Box kan mijn verbinding 50 Mbps download en 10 Mbps upload aan, zonder vectoring. Mét vectoring is er dus nog veel meer mogelijk...

Vorige week kreeg ik een kerstkaart van Telfort, dat ze blij zijn met me als klant. Leuk, maar gratis wat extra snelheid zou natuurlijk meer welkom zijn. 🙂
Badge +1
Hier ook klaar voor (Full) Vectoring middels de FRITZ!Box update. Conform de FRITZ!Box kan mijn verbinding 50 Mbps download en 10 Mbps upload aan, zonder vectoring. Mét vectoring is er dus nog veel meer mogelijk...

Vorige week kreeg ik een kerstkaart van Telfort, dat ze blij zijn met me als klant. Leuk, maar gratis wat extra snelheid zou natuurlijk meer welkom zijn. :-)

Beste rogervdh,

Wat betreft extra snelheid na upgrade van de wijkkasten daar heeft Telfort medewerker Sebastiaan al over bericht (zie bericht 8) dat de abonnementen en prijzen gehandhaafd bljven maar dat de snelheids limiet omhoog zal gaan 🙂
Badge +1
Ik hoop dat Sebastiaan snel goed nieuws gaat brengen dit jaar wanneer VDSL vectoring van start zal gaan 🙂
Reputatie 1
Badge
Beste rogervdh,

Wat betreft extra snelheid na upgrade van de wijkkasten daar heeft Telfort medewerker Sebastiaan al over bericht (zie bericht 😎 dat de abonnementen en prijzen gehandhaafd bljven maar dat de snelheids limiet omhoog zal gaan :)

Klopt, maar dat is nog relatief vaag. Gaat dat alleen gelden voor de mensen die reeds het hoogste pakket hebben? (dus 50/5 Mbps). Of voor mensen die Alles in 1 hebben? Of voor iedereen? Ikzelf heb momenteel kaal Telfort Internet VDSL 30/3 (en die snelheid haal ik ook makkelijk, volgens modem is 50/10 Mbps mogelijk en dat is dus zonder vectoring). We gaan 't afwachten...zou leuk zijn als bijv. 30/3 naar 40/4 zou gaan. VDSL e.d. moet toch interessant blijven ten opzichte van andere technieken zoals kabel, glasvezel, etc.
Reputatie 6
Badge +7
De Fritzboxxen zijn nu allen gereed (wie VDSL ondersteunen) om (Full) Vectoring aan te kunnen het betref dus originele en geen beta versie van de firmware.

ftp://ftp.avm.de/fritz.box/

ik heb de mijne al voorzien van de nieuwe firmware Maar nog geen Vectoring jammer genoeg ben er nu klaar voor.

Ik ben niet tevreden over deze firmware hij is in het thuisnetwerk erg sloom geworden met bestanden overzetten en dergelijke zijn er meer mensen wie dat ervaren ?
Badge +1
Ik vroeg me af of Sebastiaan al wat zou weten wanneer VDSL Vectoring van start zal gaan 🙂
Ik ben niet tevreden over deze firmware hij is in het thuisnetwerk erg sloom geworden met bestanden overzetten en dergelijke zijn er meer mensen wie dat ervaren ?

Ik heb deze firmware al enkele weken in gebruik (7340). Ik heb niet gemerkt dat het netwerk trager is geworden. Zowel over wifi als bedraad geen klachten!
Reputatie 6
Badge +7
Gewoon internetten gaat ook goed maar als je bv bestanden ik noem films en dergelijke wil verplaatsen dan duurt het eeuwig en ben niet de eniogste wie dat gemerkt heeft ik heb hier een Xtrend staan (linux / enigma2) decoder als ik daar films naar wil verplaatsen zowel met gewoon windows (samba) als met ftp werkt het erg sloom ben dan ook weer terug naar de oude gegaan en die kennis van mij ook en werkt het weer als een tierelier.

Reageer