Routerdwang mag niet meer.

  • 24 december 2016
  • 290 reacties
  • 13889 keer bekeken


Toon het eerste bericht

290 reacties

Reputatie 6
Badge +7
@Jurgen

Is er al wat bekend ?
Reputatie 6
Badge +7
Als je kijkt bij Ziggo bv die hebben niet eens nog wat gedaan aan de krack attack issue hoezo laks! en met de Draytek was het binnen een week al in orde.
Reputatie 6
Badge +7
Omdat data transport de handel is waar het op het hele internet omgaat.


Als ik bv bij netflix/amazon enz enz wat besteld hoeven hun toch ook niet te betalen om over die lijn (in mijn geval dus Telfort) te leveren ?
Dat HDMI verhaal heb ik inderdaad met verbazing gelezen en vind ik wel van de zotte. Maar dat staat los van routerdwang.
Maar wel tot de wetgeving die stelt dat er geen belemmeringen mogen zijn in de keuze welke randapparatuur erachter wordt gehangen. (Die "routerdwang" is slecht een titel van dit draadje. De wetgeving beslaat een veel breder gebied dan alleen een "router").

Lees met name ook hoofdstuk 4:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2016-524.html

En dan gaat het in dat geval nog alleen om die aanvullende besluiten.
In de eerdere wetgeving is al zoiets opgenomen m.b.t. randapparaten.

Eerder forum-draadje erover m.b.t. die HDMI-aansluiting:
https://forum.telfort.nl/tv-338/zwart-beeld-maar-menus-na-firmware-update-arcadyan-hmb2260-hdmi-hdcp-59468/index2.html#post518943


Tuurlijk gaat het verder dan alleen routers. Volgens mij moet je alle apparaten die je maar wil kunnen aansluiten.
Alleen zullen die dan niet alle functionaliteit bieden van telfort eigen diensten.
En inderdaad dat draadje heb ik gevolgd.

Maar de voorwaarden van Telfort zelf spelen ook mee die ik toch eens rustig zal doorlezen, waar je als klant mee akkoord gaat.
Reputatie 8
Badge +17
We dwalen af...
Een ISP mag mij gerust een kale modem leveren, zoals Ziggo ooit deed dan zorg ik zelf wel voor een router.

Intressant gegeven KPN slaat nu ook de plank weer mis omdat je alleen hun nieuwe digitenne ontvanger kan gebruiken voor het volledige aanbod. Met eigen apparatuur kan je alleen de vrij te ontvangen omroepen zien. Na de wisseling naar het nieuwe systeem ook dit is niet in lijn met de huidige markt regels.

Echter vergeet niet dit komt van Economische zaken, dus van groter belang voor de router en modem fabrikanten pas in tweede instantie de (hobbyist)consument.
Reputatie 6
Badge +7
Zelf zou ik het een uitkomst vinden want het is toch eigenlijk van de gekke dat je geen eigen apparatuur wat er ook nog voor bedoelt is niet kunt gebruiken omdat de Providers zelf de regie willen houden en ze steeds verder dicht timmeren, ben ook niet voor niets een voorstander van bv de opensource community bv met android heb niet voor niets een Android telefoon met CM13 en binnenkort LineageOS erop en een Enigma2 decoder met Openpli erop je moet toch zelf kunnen beslissen wat je met de content doe bv opnemen kijken spoelen (IVM reclame) snap best dat providers daar eigenlijk niet op zitten te wachten maar er zullen toch ook vast wel andere verdien modellen zijn de techniek(en) zijn er voor en ben ook geen voorstander van illegaal kijken maar je moet wel zelf kunnen bepalen wat en wanneer je wilt kunnen (be)kijken.

Hetzelfde is bv de muziek industrie die zijn niet goed snik je kunt nummers downloaden tegen betaling maar als je een CD koopt heb je de nummers met hoesje en fysiek muziek in handen en je betaald daar nog minder voor als dat je losse nummers kunt downloaden.
Reputatie 6
Badge +7
Idd weer ontopic.

Is er nog nieuws om deze nieuwe wet ?
Reputatie 6
Badge +7
Maar meestal staat de wet boven eigen voorwaarden.
Reputatie 3
99% van de abonnees hebben niets met sip-instellingen, ik denk niet dat Consuwijzer wordt overstelpt met meldingen......... dus nogmaals, we zitten hier niet in Duitsland. En daar is intussen ook veel misgegaan met die gang van zaken.

Ik constateer alleen, maar ik merk steeds dat sommige denken dat ze met een paar man de providers kunnen overtuigen tot actie. Nee, dus..... Met 99% tevreden klanten ("op sip-gebied") is dit absoluut geen prioriteit, dus ik ben benieuwd naar de eerste rechtszaken. Ik wacht af, ik kies geen partij, sterker nog, het interesseert me niks (ben wel techneut), ik ben ook tevreden, maar ik begrijp de providers goed. Het blijft wel leuk, en de whisky blijft in zicht.
Reputatie 6
Badge +7
Als de providers weer eens gewoon zoals eerder de boel hadden losgegooid zodat je een eigen modem/router zou kunnen aansluiten was dit helemaal niet nodig geweest maar het is juist KPN en Ziggo wie de boel verstieren.
Op het KPN forum (linkje staat een paar posts hoger) is nog een update te vinden van een KPN medewerker. Ook wordt er op Tweakers nog gediscussieerd over dit onderwerp:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1742865/last

Schiet allemaal niet erg op...
Ik denk ook dat het merendeel daar niks mee heeft mijzelf incluis neemt niet weg dat ik inderdaad wel benieuwd ben. Mag ik concluderen dat jij de weddenschap bent aangegegaan @Aragorn.
Ik weet niet of dit over hetzelfde gaat maar ik heb nog dit gevonden.

https://www.computable.nl/artikel/nieuws/infrastructuur/6316076/250449/kabinet-biedt-mogelijk-vrije-modemkeuze.html
Goed gevonden dit lijkt inderdaad aan te sluiten bij dat andere artikel.
Reputatie 8
Alleen is de tekst wel zodanig opgesteld alsof de Nederlandse regering daar nog een ander te bepalen standpunt in zou kunnen nemen. En dat is gewoon niet zo. De regelgeving is inmiddels bindend door de EU aan haar lidstaten opgelegd. Niet anders als vorig jaar de tarieven die gebruikers kwijt zijn aan roaming van mobiele telefonie binnen de EU overal gelijk zijn.
Inderdaad vooral dat begin stukje Het Nederlandse kabinet is van plan..... nee ze moeten gaan toepassen en handhaven.
Reputatie 6
Badge +7
@Jurgen

Dank voor de update we wachten af.

En dat gedeelte wat je schrijft snap ik ook deels en dat is ook het minst erg maar als je zo een modem heb zou je toch je eigen sip provider erin moeten kunnen zetten. Maar deze zijn zo dichtgetimmerd dat je eigenlijk helemaal geen vrijheid meer heb.

Maar wat ik begrijp van deze wetgeving is dat jullie Telfort/KPN (providers in het algemeen) toch de gegevens vrij moeten gaan geven daar je nu je eigen apparaten mag/moet kunnen gebruiken (mits ze aan de Europese wetgeving voldoen) en je dan juist die gegevens moet hebben want anders kun je niet je eigen apparaten gebruiken. bv Fritzbox / Draytek / zyxel enz enz.(losse sip apparaten).
Reputatie 6
Badge +7

Bij KPN is er dus duidelijkheid gekomen het mag nu eindelijk.

Reputatie 8
Badge +17
Belangrijk hiervoor is wel dat providers de technische details van hun netwerkinterfaces openbaar maken. ‘Pas als deze bekend zijn kunnen producenten nieuwe router-modellen ontwikkelen die optimaal afgestemd zijn op de bijzonderheden van elk netwerk en de consumenten dus de beste prestaties en gebruikservaring bieden’
Dat is toch "gewoon" ADSL, VDSL, VVDSL? Zoals er nu al "gewoon" een Fritz!Box of ander merk aangesloten kan worden?!

Pff, doe niet zo bekrompen!
Reputatie 8
Badge +8

Hallo @cobus , Telfort is geen KPN, bij Telfort hoef je geen vrijheden en initiatieven op dit gebied meer te verwachten i.v.m. de a.s. inlijving door KPN.

Wat je als Telfort-klant straks voor (on)mogelijkheden hebt/krijgt inzake deze materie bij KPN zal de toekomst leren.

 

Vergeet glasvezel en de kabel niet, het zal er net als bij de fritzbox om gaan dat je voor het profiel van een provider kan kiezen zoals voor xs4all bij de FB maar dan voor KPN, Telfort ..... dat deze de juiste configuratie krijgt voor bijvoorbeeld Meer tv wat meer consument vriendelijk zonder veel invul werk. Net als televisies de juiste Ziggo instellingen aan boord hebben via een keuze optie. Als dat niet makkelijker kan dan nu zal zeker die 50% uit dat artikel niet gehaald worden, er zijn ook artikelen die zeggen dat het nog niet zo'n vaart loopt in Duitsland. Ik ga ervanuit dat ook in Nederland toch voor het gemak wordt gekozen.

Maar goed het grootste probleem met de modemrouters blijft de telefoon zonder die gegevens heb je zelfs weinig aan een Fritzbox of een ATA adapter in combinatie met een router.

Deze gegevens moeten nu al worden gegeven indien gevraagd.
Reputatie 8
Precies, zo is het maar net. ;)
(En niet "meestal", maar "altijd").
@gwillem het gaat erom dat die procedure niet nodig moet zijn.
Reputatie 8
Badge +10
[...]
Dat is toch "gewoon" ADSL, VDSL, VVDSL? Zoals er nu al "gewoon" een Fritz!Box of ander merk aangesloten kan worden?!

Dat lijkt me ook...
Met de gegevens die iedere provider tot nu toe 'gewoon' heeft vrijgegeven om een werkende verbinding op te zetten lukt dat tot nu toe vrijwel alltijd probleemloos, ongeacht het merk of type modem of router.

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/netwerkinstellingen-met-eigen-modem.htm

Dus zoveel hoeven de fabrikanten nou ook weer niet te doen aan die apparaten.
Ze kunnen wel als extra 'service' profielen in de configuratie zetten van diverse providers maar de klant kan die gegevens ook zelf invullen.

Wat wél van belang is zijn bijvoorbeeld de gegevens die nodig zijn om een VoIP-verbinding te kunnen configureren op ieder willekeurig device van een klant dat een VoIP-verbinding kan maken.
Overigens staan alle benodigde gegevens voor VoIP gewoon leesbaar in de modems van Telfort, zelfs de gebruikersnaam.
Het enige essentiële stukje dat mist is het wachtwoord voor VoIP en dát geeft een provider niet vrij...

Ik durf overigens niet te zeggen hoe het met andere apparatuur gaat uitpakken, zoals TV-ontvangers.
Want ook het gebruik van eigen TV-ontvangers gaat dan onder die regelgeving vallen.
En zo zal er meer apparatuur zijn, nu en in de toekomst, die onder het 'eigen privé-netwerk (gaan) vallen.

Reageer