Routerdwang mag niet meer.

• 24 december 2016
  • 290 reacties
  • 13894 keer bekeken

Toon het eerste bericht

290 reacties

Zoals in dat besluit staat en de aanvulling alles waar wij klanten de stroomrekening voor betalen, dus bij glasvezel zelfs de actieve NT's In weze zou ik gewoon mijn huidige NT moeten kunnen blijven gebruiken.
Reputatie 8
Badge +17
@KPN/Telfort:

https://tweakers.net/nieuws/149016/proximus-certificeert-fritzbox-7590-en-7530-modems-van-avm.html
@KPN/Telfort:

https://tweakers.net/nieuws/149016/proximus-certificeert-fritzbox-7590-en-7530-modems-van-avm.html

Hallo @Kees-Jan ,
helaas, we leven hier niet in België😥
Kijk eens op het KPN forum, met name de chat tussen klant en medewerker (bericht van Chromecast):

https://forum.kpn.com/internet-9/vrije-router-keuze-wettelijk-vastgelegd-429248/index2.html

Worden we nou aan het lijntje gehouden....?
Reputatie 8
Badge +11
Hoi Kees-Jan, dat is een interessant artikel. Bedankt voor het delen. Wij gebruiken eerst nog de Experia Box.
Kijk hierbij ook naar de PD's in het genoemde artikel van Enterprise:

Beleidsonderzoek modemkeuze

Kamerbrief over verkoop van losse modems en veiligheidsupdates
Het lijkt mij dat providers nu gewoon het Europees besluit moeten handhaven?
Reputatie 6
Badge +7
Dus er is geen beveiligingscprobleem maar lig dus aan de providerkant dus mag deze wet gewoon doorgang hebben.
Even voor mij als leek.

Destijds bij Ziggo kregen we een paar keer een nieuwe modem. Het enige wat we hoefden te doen was inloggen via ziggo.nl en de rest ging vanzelf. Voor de duidelijkheid dit was al alles in 1. Met glasvezel heb je uiteraard ander apparatuur iets lastiger om zelf iets anders aan te sluiten althans voor mij maar ook het glasmodem (mtu) was inloggen via telfort en alles was goed.

Kortom waarom zou ik dit nu niet kunnen doen. Stel als voorbeeld uitgaande van koper internet waarom zou ik nu niet zelf een modem kunnen aansluiten en aanmelden bij Telfort om zo de benodigde gegevens binnen te krijgen. Ik ga er met mijn boeren verstand er niet vanuit dat die zogenoemde sip gegevens voor de telefoon voor geprogrammeerd zijn. Dan zouden ze nooit een modem uit het schap kunnen pakken en ter vervanging opsturen.

Dus wie kan hier in jeugd journaal taal een antwoord op geven.
Het lijkt mij dat providers nu gewoon het Europees besluit moeten handhaven?Klopt maar dat moesten ze al veel langer.

Hetzelfde is bv de muziek industrie die zijn niet goed snik je kunt nummers downloaden tegen betaling maar als je een CD koopt heb je de nummers met hoesje en fysiek muziek in handen en je betaald daar nog minder voor als dat je losse nummers kunt downloaden.

Als je vroeger een CD single kocht of nog langer terug een vinyl single was je verhoudings gewijs ook meer kwijt. De film industrie doet het dan wel beter digitale download is vaak goedkoper. Voor E-books geldt dit helemaal.
Dat dus, zover ik weet wordt bij XS4ALL de boel niet gepushd het voip deel dus of bij de bruikleen fritzboxen wel? Hoe dan ook of de klant de inlog nu zelf in kan voeren maakt bij mijn weten weinig verschil zolang het maar niet makkelijk te achterhalen is.

Uit het Stratix rapport,
Bij KPN was er in het verleden wel een mogelijkheid om eigen VoIP telefoons aan te sluiten. De klant kon een verbinding maken met de interne SIP-server van de modem. Dit maakte het mogelijk om eigen VoIP-telefoons of zelfs een mobiele telefoon met deze SIP-server te verbinden. Deze mogelijkheid is later verwijderd. Uit discussies op het KPN-Forum blijkt dat de reden hiervoor was, dat dat ingebouwde SIP-server slecht beveiligd was en bijvoorbeeld gebruikt kon worden om twee gesprekken tegelijk te voeren (maar voor maar 1 gesprek te betalen). De SIP-server zit nog steeds in de modem, maar is nu alleen nog maar toegankelijk voor telefoons die rechtstreeks op de Experiabox zijn aangesloten.

Elders noemde ik al dat creatief gebruik door de klant mee speelt ik zie mijn gedachte hier bevestigd.

Ik moet Stratix of de schrijvers onderzoekers van Stratix wel complimenteren de inzet is het Netwerkaansluitpunt en vanuit EZ de opdracht breder te kijken dat is gedaan het STB deel is ook heel verhelderend.
Reputatie 8
Badge +17
Klopt, maar je ziet hier in de verslagen van de gesprekken die Stratix met de providers gevoerd hebben dat er min-of-meer oneigenlijke argumenten gebruikt worden in de discussie.
KPN geeft zelfs aan dat ze verwachten dat er steeds meer naar "standaard" STB's geschoven gaat worden en dat de DRM op een ander niveau geregeld gaat worden.

En bovendien, met de apparatuur die KPN/Telfort levert cq geleverd heeft is het nog steeds mogelijk om die SIP gegevens uit te lezen (via de ZyXel gaat het wel héél makkelijk door de config via Telnet of SSH uit te lezen!)

Daarbij ga ik ervan uit dat áls het technisch mogelijk en niet beveiligd is het ook mag en (daarna) gebruikt mag worden in andere apparatuur die die gegevens nodig heeft om diezelfde functionaliteit te bieden.
Lees: SIP gegevens uit de informatie halen en in (bijvoorbeeld) een Fritz!Box gebruiken...
Providers hebben al weer een 'bezwaar' geschreven om er onder uit te komen.
Misschien dat er nu of gewacht wordt op een reactie of er volgen sancties tegen providers?
Maar er is wel een mogelijkheid dat ACM dit besluit per direct in kan laten gaan?
Reputatie 8
Badge +17
Ik ga er met mijn boeren verstand er niet vanuit dat die zogenoemde sip gegevens voor de telefoon voor geprogrammeerd zijn. Dan zouden ze nooit een modem uit het schap kunnen pakken en ter vervanging opsturen. Die gegevens worden door Telfort in de modem gezet op het moment dat de modem aangezet wordt. De ACS (Automatic Configuration Server) doet dat. Deze stiuurt dan een klein XML bestand met daarin de SIP gegevens van de klant.
Ik zou graag een betere app voor slimme TV's zien, echter is dat niet helemaal de insteek, van dit besluit en blijft het de vraag of we het mogen verwachten de TV dienst op eigen STB's geleverd te krijgen, vanwege het DRM vraagstuk vermoedelijk niet.

Dat laatste is intressant, de reverse engineering van de Amino software ten behoeve van HTPC' s was of is een heet hangijzer. Dat we films en series kunnen streamen uit dubieuze bronnen geeft dat het recht om dit te doen mischien geen heel goed vergelijk, maar het is een mooi juridisch vraagstuk in hoeverre dit mag.
Reputatie 8
Maar er is wel een mogelijkheid dat ACM dit besluit per direct in kan laten gaan?
Ik verwacht wel dat het besluit per maart ingaat zoals eerder aangegeven.
(Er is IMO geen enkele reden om het niet in te laten gaan?).

Maar er zal mogelijk nog wel wat coulance zijn in tijd om bepaalde zaken door providers aan te laten passen in hun organisatie om daadwerkelijk aan alle punten te kunnen voldoen.
Zolang de providers tegenstand bieden kan het ACM niet veel, en zelfs zaken die in het consumenten belang moeten tegenhouden gebeurt ook niet zoals de laatste fusies. Of Ziggo verplichten andere aanbieders toe telaten op de kabel zoals KPN die plicht wel heeft.

Het besluit is al sinds 2016 van kracht echter nu is bepaald dat de modem ook onder de vrije keuze valt.
Wat er in hoofdzaak moet gebeuren is dat technische en software gegevens aan fabrikanten van modems, routers en TV-ontvangers worden vrijgegeven zodat deze apparaten kunnen leveren die werken op de kabel, dsl en glasvezelnetwerken. De providers zullen de benodigde instellingen moeten publiceren en bepaalde gegevens zoals wachtwoorden etc benodigd voor het bellen vrijgeven aan de klant.
Ik ga er met mijn boeren verstand er niet vanuit dat die zogenoemde sip gegevens voor de telefoon voor geprogrammeerd zijn. Dan zouden ze nooit een modem uit het schap kunnen pakken en ter vervanging opsturen. Die gegevens worden door Telfort in de modem gezet op het moment dat de modem aangezet wordt. De ACS (Automatic Configuration Server) doet dat. Deze stiuurt dan een klein XML bestand met daarin de SIP gegevens van de klant.

Zoals jij het uitlegt klopt het antwoord van enterprise dus niet helemaal en zou ik dus wel een eigen modem moeten kunnen aansluiten.
Ik heb even verder gelezen over het onderwerp in andere topics het gaat hier dus blijkbaar om slimmere/duurde telefoons dan in een gemiddeld huishouden. Waar je die gegevens dus wel zelf in zou moeten zetten. Want anders snap ik nog steeds de ophef niet helemaal.
Reputatie 8
Badge +10
Nieuw nieuws van de ACM... ;)

https://tweakers.net/nieuws/120591/overheid-onderzoekt-of-modem-onder-vrije-routerkeuze-valt.html?nb=2017-01-28&u=1000
Reputatie 8
Badge +17
Je kan ook je eigen modem aansluiten. Alleen die modem zal zichzelf niet aanmelden bij de ACS en dus geen gegevens krijgen...
En omdat Telfort de SIP gegevens niet vrijgeeft (wat Telfort met het besluit wél zou moeten doen) heb je dus geen telefonie.

buiten het feit dat je de SIP gegevens kunt achterhalen als je "even " je Telfort modem aansluit en die gegevens uit de modem "vist" (hoe? daar loopt al een topic over... 😉 )
Reputatie 6
Badge +7
De "wet" is per direct dus wat zeuren ze nu ?
Reputatie 8
Badge +11
Toch zie ik, voor mij persoonlijk, wel een voordeel in de huidige situatie.
Als er nu iets mis is met het modem roep ik: "doe me eens een nieuwe......". Met een zelf gekochte modem/router wordt het ook zelf modderen als er iets mis is. Voor de meeste klanten zoals ik niet iets om naar uit te kijken. Belangrijk lijkt mij dat je mag kiezen, maar dat je ook gewoon breed ondersteunde spullen verstrekt door de provider moet kunnen kiezen.
Neemt niet weg dat ik het terecht vind dat wie wél wil kiezen voor eigen spullen daar ook de kans toe moet hebben.
Je kan ook je eigen modem aansluiten. Alleen die modem zal zichzelf niet aanmelden bij de ACS en dus geen gegevens krijgen...

Dus dat is dan vergelijkbaar met de simlock vrije en niet vrije telefoons.
Vooral het consuwijzer artikel is wel verhelderend. 26 augustus is bijna inside kennis.
bron consuwijzer
Het Ministerie van Economische Zaken is van plan om bedrijven en consumenten de mogelijkheid te geven hun mening hierover te geven. Dat heet een consultatie. Het Ministerie verwacht deze consultatie uiterlijk halverwege 2017 af te ronden

https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-mijn-eigen-apparatuur-aansluiten-op-het-netwerk-van-mijn-internetaanbieder

Reageer