Routerdwang mag niet meer.

• 24 december 2016
  • 302 reacties
  • 14244 keer bekeken

Reputatie 6
Badge +7
EZ legt vrije routerkeuze uit in Besluit Eindapparaten
donderdag 22 december 2016 | 16:48 CET | Nieuws

Het ministerie van EZ heeft het Besluit eindapparaten gepubliceerd. Dit besluit vervangt de artikelen 14 tot en met 17 van het Besluit randapparaten en radioapparaten 2007. De aanpassing is gedaan voor de Europese richtlijn 2014/53/EU (de radioapparaten richtlijn) van 16 april 2014.

Het doel van de richtlijn is om de markt voor telecommunicatie-eindapparatuur concurrerender te maken. Iedere gebruiker moet ieder (in de EU goedgekeurd en technisch toegelaten) apparaat kunnen aansluiten. In het besluit wordt het begrip ‘netwerkaansluitpunt’ gedefinieerd. Daarop mag een eindgebruiker direct of indirect andere apparaten aansluiten om alle diensten te kunnen gebruiken.

Een aanbieder van diensten, een provider dus, moet de technische specificaties van zijn aansluitpunten publiceren, zodat producenten van apparatuur en eindgebruikers daarmee apparatuur kunnen maken en gebruiken. Ook (software)updates moeten tijdig bekend worden gemaakt.

De keuze van apparaten mag niet worden belemmerd door de provider. Zo moet een modem dat bedoeld is voor aansluiting op een netwerk die een DOCSIS standaard ondersteunt aangesloten kunnen worden op alle netwerken die deze standaard toepassen.

De toegangsverplichting heeft een ruimere werking dan het fysiek kunnen aansluiten van eindapparaten, schrijft het ministerie van EZ in de toelichting bij het besluit. Zo zullen, al dan niet op verzoek van de eindgebruiker, ook technische en administratieve parameters bekend moeten worden gemaakt, zoals MAC-adres, instellingen en wachtwoorden.

De regels gaan per direct in. ACM houdt toezicht op de praktijk.

Bron is Telecompaper.

302 reacties

Reputatie 8
Badge +17
In die zin heeft dat zeker zijn voordelen. Bedenk echter wel dat die "provider" verstrekte modem/router wel "dik" in de abonnementsprijs is meegenomen als onderdeel van de totaalkosten.

Het zal in de toekomst zeker met nieuwe aanbiedingen van providers gaan voorkomen dat je enkel een abonnement afsluit "zonder" verstrekking van een modem/router door de ISP. Ofwel goedkoper, omdat de modem/router zelf niet hoeft te worden verstrekt.

Vergelijk het met "SIM-only" abonnementen bij mobiele telefonie.
Ik hoop het!
@Telfort: bij de volgende verlenging graag een voorstel zónder bruikleenmodem en mét kostenreductie!
Ik verwacht dat het net als in Duitsland gaat en maar een klein percentage ook echt daadwerkelijk zelf iets aanschaft.

Dat zou iets zijn abonnee overname punt only
Reputatie 6
Badge +7
Ben benieuwd wanneer er uitsluitsel komt.
Reputatie 3
Badge
Ik denk in maart. Alleen van welk jaar ben ik niet zo zeker .......:?
Momenteel is de situatie zo dat alle reacties moeten worden gelezen en op basis daarvan een besluit gevormd, dus inderdaad met een beetje geluk voor het volgende kabinetsperiode wel klaar.
Er zijn dus genoeg bedrijven die ons graag geschikte apparatuur willen verkopen, maar de isp's willen daar dus nog steeds niet in mee.
https://telecomnieuwsnet.wordpress.com/2018/03/14/producenten-netwerkapparatuur-willen-vrije-modemkeuze/

De in dat artikel genoemde Lancom wil zelfs samenwerken met providers
https://www.telecompaper.com/nieuws/lancom-wil-samenwerken-met-providers-aan-vrije-modemkeuze--1235799

De klanten willen, de fabrikanten willen nu de isp's nog.
Reputatie 8
Voor die 2e link zou ik een abonnement moeten nemen bij dat telecompaper. Dat gaat me te ver om sporadisch van die website een artikel te kunnen lezen. Is die tekst ook via andere wijze voorhanden?
Helaas niet je zal inderdaad of moeten aanmelden of een abo nemen. Heb nog gezocht zodoende vond ik die eerdere link.
Ik weet niet of dit over hetzelfde gaat maar ik heb nog dit gevonden.

https://www.computable.nl/artikel/nieuws/infrastructuur/6316076/250449/kabinet-biedt-mogelijk-vrije-modemkeuze.html
Goed gevonden dit lijkt inderdaad aan te sluiten bij dat andere artikel.
Reputatie 8
Alleen is de tekst wel zodanig opgesteld alsof de Nederlandse regering daar nog een ander te bepalen standpunt in zou kunnen nemen. En dat is gewoon niet zo. De regelgeving is inmiddels bindend door de EU aan haar lidstaten opgelegd. Niet anders als vorig jaar de tarieven die gebruikers kwijt zijn aan roaming van mobiele telefonie binnen de EU overal gelijk zijn.
Inderdaad vooral dat begin stukje Het Nederlandse kabinet is van plan..... nee ze moeten gaan toepassen en handhaven.
Reputatie 8
Badge +17
Belangrijk hiervoor is wel dat providers de technische details van hun netwerkinterfaces openbaar maken. ‘Pas als deze bekend zijn kunnen producenten nieuwe router-modellen ontwikkelen die optimaal afgestemd zijn op de bijzonderheden van elk netwerk en de consumenten dus de beste prestaties en gebruikservaring bieden’
Dat is toch "gewoon" ADSL, VDSL, VVDSL? Zoals er nu al "gewoon" een Fritz!Box of ander merk aangesloten kan worden?!

Pff, doe niet zo bekrompen!
Vergeet glasvezel en de kabel niet, het zal er net als bij de fritzbox om gaan dat je voor het profiel van een provider kan kiezen zoals voor xs4all bij de FB maar dan voor KPN, Telfort ..... dat deze de juiste configuratie krijgt voor bijvoorbeeld Meer tv wat meer consument vriendelijk zonder veel invul werk. Net als televisies de juiste Ziggo instellingen aan boord hebben via een keuze optie. Als dat niet makkelijker kan dan nu zal zeker die 50% uit dat artikel niet gehaald worden, er zijn ook artikelen die zeggen dat het nog niet zo'n vaart loopt in Duitsland. Ik ga ervanuit dat ook in Nederland toch voor het gemak wordt gekozen.

Maar goed het grootste probleem met de modemrouters blijft de telefoon zonder die gegevens heb je zelfs weinig aan een Fritzbox of een ATA adapter in combinatie met een router.

Deze gegevens moeten nu al worden gegeven indien gevraagd.
Reputatie 8
Badge +10
[...]
Dat is toch "gewoon" ADSL, VDSL, VVDSL? Zoals er nu al "gewoon" een Fritz!Box of ander merk aangesloten kan worden?!

Dat lijkt me ook...
Met de gegevens die iedere provider tot nu toe 'gewoon' heeft vrijgegeven om een werkende verbinding op te zetten lukt dat tot nu toe vrijwel alltijd probleemloos, ongeacht het merk of type modem of router.

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/netwerkinstellingen-met-eigen-modem.htm

Dus zoveel hoeven de fabrikanten nou ook weer niet te doen aan die apparaten.
Ze kunnen wel als extra 'service' profielen in de configuratie zetten van diverse providers maar de klant kan die gegevens ook zelf invullen.

Wat wél van belang is zijn bijvoorbeeld de gegevens die nodig zijn om een VoIP-verbinding te kunnen configureren op ieder willekeurig device van een klant dat een VoIP-verbinding kan maken.
Overigens staan alle benodigde gegevens voor VoIP gewoon leesbaar in de modems van Telfort, zelfs de gebruikersnaam.
Het enige essentiële stukje dat mist is het wachtwoord voor VoIP en dát geeft een provider niet vrij...

Ik durf overigens niet te zeggen hoe het met andere apparatuur gaat uitpakken, zoals TV-ontvangers.
Want ook het gebruik van eigen TV-ontvangers gaat dan onder die regelgeving vallen.
En zo zal er meer apparatuur zijn, nu en in de toekomst, die onder het 'eigen privé-netwerk (gaan) vallen.
Zoals in dat besluit staat en de aanvulling alles waar wij klanten de stroomrekening voor betalen, dus bij glasvezel zelfs de actieve NT's In weze zou ik gewoon mijn huidige NT moeten kunnen blijven gebruiken.
Reputatie 8
Badge +10
Update 2 juli 2018

ACM: regels rond vrije modemkeuze komen wellicht nog eind dit jaar.
Reputatie 8
Mijn God, wat een ellenlang gedoe voordat ze eens een beslissing nemen.
Reputatie 8
Badge +10
Mijn God, wat een ellenlang gedoe voordat ze eens een beslissing nemen.
De beslissing is al lang geleden genomen in Brussel, maar de Nederlandse overheid wil zich hier niet (zonder slag of stoot) aan conformeren... 😉
Reputatie 8
De Nederlandse overheid wel, want de eerdere beleidsregels zijn duidelijk. Die zijn niet ingetrokken.
Alleen providers zijn het er niet mee eens, waarbij ACM zich IMO veel te slap op stelt.
De Nederlandse overheid wel, want de eerdere beleidsregels zijn duidelijk. Die zijn niet ingetrokken.
Alleen providers zijn het er niet mee eens, waarbij ACM zich IMO veel te slap op stelt.

Niet alleen hierbij want bij een vraag/ klacht over het niet hebben van een abonnement waarbij per seconde wordt afgerekend, kreeg ik ook een niets zeggend antwoord. En dan zullen we maar niet beginnen over alle fuseringen op telecom gebied. Wat voor de Nederlandse markt niet echt gunstig is.

Het grote punt wat in dat artikel te lezen valt en eigenlijk algemeen bekend is de modem, KPN en de overige providers hebben het zichzelf, en voor de klant die keuze wil moeilijk gemaakt met de gecombineerde toestellen zoals de experiaboxen. Daarom vind ik het een onbegrijpelijke keuze dat los van andere overwegingen de glasvezel gebruikers ook aan dat ding moeten.

Ik blijf van mening dat een NT die de telefoon en tv afhandelt met een ethernet uitgang veel handiger is als we zo zelf de keuze voor een router hebben.

De andere kant van het verhaal is dat wat we nu al zien klanten hier met vragen komen over eigen apparatuur wat uiteraard prima is, maar je kan dan geen hulp van Telfort verwachten.

Neem je de tekst letterlijk valt alles waar we stroom voor betalen onder deze regelgeving wat inhoud dat als iemand een vervanger voor de tvontvanger zou willen gebruiken dat gewoon mogelijk moet zijn mits het toestel voldoet aan de juiste technische vereisten. Alleen komt dan de beveiliging weer om de hoek kijken dat je alleen die streams kan zien waar je voor betaalt.
Reputatie 8
Badge +17
@KPN/Telfort:

https://tweakers.net/nieuws/149016/proximus-certificeert-fritzbox-7590-en-7530-modems-van-avm.html
Reputatie 8
Badge +8
@KPN/Telfort:

https://tweakers.net/nieuws/149016/proximus-certificeert-fritzbox-7590-en-7530-modems-van-avm.html

Hallo @Kees-Jan ,
helaas, we leven hier niet in België😥
Reputatie 8
Badge +12
Hoi Kees-Jan, dat is een interessant artikel. Bedankt voor het delen. Wij gebruiken eerst nog de Experia Box.
Reputatie 8
Badge +17
Hoi Kees-Jan, dat is een interessant artikel. Bedankt voor het delen. Wij gebruiken eerst nog de Experia Box.
Bart, ik ben er ook voor dat een provider een standaard modem stuurt voor de aansluiting.

Dat KPN/Telfort hun eigen router/modem willen "promoten" is prima en het gros van de klanten zal dat (on)ding gewoon gebruiken.

Maar (méér dan) 2 jaar geleden is er een besluit genomen over vrije router keuze en álle providers hebben zich aan dat besluit te houden, ook voor het vrijgeven van de account gegevens om een eigen SIP instelling te kunnen gebruiken. Of zelfs een eigen TV decoder...

"Binnenkort" komt de minister met de verplichting aan de providers om dit mogelijk te maken:
https://www.security.nl/posting/597634/Internetproviders+geen+voorstander+van+vrije+modemkeuze

Laat voor die klanten die een eigen modem aan willen sluiten gewoon de mogelijkheid om dat ook te doen!

Reageer