Routerdwang mag niet meer.

• 24 december 2016
  • 302 reacties
  • 14218 keer bekeken

Reputatie 6
Badge +7
EZ legt vrije routerkeuze uit in Besluit Eindapparaten
donderdag 22 december 2016 | 16:48 CET | Nieuws

Het ministerie van EZ heeft het Besluit eindapparaten gepubliceerd. Dit besluit vervangt de artikelen 14 tot en met 17 van het Besluit randapparaten en radioapparaten 2007. De aanpassing is gedaan voor de Europese richtlijn 2014/53/EU (de radioapparaten richtlijn) van 16 april 2014.

Het doel van de richtlijn is om de markt voor telecommunicatie-eindapparatuur concurrerender te maken. Iedere gebruiker moet ieder (in de EU goedgekeurd en technisch toegelaten) apparaat kunnen aansluiten. In het besluit wordt het begrip ‘netwerkaansluitpunt’ gedefinieerd. Daarop mag een eindgebruiker direct of indirect andere apparaten aansluiten om alle diensten te kunnen gebruiken.

Een aanbieder van diensten, een provider dus, moet de technische specificaties van zijn aansluitpunten publiceren, zodat producenten van apparatuur en eindgebruikers daarmee apparatuur kunnen maken en gebruiken. Ook (software)updates moeten tijdig bekend worden gemaakt.

De keuze van apparaten mag niet worden belemmerd door de provider. Zo moet een modem dat bedoeld is voor aansluiting op een netwerk die een DOCSIS standaard ondersteunt aangesloten kunnen worden op alle netwerken die deze standaard toepassen.

De toegangsverplichting heeft een ruimere werking dan het fysiek kunnen aansluiten van eindapparaten, schrijft het ministerie van EZ in de toelichting bij het besluit. Zo zullen, al dan niet op verzoek van de eindgebruiker, ook technische en administratieve parameters bekend moeten worden gemaakt, zoals MAC-adres, instellingen en wachtwoorden.

De regels gaan per direct in. ACM houdt toezicht op de praktijk.

Bron is Telecompaper.

302 reacties

Reputatie 8
Badge +17
Hoi Kees-Jan, dat is een interessant artikel. Bedankt voor het delen. Wij gebruiken eerst nog de Experia Box.
Bart, ik ben er ook voor dat een provider een standaard modem stuurt voor de aansluiting.

Dat KPN/Telfort hun eigen router/modem willen "promoten" is prima en het gros van de klanten zal dat (on)ding gewoon gebruiken.

Maar (méér dan) 2 jaar geleden is er een besluit genomen over vrije router keuze en álle providers hebben zich aan dat besluit te houden, ook voor het vrijgeven van de account gegevens om een eigen SIP instelling te kunnen gebruiken. Of zelfs een eigen TV decoder...

"Binnenkort" komt de minister met de verplichting aan de providers om dit mogelijk te maken:
https://www.security.nl/posting/597634/Internetproviders+geen+voorstander+van+vrije+modemkeuze

Laat voor die klanten die een eigen modem aan willen sluiten gewoon de mogelijkheid om dat ook te doen!
Reputatie 8
Badge +17

En nu is het zover:

https://www.acm.nl/nl/publicaties/beleidregel-vrije-keuze-modem-en-andere-eindapparaten

en

https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-consumenten-mogen-eigen-modem-kiezen

en dat betekend ook dat de SIP gegevens beschikbaar komen voor de klanten.

@Telfort   : Wanneer is het zo ver dat we de gegevens kunnen krijgen?

Reputatie 8
Het besluit van december 2016 lijkt me ook klip en klaar. Een modem/router hoort gewoon bij de keus die een klant kan kiezen. Maar die verwarrende tekst bij Consuwijzer zal wel ingegeven zijn door de bezwaren van KPN en andere providers die dat sinds jaar en dag anders zien.

M.b.t. specificaties.
Het opstellen van specificaties betreft bijv. welk VLAN ID wordt gebruikt voor internet - TV en VOIP, zodat je die in een eigen modem/router kunt instellen en alle aanvullende relevante gegevens. "Derde" partijen van modem/routers zijn bijv. producten van DrayTek en Fritz!box, voor wat betreft een ADSL/VDSL aansluiting. Daar zit een modem ingebouwd. Die zou je daar dus voor kunnen inzetten, met in dat geval de niet uitgeklede en aangepaste "fabrieks" versies firmware.

Voor aansluiting op glasvezel voldoen veel meer routers, omdat de aansluiting ervan op de WAN-poort van een router binnenkomt. Een glasvezel "NT-kastje", ook daar zijn alternatieve "media-converters" van voorhanden. Zo in de winkel te koop. Maar zijn minder fraai met een FTU te implementeren. Daar zou je IMO beter de geldende en passende apparaten voor blijven gebruiken die een ISP levert bij een pakket.

De Duitse wetgeving die vorig jaar is ingegaan (en in 2015 is voorgelegd), die ook volledig in het verlengde van de Europese regelgeving is opgesteld, omschrijft wat duidelijker wat als "eindpunt" geldt. Ben nu niet thuis maar heb thuis hyperlinks en info opgeslagen die verwijzen naar de wetsteksten (in alle EU talen) van die Duitse wetgeving.

Het komt erop neer dat het netwerk waar de provider zeggenschap heeft, eindigt bij het ISRA-punt of bij de FTU. Nog voordat een apparaat is aangesloten wat nog extra via een stroom adapter moet worden gevoed. Ofwel "vóór" het glasvezel NT-kastje, of aparte modems (bijv. bij kabel aansluiting), en dus ook vóór een modem of modem/router bij ADSL/VDSL.
Reputatie 8
Badge +10
Update 10 juli 2019.

Duidelijkheid over vrije modemkeuze komt op zijn vroegst in oktober.
Zoals al eens tegen mij is gezegd stap dan over naar een ander xs4all bijvoorbeeld die leveren en de frizbox en geven meer gegevens. Maar goed we zullen zien of en wat er gebeurd tussen nu en eind augustus.

Als ik nu alles samenvat komt het toch echt maar op 1 ding uit.
Het enige punt wat elke keer naar boven komt drijven is het sip verhaal. Om die in een modem/router van eigen keuze in te voeren en de dichtgetimmerde Experia. De experia is heel simpel die hoef je niet te gebruiken tenzij je via telfort de telefoondienst afneemt. Dus blijft als enig punt in het hele dwang verhaal het niet vrij geven van de sip gegevens over.
Het probleem bij de V10 is bv dat je de poorten niet los kunt zetten om juist te bellen met in mijn geval Callvoip want die heeft KPN dichtgetimmerd en zul je een eigen modem moeten gebruiken met de Zyxel gaat het dus wel die is gewoon open.

Terug naar het onderwerp. Als ik dit nu nog een keer lees kan je dus gewoon een eigen modem/router gebruiken dus is er van router dwang geen sprake. En nemen ze ook de netneutraliteit in acht. Want ik neem aan dat je gewoon nog steeds met jou sip provider kan bellen en of gebeld worden
De enige vorm van dwang is dan als je met een eigen modem/router via de sip van telfort wil bellen dit niet kan instellen.
Reputatie 8
Badge +10
Dat klopt helemaal, en dat verbaasde me al vanaf het begin. Het gaat in de wet over "eindapparatuur", niet over de instellingen. Je kunt gebruiken wat je wil, als "eindapparaat"......

Blijkt nu wel dat je gewoon NIET leest wat er in het besluit staat (of wat anderen op het forum zetten), anders had je dit WEL gezien

En mede (of hoofdzakelijk) daardoor is dit een totaal nutteloze discussie geworden...
Het kunnen (blijven) gebruiken van eindapparaten op een openbaar telecommunicatienetwerk is ook afhankelijk van de programmatuur die noodzakelijk is voor de werking van eindapparaten (firmware). In het geval dat voor een eindapparaat specifieke programmatuur wordt bijgewerkt en, al dan niet op automatische wijze via het open internet, beschikbaar wordt gesteld door de fabrikant of aanbieder van dat eindapparaat dient de gebruiker dan ook adequate toegang te hebben tot deze bijgewerkte programmatuur als het eindapparaat is aangesloten op een openbaar telecommunicatienetwerk. Indien een aanbieder van een openbaar telecommunicatienetwerk bepaalde functionaliteit van een eindapparaat beheert ten behoeve van de toegang tot zijn netwerk waardoor de gebruiker van het eindapparaat geen of verminderde controle heeft over het bijwerken van deze programmatuur, dient die aanbieder dan ook in beginsel maatregelen te treffen waardoor de beschikbaarheid daarvan voor die gebruiker niet in het geding komt.
Deze alinea ook te vinden in het besluit onder het kopje Toegang is voor de mensen waar het SIP verhaal belangrijk voor is wel van belang te noemen. Ik vertaal dit dus dat het Telfort vrij staat de door hun geleverde Experiabox van Firmware te voorzien nu weet ik niet in hoeverre die sip wachtwoorden onder firmware vallen. Dit gezegd hebbende zou Telfort dus genoemde SIP gegevens ook als gecodeerd bestandje moeten pushen naar een Router/modem van eigen keuze als zei dit niet op een andere manier willen vrij geven.
ja sorry ik bedoel uiteraard Galdor68 Van die alles ineen pakketten heb je helemaal gelijk in wij hebben niet veel storing gehad maar inderdaad meteen alles weg en alleen mobiel bereikbaar. Zoals je het daar omschrijft ben ik het er ook mee eens. Daar heb ik ook geen moeite mee.
Maar dan zal die voip dienst jou van een nummer moeten voorzien of je huidige nummer porteren en van de benodigde apparatuur en gegevens.
Zakelijk gezien snap ik wel dat een isp telecom provider het niet fijn vind als iemand hun lijnen daarvoor gebruikt als ze ook zelf zakelijke pakketten aanbieden.
Reputatie 8
Badge +10
Wat zit je nou steeds te hameren op die Experiabox..?
Het betreft gewoon alle modems die Telfort levert...
Reputatie 8
Badge +10
Zolang sommigen teveel in details treden en the big picture niet willen of kunnen zien verzandt het inderdaad in een non-discussie...
En het is zo simpel: volgens het nieuwe besluit zijn alle providers verplicht om de benodigde informatie te verstrekken die de klant nodig heeft om ook met hardware die NIET door de provider is geleverd (lees:een eigen modem) gebruik te kunnen maken van de diensten die deze provider levert.
Eigen interpretaties van dit besluit vertroebelen de discussie...
Ik schrijf bewust ook Mischien omdat de ACM die stap in mijn ogen al had moeten tegenhouden en al veel eerder bezwaar moeten maken tegen de experiabox. Anders gesteld geen toestemming de modem en router in een leveren, dit is uiteraard voor een isp goedkoper.

En dat niet uit de lucht komen vallen is helemaal waar, maar bepaalde veranderingen kosten nu eenmaal tijd.
Reputatie 8
Terug naar het onderwerp. Als ik dit nu nog een keer lees kan je dus gewoon een eigen modem/router gebruiken dus is er van router dwang geen sprake. En nemen ze ook de netneutraliteit in acht.
Want ik neem aan dat je gewoon nog steeds met jou sip provider kan bellen en of gebeld worden
De enige vorm van dwang is dan als je met een eigen modem/router via de sip van telfort wil bellen dit niet kan instellen.

Nee, op diverse fronten wordt de wet overtreden. Zowel via de oude "net-neutraliteit" regeling, bestaande "eerdere" wetgeving bij andere hoofdstukken, en de nu verscherpte regels die in december 2016 van kracht zijn geworden.
Je kunt er een zwartboek over samenstellen.

- Zoals jezelf al noemt. Niet verstrekken van SIP-gegevens, om "Telfort" gegevens in andere apparatuur in te voeren.
. (Belangrijkste knelpunt voor veel mensen).
- Het niet vrijgeven van poort 5060 in de Experia Box V10, als je niet gebruik wilt maken van de V10
. om VOIP gegevens in andere apparatuur in te voeren. (Bij uitschakelen van VOIP in V10).

- Na een mogelijke storing of test met andere router, en weer terughangen van de Experia Box V8, worden de persoonlijk aangepaste instellingen van een VOIP-account om uit te bellen met een ander VOIP-account overschreven, zodanig dat die van Telfort weer wordt gekozen Ondanks dat je eerder voor uitbellen een ander VOIP-account hebt ingegeven.
Het gaat dus niet om een fabrieksreset, maar bij "reboot" bij eerder genoemde omstandigheden.

- Blokkeren van de poorten 4000-5000 in de Experia Box V10
Diverse services die een poort gebruiken om te communiceren van buiten naar binnen binnen dat bereik zijn dan niet mogelijk. Als voorbeeld een VPN-verbinding via het L2TP/IPSec protocol naar een thuis draaiende VPN-server (op NAS, 2e router of Raspberry Pi).

- Blokkeren van WOL packages in Experia Box V8 en V10 om apparatuur op afstand op te starten.

- Voor diverse WAN IP-adressen binnen een beperkt gebied (wijk / stadsdeel) zijn geen onderlinge connecties mogelijk ten aanzien van NAS-servers, web-servers of wat men mogelijk aan andere services gebruikt waar Telfort internetgebruikers onderling gebruik van willen maken. Het probleem is door Telfort "eindelijk" onderkend (na pakweg 9 maanden nadat het is aangemeld), maar er is vooralsnog geen oplossing geboden.

- Firmware van TV-ontvangers worden van tijd tot tijd "bewust" zodanig van nieuwe firmware updates voorzien, dat bepaalde type iets oudere TV's geen ondersteuning meer krijgen via de HDMI-aansluiting, en men terug moet naar de "SCART"-aansluiting om nog TV te kunnen ontvangen. (Maximum is dan SD kwaliteit ----> 576p )
Het gaat bij die TV's dus gewoon om "normale" HD-TV's met een HDMI-aansluiting.
Men wordt dus gedwongen met een lagere resolutie beeld genoegen te moeten nemen of andere TV aan te schaffen.

- Het vervallen van "Meer TV" bij aansluiten van een eigen router als vervanger van een Telfort modem/router.
Misschien minder prettig voor gebruikers, maar als uitzondering valt waarschijnlijk buiten de eerder benoemde wetgeving. Meer TV is een extra dienst (meer een service) van Telfort van streams die op andere wijze ook prima zijn te betrekken.
Die worden niet geblokkeerd.
Reputatie 8
Badge +10
Ik dacht jij een ZyXEL daarvoor gebruikte?
Al lang niet meer geprobeerd. Maar zie ouder draadje:
https://forum.telfort.nl/tv-338/probleem-wake-on-lan-experia-box-v8-vanuit-externe-locatie-51318

Klopt, maar ik hang de Experiabox V8 er ook wel eens een week of zo aan.
Maar het was mijn geheugen dat me in de steek liet, WOL werkt op de V8 wel voor het lokale netwerk, maar inderdaad niet als deze vanaf een externe locatie gestart moet worden.
Nu weet ik ook ineens weer waarom ik die V8 niet meer wil gebruiken... 😉
Ik heb op de site gekeken en zij kunnen je dus van alles voorzien kortom dan heb de telfort lijnen daar niet voor nodig, ze leveren zelfs internet. Wat ik bij voipshop las zijn er ook speciale voip telefoons waar je alle instellingen in kan zetten dus dan zou het alleen aansluiten zijn en klaar. Of is het toch gecompliceerder dan het filmpje doet geloven.
feit is dat een modem dat ook zou (moeten) kunnen. Als je er weer apparatuur voor moet gaan kopen kost het toch weer geld...
En als je tevreden bent met je Telfort abonnement dan kan je dat toch gewoon houden? Telfort (of iedere andere provider) mag niet bepalen wat jij over dat lijntje pompt. Als je dus een andere VOIP-provider wil gebruiken dan kan dat gewoon.

Op zich heb je wel gelijk maar dan nog heb je te maken met zakelijk belang want als er door de VOiP provider betaald word voor het data verbruik aan de beheerder is er niks aan de hand.
Moeten niet alle mobiele en vaste telecom en internet providers lijnen leasen omdat ze anders geen eens diensten kunnen aanbieden.
En nu komen we dus bij het cruciale punt het mag niks kosten zo zijn wij nederlanders. Aan de andere kant als ik van 1 net uit ga zeg glasvezel, en ik neem iptv bij leverancier A telefoon bij B en Data/internet bij C dan zou je 3 modems moeten hebben als je per leverancier apparaten nodig hebt en dat is inderdaad ook vreemd en waarschijnlijk installatie technisch heel lastig.

Dus eigenlijk zouden alle ISP moeten verdwijnen en regelrecht met (voor glasvezel) Reggefiber een data contract afsluiten vrij modem/router gebruik en per dienst IPTV en VOIP zelf kunnen kiezen bij wie je daar een abonnement voor afsluit.
Badge +13
Eerder heeft Telfort besloten om de inloggegevens voor vast bellen niet meer te verstrekken, om misbruik van gebruikersgegevens tegen te gaan en om gebruik van Bellen Thuis zo eenvoudig mogelijk te maken.

De nieuwe regelgeving heb ik doorgespeeld naar de eindverantwoordelijken rond dit beleid. Updates worden gedeeld.
Reputatie 8

Een kennis van mij heeft er meteen aanleiding in gezien zijn KPN Experia Box V10 er tussenuit te halen en die te vervangen voor een DrayTek router.  Verslag ervan om in te stellen < HIER >

Reputatie 6
Badge +7

Het gaat ook niet specifiek over Telfort want daar kon dat al wel maar KPN blokkeerde dat.

Het is zeker wel ontopic of in ieder geval gerelateerd omdat dit verhaal alles te maken heeft met de Net neutraliteit. En in Nederland is dat beter dan elders. Want in de USA heeft Netflix wel degelijk een deal moeten sluiten met Comcast.
Dit hele sip verhaal is twee ledig dat blijkt wel uit de diverse draadjes die er zijn enerzijds gebruikers willen wel bellen via de sip van Telfort maar met een eigen modem en sommige gebruikers vinden de modem van Telfort goed genoeg maar willen zelf een sip provider kunnen instellen
Dat dit tegengehouden word is al een schending van de telecomwet per 2013
Dus moet je inderdaad vrij zijn je eigen sip provider in te stellen. Anderzijds dat Telfort of andere isp/telco's de gegevens van hun eigen sip service niet vrij wil geven is een ander verhaal.

KPN wou niet voor niks in 2011 whatsapp al aan banden leggen en de wat algemenere Voip toepassingen als Skype en facetime hakken ook in de inkomsten uit belminuten en sms. Kortom het is puur zakelijk belang
Helaas hebben we in Nederland bijna geen provider meer die puur alleen ISP is bij zo'n dienst zal je neem ik aan veel meer kunnen en mogen.
Badge +13
Wat ik heb begrepen is dat de nieuwe wetgeving (vooralsnog) niet geldt voor KPN (en dus ook niet voor Telfort) en dat het Ministerie van Economische Zaken hierover in gesprek is met KPN en de andere spelers in de telecommarkt. De telecommarkt heeft bezwaar aangetekend, omdat de nieuwe wetgeving in Duitsland een groot securityprobleem heeft veroorzaakt.

Helaas heeft Economische Zaken hier nog geen bericht over gepubliceerd, dus het blijft afwachten tot ze dat doen. Wij verwachten in de loop van januari een volgende update.
Reputatie 8
Badge +10
En inmiddels vervolgnieuws...

https://tweakers.net/nieuws/149108/overheidsonderzoek-vrije-modemkeuze-heeft-weinig-effect-op-netwerkveiligheid.html?nb=2019-02-13&u=2100
Reputatie 1
Badge
De telecommarkt heeft bezwaar aangetekend, omdat de nieuwe wetgeving in Duitsland een groot securityprobleem heeft veroorzaakt.

Even nieuwsgierig... Wat voor probleem dan?

Valt het mogelijk samen met het volgende bericht?
https://tweakers.net/nieuws/118357/deutsche-telekom-storing-900000-routers-mogelijk-gevolg-van-hack.html

De eerste reactie geeft dan vooral wat meer info over het probleem:

Port 7547 / TR-069 schijnt hier de valkuil te zijn. 😞
Kwetsbaarheid die in 2014(!) al gepubliceerd is:
https://www.rsaconference.com/writable/presentations/file_upload/hta-r04-the-internet-of-tr-069-things-one-exploit-to-rule-them-all_final_copy1.pdf

Zelfs de Duitse overheid waarschuwt:
https://www.bsi.bund.de/DE/Presse/Pressemitteilungen/Presse2016/Angriff_Router_28112016.html

https://www.heise.de/security/meldung/Grossstoerung-bei-der-Telekom-Die-Telekom-prueft-Hinweise-auf-Hackerangriff-3506044.html

"Weitere Details zu Art des möglichen Hackerangriffs, zu den betroffenen Routern und zu weiteren Gegenmaßnahmen gab die Telekom bislang nicht bekannt. Einige Hinweise deuten derzeit darauf hin, dass die Probleme mit dem Fernwartungs- und Konfigurationsprotokoll TR-069 zusammenhängen. Bereits 2014 hatten Sicherheitsexperten schwere Lücken in den Server gefunden, die Provider für TR-069 einsetzen. Ob ähnliche Lecks auch für die aktuellen Störungen ausgenutzt wurden, ist derzeit aber noch völlig unklar."
Reputatie 8
Het heeft lang geduurd, maar met het uitgevoerde zeer uitvoerige onderzoek heb je ook wat.
< PDF-bestand - Beleidsonderzoek modemkeuze >

Afgaande op de conclusies, is er geen beletsel dat klanten hun eigen keuze kunnen maken. Als ik het goed begrijp zal in navolging van dit rapport de ACM weldra zijn bevoegdheden doen laten gelden dat ISP's zich er ook aan zullen gaan houden.
Dat weldra kan nog weer lang gaan duren.
Uit de kamer brief is dit mischien wel de kern waar we het mee moeten doen.

Intussen is echter de Europese situatie gewijzigd en is op 20 december 2018 de richtlijn tot vaststelling van het Europese wetboek voor elektronische communicatie (herschikking) (EECC)3 in werking getreden. Hierdoor ligt nu de voorheen met ACM gedeelde bevoegdheid voor het vaststellen van het netwerkaansluitpunt, de kern van genoemde beleidsregel, uitsluitend bij de ACM. Daarom heb ik de genoemde beleidsregel uiteindelijk niet vastgesteld en laat ik besluitvorming over de positie van het netwerkaansluitpunt nu aan de ACM.

Wat ik daar lees is dat de minister zich eronder uit heeft gewurmd en het nu aan de ACM is om eerst een besluit te nemen. Of wel nog weinig opgeschoten. Als ik dit andere stuk goed lees kan het nog zeker anderhalf jaar duren voor we een stap verder zijn.

[Quote]van het Europese wetboek voor elektronische communicatie in werking getreden. Met de inwerkingtreding van de EECC is de bevoegdheid voor het vaststellen van het netwerkaansluitpunt bij de nationale regelgevende instantie komen te liggen. Hierdoor ligt nu deze voorheen met ACM gedeelde bevoegdheid uitsluitend nog bij de ACM. Tevens is bepaald dat het Orgaan van Europese regelgevende instanties voor elektronische communicatie (BEREC), waarin Nederland wordt vertegenwoordigd door de ACM, binnen achttien maanden na inwerkingtreding van de richtlijn op EU-niveau nog richtsnoeren zal vaststellen voor de bepaling van het netwerkaansluitpunt[/quote]
Reputatie 8
Badge +17
Tja, als KPN nou ook eens éérlijk is:
E.4.2.2 Diensten bellen/tv/internet De telefoniedienst heeft bij KPN een lange geschiedenis. Het is bij de overgang naar nieuwe technologieën zoals VoIP steeds belangrijk geweest dat klanten een zo soepel mogelijke migratie hebben en er bij voorkeur niets of zo weinig mogelijk verandert in het telefonie thuisnetwerk. Dus alle oude telefoons met bestaande stekkertjes werken nog steeds. De ‘VoIP tunnel’ vanaf de KPN box het netwerk in is daarbij met opzet afgeschermd en er worden intern authenticatie mechanismen gebruikt tussen box en netwerk om zeker te stellen dat telefoontjes echt vanaf dat specifieke thuisnetwerk plaatsvinden. Zo worden o.a. ‘bill shocks’ voorkomen. Bij een open specificatie van de (SIP) demarcatie kan er gemakkelijker misbruik plaatsvinden (o.a. van authenticatie gegevens) waarbij een derde persoon kan doen alsof hij via het thuisnetwerk belt. Het afschermen van het authenticatiemechanisme en de keuze om VOIP afgesloten te maken en te laten termineren de Experiabox heeft hier voornamelijk mee te maken. KPN heeft er grote voorkeur voor om de klant een kastje te geven, zelfs als de klant een eigen modem of router gebruikt. Of dit een Experiabox is of een ander kastje is om het even.

Als dit waar zou zijn, dan zouden nu alle eigen modems/routers die aangesloten zijn géén werkende telefonie aansluiting hebben?

Volgens mij zijn er zat Fritz!Box'en aangesloten inmiddels waarbij dit wél zo is...

De SIP implementatie van de KPN telefoniedienst is gewoon standaard hoor!

Lezen we even mee, KPN?!? (en STRATIX, natuurlijk...)

Reageer