Telfort stopt met levering homepageruimtes

• 12 augustus 2014
  • 78 reacties
  • 7681 keer bekeken

Badge +2
Wij zijn bij Telfort continue bezig om verbeteringen door te voeren voor de toekomstige innovaties. Onderdeel daarvan zijn de homepageruimtes, deze voldoen niet meer aan onze kwaliteitseisen. De techniek achter de Tiscali homepages is verouderd. Zo heeft de huidige homepageserver geen ondersteuning voor analytics, PHP, databases of overige serverside scripting. Er is besloten deze niet te gaan upgraden, maar deze langzaam uit te faseren.

Veel homepages zijn aangemaakt met (gratis) inbelaccounts, of gekoppeld aan e-mailadressen die niet meer actief gebruikt worden. Hierdoor is het lastig en helaas niet mogelijk om iedereen hiervan op de hoogte te stellen. We vinden het erg vervelend om te merken dat een aantal van jullie hier hinder van ondervinden. We zullen ons best doen om de verdere uitfasering zo goed mogelijk te laten verlopen en alternatieven aan te reiken.

Gegevens zijn niet verloren
Het is niet het geval dat bij uitschakelen van de homepageruimte alle gegevens ook verwijderd zijn. De data van jouw homepageruimte is nog steeds via FTP server te benaderen. Je kunt hier een backup van maken en eventueel opnieuw hosten bij een andere aanbieder. Met een FTP programma zoals FileZilla kan je op de homepageruimte inloggen met de volgende gegevens:

Server: home.telfort.nl
Poort: 21
Gebruikersnaam: *****@telfort.nl
Wachtwoord: *****

Gebruikersnaam en of wachtwoord van jouw homepageruimte vergeten? Log in op MijnTelfort en ga in het menu aan de rechterkant naar Mijn wachtwoorden.

Alternatieven voor webhosting
Een overzicht van gratis webhosting aanbieders vind je op http://hosting-gratis.startpagina.nl
Een overzicht van betaalde webhosting vind je op http://hosting.startpagina.nl

Werken sommige links niet meer na opnieuw hosten bij een andere aanbieder? Dit komt in de meeste gevallen doordat de website absolute links bevat, in plaats van relatieve. Meer informatie over hoe je deze aanpast vind je op deze pagina.

Hugo

78 reacties

Reputatie 1
Hugo,

Bedankt dat je een eind maakt aan de onduidelijkheid over deze kwestie, al ben ik niet blij met jullie beslissing en verdient de wijze van communicatie geen schoonheidsprijs. Ik hoop dat jullie hier intern ook je les uit leren.

Ik heb de volgende vragen:

1. Hoe lang blijft home.telfort.nl/gebruikersnaam nog bereikbaar voor de bezoekers van deze websites?

2. Hoe lang blijft de FTP-server home.telfort.nl voor ons nog bereikbaar?

3. Blijven de mailadressen ....@tiscali.nl wel bestaan?

4. Willen jullie de paginas home.tiscali.nl/gebruikersnaam weer (tijdelijk) bereikbaar maken voor bezoekers van onze websites zodat we hier een melding over de uitfasering en eventueel een link naar een nieuwe host kunnen zetten?

Paul
Reputatie 1
Badge
ONGELOOFLIJK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vragen:
1) Waarom is op geen enkele manier van te voren aangekondigd dat het Tiscali-domein zou verdwijnen?
De volgende tekst staat nog steeds op jullie website:
"Heb je destijds een internetabonnement afgesloten bij Tiscali en ben je sindsdien niet meer overgestapt? Dan ben je momenteel klant van Telfort. Dit betekent dat je internet krijgt via het netwerk van Telfort (KPN). Heb je destijds een eigen website gehost bij Tiscali, geen nood: je website is en blijft nog gewoon te raadplegen"

2) Hoe is het te verklaren dat ik via een bezoeker van mijn site te horen kreeg dat mijn website niet meer werkte, terwijl ik zelf van niets wist?

3) Waarom heeft Telfort de domeinnaam nu al aangepast, terwijl de webruimte er nog steeds is. Als Telfort nu toch van plan is alle host activiteiten af te bouwen zou het wel zo klantvriendelijk zijn geweest om eerst de klanten op de hoogte te brengen zodat ook die in de gelegenheid zouden zijn af te bouwen en de sites elders onder te brengen. Het is ronduit onfatsoenlijk om ons voor een voldongen feit te stellen door tussentijds alvast de domein naam aan te passen.

4) Heeft Telfort er enig idee van wat deze manier van handelen betekent?
Voor mij persoonlijk is dit namelijk een regelrechte ramp! Mijn meest belangrijke website is al lange tijd een veel geraadpleegd medium in My World of Opera met bijna 28.000 bezoekers from all over the world. Zoekmachines kunnen mij niet meer vinden, bezoekers kunnen mij niet meer vinden, de doorverwijs links in Bibliotheken (!) en verwante sites werken niet meer.
Ik ben mijn hele opgebouwde naamsbekendheid kwijt!
Verder heb ik hier 8 jaar energie en tijd in gestoken omdat ik Tiscali/Telfort durfde te vertrouwen, mede gezien de stellige uitspraken over het blijvend kunnen gebruiken van Tiscali-adressen!
Reputatie 8
Badge +16
Betekent dit ook dat de abonnementsvorm die deze abonnees hebben wordt opgeheven?
En krijgen ze dan een aanbieding voor een nieuw jaarcontract onder de nieuwe voorwaarden?
Reputatie 8
Badge +18
@Hugo je mag mijn homepage wel verwijderen stamt nog uit Tiscali tijdperk
Badge +2
Een gedeelte van de homepageruimtes hebben we vanaf 28 juli 2014 uitgezet. We waren in de veronderstelling dat deze niet meer in gebruik waren. Zoals we hierboven lezen is dit niet bij iedereen het geval. We hebben daarom nu deze homepages weer aangezet. Dit betekent niet dat we deze dienst blijven behouden, maar wel dat een ieder de mogelijkheid krijgt om een alternatieve manier van webhosting in te regelen. We zullen alle klanten hier verder over informeren. Excuses voor het ongemak.

De @tiscali.nl mail-aliassen worden niet uit gefaseerd.

Hugo
Een kind kan toch begrijpen dat wanneer een provider in een adres "tiscali" vervangt door "telfort" alle pagina's die onder de map home.tiscali.nl/~ enz. ressorteren niet meer via Google kunnen worden opgevraagd? Een ondoordachte actie! Ook de mededeling hierboven dat mailadressen met "tiscali" erin "niet worden uitgefaseerd" geeft te denken. Ja, dat zou er nog bij moeten komen! Ik krijg nog steeds mails met "worldonline" erin. Wat is daar mis mee?
Ik ben benieuwd naar dat alternatieve voorstel dat eraan zit te komen. Anders lijkt het raadzaam de opslagruimte (nu 50 MB) flink te verhogen.

Vriendelijke groet,
Wim. .
Reputatie 1
Badge
Wat een opluchting!
Mijn 2 websites doen het weer onder home. tiscal.nl !

@Hugo: hoeveel tijd hebben we om de sites elders onder te brengen? met andere woorden, wanneer stopt Telfort volledig met het beschikbaar stellen van web ruimte?
Reputatie 1
Hugo,

Bedankt voor je bericht. Ik hoop dat jij je persoonlijk gaat inzetten om de uitfasering voor ons als klanten goed te laten verlopen. Ik heb eerlijk gezegd weinig vertrouwen in je collega's die zomaar homepages uitzetten en in de klantenservice die ons bij herhaling foutief informeert (ten onrechte doorverwijzen naar KPN; beweren dat dit in 2009 al gecommuniceerd zou zijn terwijl niemand van ons daarvan weet en bij navraag door mij daarvan dit niet in jullie archief is terug te vinden; zeggen dat de homepage niet teruggezet kan worden terwijl nu blijkt dat dat wel kan).

Zoals de huidige homepageruimte niet meer aan jullie kwaliteitseisen voldoet, kan deze klantenbenadering ook de toets der kritiek niet doorstaan, ik neem aan dat je dat met me eens bent. Ik zou het op prijs stellen als je dit ook nog eens laat weten aan jullie management.
Reputatie 8
Badge +10

Ik ben benieuwd naar dat alternatieve voorstel dat eraan zit te komen. Anders lijkt het raadzaam de opslagruimte (nu 50 MB) flink te verhogen.

De dienst gaat in zijn geheel verdwijnen...
De 'alternatieve' optie (dus geen voorstel) is om zelf elders je webhosting te regelen.
Lees het laatste bericht van Hugo - Telfort nog eens terug.

N.B. mocht je de 50 MB grootte de mailboxen bedoelen, deze zijn een maand of vijf geleden verhoogd naar 500 MB.
Reputatie 1
Badge
Hugo,

Bedankt voor je bericht. Ik hoop dat jij je persoonlijk gaat inzetten om de uitfasering voor ons als klanten goed te laten verlopen. Ik heb eerlijk gezegd weinig vertrouwen in je collega's die zomaar homepages uitzetten en in de klantenservice die ons bij herhaling foutief informeert (ten onrechte doorverwijzen naar KPN; beweren dat dit in 2009 al gecommuniceerd zou zijn terwijl niemand van ons daarvan weet en bij navraag door mij daarvan dit niet in jullie archief is terug te vinden; zeggen dat de homepage niet teruggezet kan worden terwijl nu blijkt dat dat wel kan).

Zoals de huidige homepageruimte niet meer aan jullie kwaliteitseisen voldoet, kan deze klantenbenadering ook de toets der kritiek niet doorstaan, ik neem aan dat je dat met me eens bent. Ik zou het op prijs stellen als je dit ook nog eens laat weten aan jullie management.

Helemaal mee eens!

De dienst gaat in zijn geheel verdwijnen...
De 'alternatieve' optie (dus geen voorstel) is om zelf elders je webhosting te regelen.
Lees het laatste bericht van Hugo - Telfort nog eens terug.
N.B. mocht je de 50 MB grootte de mailboxen bedoelen, deze zijn een maand of vijf geleden verhoogd naar 500 MB.

Met 50 MB doelde ik uiteraard op de homepageruimte. Met "maar wel dat een ieder de mogelijkheid krijgt om een alternatieve manier van webhosting in te regelen" wordt gesuggereerd dat Telfort in deze zaak nog een positieve rol zou spelen. Als wordt bedoeld dat je gewoon zelf ergens een domeinnaam moet aanvragen, kan ik dat natuurlijk ook wel bedenken.

Vriendelijke groet,
Wim
Badge +2
@paul99,

Mee eens, dit was niet ons 'finest hour'.

Wat een opluchting!
Mijn 2 websites doen het weer onder home. tiscal.nl !

@Hugo: hoeveel tijd hebben we om de sites elders onder te brengen? met andere woorden, wanneer stopt Telfort volledig met het beschikbaar stellen van web ruimte?

Ik heb nog geen officiële bevestiging, maar hou rekening met december dit jaar.

als wordt bedoeld dat je gewoon zelf ergens een domeinnaam moet aanvragen, kan ik dat natuurlijk ook wel bedenken.
Dat wordt er inderdaad mee bedoeld, extra tijd om je homepagebezoekers in te lichten of een doorverwijzing te plaatsen.

Je kunt bijvoorbeeld via HTML een doorverwijzing op je homepageruimte zetten in de head via:
code:
meta HTTP-EQUIV="REFRESH" content="0; url=http://domeinnaam.nl"

Hugo
Reputatie 1
Wat Hugo schrijft over de doorverwijzing mbv de meta-tag klopt, maar die oplossing lijkt mij in dit geval niet zo verstandig. De website-bezoeker wordt hierdoor immers niet geattendeerd op het feit dat het adres gaat wijzigen en als straks de homepage verwijderd wordt weet hij de nieuwe site niet meer te bereiken. Daarom lijkt het mij beter iets als de volgende tekst op je eigen telfort-homepage te zetten:

---------------------
U bent op deze pagina gekomen via het adres home.tiscali.nl/gebruikersnaam. Dit adres is binnenkort niet meer toegankelijk. Voortaan dient u het volgende adres te gebruiken: http://www.nieuwedomeinnaam.nl. U wordt geadviseerd dit aan te passen en voortaan direct naar dit adres te gaan. Door op deze link te klikken wordt u nu naar het nieuwe adres doorgeschakeld.
----------------------------------------
In deze tekst moet de nieuwe link mbv de html-tag: a href="..... aangemaakt worden om doorschakelen mogelijk te maken.

Paul
Reputatie 1
Hugo en anderen, is het ook mogelijk om een een 301 redirect plaatsen met een .htaccess file?
Ik heb vanavond geprobeerd deze .htaccess file met ftp te oploaden, maar de server van telfort geeft aan dat dat niet kan of mag.
Reputatie 1
Badge
Vandaag geconstateerd dat mijn opera website verdwenen is uit de Google ranking!
Bedankt Telfort!
Badge +2
Hugo en anderen, is het ook mogelijk om een een 301 redirect plaatsen met een .htaccess file?
Ik heb vanavond geprobeerd deze .htaccess file met ftp te oploaden, maar de server van telfort geeft aan dat dat niet kan of mag.

Dat is helaas niet mogelijk. Zoals je hebt gemerkt is een .htaccess plaatsen niet mogelijk, maar ook ModRewrite wat nodig is voor 301 redirect wordt niet ondersteund.

Hugo
Badge +2
Vandaag geconstateerd dat mijn opera website verdwenen is uit de Google ranking!
Bedankt Telfort!

Op welke keywords kijk je? Hij is nog wel geïndexeerd in Google.

home.tiscali.nl/opera.catalani heeft 13 backlinks, waarvan de meeste met linktekt 'Hans C. Reinders' omdat je de homepage als websiteadres hebt opgegeven bij je gebruikersaccount op operamagazine.nl, rond1900.nl en onder die naam op Lunetten.nl staat.

Als je site op een andere domeinnaam staat en je bovenstaande links aanpast naar het nieuwe adres ben je zo goed als terug op de huidige situatie. Als Google ranking belangrijk voor je is zou ik er daarna meer werk van maken en meer backlinks verkrijgen met relevante linktekst. Succes!

Hugo
Reputatie 1
Badge
@Hugo: bedankt voor je reactie en het meedenken.
Ik googlede op "catalani reinders" en dan kreeg ik/kreeg men normaal gesproken de link naar mijn index pagina nagenoeg als eerste resultaat (onder de titel "Alfredo Catalani and la Scapigliatura Milanese).
Dat is nu niet meer het geval.

Zelfs als ik nu de volledige titel invoer krijg ik geen resultaat, dus zoekend op "Alfredo Catalani and la Scapigliatura Milanese".
Reputatie 1
@hugo:

Helaas, jullie "finest hour" is nog niet aangebroken: ik werd zojuist gebeld door een Telfort-medewerker, n.a.v. een mail van mij van vorige week. Zij vertelde mij dat de gebruikersadressen onder home.tiscali.nl uit de lucht zijn gehaald en dat dit niet meer teruggedraaid kan worden. Ik heb haar gezegd dat haar informatie niet klopt en dat dit de zoveelste keer is (niet alleen in deze kwestie, maar ook in eerdere, andere gevallen) dat ik feitelijk aantoonbaar onjuiste informatie van jullie krijg. Ik heb haar verwezen naar jou en naar dit forum-item.

Hoe is het mogelijk. Wanneer krijgen jullie je zaakjes op orde?
Ik heb inmiddels - en misschien is het leuk mijn ervaringen te delen zoals dat tegenwoordig heet - zelf een domeinnaam aangevraagd, ja, twee, die beide onder hetzelfde hostingpakket gerund kunnen worden. Het hostingpakket is a.h.w. de homepage met de bestanden, de domeinnaam home.tiscali.nl/janjansen wordt nu www.janjansen.nl (of met een ander aanhangsel zoals .com). Gekocht bij http://www.your-webhost.nl/index.php. Een domeinnaam is het eerste jaar gratis; een tweede enz. (5 domeinnamen max.) EUR 5,09 per jaar voor .nl. Het hostingpakket kost EUR 2,99 per maand (webruimte 5 GB). Je hoeft dus niet bij iedere domeinnaam een hostingpakket te kopen. Kortom, EUR 49,57 per jaar. De bevestiging ging wat stroef, maar dat was telefonisch gauw geregeld en evt. probleempjes kun je via een zogeheten ticketservice (soort vraag en antwoord e-mail) ook snel oplossen. Het uploaden van mijn bestanden met ftp was ook een fluitje van een cent. Kortom, ik kan your-webhost aanbevelen.

Vriendelijke groet,
Wim
Reputatie 8
Badge +16
Een domeinnaam is het eerste jaar gratis; een tweede enz. (5 domeinnamen max.) EUR 5,09 per jaar voor .nl. Het hostingpakket kost EUR 2,99 per maand (webruimte 5 GB). Je hoeft dus niet bij iedere domeinnaam een hostingpakket te kopen. Kortom, EUR 49,57 per jaar.

Deze prijzen zijn wel ex BTW, dus reken even verder.

Deze prijzen zijn wel ex BTW, dus reken even verder.

Ja, maar de totaalprijs is INclusief BTW!

Vriendelijke groet,
Wim
Reputatie 8
Badge +16
Ik betaalde de laatste keer nog geen 28 euro voor mijn .be domein + 5GB webspace inclusief BTW.

Het kan dus geen kwaad om providers te vergelijken voor je ergens een contract afsluit.
Reputatie 1
Telfort stopt dus met de homepagedienst. Het verbaast mij dat vrijwel niemand hier furieus op reageert, of zijn die onwelgevallige berichten soms door Telfort verwijderd? Hoe dan ook, dit is een zeer slechte zaak, om niet te zeggen contractbreuk! En dan de reden: "Door nieuwe technieken....etc." Wat een gotspe! Of moten we lezen: Door "nieuwe technieken" zijn we niet meer in staat om met onze tijd mee te gaan? Of nog erger: "Door nieuwe technieken" zijn we nog beter instaat om onze (jarenlange trouwe) klanten te duperen.
Nou Hugo, vertel dat maar eens aan je bazin (Martine) en vraag haar ook hoe zij denkt de klanten, die al jaren zitten bij Telfort/Tiscali, te compenseren voor dit groot ongemak.
PS: Heb mijn website elders moeten onderbrengen. Kosten: 24.99 euri. Gaarne een refund!
Reputatie 1
Voor de liefhebbers nog wat (extra) informatie:

klik hier

Reageer