Routerdwang mag niet meer.

• 24 december 2016
  • 302 reacties
  • 14244 keer bekeken

Reputatie 6
Badge +7
EZ legt vrije routerkeuze uit in Besluit Eindapparaten
donderdag 22 december 2016 | 16:48 CET | Nieuws

Het ministerie van EZ heeft het Besluit eindapparaten gepubliceerd. Dit besluit vervangt de artikelen 14 tot en met 17 van het Besluit randapparaten en radioapparaten 2007. De aanpassing is gedaan voor de Europese richtlijn 2014/53/EU (de radioapparaten richtlijn) van 16 april 2014.

Het doel van de richtlijn is om de markt voor telecommunicatie-eindapparatuur concurrerender te maken. Iedere gebruiker moet ieder (in de EU goedgekeurd en technisch toegelaten) apparaat kunnen aansluiten. In het besluit wordt het begrip ‘netwerkaansluitpunt’ gedefinieerd. Daarop mag een eindgebruiker direct of indirect andere apparaten aansluiten om alle diensten te kunnen gebruiken.

Een aanbieder van diensten, een provider dus, moet de technische specificaties van zijn aansluitpunten publiceren, zodat producenten van apparatuur en eindgebruikers daarmee apparatuur kunnen maken en gebruiken. Ook (software)updates moeten tijdig bekend worden gemaakt.

De keuze van apparaten mag niet worden belemmerd door de provider. Zo moet een modem dat bedoeld is voor aansluiting op een netwerk die een DOCSIS standaard ondersteunt aangesloten kunnen worden op alle netwerken die deze standaard toepassen.

De toegangsverplichting heeft een ruimere werking dan het fysiek kunnen aansluiten van eindapparaten, schrijft het ministerie van EZ in de toelichting bij het besluit. Zo zullen, al dan niet op verzoek van de eindgebruiker, ook technische en administratieve parameters bekend moeten worden gemaakt, zoals MAC-adres, instellingen en wachtwoorden.

De regels gaan per direct in. ACM houdt toezicht op de praktijk.

Bron is Telecompaper.

302 reacties

Ter aanvulling die nieuwe wet of besluit is pas sinds december van kracht. Gun KPN/Telfort tijd om dit juridisch uit te zoeken. Tegenwoordig willen we alles en nu en dat gaat helaas niet altijd.
Reputatie 8
Badge +17
Wat wel is gebeurd zover ik weet, dat daar ruim op tijd over geïnformeerd is. Dus er is gelegenheid gegeven om of over te stappen of bezwaar aan te tekenen en daarmee hebben ze aan de informatie plicht naar de klant toe voldaan.Ja, dat klopt; met de overgang naar het nieuwe telefonie platform is door KPN besloten geen VoIP/SIP gegevens meer te verstrekken waardoor je direct kon overstappen naar een andere telefonie-provider.
In dit geval kan je mischien stellen dat de ACM in gebreke is gebleven.Wat heeft de ACM hiermee te maken, dit is toch gewoon een wijziging in de voorwaarden door de ISP('s)?
En nu wordt door dit .EU/.NL besluit de voorwaarden voor de ISP's gewijzigd waardoor de ISP's anders gedwongen worden te ageren.
Reputatie 8
Badge +17
Ter aanvulling die nieuwe wet of besluit is pas sinds december van kracht. Gun KPN/Telfort tijd om dit juridisch uit te zoeken. Tegenwoordig willen we alles en nu en dat gaat helaas niet altijd.
Het is een besluit. Bovendien komt dit niet "uit de lucht vallen", hè?
Ik schrijf bewust ook Mischien omdat de ACM die stap in mijn ogen al had moeten tegenhouden en al veel eerder bezwaar moeten maken tegen de experiabox. Anders gesteld geen toestemming de modem en router in een leveren, dit is uiteraard voor een isp goedkoper.

En dat niet uit de lucht komen vallen is helemaal waar, maar bepaalde veranderingen kosten nu eenmaal tijd.
Reputatie 8
Badge +10
Wat heeft de in het bijzonder de Experiabox hier trouwens mee te maken..?
Die ongein treft alle modems die Telfort uitgeeft...
Omdat zoals ik het op het forum lees en gebruikers ervaringen van kennisen uit het verleden voor velen met name de experia firmware de beperkende factor is dat speelt al voor dat SIP verhaal. Ik neem van jou van harte aan dat dit ook voor andere modems geld waar de KPN/Telfort merk naam op staat.
Reputatie 8
Badge +17
In de ZyXel en de Experiabox V8 kan je gewoon je eigen VoIP-provider instellen. In de V10 niet meer.

Het besluit van Telfort om geen VoIP-gegevens meer te verstrekken is van ~ april-2016. Toen was het besluit van december-2016 nog niet actief.
Reputatie 8
Badge +10
[...]
Ik neem van jou van harte aan dat dit ook voor andere modems geld waar de KPN/Telfort merk naam op staat.

In geen enkele modem van Telfort (EB V8, EB V10 en de ZyXEL 2812) zijn de SIP-gegevens nog te achterhalen of zoals voorheen zelfs te wijzigen v.w.b. een eigen SIP-wachtwoord instellen.
Alleen met software zoals Wireshark is het wachtwoord nog uit de data te vissen.
Hoelang word die v10 al uitgegeven? Dat zal wel overeen komen met de tijdlijn van de wijziging maar een andere VOIP.
Reputatie 8
Badge +17
Hoelang word die v10 al uitgegeven? Dat zal wel overeen komen met de tijdlijn van de wijziging maar een andere VOIP.Sinds November...
Komt dus niet overeen qua tijdsspanne...
Hoelang word die v10 al uitgegeven? Dat zal wel overeen komen met de tijdlijn van de wijziging maar een andere VOIP.Sinds November...
Komt dus niet overeen qua tijdsspanne...

November 2016 ?? of 2015 in geval 2016 dus wel want dat is bij mijn weten ver na de wisseling van Telforts VOIP, SIP dienst.
Reputatie 8
Badge +17
November 2016.

Een aantal forumleden (waaronder ik en Enterprise) hebben de pilot gedaan van de V10.

En, om vooruit te lopen op je vraag of het ontbreken van de configuratiemogelijkheid van die VoIP gegevens NIET opgevallen is: JA, dat is wel opgevallen én gemeld! Samen met nóg een aantal onhebbelijkheden in de V10...
November 2016.

Een aantal forumleden (waaronder ik en Enterprise) hebben de pilot gedaan van de V10.

En, om vooruit te lopen op je vraag of het ontbreken van de configuratiemogelijkheid van die VoIP gegevens NIET opgevallen is: JA, dat is wel opgevallen én gemeld! Samen met nóg een aantal onhebbelijkheden in de V10...

Daar zou ik blindelings van uit zijn gegaan, dat dit was gemeld, maar toch bedankt voor die aanvulling.
@Telfort @Webcare is er vanuit KPN/Telfort iets te melden en dan specifiek over het verstrekken van de SIP gegevens.
Nieuw nieuws van de ACM... ;)

https://tweakers.net/nieuws/120591/overheid-onderzoekt-of-modem-onder-vrije-routerkeuze-valt.html?nb=2017-01-28&u=1000

Of wordt er gewacht tot augustus.
Reputatie 3
99% van de abonnees hebben niets met sip-instellingen, ik denk niet dat Consuwijzer wordt overstelpt met meldingen......... dus nogmaals, we zitten hier niet in Duitsland. En daar is intussen ook veel misgegaan met die gang van zaken.

Ik constateer alleen, maar ik merk steeds dat sommige denken dat ze met een paar man de providers kunnen overtuigen tot actie. Nee, dus..... Met 99% tevreden klanten ("op sip-gebied") is dit absoluut geen prioriteit, dus ik ben benieuwd naar de eerste rechtszaken. Ik wacht af, ik kies geen partij, sterker nog, het interesseert me niks (ben wel techneut), ik ben ook tevreden, maar ik begrijp de providers goed. Het blijft wel leuk, en de whisky blijft in zicht.
Ik denk ook dat het merendeel daar niks mee heeft mijzelf incluis neemt niet weg dat ik inderdaad wel benieuwd ben. Mag ik concluderen dat jij de weddenschap bent aangegegaan @Aragorn.
Reputatie 3
Jazeker!
Reputatie 2
Ik denk ook dat het merendeel daar niks mee heeft mijzelf incluis neemt niet weg dat ik inderdaad wel benieuwd ben. Mag ik concluderen dat jij de weddenschap bent aangegegaan @Aragorn.

Nou, niemand heeft een weddenschap aangegaan. Vrijdag schreef ik:

Nou ok. De eerste die de uitdaging wil aangaan via een pb heeft een deal.
Inzet: voor 26 augustus 2017 worden de eerste sip gegevens aan gebruikers gegeven.
Als dat niet zo is dan bestel ik voor degene waarmee ik de uitdaging aanga een fles Tobermory 10 jaar 46,3%. Bv bij http://www.whiskysite.nl/nl/tobermory-10-years-old.html. Als dat wel zo is dan krijg ik zo'n fles.
Uiteraard gelijk NAW gegevens uitwisselen en bevestigen dat dat de deal is.
Kom maar op :)

Niemand heeft mij een pb gestuurd, dus er is geen weddenschap. Je moet natuurlijk wel weten met wie je te maken hebt en wat de afspraken precies zijn. Het kan niet zo zijn dat iedereen whisky kan opeisen of dat ik dat zou kunnen. Inmiddels is de discussie verder en in het verloop van de tijd wisselen de kansen. Die van mij is wel lager geworden 😃. Ik zou nog wel een weddenschap willen aangaan, maar niet meer voor deze whisky. Maar laten we dit maar geen off topic discussie laten worden.
Reputatie 8
Badge +17
Neemt niet weg dat ik (nog steeds) zin heb in whiskey 😛
Reputatie 3
Jammer kdrkdr..... Die NAW gegevens wissel ik niet zomaar uit, gezien de ontwikkelingen in dit forum. Ik had de uitdaging al meteen aangenomen, met die betreffende dure whisky. Beetje laf dat je nu terug krabbelt..... Als forumlid hou ik me aan mijn woord.
Reputatie 8
Badge +17
Jammer kdrkdr..... Die NAW gegevens wissel ik niet zomaar uit, gezien de ontwikkelingen in dit forum. Ik had de uitdaging al meteen aangenomen, met die betreffende dure whisky. Beetje laf dat je nu terug krabbelt..... Als forumlid hou ik me aan mijn woord.
Dat was wél de voorwaarde van kdrkdr...
Maar ik hou er ook niet van om mijn NAW gegevens te delen met mensen die ik niet ken; dan maar géén weddenschap...
Reputatie 2

Je had gewoon met een pb kunnen reageren op mijn melding hoor. Dat was wat ik vroeg en dat lijkt me niet laf. Uiteraard meld ik ook geen naw gegevens op het forum. Inderdaad jammer.
PS: ook wel lastig opsturen, zo'n fles als je geen adres hebt 🙂
Eigenlijk is het van begin af aan al off topic. Of de titel zou veranderd moeten worden in iets als instellingen achterhouden mag niet meer.
Want op 1 punt na is er practisch geen sprake van routerdwang.
Reputatie 3
Dat klopt helemaal, en dat verbaasde me al vanaf het begin. Het gaat in de wet over "eindapparatuur", niet over de instellingen. Je kunt gebruiken wat je wil, als "eindapparaat"......
Reputatie 3

Je had gewoon met een pb kunnen reageren op mijn melding hoor. Dat was wat ik vroeg en dat lijkt me niet laf. Uiteraard meld ik ook geen naw gegevens op het forum. Inderdaad jammer.
PS: ook wel lastig opsturen, zo'n fles als je geen adres hebt :)

Die NAW zou echt wel komen, maar niet in dit stadium, maar ok. Ik koop voor mezelf wel iets als ik win.:8

Reageer