Routerdwang mag niet meer.

• 24 december 2016
  • 302 reacties
  • 14288 keer bekeken

Reputatie 6
Badge +7
EZ legt vrije routerkeuze uit in Besluit Eindapparaten
donderdag 22 december 2016 | 16:48 CET | Nieuws

Het ministerie van EZ heeft het Besluit eindapparaten gepubliceerd. Dit besluit vervangt de artikelen 14 tot en met 17 van het Besluit randapparaten en radioapparaten 2007. De aanpassing is gedaan voor de Europese richtlijn 2014/53/EU (de radioapparaten richtlijn) van 16 april 2014.

Het doel van de richtlijn is om de markt voor telecommunicatie-eindapparatuur concurrerender te maken. Iedere gebruiker moet ieder (in de EU goedgekeurd en technisch toegelaten) apparaat kunnen aansluiten. In het besluit wordt het begrip ‘netwerkaansluitpunt’ gedefinieerd. Daarop mag een eindgebruiker direct of indirect andere apparaten aansluiten om alle diensten te kunnen gebruiken.

Een aanbieder van diensten, een provider dus, moet de technische specificaties van zijn aansluitpunten publiceren, zodat producenten van apparatuur en eindgebruikers daarmee apparatuur kunnen maken en gebruiken. Ook (software)updates moeten tijdig bekend worden gemaakt.

De keuze van apparaten mag niet worden belemmerd door de provider. Zo moet een modem dat bedoeld is voor aansluiting op een netwerk die een DOCSIS standaard ondersteunt aangesloten kunnen worden op alle netwerken die deze standaard toepassen.

De toegangsverplichting heeft een ruimere werking dan het fysiek kunnen aansluiten van eindapparaten, schrijft het ministerie van EZ in de toelichting bij het besluit. Zo zullen, al dan niet op verzoek van de eindgebruiker, ook technische en administratieve parameters bekend moeten worden gemaakt, zoals MAC-adres, instellingen en wachtwoorden.

De regels gaan per direct in. ACM houdt toezicht op de praktijk.

Bron is Telecompaper.

302 reacties

Met de antwoorden van Enterprise en Babylonia zou je dus kunnen redeneren dat al die losse ISP's maar moeten opdoeken en we regelen de boel (toegang tot het internet) regelrecht met bijvoorbeeld Reggefiber. Dan kiezen we zelf wel wie we nemen voor de diverse diensten/service's.
Hoewel de gemiddelde internetter steeds handiger lijkt te worden lijkt er toch veel voor de alles in één te worden gekozen juist vanwege het gemak.

En laten we eerlijk zijn, en mischien zie ik het wel verkeerd, maar zo heel veel marktwerking zit er niet op gebied van ISP's in mijn ogen minder dan in de mobiele telecom. Zeker niet na de overname van flink wat providers door Telfort. Voor de zakelijke markt zijn er wat ik zo zag veel meer mogelijkheden.

@Enterprise dit is in wezen toch al zo, in de situatie van de oude propositie kreeg je er een sitecom bij, gebruik je die niet zal je eerst hulp bij de fabrikant moeten zoeken.
Reputatie 8
Badge +10
Met de antwoorden van Enterprise en Babylonia zou je dus kunnen redeneren dat al die losse ISP's maar moeten opdoeken en we regelen de boel (toegang tot het internet) regelrecht met bijvoorbeeld Reggefiber. Dan kiezen we zelf wel wie we nemen voor de diverse diensten/service's.
Dat zeg ik niet, ik wil Telfort best als ISP houden maar ik zorg wel voor mijn eigen hardware achter het ISRA.
Om die reden wil ik dan ook graag inzicht hebben in de gebruikte protocollen zodat ik deze zelf kan configureren, daar draait uiteindelijk de besproken wetgeving en deze discussie om...

Hoewel de gemiddelde internetter steeds handiger lijkt te worden lijkt er toch veel voor de alles in één te worden gekozen juist vanwege het gemak.

Internet, TV en telefonie leveren is één ding, maar hoe zit het met mijn eigen wensen op het gebied van bijvoorbeeld domotica..?
Mensen die hier nu al mee bezig zijn worden nog steeds gezien als 'powerusers' maar over een aantal jaar is dat ook gemeengoed geworden.
Providers lijken deze ontwikkelingen eerder tegen te werken dan te gaan omarmen, de V10 is niet eens van buitenaf te benaderen d.m.v. WAKE on LAN en VPN.

@Enterprise dit is in wezen toch al zo, in de situatie van de oude propositie kreeg je er een sitecom bij, gebruik je die niet zal je eerst hulp bij de fabrikant moeten zoeken.

Ik heb het niet over alleen glasvezel, ik heb VDSL en wil gewoon een eigen modem gebruiken.
Als ik daar problemem mee heb dan los ik dat zelf op, al dan niet met behulp van een fabrikant of leverancier.
Als ik ondersteuning van Telfort wil dan sluit ik tijdelijk hun modem wel aan.
Domotica is al bijna gemeengoed met Toon van eneco bijvoorbeeld nu weet ik wel dat het meer omvat, ik lees net op de site van Kommago wat meer hierover.
Als je Telfort alleen als ISP hebt en in jou geval via DSL hebben we toch al geconcludeerd dat je gewoon je eigen routers en modems kan gebruiken. Mischien nog wel makkelijker dan glasvezel gebruikers.
Of heb ik ergens gemist dat je alleen met die experiabox het internet op komt?
Reputatie 8
Men vermijdt concrete benamingen omdat men zich dan beperkt wat er "letterlijk" onder die noemer valt. In de onwikkeling van apparatuur kunnen er volgend jaar misschien wel weer andere interfaces en termen opduiken? Daar moet de wet ook in voorzien. Je hebt ook internetdiensten via sateliet.
Reputatie 8
Badge +10

Als je Telfort alleen als ISP hebt en in jou geval via DSL hebben we toch al geconcludeerd dat je gewoon je eigen routers en modems kan gebruiken. Mischien nog wel makkelijker dan glasvezel gebruikers.

Als ik nu een eigen modem aansluit heb ik geen VoIP meer, want de inloggegevens die hiervoor op een eigen modem nodig zijn worden niet meer verstrekt door Telfort.

Als ik nu een eigen modem aansluit heb ik geen VoIP meer, want de inloggegevens die hiervoor op een eigen modem nodig zijn worden niet meer verstrekt door Telfort.

Klopt maar dan heb je telfort dus niet alleen als ISP. En ik neem aan dat je goed genoeg weet dat je dan de experia alleen voor het voip deel hoeft te gebruiken.En dan ga ik weer terug dat Telfort ons tegemoet kan komen door die gegevens via de ACS aan te leveren en als dat gecodeerd gebeurd staat hun dit vrij.
Reputatie 8
In het geval dat je een eigen modem aansluit (of andere apparatuur om VOIP in te zetten) heb je nog steeds Telfort als ISP, want met hen ben je een overeenkomst aangegaan voor hun internetdiensten inclusief VOIP. Volgens de nieuwe regels moeten zij die gegevens dus gewoon verstrekken, zodat je die in eigen apparatuur kunt invoeren.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2016-524.html

"De toegangsverplichting heeft een ruimere werking dan het fysiek kunnen aansluiten van eindapparaten. Zo zullen, al dan niet op verzoek van de eindgebruiker, ook technische en administratieve parameters voor zover deze niet vallen onder de in artikel 2 genoemde technische specificaties, aan de eindgebruiker bekend moeten worden gemaakt. Dit geldt bijvoorbeeld voor gegevens om instellingen van eindapparaten te kunnen inzien of beheren, zoals gebruikersnamen en wachtwoorden, indien dat nodig is om andere eindapparaten direct of indirect aan te kunnen sluiten op een door een telecomaanbieder geleverd eindapparaat."

Wat die tegemoetkoming via ACS (je bedoelt waarschijnlijk ACM) er mee te maken heeft, ontgaat me.
Die regelgeving is juist bedoelt om helderheid te geven waar ISP's zich aan moeten houden.
Je kan ook je eigen modem aansluiten. Alleen die modem zal zichzelf niet aanmelden bij de ACS en dus geen gegevens krijgen...

Dit bedoel ik. Als zo de benodigde sip gegevens naar een eigen modem/router worden gepusht zou ik als een acceptabele compromis zien. Zeker als dit de veiligheid van prive gegevens ten goede komt.

Wat jij schrijft ligt mijns inziens toch genuanceerder. Want je hebt de keus of alleen ISP of ISP en VOIP of triple play ISP VOIP en IPTV. Kortom ga je een contract aan voor internet en bellen dan ga je automatisch accoord met hoe telfort dit levert. Deze voorwaarden staan gepubliceerd en wijzigingen worden op tijd aangegeven en word de kans geboden over te stappen.

Neem in dit geval Telfort als ISP ben je vrij om een eigen modem/router aan te sluiten en een VOIP service naar keuze. Dat is dus een bewuste eigen keuze.
Reputatie 8
Als zo de benodigde sip gegevens naar een eigen modem/router worden gepusht zou ik als een acceptabele compromis zien. Zeker als dit de veiligheid van prive gegevens ten goede komt.
Ik zou dat juist als absoluut NIET acceptabel vinden.
Een eigen modem/router wordt door gebruikers juist ingezet zodat "derden" (een ISP in dat geval) geen zeggenschap heeft in de gegevens en firmware die in de modem/router wordt gebruikt. In verband met privacy heeft een ISP niets te zoeken in mijn eigen aan te sluiten modem/router.

De bemoeienis gaat nu al te ver als ISP voor wat betreft Telfort en hun eigen Experia Box V8, als je zelf andere instellingen hebt gemaakt, en die door Telfort worden "overruled". Zie 3e alinea van volgende bericht:
https://forum.telfort.nl/nieuws-251/routerdwang-mag-niet-meer-63642/index5.html#post542248

Praktisch gezien zal het overigens ook moeilijk gaan dat pushen van gegevens in andere modem/routers.
Elke modem/router heeft zijn eigen merk afhankelijke firmware. Zou een ISP voor al die merken en typen andere software moeten gaat bijhouden om dat naar die modem/routers te kunnen pushen.

Het enige wat een ISP mij moet verstrekken zijn de voor mijn eigen aansluiting gebruikte gegevens van de services die ik als dienst van hen afneem. Verder heeft elke ISP zich te houden aan de wet. Voorwaarden die in strijd zijn met de wet zijn niet geldig en hoef je als gebruiker dus ook niet te accepteren. Bij veranderde wetgeving zal een ISP (en gebruikers) zich naar die veranderde wetgeving moeten aanpassen.
Zoals al eens tegen mij is gezegd stap dan over naar een ander xs4all bijvoorbeeld die leveren en de frizbox en geven meer gegevens. Maar goed we zullen zien of en wat er gebeurd tussen nu en eind augustus.

Als ik nu alles samenvat komt het toch echt maar op 1 ding uit.
Het enige punt wat elke keer naar boven komt drijven is het sip verhaal. Om die in een modem/router van eigen keuze in te voeren en de dichtgetimmerde Experia. De experia is heel simpel die hoef je niet te gebruiken tenzij je via telfort de telefoondienst afneemt. Dus blijft als enig punt in het hele dwang verhaal het niet vrij geven van de sip gegevens over.
Reputatie 8
Badge +17
...
Wat die tegemoetkoming via ACS (je bedoelt waarschijnlijk ACM) er mee te maken heeft, ontgaat me.
ACS is de server waarmee Telfort via TR069 de config naar de modem pushed...
Reputatie 8
Badge +17
Als zo de benodigde sip gegevens naar een eigen modem/router worden gepusht zou ik als een acceptabele compromis zien. Zeker als dit de veiligheid van prive gegevens ten goede komt.
Ik zou dat juist als absoluut NIET acceptabel vinden.
Een eigen modem/router wordt door gebruikers juist ingezet zodat "derden" (een ISP in dat geval) geen zeggenschap heeft in de gegevens en firmware die in de modem/router wordt gebruikt. In verband met privacy heeft een ISP niets te zoeken in mijn eigen aan te sluiten modem/router.

De bemoeienis gaat nu al te ver als ISP voor wat betreft Telfort en hun eigen Experia Box V8, als je zelf andere instellingen hebt gemaakt, en die door Telfort worden "overruled". Zie 3e alinea van volgende bericht:
https://forum.telfort.nl/nieuws-251/routerdwang-mag-niet-meer-63642/index5.html#post542248

Praktisch gezien zal het overigens ook moeilijk gaan dat pushen van gegevens in andere modem/routers.
Elke modem/router heeft zijn eigen merk afhankelijke firmware. Zou een ISP voor al die merken en typen andere software moeten gaat bijhouden om dat naar die modem/routers te kunnen pushen.

Het enige wat een ISP mij moet verstrekken zijn de voor mijn eigen aansluiting gebruikte gegevens van de services die ik als dienst van hen afneem. Verder heeft elke ISP zich te houden aan de wet. Voorwaarden die in strijd zijn met de wet zijn niet geldig en hoef je als gebruiker dus ook niet te accepteren. Bij veranderde wetgeving zal een ISP (en gebruikers) zich naar die veranderde wetgeving moeten aanpassen.
eens!
Reputatie 8
Badge +17
Zoals al eens tegen mij is gezegd stap dan over naar een ander xs4all bijvoorbeeld die leveren en de frizbox en geven meer gegevens. Maar goed we zullen zien of en wat er gebeurd tussen nu en eind augustus.

Als ik nu alles samenvat komt het toch echt maar op 1 ding uit.
Het enige punt wat elke keer naar boven komt drijven is het sip verhaal. Om die in een modem/router van eigen keuze in te voeren en de dichtgetimmerde Experia. De experia is heel simpel die hoef je niet te gebruiken tenzij je via telfort de telefoondienst afneemt. Dus blijft als enig punt in het hele dwang verhaal het niet vrij geven van de sip gegevens over.
En dan heb je precies de kern van het verhaal.
En da't staat dus in het besluit genoemd: de ISP's moeten die gegeven dus wél beschikbaar stellen.
Reputatie 8
Badge +17
Je kan ook je eigen modem aansluiten. Alleen die modem zal zichzelf niet aanmelden bij de ACS en dus geen gegevens krijgen...

Dit bedoel ik. Als zo de benodigde sip gegevens naar een eigen modem/router worden gepusht zou ik als een acceptabele compromis zien. Zeker als dit de veiligheid van prive gegevens ten goede komt.

Wat jij schrijft ligt mijns inziens toch genuanceerder. Want je hebt de keus of alleen ISP of ISP en VOIP of triple play ISP VOIP en IPTV. Kortom ga je een contract aan voor internet en bellen dan ga je automatisch accoord met hoe telfort dit levert. Deze voorwaarden staan gepubliceerd en wijzigingen worden op tijd aangegeven en word de kans geboden over te stappen.

Neem in dit geval Telfort als ISP ben je vrij om een eigen modem/router aan te sluiten en een VOIP service naar keuze. Dat is dus een bewuste eigen keuze.
Daar (of je accoord bent met de manier waarop een ISP dit levert) gaat het niet om, ISP's moeten de gegevens beschikbaar stellen aan de gebruiker.
Zo staat in het besluit.

En dat is dus een verandering in hoe het nu gaat.
Reputatie 8
Badge +17
@Galdor: je zit er continue (nét) naast. Ga je eerst eens inlezen. Lees wat er staat en ga geen eigen interpretaties of oplossingen "verzinnen"...

Het besluit is duidelijk opgesteld.

Die "eigen interpretaties" proberen de ISP's nu ook te gebruiken in de discussie omdat zij het ook lezen zoals zij willen...
Reputatie 3
Het besluit is allesbehalve duidellijk Kees-Jan.... Jij leest het besluit net zo als de ISP's, eigen interpretatie, en dat IS DUS JUIST die onduidelijkheid. Je kunt het wel willen zo, maar zo staat het er niet! Verder zijn de techneuten in de hele business ver in de minderheid, dus geloof niet, dat dit iets gaat veranderen. Galdor leest het precies zoals het is..... hij trekt geen conclusies.

Jij verzint meer dan Galdor.

Whisky.....:$
Reputatie 8
Badge +16

Wat jij schrijft ligt mijns inziens toch genuanceerder. Want je hebt de keus of alleen ISP of ISP en VOIP of triple play ISP VOIP en IPTV. Kortom ga je een contract aan voor internet en bellen dan ga je automatisch accoord met hoe telfort dit levert.

De vraag is of triple play blijft bestaan. Als alle randapparatuur straks met open protocollen werkt, zou het me niet verbazen als je voor alle diensten zelf een aanbieder kan kiezen. Zoals sommigen nu al doen voor VoIP maar wat door Telfort niet echt ondersteund wordt. Dus gewoon een internetabonnement bij provider A, een VoIP abonnement bij provider B en dan aanvullende diensten (zoals TV) via provider C, D en E.
Kees-jan lees mijn reacties eens beter. Dan kom je hoop ik tot de conclusie dat ik er ook niet mee eens ben dat Telfort die gegevens niet verstrekt (sip) en dat ze hun experia zo dicht hebben.
We kunnen hier nog wel tot er iemand die whiskey heeft gewonnen over doorgaan maar dat heeft gewoon geen nut.
Aan allen in dit topic de meesten zijn slim genoeg of hebben kennis genoeg om de ongemakken te omzeilen.

Verder ga naar kassa de consumentenbond of zoals in een ander topic neem een advocaat in de hand of doe dat gezamenlijk.
Dat heeft veel meer nut dan hier zeggen Telfort houd zich niet aan de wet.

Wat mijn eigen interpretaties betreft wat denk je er bij een rechtzaak gaat gebeuren. Beide partijen geven hun interpretatie van de regels. En daarna geeft de rechter zijn oordeel gebaseerd op zijn interpretatie.

En ik kom tenminste met Ideën over hoe het opgelost zou kunnen worden. In plaats van zeggen Telfort moet dit of Telfort moet dat.

Wat jij schrijft ligt mijns inziens toch genuanceerder. Want je hebt de keus of alleen ISP of ISP en VOIP of triple play ISP VOIP en IPTV. Kortom ga je een contract aan voor internet en bellen dan ga je automatisch accoord met hoe telfort dit levert.

De vraag is of triple play blijft bestaan. Als alle randapparatuur straks met open protocollen werkt, zou het me niet verbazen als je voor alle diensten zelf een aanbieder kan kiezen. Zoals sommigen nu al doen voor VoIP maar wat door Telfort niet echt ondersteund wordt. Dus gewoon een internetabonnement bij provider A, een VoIP abonnement bij provider B en dan aanvullende diensten (zoals TV) via provider C, D en E.

Dat gaf ik dus al ergens aan, dat een modem net als een gasmeter alleen een tussenstuk wordt en kies zelf maar wie de rekening van de betreffende diensten stuurt. Tuurlijk de techniek zit minder eenvoudig in elkaar.

Ps zonder de naam te noemen je kan nu ook al Energie telefonie internet en televisie bij 1 bedrijf afnemen.
Reputatie 8
Badge +17
Het besluit is allesbehalve duidellijk Kees-Jan.... Jij leest het besluit net zo als de ISP's, eigen interpretatie, en dat IS DUS JUIST die onduidelijkheid. Je kunt het wel willen zo, maar zo staat het er niet! Verder zijn de techneuten in de hele business ver in de minderheid, dus geloof niet, dat dit iets gaat veranderen. Galdor leest het precies zoals het is..... hij trekt geen conclusies.

Jij verzint meer dan Galdor.

Whisky.....:$

Ik quote tenminste uit het besluit...
Ik lees zoals het er staat...

geloof mij, die ISP's lezen het anders dan ik...

need I say more?

we gaan het zien!

In duitsland waren de ISP's ook "tegen" en zie, iedereen mag daar nu gewoon zijn eigen modem gebruiken...
Ik word hier een beetje moe van. Je mag en kan je eigen modems gebruiken in Nederland dat is altijd al zo geweest.
Het enige is dat niet alle providers bepaalde gegevens willen verstrekken, dat neemt niks weg van het feit dat gewoon je eigen middelen mag en kan gebruiken. Je kan ze alleen niet bij elke provider tenvolle benutten.
Reputatie 8
Badge +10
Ik word hier een beetje moe van. Je mag en kan je eigen modems gebruiken in Nederland dat is altijd al zo geweest.
Het enige is dat niet alle providers bepaalde gegevens willen verstrekken, dat neemt niks weg van het feit dat gewoon je eigen middelen mag en kan gebruiken. Je kan ze alleen niet bij elke provider tenvolle benutten.

Dit had de startpost van deze 'discussie' kunnen zijn.
We zijn na 7 pagina's weer terug bij af... :8
Weet ik.
Blijkbaar is dat feit(vrijheid modem keuze) niet bij iedereen bekend. Ik ben sinds het commercieel beschikbaar is actief op het internet. Destijds kocht je een pc met Compuserve voor geinstalleerd en de modemkaart was een herriemakend ding tijdens het inbellen.

Iets later kregen we ik zat destijds bij Planet Internet zo'n blauw groenige schol noem ik het dat we telefonisch bereikbaar waren. Maar nog steeds een modem van eigen keuze die je in moest bouwen. Toen werdt er iemand wakker bij de kabelboer en dacht als we nu een apparaat bedenken die ons tv signaal en internet kan mixen en ontrafelen kunnen we ook mooi een graantje mee pikken. Waarop de telefoonboer bedacht maar dan kunnen wij ook tv gaan bij mengen. In die periode werd de modem uit de computer gehaald en ging er een ethernetkaart in.

En nu hebben we alleen nog maar mediaproviders om het zo te noemen vanwege het triple play. Al die jaren hebben we altijd eigen modems en routers kunnen gebruiken. De experiabox die later verscheen is van het begin af aan al bij velen een doorn in het oog geweest.

Anno nu is die modem keuze vrijheid er nog steeds. Alleen wil een triple play bedrijf dat je alle diensten daar af neemt dus probeert die het binnen de mazen van de wet steeds lastiger te maken.

Er zullen vast wat stappen ontbreken in mijn schets punt is zolang als we in Nederland internet hebben is er keuze vrijheid geweest. En nooit dwang zoals blijkbaar in Duitsland. Als er echt sprake van dwang was dan zou je niet eens met een eigen modem en router van andere services dan die van je provider gebruik kunnen maken.

Dus routerdwang in Nederland nee nooit geweest, beperking in het gebruik ja sinds wat zal het zijn de laatste 5 jaar misschien minder.
Reputatie 8
Badge +17
@Galdor, in .DE ging het om precies dezelfde argumenten. Daar wilden de ISP's de gegevens ook niet beschikbaar maken.
Net als in .NL nu.
De ISP's in .NL zijn (naar mijn weten) de laatste in .EU die het beschikbaar maken van de gegevens (illegaal!) tegen houden.

Nu maken de ISP's in .DE de gegevens wel bekend. Want dit is een .EU richtlijn waar ISP's niet vanaf mogen wijken.

"routerdwang" is misschien een verkeerd gekozen woord, maar het houdt in dat de ISP's een modem leveren waar alle diensten mee geleverd kunnen worden. En het, door de ISP's, moeilijk maken om een eigen router aan te sluiten door de configuratie gegevens niet te verstrekken mensen "dwingt" om dan toch maar de door de ISP geleverde modem aan te sluiten.

En dat komt dan toch redelijk dicht tegen "dwang" aan.

In het besluit staat dat ISP's informatie moeten verstrekken aan de fabrikanten van eindapparaten (modems?) om aan te kunnen sluiten aan het "netwerkaansluitpunt":
Een aanbieder van een openbaar telecommunicatienetwerk moet informatie over de technische specificaties van de netwerkaansluitpunten op genoegzame wijze, op een eigen internetpagina, bekend maken voordat via deze netwerkaansluitpunten op basis van deze technische specificaties diensten aan het publiek beschikbaar worden gesteld. Het doel van deze bepaling is dat de bedoelde technische specificaties nauwkeurig genoeg zijn zodat fabrikanten eindapparaten kunnen ontwerpen waarmee alle via het netwerkaansluitpunt verstrekte diensten kunnen worden gebruikt en zodat eindgebruikers de mogelijkheid hebben de door hen gekozen eindapparaten in te stellen voor gebruikmaking van de dienstverlening.
(mijn interpretatie: dit gaat om de technische specificatie om VDSL2 cq glasvezel te gebruiken om een eindapparaat aan te kunnen sluiten; qua vLAN gebruik enz...)
en
De toegangsverplichting heeft een ruimere werking dan het fysiek kunnen aansluiten van eindapparaten. Zo zullen, al dan niet op verzoek van de eindgebruiker, ook technische en administratieve parameters voor zover deze niet vallen onder de in artikel 2 genoemde technische specificaties, aan de eindgebruiker bekend moeten worden gemaakt. Dit geldt bijvoorbeeld voor gegevens om instellingen van eindapparaten te kunnen inzien of beheren, zoals gebruikersnamen en wachtwoorden, indien dat nodig is om andere eindapparaten direct of indirect aan te kunnen sluiten op een door een telecomaanbieder geleverd eindapparaat.
Met deze bepaling worden de ISP's verplicht om de "gebruikersnamen en wachtwoorden" bekend te maken om een eigen eindapparaat aan te kunnen sluiten op een door de ISP geleverd eindapparaat.
(mijn interpretatie: met beide gegevens, dus de informatie aan de fabrikant om een eigen eindapparaat te produceren én de gegevens betreffende "gebruikersnamen en wachtwoorden", kan een gebruiker dus kiezen om een eigen eindapparaat met zijn eigen "gebruikersnamen en wachtwoorden" aan te sluiten aan het netwerkaansluitpunt, zónder dat een door de ISP geleverd eindapparaat benodigd is.)

Dit is, zoals ik het lees, en corrigeer me als ik het niet goed lees, betekend dit dat de ISP's informatie moeten delen aan de fabrikanten om eindapparatuur te kunnen produceren en informatie moeten verstrekken aan de eindgebruiker om het door hem gekozen eindapparaat te kunnen gebruiken.

niets meer, niets minder.

commentaar op "mijn interpretatie"? Doe maar!
Maar dan wel mét quotes uit het besluit, graag...
Nu blijkt dus maar hoe belangrijk woordkeuze is verder ben ik het daar helemaal mee eens. Blijft nog steeds het feit dat je vrij bent in apparaat keuze. Dwang waar het in dit lijntje steeds op terug komt is het bellen met een nummer van telfort via een server van telfort. Ik persoonlijk noem dat geen dwang maar beperking.
De informatie naar de fabrikanten toe is er, anders lagen de schappen niet overvol met routers. Sommige fabrikanten krijgen zelfs meer info zodat er af fabriek meteen provider specifieke firmware word geinstalleerd de Experiabox dus.

Komen we weer terug op het enige van belang zijnde punt dat KPN/Telfort de sip informatie niet zomaar vrijgeeft of eigenlijk gewoon niet. Wat wel is gebeurd zover ik weet, dat daar ruim op tijd over geïnformeerd is. Dus er is gelegenheid gegeven om of over te stappen of bezwaar aan te tekenen en daarmee hebben ze aan de informatie plicht naar de klant toe voldaan. In dit geval kan je mischien stellen dat de ACM in gebreke is gebleven.

Kortom als er een rechtzaak komt en we daarna afhankelijk van de uitkomst met 1 telefoontje naar de klantenservice die info krijgen dan is de zaak klaar.

Zo eenvoudig is het.

Reageer