Routerdwang mag niet meer.

• 24 december 2016
  • 290 reacties
  • 13903 keer bekeken

Toon het eerste bericht

290 reacties

Reputatie 8
Het gaat hier echt wel degelijk ergens over...
Nee, je haalt er allerlei eigen ideeën bij wat helemaal niet van belang is. Of het apparaat een modem zou zijn, een router of welk nieuw apparaat wat er door industrieën nog meer voor wordt bedacht met een nieuwe naam, dat is niet de essentie waar het om gaat.

Lees eens vanaf de 3e alinea van de allereerste reactie waarmee deze draad is gestart:
https://forum.telfort.nl/nieuws-251/routerdwang-mag-niet-meer-63642
En dan met name ook m.b.t. "netwerkaansluitpunt".
Het netwerkaansluitpunt kan bijv. zijn:
- Het KPN ISRA-punt
- De einstop van de grond glasvezelkabel (FTU)
- Het coax contactdoosje waar de grondkabel van kabel (Ziggo) ophoudt.
- De schotel antenne bij draadloze netwerkverbinding.
Bij die laatste is "het draadloze contact door de lucht" feitelijk reeds het netwerkaansluitpunt.
De schotelantenne het apparaat "wat je er achter hangt" om de signalen op te vangen slechts de interface om het signaal vanuit de lucht te plukken (en met het daaraan gekoppelde apparaat om te zetten).

Alles wat je er verder achter hangt (dus inclusief de schotelantenne zelf) valt onder de vrije keus van gebruikers, mits het voldoet aan de daarvoor gestelde eisen en specificaties.
Akkoord maar wat maakt in een netwerk een apparaat tot een eind apparaat.
Een modem is geen eind stuk een router net zo min of een switch.
Het zijn allemaal tussen stukken zodat op mijn eindapparaat een pc een applicatie via het internet werkt.
Met die vrije keuze waar het betreft de hulpstukken sta ik helemaal achter.

Uiteindelijk is dit besluit afkomstig van economische zaken in hoofdzaak voor de fabrikanten bedoelt waar gebruikers de vruchten van kunnen plukken.
Reputatie 8
Badge +10
Dat zijn inderdaad oude SIP-servergegevens en die werken niet meer.
Het onderzoek of overleg moet dus uitwijzen hoe dit moet worden uitgelegd.
Het is nog steeds zo bij wie je ook internet afneemt je van die isp een modem krijgt.
Het is op dit moment niet zo koop een modem en ander materiaal en dan eens kijken welke provider je kiest.
Dus zou je kunnen stellen dat een modem nog bij het netwerk aansluitpunt hoort.

Die speficicaties zijn er wel degelijk. Zie de arcadyan voor de KPN familie en de tv decoder van ziggo.
En waar het VOIP betreft kan je zelf een router kiezen en een eigen sip provider, maar kan je geen gebruik maken van telforts eigen voip/sip dienst. Dat zou dus minimaal zelfs binnen de huidig geldende regels wel mogelijk moeten worden.
Reputatie 8
Er wordt nu juist aangegeven dat de keus van een eindapparaat vrij is.
Hoe je dat verder interpreteert welk apparaat dat is, maakt dan niet uit. De keus is vrij.
Voor de tussenliggende apparatuur thuis was dat al geen discussie, want die was/is ook al vrij.
Dus met andere woorden, alles wat je aansluit vanaf het "netwerkaansluitpunt" is vrij.

Vond toevallig enkele dagen terug reeds een aanvullende "uitvoering" op dat besluit van het ministerie, in de mogelijkheid van vrije aankoop van een "media-converter" bij provider "Fieber".
Als zijnde het "NT-glasvezelkastje" om op een glasvezel eindpunt (FTU) aan te sluiten.

https://www.fieber.nl/product/zte-zxhn-f3100/
Kijk ook even verder naar beneden bij "gerelateerde producten".

Eerder kon je nergens dit soort NT-kastjes kopen (wat tot nu toe door de providers zelf werd geleverd).
Alsof het "exclusief" voor een provider gold.
Er zijn wel media-converters bij bijv. Conrad te koop, maar die kun je niet netjes passend op een FTU schuiven.
Wat ik zo lees is het hoe het opgevat wordt. Een router is officieel geen modem natuurlijk al heeft een modem vaak wel een router. Denk aan @home enkele jaren terug. Of Telfort glas oude propositie. Je kreeg toen van hun de verbinding en kon daar je eigen router achter hangen... Verder lees ik bij Consuwijzer dat je er rekening mee moet houden dat als je voip afneemt en de router functie in een modem (laat) uitzetten je rekening moet houden dat voip niet meer werkt. Dit omdat je een overeenkomst bent aangegaan (waarbij je blijkbaar zegt het modem van de provider te gebruiken?) Dit zal waarschijnlijk straks ook zijn met contracten? Je tekent dat je een modem van hun gaat gebruiken?

Nog waziger is in dit geval denk ik de NT. Is dit een eindapparaat of een netwerkaansluitpunt...

Let wel: dat is denk ik hoe het opgevat gaat worden. Wil niet zeggen dat ik hier achtersta of juist niet. :)

De ftu is sowieso aansluitpunt en zover ik het zie is de NT vergelijkbaar met de modem
Reputatie 3
Jammer kdrkdr..... Die NAW gegevens wissel ik niet zomaar uit, gezien de ontwikkelingen in dit forum. Ik had de uitdaging al meteen aangenomen, met die betreffende dure whisky. Beetje laf dat je nu terug krabbelt..... Als forumlid hou ik me aan mijn woord.
Reputatie 2
Jammer kdrkdr..... Die NAW gegevens wissel ik niet zomaar uit, gezien de ontwikkelingen in dit forum. Ik had de uitdaging al meteen aangenomen, met die betreffende dure whisky. Beetje laf dat je nu terug krabbelt..... Als forumlid hou ik me aan mijn woord.

Je had gewoon met een pb kunnen reageren op mijn melding hoor. Dat was wat ik vroeg en dat lijkt me niet laf. Uiteraard meld ik ook geen naw gegevens op het forum. Inderdaad jammer.
PS: ook wel lastig opsturen, zo'n fles als je geen adres hebt 🙂
Ik heb het officiële besluit er even bij gepakt gedateerd 12-12-2016
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2016-524.html
Als ik dit zo lees en op andere fora en ingelezen over het door TS genoemde DOCSIS

Kan Telfort er toch mee wegkomen om het niet vrij te geven
want:
Artikel 3
Een aanbieder van een openbaar telecommunicatienetwerk zorgt er voor dat eindapparaten die voldoen aan de bij of krachtens het Besluit elektromagnetische compatibiliteit 2016 onderscheidenlijk het Besluit radioapparaten 2016 gestelde eisen, op daartoe geschikte netwerkaansluitpunten kunnen worden aangesloten en kunnen blijven worden gebruikt.
Artikel 4
1.
Het is verboden om een eindapparaat op een openbaar telecommunicatienetwerk aan te sluiten indien het niet voldoet aan de bij of krachtens het Besluit elektromagnetische compatibiliteit 2016 onderscheidenlijk het Besluit radioapparaten 2016 gestelde eisen.
2.
Het is verboden om een satellietgrondstation-apparaat op een openbaar telecommunicatienetwerk aan te sluiten of op te starten indien het niet voldoet aan de bij of krachtens het Besluit radioapparaten 2016 gestelde eisen.

ingeval van artikel 3 kan KPN/Telfort zeggen dit is geen openbaar netwerk en ingeval van artikel 4 kunnen ze zeggen wij vinden dat andere apparaten niet voldoen.
En als ze wel voldoen ben ik persoonlijk van mening dat wij die gewoon moeten kunnen aansluiten en heb ik er vrede mee als zij die instellingen versleuteld naar mijn Modem of Router sturen zolang ik dan inderdaad zelf de keuze heb in merk en type.
Het gaat niet alleen om de modem/router maar om alle eindapparatuur dus ook I(P)TV, met de nieuwe wetgeving zullen ze ook eigen IPTV (OTT) ontvangers moeten ondersteunen die Verimatrix ondersteunen.

Kunnen we eindelijk een eigen zender volgorde gebruiken 🙂
Ik heb het officiële besluit er even bij gepakt gedateerd 12-12-2016
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2016-524.html
Als ik dit zo lees en op andere fora en ingelezen over het door TS genoemde DOCSIS

Kan Telfort er toch mee wegkomen om het niet vrij te geven
want:
Artikel 3
Een aanbieder van een openbaar telecommunicatienetwerk zorgt er voor dat eindapparaten die voldoen aan de bij of krachtens het Besluit elektromagnetische compatibiliteit 2016 onderscheidenlijk het Besluit radioapparaten 2016 gestelde eisen, op daartoe geschikte netwerkaansluitpunten kunnen worden aangesloten en kunnen blijven worden gebruikt.
Artikel 4
1.
Het is verboden om een eindapparaat op een openbaar telecommunicatienetwerk aan te sluiten indien het niet voldoet aan de bij of krachtens het Besluit elektromagnetische compatibiliteit 2016 onderscheidenlijk het Besluit radioapparaten 2016 gestelde eisen.
2.
Het is verboden om een satellietgrondstation-apparaat op een openbaar telecommunicatienetwerk aan te sluiten of op te starten indien het niet voldoet aan de bij of krachtens het Besluit radioapparaten 2016 gestelde eisen.

ingeval van artikel 3 kan KPN/Telfort zeggen dit is geen openbaar netwerk en ingeval van artikel 4 kunnen ze zeggen wij vinden dat andere apparaten niet voldoen.
En als ze wel voldoen ben ik persoonlijk van mening dat wij die gewoon moeten kunnen aansluiten en heb ik er vrede mee als zij die instellingen versleuteld naar mijn Modem of Router sturen zolang ik dan inderdaad zelf de keuze heb in merk en type.

De definitie openbaar telecommunicatienetwerk is in de regelgeving benoemd als ik me niet vergis. Hiermee worden wel degelijk de diverse providers mee aangeduid. Geen speld tussen te krijgen 🙂
het is namelijk niet aannemelijk dat ISP's specificaties gaan opstellen om "eindapparaten" aan een door hun geleverde modem te kunnen aansluiten want dat is "áchter" de modem en dus belachelijk want die specificaties betreft de UTP-standaard!

Waar het de modem van de kpn familie betreft de experia's kan je stellen dan de ISP specificaties heeft opgesteld voor dit "eind"apparaat.
Dat zelfde geld voor de Arcadyan en de Amino etc.

Ben nu niet thuis maar heb thuis hyperlinks en info opgeslagen die verwijzen naar de wetsteksten (in alle EU talen) van die Duitse wetgeving.
Het komt erop neer dat het netwerk waar de provider zeggenschap heeft, eindigt bij het ISRA-punt of bij de FTU. Nog voordat een apparaat is aangesloten wat nog extra via een stroom adapter moet worden gevoed. Ofwel "vóór" het glasvezel NT-kastje, of aparte modems (bijv. bij kabel aansluiting), en dus ook vóór een modem of modem/router bij ADSL/VDSL.

Dan is mijn vraag waar begint die zeggenschap. Want het glas netwerk is van dan wel wordt beheerd door reggefiber(kpn)
En het koper valt neem ik aan onder beheer en of eigendom van KPN.

Bij het kabel ziggo netwerk kan je ook stellen dat daar specificaties zijn opgesteld. Alleen is het daar zover ik weet iets makkelijker. Neem tv je zit niet aan de bv humax vast bij een geschikte televisie kan je ook een aan de eisen voldoende C+ module gebruiken al dan niet in combinatie met de smartcard. Wil je volledige gebruik kunnen maken van hun interactieve tv heb je de smartcard nodig.

Voor glasvezel en dsl heb je meer nodig aangezien een tv nog steeds regelrecht in de coax aansluiting kan zonder decoders.
Sinds KPN geen staatsbedrijf meer is (zover ik weet) kan je de vraag stellen of de door hun aangelegde netwerk wel openbaar is. Het glasnet valt onder het beheer en zover ik weet eigendom van Reggefiber waar zover ik weet KPN ook deel van uit maakt dus zal ik inderdaad eens gaan opzoeken wat wel of niet een Openbaar netwerk is.
Reputatie 6
Badge +7
Ben benieuwd of Telfort hier al mee bezig is? persoonlijk vind ik het uitstekend maar kan me wel voorstellen dat de providers er niet op zitten te wachten ze hebben steeds meer opties afgesloten van de eindgebruikers.
Reputatie 6
Badge +7
Als dat zo is zou het ook mogelijk moeten zij om met een enigma2 decoder die codering te kunnen gebruiken zou helemaal mooi zijn.

De definitie openbaar telecommunicatienetwerk is in de regelgeving benoemd als ik me niet vergis. Hiermee worden wel degelijk de diverse providers mee aangeduid. Geen speld tussen te krijgen :)

Toch nog heel even hier naar terug springen als het mag. Ik ben het met bovenstaande wel eens.
Maar......
Als we de letterlijke betekenis van het woord openbaar nemen ofwel vrije toegang dan zou je kunnen stellen dat dit in Nederland dus niet per definitie openbaar is. Want je bent ten alle tijde afhankelijk van een ISP we kunnen niet (zover ik weet) een modem of router aansluiten op een bv isra punt en dan meteen van een internet dienst gebruik maken zonder tussenkomst van een ISP.
Reputatie 6
Badge +7
Ben benieuwd wanneer er uitsluitsel komt.
Reputatie 8
Badge +10
...ze hebben steeds meer opties afgesloten van de eindgebruikers.
Daar zijn ze zelf debet aan... deze opstelling van een provider druist rechtstreek in tegen de steeds uitgebreidere mogelijkheden die internet biedt (denk aan domotica, Internet of Things, vrije keuze van telefoonaanbieder) en dientengevolge tegen de wensen van de klant die hiervan gebruik kan en wil maken.
Reputatie 8
Het komt erop neer dat het netwerk waar de provider zeggenschap heeft, eindigt bij het ISRA-punt of bij de FTU. Nog voordat een apparaat is aangesloten wat nog extra via een stroom adapter moet worden gevoed. Ofwel "vóór" het glasvezel NT-kastje, of aparte modems (bijv. bij kabel aansluiting), en dus ook vóór een modem of modem/router bij ADSL/VDSL.
Dan is mijn vraag waar begint die zeggenschap.

Voor de klant dus:
- vanaf het ISRA-punt bij "telefoon koper"
- vanaf de FTU bij glasvezel. (De FTU is waar de glasvezel eindigt).
- vanaf het coax stekkerdoosje als eerste aansluitpunt achter "kabel" bij Ziggo
Reputatie 8
Badge +17

De definitie openbaar telecommunicatienetwerk is in de regelgeving benoemd als ik me niet vergis. Hiermee worden wel degelijk de diverse providers mee aangeduid. Geen speld tussen te krijgen :)

Toch nog heel even hier naar terug springen als het mag. Ik ben het met bovenstaande wel eens.
Maar......
Als we de letterlijke betekenis van het woord openbaar nemen ofwel vrije toegang dan zou je kunnen stellen dat dit in Nederland dus niet per definitie openbaar is. Want je bent ten alle tijde afhankelijk van een ISP we kunnen niet (zover ik weet) een modem of router aansluiten op een bv isra punt en dan meteen van een internet dienst gebruik maken zonder tussenkomst van een ISP.

"openbaar" betekent doorgaans "door iedereen te gebruiken"
Reputatie 8
Badge +17
als de modem tot het openbare netwerk gerekend gaat worden, dan verwacht ik van de ISP dat de stroom betaald wordt.

mijns insziens is dat alles wat stroom nodig heeft tot eindapparaat gerekend kan worden. Dus ook de modem.
Reputatie 6
Badge +7
Eigenlijk ben ik niet zo zeer tegen de providers en hun eigen apparatuur dat is gewoon in orde, maar ze timmeren ze steeds meer dicht en daar ben ik wel tegen. neem nu de V10 daar kun je niet eens een eigen sip provider in zetten en van wat ik begrepen heb ook niet eens een vpn opzetten en dat lijkt gewoon nergens op als ze zo graag willen dat hun eigen apparaten gebruikt wordt zorg dan in ieder geval dat ze helemaal open zijn zodat je wel de keuze heb om je eigen gegevens erin kunt zetten en of aan te passen.
Ook ben ik niet voor niets voorstander van oa Linux / enigma2 opensource in het algemeen daar ik vindt dat iedereen een steentje zou moeten kunnen bijdragen en op meer en mooiere opties oa in modems / routers / decoders / tv enz enz.
[quote=Babylonia][quote=Galdor68]
Voor de klant dus:
- vanaf het ISRA-punt bij "telefoon koper"
- vanaf de FTU bij glasvezel. (De FTU is waar de glasvezel eindigt).
- vanaf het coax stekkerdoosje als eerste aansluitpunt achter "kabel" bij Ziggo

Ok voor de kabel is het duidelijk voor bijna heel nederland valt dat onder ziggo, maar dsl en glas ligt neem ik aan genuanceerder.
Het glasnetwerk hoofd infrstructuur is van reggefiber dus over welk deel heeft Telfort dan zeggenschap? Van de wijkcentrales tot de huisaansluiting?
[quote=Kees-Jan][quote=Galdor68]

"openbaar" betekent doorgaans "door iedereen te gebruiken"

Dat is dus de narigheid met een woord dat op meerdere manieren valt uit te leggen.

Reageer