Uitrol VVDSL in Gouda klaar, eerste wijkkast actief

• 8 augustus 2014
  • 171 reacties
  • 8520 keer bekeken

Reputatie 8
Badge +16
Als afsplitsing van https://forum.telfort.nl/nieuws-251/vectoring-vdsl-telfort-38205 waarin KPN/Telfort de uitrol vorig jaar aankondigde, is voor de Goudse wijk Bloemendaal het bijna zover. na jarenlang aangewezen te zijn op een max 20 Mb verbinding wordt het nu mogelijk om VVDSL vanuit de wijk kast te krijgen wat de snelheid aanzienlijk verbeterd.

De wijk Bloemendaal heeft circa 4500 huishoudens, waarvan er ongeveer 3500 nu een eigen wijk kast krijgen, de circa 1000 huishoudens die geen wijk kast krijgen zitten rechtstreeks op de centrale aan de Calslaan. Het aantal van 1000 rechtstreekse aansluitingen is een schatting, maar het geeft wel een indicatie over het aantal (mogelijk) overstappers.

Wil je controleren of jouw wijkkast al actief is, doe hier de postcode check, komt daar 50/5 als levermogelijkheid uit dan is jouw wijkkast gegarandeerd actief.

http://internet.telfort.nl/shop/checkbeschikbaarheid.html?execution=e1s1

De volgende straatkasten op basis van reacties en een kleine postcode check zijn inmiddels actief:

Anna van Hensbeeksingel
Zuiderwerf
Noorderwerf
Zwenkgras
Franciscahoeve
Helenahoeve
Oosthoef

Wat doe jij als VVDSL in jouw wijk in Gouda beschikbaar komt, stap je over of niet?

Als mijn wijkkast in Bloemendaal klaar is stap ik over

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

171 reacties

Prima initiatief!
Riet- en Veenzoom is nog niet aan de beurt, ik hoorde wel vage berichten van een kennis dat de Rietzoom op 11-8-2014 aan de beurt is, maar de medewerkster van Telfort die deze info gaf had het over glasvezel!!???
Dus helemaal betrouwbaar is dan ook weer niet.
Badge +1
Bedankt voor de topic start; ziet er goed uit 🙂
Houden we het alleen op de wijk Bloemendaal of laten we de rest van Gouda ook meegenieten?
Badge +1
Wat mij betreft de rest van Gouda ook bijvoorbeeld meldingen van wijk kast upgrades (vectoring) in andere wijken van Gouda kunnen dan ook gemeld worden.
Reputatie 1
Is het mogelijk om de titel en introductie van dit topic nog aan te passen?
Reputatie 8
Badge +16

Nee, dat lukt me niet meer, maar wat mij betreft geen probleem om ook andere wijken te benoemen.

Dit is het lijstje van KPN met de straatnamen waar de wijkkasten staan:

A Van Hensbeeksngl
Baljuwslag
Beatrix Hoeve
Bosranklaan
Cederweg
Coniferensngl
Esdoornstraat
Gouderaksedk
Groenhovenweg
Helena Hoeve
Heuvellaan
J P Thysselaan
Landluststraat
Meerburgstraat
Papaverstraat
Poonwerf
Raaigras
Rietzoom
Tjalkwerf
Tymgaarde
Vreelust
Waterlelie

Buiten Bloemendaal is dus alleen de Gouderaksedijk die naar VVDSL gaat.
Maar kom gerust met suggesties
Mooi lijstje, goede info.
De rest van Gouda dus niet?
Reputatie 8
Badge +16

Zover bekend niet, onderstaande link is vanaf tweakers geplukt waarin je op basis van postcode of plaatsnaam de kasten kan opvragen:

http://tweakimg.net/files/redactie/joost/kpn-vectoring/index.html
Reputatie 1
Wil je controleren of jouw wijkkast al actief is, doe hier de postcode check, komt daar 50/5 als levermogelijkheid uit dan is jouw wijkkast gegarandeerd actief.

Waar baseer je dat op ?
Reputatie 8
Badge +16
Aangezien in de wijk Bloemendaal, buiten een kleine ring rondom de Calslaan VDSL niet geleverd wordt, en je dus de 50/5 nooit kan halen zonder dat je gebruik maakt van een wijk kast. Telfort levert geen pair-bonding alleen enkelvoudige aansluitingen hierdoor weet je zeker dat als je 50/5 kan krijgen volgens de Telfort postcode check je wijk kast klaar en actief is.
Reputatie 1

Nee, dat lukt me niet meer, maar wat mij betreft geen probleem om ook andere wijken te benoemen.

Dit is het lijstje van KPN met de straatnamen waar de wijkkasten staan:

A Van Hensbeeksngl
Baljuwslag
Beatrix Hoeve
Bosranklaan
Cederweg
Coniferensngl
Esdoornstraat
Gouderaksedk
Groenhovenweg
Helena Hoeve
Heuvellaan
J P Thysselaan
Landluststraat
Meerburgstraat
Papaverstraat
Poonwerf
Raaigras
Rietzoom
Tjalkwerf
Tymgaarde
Vreelust
Waterlelie

Buiten Bloemendaal is dus alleen de Gouderaksedijk die naar VVDSL gaat.
Maar kom gerust met suggesties

Met wijkkasten bedoel je waarschijnlijk straatkasten?
Dan dit lijstje zeker voor heel Gouda niet compleet.
Ik zit op straatkast Gaardeslag (2805)

Enneh ik zit al 1,5 jaar op VDSL hier met 50/5
Een andere provider heeft mij gecontacteerd en wil mij aansluiten met "Fiber RDY" via xVDSL, vectoring.
Dus lijkt mij dat deze straatkast zijn upgrade heeft gehad.
Reputatie 1

Zover bekend niet, onderstaande link is vanaf tweakers geplukt waarin je op basis van postcode of plaatsnaam de kasten kan opvragen:

http://tweakimg.net/files/redactie/joost/kpn-vectoring/index.html

Die lijst is niet compleet.
Reputatie 8
Badge +16
Dat is ook wat ik al aangaf, de nieuwe kasten welke in bovenstaande lijst staan zijn voorzien van VVDSL. Jouw wijk kast/ straatkast is een al bestaande VDSL kast, ik durf daar geen uitspraak over te doen of deze nu van VVDSL apparatuur is voorzien aangezien ik alleen de lijst ken van tweakers. Mogelijk dat webcare kan zien of jij op een VVDSL of VDSL kast aangesloten zit.

De mail met de term "Fiber RDY" ken ik inderdaad, echter zie ik het nog niet gebeuren dat een complete wijk tot in de meterkast verglaast gaat worden, afgezien van het glas waarmee REKAM aan de slag is. Als het REKAM netwerk tot in de meterkast verglaast gaat worden valt dit glas "in principe" onder de kabelboeren en zal KPN geen toegang krijgen tot dit netwerk.

De OPTA heeft in het verleden beslist dat KPN de kabelboeren geen toegang hoeft te geven tot het glasnetwerk, en omgekeerd KPN geen toegang krijgt tot het glas van de kabelboeren.
Reputatie 1
Aangezien in de wijk Bloemendaal, buiten een kleine ring rondom de Calslaan VDSL niet geleverd wordt, en je dus de 50/5 nooit kan halen zonder dat je gebruik maakt van een wijk kast. Telfort levert geen pair-bonding alleen enkelvoudige aansluitingen hierdoor weet je zeker dat als je 50/5 kan krijgen volgens de Telfort postcode check je wijk kast klaar en actief is.

Dat geld dan alleen voor bloemendaal.
Reputatie 8
Badge +16

Dat geld dan alleen voor bloemendaal.

Suggereer ik wat anders dan?
Mijn eerste zin:

Aangezien in de wijk Bloemendaal.....
Reputatie 1
Dat is ook wat ik al aangaf, de nieuwe kasten welke in bovenstaande lijst staan zijn voorzien van VVDSL. Jouw wijk kast/ straatkast is een al bestaande VDSL kast, ik durf daar geen uitspraak over te doen of deze nu van VVDSL apparatuur is voorzien aangezien ik alleen de lijst ken van tweakers. Mogelijk dat webcare kan zien of jij op een VVDSL of VDSL kast aangesloten zit.

De mail met de term "Fiber RDY" ken ik inderdaad, echter zie ik het nog niet gebeuren dat een complete wijk tot in de meterkast verglaast gaat worden, afgezien van het glas waarmee REKAM aan de slag is. Als het REKAM netwerk tot in de meterkast verglaast gaat worden valt dit glas "in principe" onder de kabelboeren en zal KPN geen toegang krijgen tot dit netwerk.

De OPTA heeft in het verleden beslist dat KPN de kabelboeren geen toegang hoeft te geven tot het glasnetwerk, en omgekeerd KPN geen toegang krijgt tot het glas van de kabelboeren.

Je leest niet wat ik schrijf.
Ik heb het over Fiber RDY via vectoring VDSL (VVDSL)
In Gouda is geen FttH beschikbaar (glas tot in de woning).
Dat geeft fiber.nl ook aan...
Reputatie 8
Badge +16

Ik veronderstelde dat je graag glas wilde hebben, conclusie kan inderdaad zijn dat jouw straatkast nu VVDSL apparatuur bevat gezien de mail die je gehad heb, echter alleen Webcare kan bevestigen dat dit zo is. Ik ben daar ook wel nieuwsgierig naar want als jouw straatkast is voorzien van VVDSL apparatuur zijn er wellicht meer straatkasten in Gouda voorzien van VVDSL.
Reputatie 1
Ik ben niet helemaal op de hoogte wat in dit forum mogelijk is, maar kun je dan helemaal niets in de topic start meer wijzigen/aanvullen?
Reputatie 1

Ik veronderstelde dat je graag glas wilde hebben, conclusie kan inderdaad zijn dat jouw straatkast nu VVDSL apparatuur bevat gezien de mail die je gehad heb, echter alleen Webcare kan bevestigen dat dit zo is. Ik ben daar ook wel nieuwsgierig naar want als jouw straatkast is voorzien van VVDSL apparatuur zijn er wellicht meer straatkasten in Gouda voorzien van VVDSL.

Alle bestaande VDSL straatkasten die glas-gevoed zijn, worden ge-upgrade naar vectoring VSDL of zijn inmiddels ge-upgrade.

Telfort Webcare is nu niet bereikbaar.
Reputatie 8
Badge +16

Alle bestaande VDSL straatkasten die glas-gevoed zijn, worden ge-upgrade naar vectoring VSDL of zijn inmiddels ge-upgrade.

En heb je daar een bron voor....?
Badge +1
Een aanzienlijke verhoging van mijn Attainable Rates sinds vandaag opgemerkt.

Upstream 24725 (Kbps.) en downstream 113722 (Kbps.)

Het zou erop kunnen duiden dat de straatkast(en) hier aan de Vrijenhoefpolderweg / Wilhelmina van Pruisenlaan (2807) eindelijk ge-upgrade zijn naar VVDSL.
Reputatie 1

En heb je daar een bron voor....?

Als je alle berichtgeving omtrent dit onderwerk na spit kom je het vanzelf tegen.
Zoek eens met google.. ik heb hier niet alle bronnen direct voor handen.
Vooral de laatste mededeling van KPN omtrent de uitrol van vectoring VDSL

Bekijk ook eens het plaatje hieronder (al eerder geplaatst).
Hier staat de oude situatie al niet meer op aangegeven.
Ik moet hier bij opmerken dat dit plaatje aangeeft wat er binnenkort mogelijk is, maar nog niet allemaal aangeboden wordt. Max. 100/10 voorlopig via "vectoring VDSL" (=VVDSL) :)

Reputatie 8
Badge +16

Het zou erop kunnen duiden dat de straatkast(en) hier aan de Vrijenhoefpolderweg / Wilhelmina van Pruisenlaan (2807) eindelijk ge-upgrade zijn naar VVDSL.

Kijk, dat is goed nieuws, het bevestigd het verhaal van pcdewaal.

Als je alle berichtgeving omtrent dit onderwerk na spit kom je het vanzelf tegen.

URL bevat geen specifieke informatie, mocht je wel duidelijke bronnen hebben dan is die informatie (meer dan) welkom.
Reputatie 1

Kijk, dat is goed nieuws, het bevestigd het verhaal van pcdewaal.

URL bevat geen specifieke informatie, mocht je wel duidelijke bronnen hebben dan is die informatie (meer dan) welkom.

Nogmaals: als je doorzoekt, kom je de info tegen. Ook in het "oude" topic.
Kijk eens op het forum van KPN; is ook interessant!
Reputatie 1
Hmm vorige bericht werd nogmaals geplaatst..